بلاگ

آموزش استفاده از انژکتور شور

آموزش استفاده از انژکتور شور

موتور یا پیشرانه به‌عنوان قلب خودرو نیاز به مراقبت دارد تا هم بتواند خوب کار کند و هم هزینه‌های نگهداری کمتری داشته باشد. یکی از راه‌ها برای مراقبت از پیشرانه استفاده از مکمل بنزین است. مکمل درواقع یک افزودنی است که به بنزین داخل باک اضافه می‌شود و می‌تواند باعث بهبود عملکرد موتور شود و همچنین سلامت پیشرانه را برای طولانی‌مدت تضمین کند. این مکمل‌ها که انواع مختلفی دارند، هنگام سوخت‌گیری به بنزین و یا گازوئیل اضافه می‌شوند تا باعث بهبود احتراق در موتور شوند. مکمل‌ها در دو شکل محلول، قرص و اسپری تولید می‌شوند و می‌توان از آن‌ها در همه وسایل نقلیه موتوردار درون‌سوز مثل خودرو، موتورسیکلت و کامیون استفاده کرد. در این مقاله می‌خواهیم نحوه استفاده از اسپری انژکتور شور و نحوه استفاده از مکمل انژکتور شور را شرح دهیم پس با ما همراه باشید.

آموزش استفاده از انژکتور شور

انژکتور خودرو

اسپری انژکتور شور و مکمل انژکتور شور همان‌طور که از نامشان مشخص است، وظیفه تمیز کردن انژکتورها را بر عهده دارد؛ بنابراین، برای فهمیدن عملکرد این نوع مکمل بهتر است ابتدا با انژکتور آشنا شویم. انژکتور یک نازل برای تزریق سوخت به پیشرانه خودرو است.

این قطعه از طریق نازل کوچکی که به آن سوزن انژکتور گفته می‌شود سوخت را با فشار بالا و به‌صورت پودر شده پشت سوپاپ هوا یا مستقیماً داخل سیلندر می‌پاشد.

انژکتور طبق دستور ECU، پاشش سوخت را در فواصل زمانی معین انجام می‌دهد. توزیع یکنواخت سوخت بین سیلندرها، کاهش خام‌سوزی و تولید گازهای آلاینده، شتاب گیری سریع‌تر، کاهش مصرف سوخت و اندازه‌گیری دقیق سوخت از مزایای سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری محسوب می‌شود.

خرید انژکتور شور و تمیز کننده سیستم سوخت رسانی

مکمل انژکتور شور

با توجه به توضیح بالا، انژکتور یکی از مهم‌ترین قطعات در سیستم سوخت‌رسانی خودرو محسوب می‌شود.

انژکتورها در طول زمان دچار کثیفی و گرفتگی می‌شوند که در این صورت پاشش سوخت به‌خوبی صورت نخواهد گرفت و در کارکرد موتور اختلال جدی ایجاد می‌کند. اصلی‌ترین عامل کثیفی و گرفتگی انژکتورها، کربن ناشی از احتراق سوخت است که به‌مرور رسوب کرده و سوزن انژکتورها را مسدود می‌کند. در طول زمان، این رسوبات ممکن است به حدی برسد که کاملاً مسیر پاشش سوخت را مسدود کند. وظیفه اصلی مکمل انژکتور شور همان‌طور که از نامش مشخص است تمیز کردن انژکتورها است.

اصلی‌ترین ماده‌ای که در مکمل‌های انژکتور شور استفاده می‌شود پلی ترامین یا PEA است. این ماده دشمن کربن‌های رسوب کرده در سیستم سوخت‌رسانی خودرو محسوب می‌شود و مثل صابون در رخت‌شویی، با پاک کردن دوده‌های کربن، اقدام به تمیز کردن انژکتورها می‌کند. وقتی مقدار معینی از پلی ترامین به رسوبات کربن می‌رسد، به‌راحتی ساختار آن را در هم شکسته آن را به ماده بسیار ریزی تبدیل می‌کند. با این کار، رسوبات کربن پاک شده و به‌راحتی از اگزوز خودرو خارج می‌شود. بدین ترتیب، سوزن انژکتورها کاملاً تمیز شده و به شرایط اولیه بازخواهد گشت. علاوه بر این، مکمل انژکتور شور از تشکیل رسوبات جدید هم جلوگیری خواهد کرد.

آموزش استفاده از انژکتور شور

طریقه استفاده از انژکتور شور

یکی از مزیت‌های مکمل‌های سوخت مثل انژکتور شور سهولت استفاده آن‌ها است زیرا استفاده از این مکمل‌ها به تخصص خاصی نیاز ندارد و کسانی که هیچ تجربه‌ای در زمینه فنی خودرو ندارند نیز به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

فقط کافی است مکمل را داخل باک بریزید تا وارد چرخه سوخت‌رسانی خودرو شده و به وظیفه خود عمل کند. بااین‌حال، برای استفاده از مکمل انژکتور شور باید به چند نکته توجه داشت.

بهترین زمان برای استفاده از مکمل انژکتور شور پیش از مراجعه به پمپ بنزین و زمانی است که باک خودرو تقریباً خالی بوده و نهایتاً 10 تا 15 لیتر بنزین دارد؛ به‌عبارت‌دیگر، پیش از روشن شدن چراغ بنزین و زمانی که آمپر بنزین به سطح یک درجه می‌رسد بهترین زمان برای استفاده از مکمل انژکتور شور خواهد بود. در این صورت، پس از بنزین زدن مکمل به‌خوبی با کل بنزین داخل باک ترکیب می‌شود.

به‌طورکلی، بسته به نوع و شرایط رانندگی، بهتر است به‌طور منظم از مکمل‌های انژکتور شور پس از هر 3 تا 5 هزار کیلومتر پیمایش استفاده شود.

برای اینکه زمان استفاده از این مکمل را فراموش نکنید، می‌توانید پس از هر بار تعویض روغن خودرو، در هنگام سوخت‌گیری این نوع مکمل را در باک خودرو بریزید.

اگر خودروی صفرکیلومتر دارید، بهتر است از همان ابتدا و به‌طور منظم پس از هر 5 هزار کیلومتر یا هر شش ماه یک‌بار از مکمل انژکتور شور استفاده کنید چون اگر چندین سال از این مکمل استفاده نکرده باشید و به‌یک‌باره آن را داخل باک بریزید ممکن است مکمل رسوبات زیادی که طی سال‌ها روی‌هم در سیستم سوخت‌رسانی خودرو جمع شده را حل کرده و لوله‌های سوخت، پمپ‌بنزین و انژکتورها را کثیف کند.

مقدار مشخصی از مکمل انژکتور شور باید به بنزین اضافه شود و اگر قدرت آن بیش از حد معمول باشد می‌تواند به سیستم سوخت‌رسانی و پیشرانه آسیب وارد کند؛ بنابراین، پیش از استفاده از مکمل انژکتور شور حتماً دستورالعمل روی آن را بخوانید تا بدانید یک قوطی از این افزودنی باید با چه مقدار بنزین مخلوط شود. البته به‌طورکلی، هر قوطی از این مکمل برای 30 تا 40 لیتر بنزین مناسب خواهد بود.

آموزش استفاده از انژکتور شور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *