بلاگ

مهمترین علائم خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو

آشنایی با مهمترین علائم خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو

در خودرو به سیستم فنربندی اصطلاحاً سیستم تعلیق گفته می‌شود و بخشی از این تعلیق، جلوبندی است که به قسمت زیرین جلویی خودرو اطلاق می‌شود. جلوبندی، ارتباط و تعامل میان شاسی و کابین ماشین با جاده را امکان‌پذیر می‌سازد. هدایت‌ و کنترل خودرو در شرایط مختلف و جذب و دفع تکان‌ها و لرزش‌های نالشی از مسیر، از مهم‌ترین وظایف سیستم جلوبندی یا تعلیق خودرو به شمار می‌رود. به همین دلیل، بروز هرگونه ایراد در سیستم تعلیق خودرو، مشکلات زیرا را به دنبال خواهد داشت و بنابراین، آگاهی و شناخت نشانه‌ها و علائم خرابی جلوبندی خودرو شما بسیار مهم خواهد بود. پیش از پرداختن به این علائم و مشکلات جلوبندی، بهتر است ابتدا با اجزا و قطعات این قسمت از خودرو آشنا شویم.

آشنایی با مهمترین علائم خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو

اجزای جلوبندی خودرو

جلوبندی خودرو قطعات و اجزای مختلی دارد و تمامی این اجزا با همکاری یکدیگر عملکرد درست سیستم را پدید می‌آورند. این یعنی اگر در هر یک از قطعات و اجزای جلوبندی مشکلی ایجاد شود، کارکرد خودرو را دچار اشکال خواهد کرد. در ادامه اجزای جلوبندی خودرو را معرفی می‌کنیم.

1- فنر و کمک‌فنر

فنرها اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش سیستم جلوبندی خودرو هستند که ناهمواری‌های سطح جاده را به خود جذب کرده و مانع از انتقال آن به داخل کابین می‌شوند. فنرهای مورداستفاده در جلوبندی اغلب خودروها از نوع فنر لول یا فنر پیچشی هستند اما فنرها به‌تنهایی نمی‌توانند ارتعاشات را برطرف کنند و ممکن است برای یک مدت‌زمان طولانی به نوسان ادامه دهند؛ به همین دلیل، برای کنترل نوسان فنرها از کمک‌فنر استفاده می‌شود.

خود فنر و کمک فنر نیز از اجزای سیستم تعلیق خودرو بشمار می‌روند.

آشنایی با مهمترین علائم خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو

2- سیبک

سیبک‌ها عمدتاً قطعات کروی فلزی هستند که به یک بازو وصل می‌شوند. این قطعات علاوه بر آن‌که وظیفه اتصال قسمت‌های مختلف را بر عهده دارند، امکان حرکت نرم خودرو در هنگام عبور از سطوح ناهموار را هم فراهم می‌کنند.

3- میل تعادل یا میل موج گیر

وظیفه میل تعادل یا میل موج گیر افزایش تعادل خودرو و جلوگیری از چپ شدن آن در سر پیچ‌ها است. با توجه به اینکه وظیفه میل تعادل، جلوگیری از واژگونی خودرو هنگام پیچیدن و حتی رانندگی در سطوح ناهموار است، درصورتی‌که به‌درستی عمل نکند، احتمال واژگونی خودرو در پیچ‌ها و دست‌اندازها وجود خواهد داشت؛ بنابراین، مشکل میل تعادل بسیار خطرناک خواهد بود.

لازم است بدانید اکسل، سیستم فرمان، سگ‌دست و شغال‌دست، طبق، رام و بلبرینگ و توپی چرخ‌ها نیز از دیگر قطعات سیستم جلوبندی خودرو هستند.

آشنایی با مهمترین علائم خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو

علائم خرابی جلوبندی

درصورتی‌که جلوبندی خودرو مشکل داشته باشد، علائمی از خود نشان می‌دهد که توجه به آن‌ها برای فهمیدن مشکل و برطرف کردن آن مهم خواهد بود. پس در ادامه در پتروتکس همراه ما باشید.

1- لرزش و کشیده شدن فرمان خودرو

لرزش فرمان و کشیده شدن فرمان به یک سمت، یکی از نشانه‌های خرابی جلوبندی خودرو محسوب می‌شود. این مشکل در هنگام پیچیدن بیشتر خود را نشان می‌دهد. در این حالت، خودرو در جهت عکس فرمان عمل کرده و به سمت دیگر کشیده می‌شود. خرابی سیبک‌ها اصلی‌ترین دلیل این مشکل است اما خرابی بازوی سگ‌دست نیز می‌تواند باعث کشیده شدن فرمان به یک سمت شود.

2- انحراف یا گیجی فرمان

انحراف یا به‌اصطلاح گیجی فرمان یکی دیگر علائم و نشانه‌های خرابی جلوبندی خودرو است. تصادفات سنگین و وارد شدن ضربات شدید به محور جلوی خودرو، باعث تمایل حرکت ماشین به یک سمت و درنتیجه ایجاد انحراف در فرمان می‌شود. علاوه بر این، خرابی میل موج گیر هم منجر به گیج شدن خودرو در زمان عبور از پیچ‌ها می‌شود.

3- انحراف خودرو در سرعت‌های بالا

انحراف خودرو در سرعت‌های بالا و یا هنگام شتاب گیری سریع به یک سمت، از دیگر نشانه‌های وجود ایرادی در جلوبندی خودرو به شمار می‌رود. در این صورت، سمت سالم خودرو نیروی بیشتری ایجاد می‌کند و منجر به انحراف ماشین به یک جهت مشخص می‌شود.

آشنایی با مهمترین علائم خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو

4- سائیدگی ناهماهنگ آج لاستیک‌ها

سائیدگی ناهماهنگ آج روی سطح تایرها یکی از مهم‌ترین علائم خرابی جلوبندی خودرو به‌حساب می‌آید. این نشان می‌دهد که سیستم تعلیق، در بالانس نگه‌داشتن خودرو ناتوان شده و فشار نامساوی روی لاستیک‌ها وارد می‌شود. در این صورت، لاستیک‌های خودرو پس از مدت‌زمان بسیار کوتاهی دچار ساییدگی و فرسودگی می‌شوند. فشار نابرابر روی لاستیک‌ها و درنتیجه برهم خوردن بالانس چرخ‌ها، وجود مشکلی در جلوبندی را نشان می‌دهد.

5- روغن‌زدگی اجزا و قطعات سیستم تعلیق

روغن‌زدگی و چرب شدن قطعاتی مانند کمک‌فنر یکی دیگر نشانه‌های بروز مشکل در جلوبندی خودرو خواهد بود؛ بنابراین، اگر پس از بررسی قسمت‌های زیرین ماشین، با کمک‌فنرهای چرب و روغنی مواجه شدید، جلوبندی خودروی شما ایراد پیدا کرده است. نشت مایعات از این اجزا خبر از کارکرد نادرست قطعات سیستم جلوبندی و تعلیق ماشین می‌دهد.

6- تولید صداهای غیرعادی و نامتعارف

به گوش رسیدن صداهای نامتعارف و غیرعادی از قسمت جلوبندی نشان از وجود ایرادی در این بخش مهم خودرو دارد. ایجاد سایش و اصطکاک و برهم خوردن تعادل و بالانس قطعات سیستم تعلیق، منجر به تولید صداهای غیرعادی می‌شود. همچنین درصورتی‌که شاسی خودرو آسیب دیده باشد، صداهای ناهنجار شدیدتری از قسمت جلوی خودرو به گوش خواهد رسید.

آشنایی با مهمترین علائم خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *