5 علامتی که نشان می دهد نیاز به بررسی ترمز دارید!!
وقتی در یک روز آفتابی در حال رانندگی در بزرگراه با شیشه های پایین و صدای رادیو بالا هستید، به راحتی می توانید فراموش کنید که در یک تکه عظیم از فولاد و شیشه هستید که با سرعت 60 مایل در ساعت در فضا می چرخد با این سرعت، اگر به طور ناگهانی نیاز به توقف داشته باشید، وسیله نقلیه شما می تواند تقریباً به طول یک زمین فوتبال (100 یارد یا 91 متر) متوقف شود – و این تنها در صورتی است که یکی از حیاتی ترین نکات ایمنی را به خوبی رعایت کرده باشید: ترمزهای شما.
ترمزها ممکن است جذاب ترین قسمت یک خودرو نباشند، اما مطمئناً یکی از حیاتی ترین آنها هستند. توجه به علائم هشدار دهنده ای که نشان دهنده نیاز به تعمیر است می تواند به معنای تفاوت مرگ و زندگی در جاده باشد. البته برخی نشانههای واضح وجود دارد که نشان میدهد ترمزهای شما نیاز به سرویس دارند، مانند ظاهر شدن چراغ ترمز بر روی داشبورد خودرو یا احساس اینکه توقف خودروی شما بیش از آنچه باید، طول میکشد. در هر یک از این موارد، باید در اسرع وقت برای بررسی ترمز به مکانیک محل خود مراجعه کنید. اما آیا می دانید علائم دیگری که می تواند نشان دهنده مشکل سیستم ترمز باشد چیست؟ در اینجا، ما پنج مورد را ارائه می دهیم که ممکن است به شما کمک کند در آینده تصادفات جدی را ترمز کنید
.
1.پدهای فرسوده:
ابتدا چند کلمه در مورد نحوه عملکرد ترمزهای شما.بیشتر خودروها از ترمزهای دیسکی استفاده می کنند. این ترمزها تقریباً مانند ترمزهای یک دوچرخه 10-سرعته عمل می کنند. یک سیستم هیدرولیک پر از مایع ترمز، مجموعه ای از گیره های بالشتکی به نام کالیپر را فعال می کند و باعث می شود آنها روی دیسکی به نام روتور به هم فشرده شوند.
اصطکاک بین لنت و روتور در نهایت باعث توقف خودرو می شود. با گذشت زمان، همانطور که میتوانید تصور کنید، لنتها شروع به نازک شدن میکنند، که به این معنی است که در کاهش سرعت و توقف خودرو شما کارایی کمتری خواهند داشت.خوشبختانه، بررسی ضخامت لنتهای ترمز – لنتهایی که روی کالیپرها فشرده میشوند – یک روش ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که بین پره های چرخ خود نگاه کنید تا روتور فلزی براق داخل آن را ببینید. وقتی آن را پیدا کردید، به اطراف لبه بیرونی نگاه کنید، جایی که کولیس فلزی را خواهید دید. بین کولیس و روتور، لنت را خواهید دید. شما باید تخمین بزنید، اما به طور کلی، لنت های شما باید حداقل یک چهارم اینچ ضخامت داشته باشند. اگر لاغرتر از این هستند، بهتر است آنها را عوض کنید.اگر چرخ ماشین شما طوری طراحی نشده است که بتوانید از طریق پره ها ببینید، باید لاستیک را بردارید تا روتور و لنت ها را ببینید. در هر صورت، در حالی که به دنبال آن هستید، ایده خوبی است که خود روتور را نیز بررسی کنید. باید نسبتا صاف باشد. اگر شیار یا گودال عمیقی می بینید، ممکن است زمان تعویض آن نیز فرا رسیده باشد.
2.صداهای عجیب:
معمولا مامان ها میگن که پخش موسیقی در ماشین برای گوشت خوب نیست. خوب برای ترمز شما هم خوب نیست.دلیل آن این است که یکی از علائم هشدار دهنده مبنی بر اینکه ترمزهای شما نیاز به تعمیر دارند می تواند ناشی از یک نشانگر کوچک در سیستم ترمز شما باشد که در هنگام نیاز به تعویض لنت، صدای جیغ بلندی را منتشر می کند. و در حالی که این صدا به اندازهای بلند است که حتی وقتی پنجرهها بالا هستند شنیده شود، شنیدن آن با صدای بلند موسیقی ممکن است سخت باشد.علاوه بر صدای جیغ سنسور، به صدای ساینده خشن نیز توجه کنید. این به این معنی است که شما به طور کامل از لنت ترمز خود عبور کرده اید و اکنون، هنگامی که ترمز را فشار می دهید، فلز کالیپرها با فلز روتور شما ساییده می شود. نه تنها این روش برای متوقف کردن خودروی شما ناکارآمد است، بلکه این احتمال وجود دارد که به روتورهای خود نیز آسیب برسانید.
3.کشیدن:
آیا تا به حال احساس کرده اید که ماشین شما ذهن خودش را دارد؟ انگار میخواهد در حین رانندگی یا ترمز کردن، به راست یا چپ بپیچد؟ اگر چنین است، این میتواند نشان دهنده مشکل در سیستم ترمز باشد. علت این کشیدن ممکن است گیرکردن کولیس باشد. از آنجا که چنین سناریویی باعث اصطکاک روی یک چرخ می شود و نه چرخ های دیگر، ماشین شما می تواند به سمتی که کالیپر گیر کرده است بکشد. هنگام ترمز زدن، کالیپرهای شما به طور ناهموار حرکت می کنند، یا لنت ترمز ناهموار، که فشارهای متفاوتی را به چرخ های مختلف وارد می کند. با این حال، کشیدن همیشه نشان دهنده مشکل ترمز نیست. علت همچنین میتواند ناشی از باد یا فرسودگی نامناسب لاستیکها، تراز ضعیف یا مشکل در سیستم تعلیق خودرو شما باشد. به همین دلیل است که اگر ماشین شما شروع به کشیدن کرد، میخواهید آن را به نزدیکترین مغازه مکانیک بکشید تا یک تعمیر کامل انجام شود.
4.لرزش:
اگر تا به حال مجبور شده اید یک توقف اضطراری در خودرویی با ترمز ضد قفل انجام دهید، پس با نوع ضربان سریع پدال ترمز که ناشی از گرفتن سریع سیستم روی روتور برای کاهش سرعت خودرو است، آشنا هستید. با این حال، اگر پدال ترمز شما در شرایط عادی ترمز به این شکل ضربان داشته باشد، ممکن است مشکل داشته باشید.به طور کلی، پدال ترمز ارتعاشی نشان دهنده انحراف روتورها است. سطوح ناهموار آنها به لنت ترمز برخورد می کند و شما بازخورد را از طریق پدال ترمز احساس خواهید کرد.روتورها معمولاً فقط زمانی تاب میخورند که برای مدت طولانی تحت فشار شدید قرار داشته باشند. گرمای ناشی از اصطکاک ناشی از راندن به سمت پایین دامنههای کوهستانی یا توقف مکرر هنگام یدککشیدن چیزی سنگین، میتواند باعث تغییر شکل فلز روتورها شود.اگر اخیراً به ترمزهای خود فشار نیاوردهاید، اما همچنان در پدال لرزش احساس میکنید، ممکن است چرخها نامرتب باشند. در هر صورت، بهتر است برای تشخیص به مکانیک مراجعه کنید.
5.رفتار های پدال:
پدال ترمز شما علاوه بر کوبیدن، می تواند نشانه های دیگری نیز به شما بدهد مبنی بر اینکه سیستم ترمز خودروی شما ممکن است نیاز به بررسی داشته باشد.یک پدال نرم، پدالی که عملاً قبل از گرفتن ترمز روی زمین می رود، می تواند نشان دهنده ساییدگی لنت ها یا مشکل در سیستم هیدرولیک باشد، مانند هوا در خط، نشت هوا یا نشت مایع ترمز. برای بررسی نشتی مایع، یک ورقه سفید قدیمی یا تکه مقوای سبک را یک شبه زیر خودرو قرار دهید. صبح، هر مایعی را که جمع شده است بررسی کنید. روغن ترمز عملا شفاف و به غلظت روغن پخت و پز خواهد بود.نقطه مقابل پدال نرم، پدالی است که باعث میشود با کوچکترین لمس بلافاصله ترمزها را بگیرند. این می تواند نشان دهنده فرسودگی ناهموار روتور، کثیف شدن مایع ترمز یا آلودگی مایع توسط رطوبت باشد. شما می توانید چنین مشکلی را با تعویض مایع نسبتاً ارزانی که می توانید خودتان انجام دهید یا در مغازه مکانیک خود انجام داده اید، حل کنید.در نهایت، اگر توقف خودرو شبیه به فردی به نظر می رسد که پاهای خود را از پایین خودرو برای توقف آن می گذراند، ممکن است دچار انسداد خط ترمز یا مشکل در سیستم خلاء شوید. هر دو حالت کارکرد پدال ترمز را بسیار سخت می کند و نیاز به سرویس فوری دارد.
تیم پتروتکس امیدوار است از این مقاله لذت برده باشید.