بلاگ

نحوه استفاده مکمل بنزین در موتورسیکلت

نحوه استفاده مکمل بنزین در موتورسیکلت و آموز استفاده مکمل بنزین برای موتورسیکلت

موتور یا پیشرانه به‌عنوان قلب موتورسیکلت نیاز به مراقبت دارد تا هم بتواند خوب کار کند و هم هزینه‌های نگهداری کمتری داشته باشد. یکی از راه‌ها برای مراقبت از پیشرانه استفاده از مکمل بنزین است. مکمل درواقع یک افزودنی است که به بنزین داخل باک اضافه می‌شود و می‌تواند باعث بهبود عملکرد موتور شود و همچنین سلامت پیشرانه را برای طولانی‌مدت تضمین کند. این مکمل‌ها که انواع مختلفی دارند، هنگام سوخت‌گیری به بنزین اضافه می‌شوند تا باعث بهبود احتراق در موتور شوند. مکمل‌ها در دو شکل محلول و قرص تولید می‌شوند و می‌توان از آن‌ها در همه وسایل نقلیه موتوردار درون‌سوز مثل خودرو، موتورسیکلت و کامیون استفاده کرد. در ادامه قصد داریم نحوه استفاده از مکمل بنزین موتورسیکلت را آموزش دهیم.

نحوه استفاده مکمل بنزین در موتورسیکلت و آموز استفاده مکمل بنزین برای موتورسیکلت

مکمل بنزین برای موتورسیکلت

شاید وقتی صحبت از مکمل‌های بنزین می‌شود، بیشتر خودروها به ذهن بیایند که از پیشرانه‌های حساس و توربوشارژ استفاده می‌کنند و برای کارکرد بهتر به مکمل بنزین نیاز دارند اما موتورسیکلت‌ها نیز به مکمل نیاز دارند و استفاده از این افزودنی‌ها در موتورسیکلت می‌تواند مزیت‌های زیادی به دنبال داشته باشد. دلیل این موضوع نسبت تراکم بالاتر پیشرانه موتورسیکلت‌ها نسبت به خودروها است.

نحوه استفاده مکمل بنزین در موتورسیکلت و آموز استفاده مکمل بنزین برای موتورسیکلت

پیشرانه موتورسیکلت‌ها به دلیل حجم پایین‌تر نسبت به موتور خودرو، معمولاً نسبت تراکم بالاتری دارد و هرچند این موضوع در موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای، سنگین، قدرتمند و گران‌قیمت بیشتر دیده می‌شود اما موتورسیکلت‌های خیابانی مدرن هم معمولاً نسبت تراکمی بین 9.5 تا 13.5 دارند. برای مقایسه، نسبت تراکم موتور EF7 که بالاترین نسبت تراکم را در بین همه پیشرانه‌های داخلی دارد، 11 به یک است.

بنابراین، پیشرانه موتورسیکلت‌های مدرن به بنزینی با اکتان بالا نیاز دارد و در غیر این صورت با مشکلاتی مثل ناک زدن مواجه می‌شود. در موتورسیکلت‌ها در صورت ناک زدن دمای محفظه احتراق بالا می‌رود، به سوپاپ‌ها فشار وارد می‌شود، آلایندگی و مصرف سوخت بیشتر می‌شود و حتی امکان شکستن یا ذوب شدن پیستون هم وجود دارد. علاوه بر این، استفاده از بنزین اکتان پایین در موتورسیکلت‌های مدرن مشکلات دیگری هم را به دنبال خواهد داشت.

واضح‌ترین مشکل، هنگام بالا رفتن از سربالایی‌ها یا حرکت با دور موتور پایین یا دنده مرده است که صدایی شبیه برخورد آرام قاشق و چنگال به هم به گوش می‌رسد. با رها کردن گاز، این صدا قطع می‌شود و با گاز دادن دوباره شروع خواهد شد. این صدا درواقع صدای ناک زدن پیشرانه موتورسیکلت است. علاوه بر این، لرزش موتور، خرابی قطعات سوخت‌رسانی و افزایش مصرف سوخت هم از دیگر مشکلات استفاده از بنزین اکتان پایین در موتورسیکلت‌های مدرن است.

بنابراین، ازآنجایی‌که بنزین در کشورمان اکتان و کیفیت پایینی دارد، موتورسیکلت‌های مدرن قطعاً به مکمل سوخت نیاز دارند نت اکتان را افزایش دهد. افزایش اکتان بنزین و درنتیجه جلوگیری از ناک زدن در پیشرانه‌های نسبت تراکم بالا، تمیز کردن و افزایش کیفیت بنزین، بهبود کارکرد موتور، کاهش آلایندگی تولیدی، افزایش قدرت و عملکرد موتور، کاهش مصرف سوخت، پاک کردن رسوبات و ایجاد لایه محافظ در مسیر سوخت‌رسانی و سیلندرها ازجمله مزیت‌های استفاده از مکمل بنزین در موتورسیکلت‌ها هستند.

نحوه استفاده مکمل بنزین در موتورسیکلت و آموز استفاده مکمل بنزین برای موتورسیکلت

نحوه استفاده از مکمل بنزین موتورسیکلت

یکی از مزیت‌های مکمل‌های سوخت سهولت استفاده آن‌ها است زیرا استفاده از آن‌ها است که به تخصص خاصی نیاز ندارد و کسانی که هیچ تجربه‌ای در زمینه فنی خودرو ندارند نیز به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. فقط کافی است مکمل را داخل باک بریزید تا وارد چرخه سوخت‌رسانی خودرو شده و به وظیفه خود عمل کند. بااین‌حال، برای استفاده از مکمل بنزین موتورسیکلت باید به چند نکته توجه داشت.

بهترین زمان برای استفاده از مکمل اکتان بنزین موتورسیکلت پیش از مراجعه به پمپ بنزین و زمانی است که باک موتورسیکلت تقریباً خالی بوده و بسته حجم باک، نهایتاً یک لیتر بنزین دارد؛ به‌عبارت‌دیگر، زمانی که آمپر بنزین به سطح یک درجه می‌رسد بهترین زمان برای استفاده از مکمل خواهد بود. در این صورت، پس از بنزین زدن مکمل به‌خوبی با کل بنزین داخل باک ترکیب می‌شود.

هر قوطی از مکمل‌های بنزین موتورسیکلت مثل پتروبایک حاوی 100 میلی‌لیتر مکمل است که برای موتورسیکلت‌هایی با حجم باک حداکثر 20 لیتر کافی خواهد بود و می‌تواند به‌خوبی کیفیت و اکتان بنزین را افزایش دهد. با توجه به کیفیت پایین بنزین در کشورمان، پیشنهاد می‌شود در موتورسیکلت‌های مدرن و قدرتمند با هر بار بنزین زدن از مکمل سوخت استفاده کنید.

4 thoughts on “نحوه استفاده مکمل بنزین در موتورسیکلت

  1. مهرداد گفت:

    با سلام،موتور من ۲۰ لیتر بنزین گنجایش داره اگه مثلا ۱۵ لیتر بزنم بهتر عمل میکنه،مشکلی پیش نمیاد،یا حتما باید ۲۰ لیترو بزنم؟تشکر

    1. سایت پتروتکس گفت:

      حدود 19 لیتر بنزین در باک خود داشته باشید و سپس مکمل بنزین موتورسیکلت پتروبایک را به آن اضافه کنید. اگر حجم باک شما کمتر است سعی کنید نهایتا یک یا دو باک در میان مکمل استفاده کنید.

      1. سید ابوالفضل میرمحمدی گفت:

        سلام باک موتورم حدودا ۱۳/۵ لیتر ظرفیت داره ، نصف شد اکتان بریزم ؟

        1. سایت پتروتکس گفت:

          برای ترکیب بهتر بنزین داخل باک زمانی مکمل را اضافه کنید که مثلا یک درجه بیشتر بنزین در باک موتورسیکلت خود باقی مانده است و سپس پس از اضافه کردن مکمل بنزین و بعد از آن عمل سوخت گیری بصورت کامل انجام دهید. با این فرایند اکتان بنزین موتورسیکلت خریداری شده بدرستی با تمامی بنزین داخل باک شما بصورت یکسان مخلوط میگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *