بلاگ

مزیت استفاده از مکمل بنزین چیست؟

مزیت استفاده از مکمل بنزین چیست؟

موتور یا پیشرانه مهم‌ترین قسمت خودرو محسوب می‌شود و قطعاً مراقبت از آن اهمیت بسیار بالایی دارد که در ادامه شما را با مهمترین مزیت استفاده از مکمل بنزین برای موتور خودرو آشنا خواهیم کرد.

ازآنجایی‌که اساس کار موتور خودرو با احتراق سوخت است، کیفیت سوخت و ترکیبات آن قطعاً نقش بسیار مهمی در کارکرد پیشرانه ایفا می‌کند؛ بنابراین، سوخت بی‌کیفیت یا نامناسب بودن ترکیبات آن می‌تواند به سیستم احتراق موتور آسیب زده و طول عمر قطعات را کاهش دهد.

یکی از راه‌های مراقبت از موتور خودرو و جلوگیری از آسیب دیدن قسمت‌های مختلف آن به خاطر سوخت نامناسب، استفاده از مکمل بنزین است که این روزها در انواع و اقسام مختلفی تولید می‌شوند و هرکدام برای انجام وظیفه خاصی طراحی شده‌اند.

در ادامه با petrotex همراه باشید تا به بررسی فواید استفاده از مکمل‌ سوخت بپردازیم.

مکمل بنزین چیست؟

مکمل یک افزودنی است که به بنزین داخل باک اضافه می‌شود و می‌تواند باعث بهبود عملکرد موتور شود و همچنین سلامت پیشرانه را برای طولانی‌مدت تضمین کند.

مکمل‌ها انواع مختلفی دارند که هنگام سوخت‌گیری به بنزین و یا گازوئیل اضافه می‌شوند تا باعث بهبود احتراق در موتور شوند.

مکمل‌ها در دو شکل محلول و قرص تولید می‌شوند و می‌توان از آن‌ها در همه وسایل نقلیه موتوردار درون‌سوز مثل خودرو، موتورسیکلت و کامیون استفاده کرد.

مهمترین کاربرد استفاده از مکمل بنزین

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، مکمل‌های بنزین در انواع مختلفی و برای انجام وظایف مختلف ساخته می‌شوند و هرکدام کاربرد خاصی دارند.

به‌عنوان‌ مثال، برخی مکمل‌ها برای افزایش اکتان بنزین طراحی می‌شوند، برخی پاک‌کننده سیستم سوخت یا انژکتور شور هستند، برخی روان کننده هستند که باعث کاهش اصطکاک و کارکرد روان‌تر قطعات موتور می‌شوند، برخی پایدارکننده سوختی هستند که برای مدتی طولانی داخل باک خودرو می‌ماند و… . علاوه بر این، مکمل‌ها فقط برای بنزین نیستند و مکمل‌های سوخت گازوئیل هم وجود دارد که آن‌ها هم کاربردهای مختلفی مثل جلوگیری از یخ زدن گازوئیل در دماهای سرد، افزایش عدد ستان و… دارند که میتوان از مزایا استفاده از مکمل بنزین نام برد.

مزیت استفاده از مکمل بنزین چیست؟
سوپاپ دود

عدد اکتان بنزین چیست؟

برای فهمیدن کاری که مکمل بنزین انجام می‌دهد ابتدا بهتر است با عدد اکتان بنزین آشنا شویم. عدد اکتان مقیاسی برای نشان دادن مقاومت بنزین در برابر گرما، فشار و احتراق خودبه‌خود (بدون جرقه) است.

هر چه عدد اکتان بیشتر باشد، بنزین در مقابل پدیده احتراق مخرب ناشی از فشار و گرما مقاوم‌تر خواهد بود و احتراق بهتری خواهد داشت.

استفاده از بنزین اکتان پایین در موتورهای مدرنی که ضریب تراکم بالایی دارند، باعث ناک زدن یعنی احتراق مخلوط سوخت و هوای داخل سیلندر زودتر از زمان جرقه زدن شمع می‌شود که می‌تواند آسیب‌های جدی و زیادی را به موتور وارد کند.

علاوه بر مشکل ناک زدن، بنزینی که اکتان پایینی دارد احتراق خوبی هم نخواهد داشت و درنتیجه در طول فرایند احتراق، کربن تولید می‌کند که با گذشت زمان در مسیر سیستم سوخت رسوب می‌کند و به قطعاتی مانند سیستم انژکتور آسیب جدی وارد خواهد کرد.

فواید استفاده از مکمل بنزین

در اکثر خودروهای امروزی که از پیشرانه‌های مدرنی مثل TU5 و EF7 استفاده می‌کنند کیفیت سوخت اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا موتورهای پیشرفته امروزی به دلیل ویژگی‌هایی مثل ضریب تراکم بالا حساسیت بالایی نسبت به کیفیت سوخت دارند.

یکی از شاخصه‌های بسیار مهم بنزین، عدد اکتان آن است و هرچه این عدد بالاتر باشد احتراق بهتر صورت می‌گیرد و از وظایف اصلی مکمل‌های بنزین افزایش عدد اکتان است اما مکمل‌ها مزیت‌های دیگری هم به دنبال دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

مزیت استفاده از مکمل بنزین چیست؟
پاشش انژکتور

خلاصه مزیت استفاده از مکمل بنزین عبارتند از:

افزایش عدد اکتان مزیت استفاده از مکمل بنزین

افزایش عدد اکتان مهمترین و اصلی‌ترین مزیت استفاده از مکمل بنزین است. مثلا درحالی‌که موتور EF7 به بنزینی با اکتان 95 نیاز دارد، عدد اکتان بنزین معمولی در ایران 87 و بنزین سوپر بین 93 تا 95 است؛ بنابراین، ازآنجایی‌که بنزین سوپر همیشه و همه‌جا در دسترس نیست، بهترین راه برای افزایش عدد اکتان بنزین معمولی و رساندن آن به نزدیکی بنزین سوپر استفاده از مکمل سوخت است.

این نوع مکمل که از آن به‌عنوان اکتان بوستر یاد می‌شود، به لطف ترکیبات شیمیایی که دارد پس از اضافه شدن به سوخت، در طی واکنشی سریع، عدد اکتان بنزین را افزایش می‌دهد تا احتراق به شکل بهتری انجام گیرد.

مزیت استفاده از مکمل بنزین چیست؟
وضعیت دریچه گاز (هوا)

تمیز کردن سیستم سوخت موتور

حتی در صورت استفاده از بنزین باکیفیت و اکتان بالا بازهم امکان تولید کربن و رسوب در سیستم سوخت‌رسانی خودرو وجود دارد؛ بنابراین، برای از بین برند این رسوبات باید از مکمل‌های شوینده استفاده کرد.

این نوع مکمل‌ها با از بین بردن رسوبات در سیستم سوخت‌رسانی خودرو موجب جریان راحت‌تر سوخت می‌شود.

با این کار، کارکرد موتور بهتر می‌شود و فرسایش کمتری خواهد داشت و درنتیجه در طولانی‌مدت خرابی قطعات موتور کاهش پیدا می‌کند.

کاهش آلایندگی

یکی از مشکلات بزرگ در کلان‌شهرهای کشورمان آلودگی شدید هوا است که بیماری‌های زیادی را برای شهروندان به دنبال دارد.

از مهمترین راه‌های کم‌هزینه برای کاهش آلودگی هوا استفاده از مکمل بنزین است زیرا این کار با افزایش اکتان بنزین و بهبود کارکرد و احتراق موتور، باعث کاهش قابل‌توجه گازهای آلاینده اگزوز خواهد شد.

با استفاده از مکمل بنزین دیگر نگران اکتان پایین بنزین نخواهید بود و می‌توانید در هر پمپ‌بنزینی اقدام به سوخت‌گیری کنید.

همچنین مکمل سوخت با تمیز کردن رسوبات کربن و آلودگی‌های سیستم سوخت خودرو موجب سوخت‌رسانی بهتر به موتور می‌شود که احتراق بهتر و آلایندگی کمتری را به دنبال خواهد داشت.

حفظ کیفیت سوخت

در خودروهایی که مدت طولانی در پارکینگ می‌مانند، بنزین داخل باک به‌مرور کیفیت خود را از دست می‌دهد و پس از مدتی با تجزیه شدن به رسوبات و مواد صمغی شکل تبدیل خواهد شد.

این رسوبات می‌توانند دریچه‌های ورودی کاربراتور و یا انژکتورها را مسدود کنند.

برای جلوگیری از این اتفاق، مکمل‌های خاصی طراحی شده‌اند که با جذب آب و کاهش سرعت روند اکسیداسیون و تجزیه شیمیایی بنزین، به حفظ کیفیت سوخت کمک می‌کنند.

مکمل‌ها باعث می‌شوند بنزین داخل باک خودرو تا مدت زیادی تازه مانده و کیفیت خود را حفظ کند.

جلوگیری از یخ زدن سوخت

یکی از مشکلاتی که در فصل زمستان و هوای سرد پیش می‌آید، یخ زدن سوخت است.

البته این مشکل بیشتر در خودروهای دیزلی دیده می‌شود که گازوئیل داخل باک آن‌ها یخ میزند. برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند می‌توان از مکمل خاصی استفاده کرد که جلوی انجماد سوخت و انسداد سیستم سوخت‌رسانی را می‌گیرد.

مزیت استفاده از مکمل بنزین چیست؟
محافظت از موتور خودرو

سخن پایانی

با توجه به مواردی که بیان شد، مکمل‌های سوخت مزیت‌های زیادی را به دنبال دارند و راه‌حل نسبتاً کم‌هزینه‌ای برای بهبود کارکرد موتور خودرو محسوب می‌شوند.

مکمل‌ها همچنین با افزایش طول عمر قطعات و کاهش خرابی آن‌ها، در طولانی‌مدت چندین برابر هزینهٔ خود را جبران می‌کنند.

مناسب‌ترین زمان برای ریختن مکمل داخل باک پیش از موقع بنزین زدن یعنی هنگامی است که باک خالی باشد.

در این صورت، پس از بنزین زدن مکمل به‌خوبی با بنزین یا گازوئیل ترکیب شده و وارد موتور خواهد شد.

پرسش‌های متداول در مورد مزیت استفاده از مکمل بنزین

مکمل بنزین چیست؟

مکمل یک افزودنی است که به بنزین داخل باک اضافه می‌شود و می‌تواند باعث بهبود عملکرد و کاهش آلایندگی موتور شود و همچنین سلامت پیشرانه را برای طولانی‌مدت تضمین کند.

آیا مکمل بنزین خوب یا مضر است؟ جایگزین مناسب برای مکمل بنزین چیست؟

مکمل بنزین برای تامین اکتان پایین سوخت بی کیفیت طراحی شده است. در صورت استفاده از سوخت نا مناسب بهرترین و علمی ترین راهکار استفاده از مکمل بنزین می باشد. اگر شما سوخت با اکتان بالای 90 درصد استفاده میکنید نیاز به استفاده دوره ای از مکمل بنزین نخواهید داشت.

مکمل بنزین چه فایده ای دارد؟

افزایش عدد اکتان و بهبود عملکرد موتور، تمیز کردن سیستم سوخت موتور، کاهش آلایندگی و کاهش انتشار کربن، حفظ کیفیت سوخت، جلوگیری از یخ زدن سوخت فقط چند فایده از فواید مکمل بنزین می‌باشد.

2 thoughts on “مزیت استفاده از مکمل بنزین چیست؟

  1. علی گفت:

    چرا تو دفترچه راهنمای نگهداری ماشین ها نوشته مجاز به استفاده از مکمل سوخت نمی باشید؟

    1. سایت پتروتکس گفت:

      دلیلش دو تا موضوع هست:

      ۱- وجود اکتان های بی کیفیت و زیر پله یاه بهتر بگوییم غیر استاندارد
      ۲- اطمینان از خرید اکتان توسط مشتری از مسیرهای معرفی شده از سمت شرکت به لحاظ ایمنی و همچنین بازرگانی

      البته باید به این موضوع توجه داشته باشید در کل دنیا با وجودی که بنزین در چند مدل با کیفیت بالا تولید میشود در افتر مارکت مخصوصا اروپا و آمریکا مکمل بنزین هم تولید میشه و هم مصرف میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *