بلاگ

علائم خرابی پمپ بنزین

علائم خرابی پمپ بنزین

سیستم سوخت‌رسانی خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده است که یکی از آن‌ها پمپ بنزین است. این قطعه چه وظیفه‌ای دارد؟ کجا نصب می‌شود؟ علائم و دلایل خرابی آن چیست؟ در ادامه به این سؤالات پاسخ می‌دهیم.

پمپ بنزین چیست؟

پمپ بنزین قطعه‌ای است که در باک خودرو قرار گرفته و وظیفه آن ارسال بنزین از باک به موتور است. با باز کردن سوئیچ خودرو، پمپ بنزین شروع به کار می‌کند و می‌توانید صدای آن را بشنوید. این قطعه بنزین را با فشار مناسب به موتور می‌رساند تا از طریق انژکتورها داخل محفظه احتراق پاشیده شود. در خودروهای کاربراتوری قدیمی از پمپ بنزین مکانیکی استفاده می‌شد که با فشردن پدال گاز بنزین را ارسال می‌کرد اما خودروهای انژکتوری به پمپ بنزین برقی مجهز هستند. البته پاک سازی مسیر سوخت رسانی و تمیز کردن باک بنزین را نباید در برنامه سرویس و نگهداری خودرو خود فراموش کنید.

علائم خرابی پمپ بنزین

دلایل  خرابی پمپ بنزین چیست؟

پمپ بنزین خودرو به دلایل مختلفی می‌تواند خراب شود و وظیفه خود را به‌درستی انجام ندهد. در ادامه این دلایل را معرفی خواهیم کرد.

رانندگی با سوخت کم

اگر سطح سوخت در باک کاهش پیدا کند، پمپ برای برقراری جریان پایدار سوخت به سمت موتور باید با فشار بیشتری کار کند که این موضوع عمر پمپ را کاهش خواهد داد. علاوه بر این، در پمپ بنزین فیلتری تعبیه شده که ناخالصی‌های بنزین را می‌گیرد و اگر سطح سوخت داخل باک کم شود، رسوباتی که ته باک جمع شده وارد پمپ بنزین شده و فیلتر آن را مسدود می‌کند. نکته آخر هم اینکه وقتی سوخت داخل باک کم شود، پمپ بنزین داغ می‌کند و این می‌تواند باعث سوختن آن شود؛ بنابراین، سعی کنید همیشه سطح بنزین معمولی یا بنزین سوپر داخل باک را بالای یک‌چهارم نگه دارید و پیش از روشن شدن چراغ بنزین اقدام به سوخت‌گیری کنید.

علائم خرابی پمپ بنزین

کیفیت پایین بنزین

یکی از مهم‌ترین دلایل خرابی پمپ بنزین کیفیت پایین بنزین است. هرچند همان‌طور که گفته شد در ورودی پمپ بنزین فیلتری تعبیه شده است اما این فیلتر معمولاً می‌تواند جلوی ذرات ناخالصی تا 70 میکرون را بگیرد و ذرات کوچک‌تر از فیلتر عبور کرده و باعث خرابی پمپ بنزین می‌شوند. علاوه بر این، وجود رطوبت یا ذرات آب در داخل بنزین هم می‌تواند به پمپ بنزین آسیب بزند زیرا سیستم الکتریکی پمپ سوخت در تماس با رطوبت خیلی زود دچار مشکل می‌شود. همچنین گاهی مشکل از بنزین نیست و فرسودگی باک باعث ورود ناخالصی به داخل بنزین می‌شود و به پمپ بنزین آسیب میزند.

گرفتگی فیلتر پمپ بنزین

همان‌طور که اشاره شد، فیلتر از ورود ذرات آلاینده با اندازه‌ای بیش از 70 میکرون به داخل پمپ جلوگیری می‌کند و بنابراین، این فیلتر به‌مرور زمان در اثر تجمع رسوبات دچار گرفتگی خواهد شد. گرفتگی فیلتر، شدت جریان سوخت ورودی به پمپ را کاهش می‌دهد و پمپ برای جبران این مشکل باید بیشتر کار کند و فشار زیادی به آن وارد می‌شود. این موضوع می‌تواند خرابی پمپ بنزین را به دنبال داشته باشد. در برخی خودروها می‌توان فیلتر پمپ را به‌صورت جدا تعویض کرد درحالی‌که در بعضی خودروها این امکان وجود ندارد و در صورت گرفتگی فیلتر باید کل پمپ عوض شود. برای آشنایی با بهترین زمان تعویض فیلتر بنزین و جلوگیری از خراب شدن آن باید مقاله موجود در وبلاگ سایت پتروتکس را مشاهده نمایید.

سوختن فیوز پمپ

مثل همه قطعات برقی خودرو، برای پمپ بنزین هم فیوزی در نظر گرفته شده که در جعبه فیوز قرار دارد. این فیوز ممکن است به دلایل مختلفی بسوزد که در این صورت پمپ بنزین از کار خواهد افتاد؛ بنابراین، اگر پمپ بنزین کار نکرد، ابتدا فیوز آن را چک کنید.

علائم خرابی پمپ بنزین

علائم خرابی پمپ بنزین چیست؟

وقتی پمپ بنزین خراب شود، علائمی از خود نشان می‌دهد. البته در اکثر موارد پمپ بنزین به‌یک‌باره از کار می‌افتد اما گاهی هم بروز علائمی که در ادامه خواهیم گفت خبر از مشکلی در پمپ بنزین می‌دهند.

سخت روشن شدن خودرو

 اگر تمام قسمت‌های فنی خودرو دوست کار کنند، با یک استارت کوتاه باید موتور روشن شود اما اگر باید چند بار استارت بزنید تا خودرو روشن شود می‌تواند نشانه‌ای از خرابی پمپ بنزین باشد.

روشن نشدن خودرو

وقتی پمپ بنزین به‌طور کامل از کار بیفتد، نمی‌تواند سوخت را به موتور بفرستد و درنتیجه هرچقدر استارت بزنید خودرو روشن نخواهد شد.

خاموش شدن نگاهی خودرو هنگام حرکت

اگر پمپ بنزین خراب شده باشد، سوخت کافی به موتور نخواهد رسید که این می‌تواند باعث خاموش شدن ناگهانی ماشین هنگام حرکت شود.

کاهش شتاب و کشش خودرو

وقتی پیشرانه خودرو تحت‌فشار قرار می‌گیرد مثل زمان شتاب گیری یا بالا رفتن از سربالایی‌ها، به سوخت بیشتری نیاز دارد و اگر پمپ بنزین خراب شده باشد نمی‌تواند سوخت کافی به موتور برساند. درنتیجه، شتاب و کشش خودرو کاهش پیدا می‌کند.

به گوش نرسیدن صدای پمپ بنزین

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، پمپ بنزین صدای ضعیفی دارد که وقتی سوئیچ را باز می‌کند، پیش از استارت زدن کاملاً به گوش می‌رسد. اگر هنگام باز کردن سوئیچ این صدا را نشنیدید نشان از خرابی پمپ بنزین دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *