بلاگ

بررسی روش استفاده، مزایا و معایب اسپری انژکتور شور

بررسی روش استفاده، مزایا و معایب اسپری انژکتور شور

یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در سیستم سوخت‌رسانی خودروهای امروزی انژکتور است که بنزین را به داخل سیلندرها تزریق می‌کند تا پس از مخلوط شدن با هوا، توسط شمع محترق شده و نیرو تولید کند؛ اما انژکتورها به‌مرور زمان و پس از مدتی استفاده کثیف می‌شوند و نیاز به تمیز کردن خواهند داشت. راه‌حل ساده برای تمیز کردن انژکتورها استفاده از مکمل‌های انژکتورشور است که در دو نوع مکمل انژکتور شور داخل باک و اسپری انژکتور شور در دسترس هستند که هر کدام معایب و مزایای خود را دارند.

در صورت تمیز نکردن انژکتورهای کثیف می‌تواند در عملکرد موتور خودرو اختلال ایجاد کند.

برای تمیز کردن انژکتور راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها اسپری انژکتورشور است. در ادامه به این اسپری پرداخته و مزایا و معایب آن را بررسی خواهیم کرد.

انژکتور چیست؟

انژکتور یک نازل برای تزریق سوخت به پیشرانه خودرو است.

این قطعه درواقع وظیفه پاشش سوخت درون سیلندرهای موتور را دارد. انژکتور بخشی از یک سیستم کامپیوتری است که طبق دستور ECU، سوخت را در فواصل زمانی معین به داخل محفظه احتراق می‌پاشد؛ بنابراین، در موتورهای انژکتوری تزریق سوخت به موتور بسیار دقیق‌تر از کاربراتور صورت می‌گیرد.

البته انژکتور در کنار تنظیم دقیق میزان و فشار پاشش سوخت، به کاهش مصرف سوخت، استارت بهتر خودرو در هوای سرد، کاهش میزان آلایندگی خودرو و بالا رفتن راندمان موتور نیز کمک می‌کند.

وضعیت انژکتور قبل و بعد از شستشو بررسی روش استفاده، مزایا و معایب اسپری انژکتور شور

کثیفی انژکتور

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، انژکتورها به‌مرور زمان ممکن است کثیف شوند و نتوانند آن‌طور که باید سوخت را به موتور برسانند.

اگر انژکتور به خاطر رسوبات کثیف و مسدود شده باشد، معمولاً باید آن‌ها را از جای خود درآورد و با دستگاه مخصوصی اقدام به شستشوی انژکتورها کرد.

این روش اما که مستلزم مراجعه به تعمیرگاه است، زمان‌بر بوده و معمولاً هزینه بالایی به دنبال خواهد داشت.

راه‌حل ساده‌تر برای تمیز کردن انژکتورها استفاده از مکمل‌های انژکتور شور است که در دو نوع مکمل انژکتور شور داخل باک و اسپری انژکتور شور در دسترس هستند.

تفاوت مکمل انژکتور شور و اسپری انژکتور شور

مکمل انژکتور شور محلولی است که به‌راحتی در باک خودرو ریخته می‌شود و سپس با سوخت مخلوط شده و وارد انژکتور می‌شود.

مکمل انژکتور شور می‌تواند رسوبات تشکیل شده روی انژکتورها را از بین ببرد و کارایی آن‌ها را بهبود بخشد؛ اما اسپری انژکتور شور نوعی تمیزکننده انژکتور است که به‌صورت اسپری استفاده می‌شود. این اسپری می‌تواند جرم‌های انژکتور را تمیز کند و شتاب و مصرف سوخت خودرو را بهبود ببخشد. برای استفاده از این اسپری باید انژکتورها را از خودرو جدا کرده و روی سطح آن‌ها اسپری زده شود.

وضعیت انژکتور قبل و بعد از شستشو بررسی روش استفاده، مزایا و معایب اسپری انژکتور شور
وضعیت پاشش سوخت قبل و بعد شستشوی سوزن انژکتور

بررسی مزایا و معایب اسپری انژکتور شور

مزیت‌های اسپری انژکتورشور

اسپری انژکتور شور مزیت‌های زیادی به دنبال دارد که مهم‌ترین آن‌ها تمیز کردن انژکتورها است که باعث بهبود کارکرد موتور، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و بازگشت قدرت و شتاب اولیه خودرو می‌شود.

اسپری انژکتور شور فرمولاسیونی قوی برای زدودن چربی‌ها و آلودگی‌ها دارد و کربن انباشته‌شده در سوپاپ‌های هوا را هم پاک می‌کند.

اصلی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده این شوینده الکل است که همراه با اتانول خاصیت پاک‌کنندگی دارد اما علاوه بر این مواد تمیزکننده، در اسپری اسپری انژکتورشور موارد روان کننده هم وجود دارد که با لیز و لغزنده کردن سطح قطعات باعث کاهش سائیدگی آن‌ها می‌شود.

مزایا اسپری انژکتورشور

این ماده همچنین از یخ زدن انژکتورها هم جلوگیری می‌کند. پس به‌طور خلاصه مزیت‌های اسپری انژکتور شور عبارت‌اند از:

  • تمیز کردن کامل انژکتورها در تمام رسوبات و آلودگی‌ها
  • کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودرو
  • بهبود کارکرد پیشرانه و بازگرداندن قدرت اولیه
  • روان کنندگی قطعات
  • جلوگیری از یخ زدن انژکتورها
بررسی روش استفاده، مزایا و معایب اسپری انژکتور شور

معایب اسپری انژکتور شور

استفاده از اسپری انژکتور شور در کنار مزیت‌های فراوانی که دارد، معایبی را هم می‌تواند به دنبال داشته باشد.

البته این معایب مربوط به خود اسپری نیست و شامل موارد جانبی می‌شود.

یکی از مهم‌ترین معایب اسپری انژکتور شور طریقه استفاده دشوارتر آن نسبت به مکمل انژکتور شور است زیرا مکمل به‌راحتی داخل باک ریخته می‌شود و نیازی به انجام کار دیگری ندارد اما برای استفاده از اسپری باید سراغ خود انژکتورها رفت که می‌تواند برای برخی دشوار باشد.

به همین دلیل، اگر انژکتورها توسط افراد بی‌تجربه باز شوند امکان آسیب دیدن سوزن آن‌ها وجود خواهد داشت.

همچنین در بازار اسپری‌های انژکتورشور زیادی وجود دارد که برخی از آن‌ها بی‌کیفیت و غیراستاندارد بوده و می‌توانند به قطعات موتور آسیب بزنند؛ بنابراین، در خرید اسپری باید دقت کافی لحاظ شود. مورد آخر هم اینکه استفاده زیاد و بی‌رویه از این اسپری ممکن است به قطعات موتور آسیب بزند و روی عملکرد انژکتور تأثیر منفی بگذارد.

معایب اسپری انژکتور شور

پس به‌طور خلاصه معایب اسپری انژکتور شور عبارت‌اند از:

  • استفاده دشوارتر نسبت به مکمل انژکتور شور و نیاز به باز کردن انژکتورها
  • وجود اسپری‌های غیراستاندارد و بی‌کیفیت در بازار
  • احتمال آسیب دیدن قطعات موتور در صورت استفاده بی‌رویه

نحوه استفاده از اسپری انژکتورشور

مراحل شستشو انژکتور با کمک اسپری انژکتورشور شامل موارد زیر است:

  1. برای استفاده از اسپری انژکتور شور باید ابتدا قطعه موردنظر را با استفاده از یک دستمال نمدار پاک کنید.
  2. سپس اسپری را در فاصله ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر گرفته و روی قطعه اسپری کنید.
  3. در جهت داشتن بهترین عملکرد اسپری باید 10 دقیقه منتظر باشید تا اسپری بتواند کربن‌ها و آلودگی‌ها را از روی قطعه شستشو دهد.
  4. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه با استفاده از یک دستمال تمیز و خشک قطعه را تمیز کنید.
اسپری پتروتون آپ PetroTuneup 450ml پتروتکس -اسپری پترو تون آپ پتروتکس
خرید اسپری انژکتور شور پترو تون آپ نانو پتروتکس

رفع گرفتگی سوزن انژکتور

برای رفع گرفتگی سوزن انژکتورها نیز باید لوله‌های سوخت‌رسانی را جدا کرده و سپس اسپری را به لوله‌های خروجی انژکتور وصل کنید و فشار دهید تا جرم‌ها پاک شوند.

قدرت پاک‌کنندگی این اسپری زیاد است و تنها مقدار کمی از آن می‌تواند قطعات را تمیز کند. هنگام استفاده از اسپری بهتر است از دستکش استفاده کنید تا به پوست شما آسیبی وارد نشود.

وضعیت انژکتور قبل و بعد از شستشو بررسی روش استفاده، مزایا و معایب اسپری انژکتور شور

نشانه‌های کثیفی انژکتور

وقتی انژکتورها کثیف شده باشند، موتور و خودرو نشانه‌هایی بروز می‌دهد که ازجمله آن‌ها می‌توان به نوسان دور موتور در حالت درجا، لرزش موتور به دلیل نرسیدن سوخت کافی به یک یا چند عدد از سیلندرها، روشن شدن چراغ چک درنتیجه مشکل در مخلوط سوخت و هوا و افزایش آلایندگی و مصرف سوخت خودرو اشاره کرد.

البته باید به این نکته توجه داشت که علائم اولیه کثیفی انژکتورها همیشه قابل‌تشخیص نیست زیرا در خودروهای امروزی سنسورهایی وجود دارد که نسبت ترکیب سوخت و هوا را از طریق ECU اصلاح می‌کنند و درنتیجه علائمی که در بالا برشمردیم در ابتدا چندان احساس نخواهند شد و راننده مراحل اولیه گرفتگی در انژکتورها را متوجه نمی‌شود.

بنابراین، برای تمیز کردن انژکتورها نباید صرفاً منتظر بروز این مشکلات در خودرو شد و باید به‌طور منظم با استفاده از مکمل یا اسپری انژکتور شور این قطعه مهم را تمیز نگه داشت.

به‌طورکلی، توصیه می‌شود انژکتورها را هر ۶۰ هزار کیلومتر یک بار شستشو دهید اما این مدت‌زمان ممکن است بسته به نوع خودرو، کیفیت سوخت و شرایط رانندگی متفاوت باشد.

اسپری‌های انژکتورشور در اندازه‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند و برای همه خودروها مناسب خواهند بود.

استفاده منظم از این پاک‌کننده از جمع شدن دوده و کربن زیاد جلوگیری کرده و مانع خرابی و پوسیدگی قطعات می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *