پلوس یکی از قطعات مهم در قسمت جلوبندی خودرو است که وظیفه مهمی دارد و خرابی آن میتواند خطرآفرین باشد. در ادامه با این قطعه مهم آشنا خواهیم شد. البته قبلا مقالهای جامع در مورد علائم خرابی جلوبندی در وبلاگ پتروتکس منتشر کردهایم که با توجه به اهمین پلوس ماشین و علائم خرابی پلوس را بصورت جداگانه در ادامه مورد بررسی قرار میدهیم.
پلوس چیست؟
پلوس با نام اصلی Axle Shaft، وظیفهٔ انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخها را دارد. در سیستم انتقال قدرت خودرو، دیفرانسیل نقش تنظیمکننده دور چرخها را دارد و میلهای که از داخل دیفرانسیل به دو چرخ طرفین متصل میشود پلوس نام دارد. این قطعه نیروی دیفرانسیل را به چرخها منتقل میکند.
قطعات اصلی پلوس
پلوس از چهار قسمت اصلی شامل سر پلوس، گردگیر، مشعلی و سه شاخه تشکیل شده است.
1- سرپلوس
سرپلوس قطعهای است که پلوس را به چرخ ها متصل کرده و نقش اصلی را در انتقال نیرو ایفا میکند. در انتهای پلوس قسمتی که به چرخها متصل میشود باید متحرک باشد تا امکان چرخش چرخها در هنگام پیچیدن و دور زدن فراهم شود.
2- مشعلی پلوس
مشعلی پلوس قطعهای است که در انتهای گیربکس قرار گرفته و با اتصال به سه شاخ پلوس که داخل قسمت داخلی گیربکس قرار میگیرد، به پلوس متصل میشود.
3- سه شاخه پلوس
سه شاخته در قسمت اتصال میله پلوس با مشعلق قرار دارد. اگر این قسمت دچار خرابی شود باعث ضربههای پی در پی به موتور و در آخر صدمه دیدن دسته موتور ماشین میشود.
4- گردگیر پلوس
وظیفه اصلی گردگیر پلوس محافظت از پلوس در برابر گردوغبار و آلودگی است. همچنین گردگیر پلوس از نشت کردن روغن مفصل پلوس هم جلوگیری میکند. گردگیر پلوس بین چرخ و گیربکس قرار میگیرد و از این رو قطعه بسیار مهمی به حساب میآید.
انواع علائم خرابی پلوس
اگر هرکدام از اجزای پلوس خراب شده باشند، نتیجه آن بروز سروصدای غیرعادی از چرخهای جلو خواهد بود اما متداولترین خرابی پلوس، پاره شدن گردگیرهای آن است. پارگی این قطعه موجب وارد شدن صدمات جدی به سرپلوس و مفصلها خواهد شد. همچنین اگر در هنگام دور زدن یا پیچیدن با صدای تق تق مواجه شدید احتمالاً سرپلوس خراب شده است.
مهمترین علائم خرابی پلوس
خرابی پلوس میتواند نشانههای مختلفی داشته باشد که به محض تشخیص اولین نشانهها باید اقدام به تعمیر کرد زیرا در صورت جدیتر شدن مشکل، خودرو از حرکت بازمیایستد.
1- روغنی شدن داخل یا لبه لاستیکها
همانطور که اشاره شد، مفصل پلوس روکشی پلاستیکی بنام گردگیر پلوس دارد که از نشت روغن جلوگیری میکند. اگر از گردیگر پاره شود، روغن نشت کرده و مفصل آسیب خواهد دید؛ بنابراین، اگر متوجه روغن در لبه لاستیک یا داخل چرخها شدید، برای مراجعه به تعمیرگاه تعلل نکنید.
2- صدای تقتق
یکی دیگر از علائم خرابی پلوس که بسیار رایج است صدای تق تق آن است. اگر در هنگام پیچیدن یا دور زدن صدای تقتق از چرخها میشنوید، به احتمال زیاد مشکل از سرپلوس است. این مشکل معمولاً به دلیل آسیب مفصل پلوس اتفاق میافتد و نیرو بهخوبی به چرخها منتقل نمیشود.
برای فهمیدن اینکه سرپلوس کدام چرخ خراب شده است، هنگامی که فرمان را تا انتها به سمت چپ یا راست میچرخانید، از هر سمتی که صدا به گوش برسد، سرپلوس همان سمت خراب است اما اگر صدا را از هردو سمت میشنوید، احتمالاً هردو سرپلوس خراب شدهاند.
3- لرزش کابین در سرعتهای بالا
در صورت خرابی مشعلی پلوس، کابین خودرو در سرعتهای بالا لرزش خواهد داشت و در سرعتهای 70 تا 90 کیلومتر بر ساعت تکانهای بدنه زیاد میشود.
4- تکان خوردن دسته دنده در سرعتهای پایین
تکان خوردن دسته دنده مخصوصاً در سرعت پایین و لرزش فرمان و کابین در سرعتهای بالا نشانههای خرابی سه شاخه پلوس هستند. این مشکل همچنین میتواند ضربات پیدرپی به پیشرانه وارد کند و باعث خرابی دستهموتورها شود.
5- حرکت نکردن خودرو
اگر پیشرانه هیچ مشکلی نداشته باشد، دنده به درستی جا برود و هیچ هشداری روی صفحه آمپر نباشد اما خودرو حرکت نکند، میتواند نشانه شکستگی مفصل پلوس باشد.
6- ناهماهنگی لنتهای ترمز
زمانی که پلوس مشکل پیدا کند، ممکن است باعث جابجایی و برهم خوردن هماهنگی لنتهای ترمز شود. این موضوع میتواند هنگام ترمز گیری مشکل ایجاد کند و بنابراین هرچه زودتر باید برطرف شود.
خطرات خرابی پلوس و جدی گرفتن علائم خرابی پلوس
با توجه به مواردی که گفته شد، به محضی که با نشانهای خرابی هرکدام از قسمتهای پلوس مواجه شدید، در سریعترین زمان ممکن برای تعمیر خودرو اقدام کنید زیرا خرابی پلوس میتواند مشکلات جدی و خطرناکی را به دنبال داشته باشد. قفل شدن چرخ و محورها، قفل شدن فرمان، خرابی گیربکس و چپ کردن خودرو ازجمله اتفاقاتی است که ممکن است در اثر خرابی پلوس رخ دهد.