بلاگ

بهترین زمان تعویض انواع فیلتر خودرو

یهترین زمان تعویض انواع فیلتر خودرو

برخی از قطعات در خودرو مصرفی هستند و باید پس از زمان مشخصی تعویض شوند تا کارایی مناسب داشته باشند و پیشرانه هم بتواند به‌درستی کار کند. یکی از مهم‌ترین قطعات مصرفی خودرو، فیلترها هستند که تعویض به‌موقع آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد؛ بنابراین، در ادامه قصد داریم با انواع فیلتر در خودرو آشنا شده و به زمان تعویض فیلتر خودرو بپردازیم.

در خودرو چه تعداد فیلتر وجود دارد؟

در خودروهای امروزی چهار فیلتر مختلف شامل فیلتر هوا، فیلتر روغن، فیلتر بنزین و فیلتر هوای کابین وجود دارد که هرکدام وظیفه خاصی داشته و در ادامه به آن خواهیم پرداخت؛ اما علاوه بر این چهار فیلتر، در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک، یک فیلتر هم برای روغن گیربکس وجود دارد و تعداد کل فیلترها به پنج عدد می‌رسد.

یهترین زمان تعویض انواع فیلتر خودرو - فیلتر هوا

زمان تعویض فیلتر هوا

محل قرار گیری فیلتر هوا قبل از ورود هوا به دریچه گاز می‌باشد تا از ورود گردوخاک و آلودگی‌های مختلف موجود در هوا به پیشرانه جلوگیری کند.

فیلتر هوا از مواد سلولزی، کتان و اسفنج ساخته می‌شود و هوای ورودی به موتور را تمیز می‌کند.

این یکی از فیلترهای مهم خودرو محسوب می‌شود و باید به‌موقع تعویض شود زیرا در صورت کثیف شدن آن، هوای به‌درستی به موتور نمی‌رسد و باعث افزایش مصرف سوخت و احتراق ناقص خواهد شد. زمان مناسب برای تعویض فیلتر هوا پس از هر 5 هزار کیلومتر پیمایش است و باید آنرا تعویض کرد.

یهترین زمان تعویض انواع فیلتر خودرو - فیلتر روغن

بهترین زمان تعویض فیلتر روغن

یکی دیگر از فیلترهای مهم موتور خودرو فیلتر روغن است. این فیلتر، روغن موتور را از آلودگی‌هایی که در اثر کارکرد پیشرانه ایجاد می‌شود پاک می‌کند و مانع از ورود دوباره آن‌ها به روغن می‌شود. گردوغبار و همین‌طور ذرات ریز فلزی یا پلیسه‌هایی که از پیشرانه جدا می‌شود مهم‌ترین آلودگی‌هایی هستند که وارد روغن موتور می‌شوند و فیلتر روغن وظیفه جداسازی آن‌ها را دارد.

روغن موتور در جریان چرخش داخل موتور، کثیفی‌های ناشی از عملکرد موتور را در خود حل می‌کند و فیلتری که در مسیر جریان روغن قرار می‌گیرد آن کثیفی‌ها را جذب می‌کند و مانع از ورود دوباره آن‌ها به مدار روغن‌کاری انجین می‌شود؛ بنابراین، اهمیت فیلتر روغن و تعویض به‌موقع آن حتی از فیلتر هوا هم بیشتر است.

همچنین باید توجه داشت که هر بار روغن خودرو عوض می‌شود حتماً باید فیلتر روغن هم تعویض شود.

به‌طورکلی، زمان تعویض فیلتر روغن هر پنج هزار کیلومتر است. این زمان ایده‌آلی برای تعویض فیلتر روغن یه همراه روغن خودرو خواهد بود.

یهترین زمان تعویض انواع فیلتر خودرو - فیلتر بنزین

زمان مناسب برای تعویض فیلتر یا صافی بنزین

بنزین در طول مسیری که از پالایشگاه طی می‌کند که تا باک خودرو برسد، ممکن است آلودگی و ناخالصی‌هایی پیدا کند که این آلودگی‌ها نباید وارد پیشرانه خودرو شوند. بدین منظور، در مسیر سیستم سوخت‌رسانی، فیلتر یا صافی بنزین نصب می‌شود تا آلودگی‌ها و ناخالصی‌های بنزین مثل آب را بگیرد.

در صورت گرفتگی فیلتر بنزین، پمپ بنزین بیش‌تر تحت‌فشار قرار می‌گیرد تا بنزین را پمپاژ کند و در اثر این افزایش فشار، بخشی از آلودگی‌های انباشته‌شده در فیلتر وارد انژکتورها و ریل سوخت می‌شود.

همچنین با عدم تعویض به‌موقع فیلتر بنزین، شتاب ‌گیری خودرو کند می‌شود، عمر پمپ ینزین کوتاه می‌شود، خودرو سخت‌تر روشن می‌شود و انژکتورها کثیف می‌شوند؛ بنابراین، توصیه شده که هر دو سال یا هر ۵۰ هزار کیلومتر فیلتر بنزین تعویض شود.

هر چقدر شما زمان تعویض فیلتر بنزین یا همان صافی بنزین را کمتر در نظر بگیرید عمر پمپ بنزین و تمیزی سیستم سوخت رسانی خودرو خود را تضمین می‌کنید.

اگز با فاصله زمان زیادی میخواهید صافی بنزین خودرو خود را تعوبض کنید بهتر است بعد از تعویض فیلتر بنزین با اسپری انژکتور شور یا مکمل بنزین انژکتور شور داخل باک اقدام به پاکسازی مسیر سوخت رسانی خودرو خود کنید.

یهترین زمان تعویض انواع فیلتر خودرو - فیلتر هوا

تعویض فیلتر هوای کابین

عملکرد فیلتر هوای کابین و سیستم تهویه خودرو مشابه فیلتر هوای موتور دارد با این تفاوت که هوای ورودی به کابین و سرنشسنان خوردو را تمیز می‌کند. این فیلتر گردوخاک و ریزگردهای هوا را جذب کرده و مانع از ورود برگ درختان، حشرات و آشغال به درون سیستم تهویه خودرو می‌شود. در نتیجه فیلتر هوای کابین قبل از این که هوای بیرون خودرو وارد سیستم تهویه شود آن را تصفیه و از ورود کثیفی‌ها به درون کابین جلوگیری می‌کند. این فیلتر معمولاً زیر کاپوت پشت فایروال یا زیر داشبورد نصب می‌شود و تعویض به‌موقع آن هوای تازه‌تری وارد کابین می‌کند، باعث بهبود عملکرد سیستم تهویه می‌شود و هوای درون کابین را تمیزتر نگه می‌دارد.

به‌طورکلی، در خودروهایی که در شهرهای شلوغ و محیطهای آلوده تردد می‌کنند، بهترین زمان تعویض فیلتر هوای کابین با هر بار تعویض روغن یا هر 5000 کیلومتر مناسب است.

یهترین زمان تعویض انواع فیلتر خودرو - فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک

بهترین زمان تعویض فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک

گیربکس‌های اتوماتیک نسبت به گیربکس‌های دستی بسیار حساس‌تر هستند و به دلیل وجود کلاچ‌ها، چرخ‌دنده‌های حساس‌تر و همچنین کنترل با کامپیوتر مخصوص، نیاز به مراقبت بیش‌تری دارند. به همین دلیل، هم روغن به‌کاررفته در گیربکس‌های اتوماتیک متفاوت است و هم این روغن باید توسط فیلتری تصفیه شود.

ازاین‌رو، برای این گیربکس‌ها فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک در نظر گرفته می‌شود. ازآنجایی‌که گیربکس‌های اتوماتیک انواع مختلفی مثل گیربکس CVT، گیربکس دو کلاچه و اتوماتیک معمولی دارند، برای دانستن زمان دقیق تعویض فیلتر گیربکس باید به دفترچه راهنمای خودرو مورد نظر مراجعه کرد اما به‌طورکلی، بهتر است هر ۵۰ یا ۶۰ هزار کیلومتر روغن گیربکس اتوماتیک به همراه فیلتر آن تعویض شود تا از صدمات آتی آن و هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری آنها جلوگیری کنید.

حقیقت تلخ درباره اینکه هر چند وقت یکبار نیاز به تعویض روغن خود دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *