مکمل سوخت چیست و چه کاربردی دارد؟

میدانیم که بنزین ماده‌ای قابل اشتعال و شفاف و از مشتقات نفت‌خام است که از هیدرو کربن های سبک آلی ساخته شده است.

هیدروکربن‌هایی که در بنزین وجود دارند عبارتند از پارافینها (آلکان‌ها)، نفتن‌ها (سیکلوآلکان‌ها) و اولفین‌ها (آلکن‌ها)، اما می‌شود اکتانها (C8H18) را به عنوان یکی از ترکیبات مشخص در بنزین دانست.

مکمل های بنزین هم از محصولات پتروشیمی است که عملکرد آنها جبران کننده عدد اکتان بنزین ها به منظور احتراق بهتر جهت حرکت و انرژی لازم برای حرکت یک خودرو می باشد.

مکمل بنزین و اکتان پتروتکس - Petrotex

عدد اکتان چیست؟

درجه اکتان یا عدد اکتان یک معیار استاندارد برای اندازه گیری توانایی سوخت در مقاومت در برابر فشار در موتور احتراق داخلی بدون انفجار است.

هرچه عدد اکتان بیشتر باشد ، سوخت قبل از انفجار فشرده سازی بیشتری را تحمل می کند. تراکم پذیری بالای سوخت عمدتا برای موتورهای بنزینی اهمیت دارد.

استفاده از بنزین با اکتان کمتر ممکن است باعث ضربه زدن به موتور شود. ضربه زدن زمانی اتفاق می افتد که سوخت در سیلندر موتور مشتعل می شود و این کارایی را کاهش می دهد و می تواند به

موتور آسیب برساند. هرچه عدد اکتان بیشتر باشد ، مقاومت بنزین در ضربه زدن بیشتر است.

مکمل بنزین و اکتان پتروتکس - Petrotex

کدام بنزین باکیفیت تر است؟ سوپر یا معمولی؟؟

بنزین بی کیفیت می تواند صدمات زیادی را به موتور خودرو و همچنین کاتالیست خودرو وارد کند. کیفیت بنزین هابستگی به مقدار عدد اکتانی ست که ارائه می دهند. امروزه با توجه به حجم بالایی که خودروها دارند، تنها بنزین سوپر می تواند نیاز این نوع خودروها را برای احتراق بهتر و جلوگیری از کوبش ها برطرف کند. تفاوت بنزین سوپر با معمولی در عدد اکتان آن بوده که در نوع معمولی ۸۷ و در سوپر ۹۵ است. اکتان بالاتر نتیجه انفجار در فشار بالاتر است، این به این معناست که بنزین سوپر دیرتر از بنزین معمولی منفجر می شود. هر خودرو با توجه به نوع موتور خود، نیازمند بنزینی با اکتان متفاوت است که در دفترچه راهنمای خودرو بدان اشاره شده است.

مکمل بنزین و اکتان پتروتکس - Petrotex

کوبش یا ناک (knock) چیست؟

تفاوت اصلی در استفاده از سوخت با عدد اکتان بالا یا پایین، در نوع کوبش موتور است. به سبب فشرده شدن هوا و سوخت با یکدیگر،

دمای بنزین در درون محفظه احتراق یا سیلندرها بالا می‌رود. حال ترکیب سوخت و هوا که توسط پیستون ها به بالاترین نقطه یعنی نقطه مرگ می رسد باید منتظر زمان مناسب و ایجاد جرقه

توسط شمعک‌ها برای انفجار باشد. بنزینی که عدد اکتان پایینی دارد ممکن است قبل از ایجاد جرقه یا در زمان نامناسب به صورت خود به‌ خودی منفجر شود. این عمل سبب بروز «کوبش» (Knock) در موتور

خودرو می‌شود. کوبش، فشار بیشتری را به موتور وارد می‌کند. در نتیجه، این پدیده صدمات زیادی به موتور خودرو و اجزای آن وارد می‌کند.این فرایند مخرب باعث ایجاد ضربه در موتور می‌گردد.

مکمل بنزین و اکتان پتروتکس - Petrotex

 استفاده از بنزین بی کیفیت در خودرو چه عواقبی دارد؟

دانستن عدد اکتان مناسب و استفاده آن در هنگام سوخت گیری امری مهم است که سبب استفاده بهینه از موتور و افزایش عمر مفید آن می‌شود.

با توجه به این نکته در مورد خودروهای با اکتان بالا ضرورت بیشتری دارد، زیرا اگر به خودروهایی که به بنزین معمولی احتیاج دارند، بنزین سوپر زده شود فقط از توان خودرو کاسته می‌شود.

و بلعکس اگر به خودرویی که به بنزین سوپر احتیاج دارد، بنزین معمولی زده شود، هر بار قبل از رسیدن پیستون به بالاترین نقطه در سیلندر، بنزین اشتعال پیدا کرده و پیستونی را که هنوز حرکت

سر بالایی خود را کامل نکرده به پایین می‌راند. در نتیجه، با فشار به مجموعه پیستون، شاتون و میل لنگ صدای خشنی نیز

همراه خواهد بود که در دراز مدت سبب آسیب به موتور و کاهش عمر مفید آن می گردد.

مکمل بنزین و اکتان پتروتکس - Petrotex

اهمیت انژکتورها در سیستم سوخت رسانی چه میزان است؟

علاوه بر اکتان و تقویت اکتان، مسئله مهم انژکتور ها می باشند. اگر به اهمیت اکتان ها واقف شدید این اهمیت را دو چندان برای انژکتور ها در نظر بگیرید

چرا که انژکتورها از مهم ترین قطعات در سیستم سوخت رسانی خودرو می باشد که وظیفه پاشش سوخت به درون محفظه احتراق بصورت پودری را برعهده دارد. حال اگر سوخت ما نتواند

اکتان مورد نیاز را جهت احتراق کامل برآورده کند دوده ها و کربن های حاصل از احتراق ناقص به هر چه در اطرافشان باشند به جداره ها می چسبند ( سیلندر و پیستون و حتی سوزن انژکتور ) هر چند

در صورت احتراق کامل هم دوده ها و کربن های حاصل از انفجار باقی می مانند اما به نسبت بسیار کم تر؛ به جداره سیلندر و پیستون و حتی سوزن انژکتور هم رحم نمی کنند؛ این گرفتگی در سوزن انژکتور

هم می تواند سوخت را بطور ناقص در محفظه احتراق بپاشد که این امر علاوه بر احتراق ناقص، کوبش های موتور را در پی دارد؛

در نتیجه  ECU مغز متفکر خودرو نمی داند که چه خبر شده بنابراین مجبور است مجوز مقدار بیشتری از سوخت را به انژکتور بدهد که این امر موجب افزایش مصرف سوخت خواهد شد.