بلاگ

دلایل لاستیک سایی خودرو و جلوگیری از آن

دلایل لاستیک سایی خودرو و جلوگیری از آن

لاستیک‌ها یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خودرو هستند زیرا ارتباط خودرو با سطح مسیر از طریق لاستیک‌ها صورت می‌گیرد و تأثیر مهمی در کیفیت سواری و هدایت‌پذیری خودرو دارند؛ اما یکی از مشکلاتی که در این قسمت از خودروها بروز پیدا می‌کند، لاستیک سایی است. این مشکل علاوه بر اینکه هزینه تعویض لاستیک را روی دست مالک خودرو می‌گذارد، می‌تواند خطرناک هم باشد. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم با دلایل لاستیک سایی خودرو و راه‌های برطرف کردن آن آشنا شویم.

آیا میدونستید یکی از راه های کاهش مصرف سوخت لاستیک خودرو هست؟

دلایل لاستیک سایی خودرو و جلوگیری از آن

لاستیک سایی چیست؟

لاستیک خودرو یکی از قطعات مصرفی است که به‌مرور مستهلک شده و کارایی اولیه خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین، ساییده شدن یکنواخت لاستیک‌های خودرو و از بین رفتن آج آن‌ها پس از چند سال استفاده موضوعی طبیعی است اما لاستیک سایی به حالتی گفته می‌شود که فقط یک بخش از لاستیک به‌طور غیرطبیعی ساییده شود و دیگر قسمت‌ها سالم بماند. اگر لاستیک‌ها چنین وضعیتی پیدا کنند، نشان از وجود مشکلی دارد که در ادامه بیان خواهیم کرد.

دلایل لاستیک سایی

لاستیک سایی به دلایل مختلف ممکن است بروز پیدا کند که در ادامه همه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

دلایل لاستیک سایی خودرو و جلوگیری از آن

تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها

یکی از مهم‌ترین موضوعات در مورد لاستیک‌های خودرو، تنظیم باد آن‌ها است. اگر باد لاستیک‌ها کمتر یا بیشتر از حد درست باشد و یا باد هر چهارچرخ در یک سطح نباشد، می‌تواند باعث لاستیک سایی شود.

بالانس نبودن چرخ‌ها

بالانس چرخ خودرو به معنای تعادل و هم‌راستایی چرخ‌ها است؛ به‌عبارت‌دیگر، بالانس چرخ‌ها درواقع توزیع یکنواخت وزن خودرو بین چرخ‌های مختلف است. بالانس نبودن چرخ‌ها باعث عدم توزیع یکنواخت وزن و نیرو بین چرخ‌های مختلف شده و درنتیجه ساییدگی لاستیک‌ها را به دنبال خواهد داشت.

تنظیم نبودن زاویه چرخ‌ها

اگر زاویه چرخ‌ها تنظیم نباشند و در یک راستا قرار نگرفته باشند، باعث ساییدگی لاستیک‌ها می‌شود. در این رابطه باید به زاویه کمبر چرخ‌ها توجه داشت. اگر زاویه کمبر منفی باشد، قسمت پایینی چرخ‌ها بیرون‌تر از بخش بالایی خواهد بود و اگر کمبر مثلت باشد برعکس. زاویه کمبر چرخ‌ها در خودرو باید به‌طور دقیق تنظیم باشد تا باعث لاستیک سایی نشود.

دلایل لاستیک سایی خودرو و جلوگیری از آن

خرابی سیستم فنربندی

سیستم فنربندی یا تعلیق خودرو تکان‌ها و ضربه‌های ناشی از دست‌اندازهای جاده را جذب کرد و مانع انتقال آن‌ها به کابین می‌شود. اگر فنرهای خودرو خراب شده باشند و نتوانند وظیفه خود را به‌درستی انجام دهند، به لاستیک‌ها فشار وارد می‌شود و می‌تواند باعث لاستیک سایی شود.

اثر خرابی جلوبندی بر لاستیک سایی

اگر در جلوبندی خودرو مشکلی ایجاد شود، روی چرخ‌ها تأثیر خواهد گذاشت. به‌عنوان‌مثال، اگر از جلوبندی سروصدایی غیرعادی شنیده شود می‌تواند ساییدگی لاستیک‌ها را به دنبال داشته باشد. بهتر است برای آشنایی بیشتر با این موضوع مهمترین علائم خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو مطالعه نمایید.

خرابی سیبک چرخ

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند باعث ساییدگی لاستیک‌ها شود خرابی سیبک چرخ‌ها است. این مشکل معمولاً خود را در ساییدگی یک طرف لاستیک نشان می‌دهد.

ضربه به شاسی خودرو

اگر شاسی خودرو از جلو یا عقب ضربه شدیدی خورده باشد، حتی پس از تعمیر هم می‌تواند باعث لاستیک سایی شود. کج بودن شاسی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که به ساییده شدن لاستیک‌ها خواهند انجامید.

دلایل لاستیک سایی خودرو و جلوگیری از آن

موارد مرتبط:

انواع لاستیک سایی

لاستیک سایی ممکن است در انواع مختلفی بروز دهد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مققاله مرتبط: علائم خرابی پلوس خودرو

ساییدگی کنار لاستیک‌ها

در این حالت، درحالی‌که آج وسط لاستیک سالم است، کناره سمت چپ یا راست لاستیک دچار ساییدگی شده و صاف می‌شود. کم بودن باد لاستیک می‌تواند یکی از دلایل این نوع ساییدگی باشد.

ساییدگی وسط لاستیک

این حالت عکس حالت قبلی است و آج وسط لاستیک صاف می‌شود درحالی‌که کناره‌ها سالم است. این ساییدگی می‌تواند به خاطر باد بیش‌ازحد لاستیک رخ دهد زیرا در این حالت، به وسط لاستیک فشار وارد شده و به‌مرور ساییده می‌شود.

ساییدگی لبه بیرونی لاستیک

در این حالت، لبه بیرونی لاستیک دچار ساییدگی شدید می‌شود. این نوع ساییدگی بیشتر به خاطر به هم خوردن زاویه کمبر و کستر چرخ‌ها به وجود می‌آید.

مقله مرتبط: علائم خرابی پلوس خودرو

جلوگیری از لاستیک سایی

اگر به مواردی که در بالا گفته شد توجه کنید به‌راحتی می‌توانید از ساییدگی لاستیک‌های خودروی خود جلوگیری کنید. یکی از مهم‌ترین اقدامات در این رابطه، تنظیم باد چرخ‌ها به‌طور منظم است. علاوه بر این، به تنظیم بودن فرمان و زاویه چرخ‌ها هم توجه داشته باشید. لاستیک‌های جلویی بیشتر در معرض ساییدگی هستند. بهتر است که به‌تناوب، لاستیک‌های عقب و جلو را باهم عوض کنید. همچنین اگر هنگام رانندگی فرمان خودرو به یک سمت کشیده شود یا زمانی که فرمان را رها می‌کنید خودرو به چپ یا راست منحرف شود، می‌تواند نشانه‌ای از لاستیک سایی باشد؛ بنابراین، اگر با چنین مشکلی مواجه شدید هرچه زودتر به بررسی مواردی که گفته شد بپردازید تا از ساییدگی بیشتر لاستیک‌ها جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *