بلاگ

راه‌های افزایش شتاب خودرو

افزایش شتاب خودرو

تجربه سرعت و شتاب بالا در خودرو خصوصاً برای جوان‌ها قطعاً لذت بالایی به دنبال دارد و ازاین‌رو خیلی‌ها به دنبال افزایش شتاب خودرو خود هستند. این موضوع در کشورمان بیشتر مورد توجه است زیرا اکثر خودروهایی که در دسترس عموم مردم قرار دارند قدرت پایینی داشته و خودروهای قدرتمند و اسپرت در بازار ایران هم بسیار کم و هم گران‌قیمت هستند. درنتیجه، بسیاری خواهان افزایش شتاب و سرعت همین خودروهای داخلی هستند. این کار با انجام اقدامات مختلفی از موارد جزئی و کم‌هزینه گرفته تا تغییراتی اساسی و البته هزینه‌بر قابل انجام است. حال در ادامه قصد داریم به انواع راه‌های افزایش شتاب خودرو آشنا شویم.

راه‌های افزایش شتاب خودرو
تعویض فیلتر هوا

افزایش شتاب خودرو با تعویض فیلتر هوا

فیلتر هوا مجرای تنفس موتور است. این فیلتر باید تمیز و به دور از آلودگی باشد. پس از مدتی استفاده، منافذ این فیلتر با ذرات گردوغبار و آلودگی‌های دیگر دچار گرفتگی می‌شود. در این صورت، هوای کمتری وارد محفظه احتراق شده و شتاب خودرو پایین می‌آید؛ بنابراین تعویض به‌موقع فیلتر هوا می‌توان نقش مؤثری در افزایش شتاب خودرو داشته باشد. همچنین می‌توان پا را فراتر گذاشت و از فیلترهای هوای اسپرت استفاده کرد که هوای بیشتری را به موتور می‌رسانند.

راه‌های افزایش شتاب خودرو
تمیز کردن انژکتور

افزایش شتاب با تمیز کردن انژکتور

ناخالصی‌هایی که در بنزین وجود دارد به‌مرورزمان در دهانه انژکتور رسوب می‌کند و درنتیجه سوختی کمتر از آنچه باید وارد سیلندرها می‌شود. بدین ترتیب احتراق نامناسب صورت می‌گیرد و شتاب خودرو کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین هر چند وقت یک‌بار باید اقدام به شستشو انژکتورها کرد. یکی از راه‌های ساده و کم‌هزینه برای این کار استفاده از مکمل‌های انژکتور شور است که در باک ریخته شده و پس از مخلوط شدن با بنزین، رسوبات انژکتورها را پاک می‌کند.

راه‌های افزایش شتاب خودرو
پمپ بنزین خودرو

بررسی پمپ بنزین خودرو

وظیفه پمپ بنزین ارسال سوخت از باک خودرو به سمت انژکتورها است. اگر این پمپ به‌خوبی عمل نکند، سوخت کافی به سیلندرها نمی‌رسد و درنتیجه شتاب خودرو تا حد زیادی کاهش می‌یابد. برای افزایش شتاب ماشین باید پمپ بنزین را به‌صورت دوره‌ای بررسی و در صورت نیاز آن را تعویض کنید. وقتی پمپ بنزین فرسوده می‌شود، خودرو در دور موتورهای بالا کم می‌آورد؛ بنابراین اگر در هنگام عبور از جاده‌های کوهستانی احساس کردید که خودرو کشش کافی برای سربالایی ندارد، به خرابی پمپ بنزین شک کنید.

راه‌های افزایش شتاب خودرو
تعویض فیلتر بنزین

تمیز کننده سیستم سوخت رسانی خودرو

افزایش شتاب با تعویض فیلتر بنزین

در مسیر باک خودرو تا پمپ بنزین یک صافی تعبیه شده است که اگر ناخالصی در سوخت وجود داشت، وارد پمپ و موتور خودرو نشود؛ اما صافی بنزین به‌مرور کارایی خود را از دست می‌دهد و منافذ آن بسته می‌شود. درنتیجه پمپ بنزین نمی‌تواند به‌درستی عمل کند و سوخت کافی را به انژکتورها بفرستد. یکی از روش‌های افزایش شتاب خودرو، تعویض به‌موقع صافی بنزین است.

راه‌های افزایش شتاب خودرو
استپر موتور

بررسی استپر موتور

یکی از وظایف استپر موتور تنظیم هوای ورودی به سیلندرها است. درصورتی‌که این قطعه ایراد پیدا کند، خودرو به شتاب کافی نمی‌رسد و با مشکلاتی روبرو می‌شود. وقتی هوای داخل سیلندر کافی نباشد، احتراق ناقص انجام می‌گیرد. ازآنجایی‌که استپر در مسیر عبور هوا و سوخت قرار دارد، خیلی زود دچار آلودگی و کثیفی می‌شود. تجمع رسوبات در استپر موجب می‌شود که دریچه گاز به‌خوبی باز و بسته نشود. در این مواقع خودرو خیلی گاز می‌خورد یا در آستانه خاموش شدن قرار می‌گیرد. برای رفع چنین مشکلی باید استپر از جای خود باز و تمیز کرد. با این کار شتاب خودرو بیشتر می‌شود.

راه‌های افزایش شتاب خودرو
لاستیک مناسب و تنظیم باد

لاستیک مناسب

لاستیک یکی از مهم‌ترین قطعاتی است که می‌تواند روی شتاب و سرعت خودرو تأثیر بگذارد. سایز لاستیک برای هر خودرویی متفاوت است و اگر لاستیک مناسب آن استفاده نشود، می‌تواند تأثیر مستقیمی در کاهش شتاب خودرو داشته باشد. اگر لاستیک بیش از حد پهن باشد، هنگام حرکت اصطکاک بیشتری با زمین دارد و این باعث کاهش شتاب خودرو می‌شود. همچنین لاستیک‌های فرسوده به خاطر آج کمتر و اصطلاحاً صاف شدن، اصطکاک بیشتری دارند و شتاب را کاهش می‌دهند؛ بنابراین، برای افزایش شتاب خودرو لاستیک‌های فرسوده را تعویض و از لاستیک‌هایی با سایز مناسب خودرو استفاده کنید. علاوه بر این، بالانس لاستیک‌ها و تنظیم فرمان هم تأثیر زیادی در افزایش شتاب ماشین دارد.

راه‌های افزایش شتاب خودرو
روغن موتور و فیلتر روغن

روغن موتور و فیلتر روغن باکیفیت و تعویض به‌موقع

روغن در پیشرانه خودرو علاوه بر روان کردن کارکرد قطعات، نقش خنک‌کنندگی هم دارد و اگر از روغن موتور بی‌کیفیت استفاده شود، حرکت پیستون داخل سیلندر گرمای زیادی ایجاد می‌کند و همین مسئله موجب می‌شود سوخت داخل سیلندر زودتر از جرقه‌زنی شمع‌ها محترق شده و موتور دچار اشکال شود؛ بنابراین برای افزایش شتاب ماشین باید روغن موتور مرغوبی انتخاب کنید. همچنین زمان تعویض روغن موتور هم بسیار مهم است و اگر در زمان مناسب تعویض نشود خاصیت خود را از دست می‌دهد. علاوه بر این، فیلتر روغن نیز به‌اندازه روغن موتور مهم است و اگر به‌موقع تعویض نشود می‌تواند سلامت موتور خودرو را به خطر بیندازد.

کاهش وزن خودرو

طبیعتاً هر چه وزن خودرو سبک‌تر باشد، بهتر شتاب می‌گیرد؛ بنابراین، برای افزایش شتاب خودرو می‌توانید وزن را تا جایی که ممکن است، پایین بیاورید. تعویض فلایویل و میل‌لنگ و همین‌طور دیسک‌های ترمز با نمونه‌های سبک‌تر راه‌هایی برای کاهش وزن خودرو هستند. علاوه بر این، با اقدامات ساده‌ای هم می‌توان وزن خودرو را کمتر کرد. به‌عنوان‌مثال اشیاء اضافی را از صندوق بار خودرو خالی کنید تا وزن کمتر شود.

راه‌های افزایش شتاب خودرو
افزایش شتاب خودرو با دیاگ – ریمپ ECU

افزایش شتاب خودرو با دیاگ – ریمپ ECU

یکی از اقدامات تخصصی که برای افزایش شتاب خودرو می‌توان انجام داد، ریمپ کردن ECU است. در خودروهای امروزی، ECU نقش مهمی در کارکرد بخش‌های مختلف خودرو دارد. خودروسازان با برنامه‌ریزی که روی ECU انجام می‌دهند، محدودیت‌هایی را برای خودرو در نظر می‌گیرند که یکی از این محدودیت‌ها شتاب است؛ بنابراین با انجام تغییراتی در تنظیمات برنامه‌های ECU می‌توان محدودیت‌های آن را برداشت. البته این کار نیاز به مهارت و تخصص دارد و توسط دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌گردد.

استفاده از مکمل بنزین

مایع حیات خودرو بنزین است و بنابراین کیفیت آن برای کارکرد خودرو بسیار مهم خواهد بود. همچنین پیشرانه‌های امروزی و خصوصاً نمونه‌های توربو حساسیت زیادی به بنزین دارند. بااین‌حال، خصوصاً در کشورمان بنزینی که در پمپ بنزین‌ها عرضه می‌شد کیفیت و اکتان بالایی ندارد و این می‌تواند هم به پیشرانه آسیب زده و هم کاهش شتاب را به دنبال داشته باشد. راه‌حل این مشکل استفاده از مکمل‌های بنزین است که کیفیت و اکتان بنزین را افزایش می‌دهد. با این کار، احتراق در پیشرانه بهتر صورت می‌گیرد و موتور با ارائه حداکثر کارایی خود، شتاب بهتری را فراهم می‌کند؛ بنابراین، استفاده از مکمل بنزین باکیفیت و استاندارد هم می‌توان تأثیر قابل‌توجهی روی افزایش شتاب خودرو داشته باشد.

خرید انواع مکمل سوخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *