بلاگ

سریع ترین ماشین دنیا؟!

این سوالی است که مردم اساساً از زمانی که کالسکه بدون اسب به عنوان یک وسیله حمل و نقل به کار گرفته شد، می پرسند: سریع ترین ماشین چیست؟

در اوایل سال 1914، افرادی به مکان هایی مانند بونویل سالت فلتز در یوتا رفتند تا به طور قطع پاسخی برای آن پیدا کنند. سپس، تدی تتزلاف، در سال 1914، یک اتومبیل مسابقه‌ای بنز سفارشی را به سرعت 141 مایل در ساعت (227 کیلومتر) رساند. تقریباً در همان زمان، قوانینی در مورد ورزش مسابقه سرعت زمینی وضع شد.

مهمترین قانون استاندارد شده توسط فدراسیون بین المللی اتومبیل (FiA) این است که راننده باید با سرعت بالا در یک جهت براند، بچرخد و دوباره در جهت مخالف حرکت کند. سپس این دو سرعت با هم میانگین می‌شوند تا تغییرات جزئی در مقاومت باد و سطح جاده را در نظر بگیرند.

 

سریعترین سرعت زمین :بر اساس قضاوت ،FiA رکورد جهانی سرعت زمینی کامل” که توسط هر وسیله نقلیه چرخدار بیش از 1 مایل (1.6 کیلومتر) با شروع حرکت به دست می آید، در حال حاضر توسط یک اتومبیل مسابقه ای به نام ThrustSSC نگهداری می شود. این خودرو در اکتبر 1997 به سرعت 763.035 مایل در ساعت (1227.985 کیلومتر در ساعت) دست یافت و نزدیک به 25 سال است که بدون چالش پیش رفته است. ThrustSSC همچنین اولین وسیله نقلیه زمینی ثبت شده ای بود که دیوار صوتی را با سرعت 1.016 ماخ شکست.

 

 

با نگاه کردن به این چیز، به سختی می توانید آن را ماشین بنامید، درست است؟ این هواپیما از دو موتور جت عظیم نیرو می گیرد، بنابراین بیشتر شبیه یک هواپیمای بدون بال است. بنابراین سریع ترین وسیله نقلیه ای که یک فرد می تواند واقعاً بیرون برود و بخرد چیست؟ این یک سوال پیچیده تر برای پاسخ دادن است.

 

سریع ترین ماشین تولیدی :در سال 2017، ماشینی هزاروچهارصد اسب بخاری به نام Koenigsegg Agera RS به صحرای نوادا رفت و میانگین سرعت آن 277.9 مایل در ساعت (447 کیلومتر در ساعت) بود. شرکت داده‌های ورزش‌های موتوری RaceLogic نیز نتایج آن مسابقه را تأیید کرد. در سال 2019، بوگاتی با یک Chiron SS با سرعت 304 مایل در ساعت (489 کیلومتر در ساعت) برخورد کرد. آن اجرا به سختی قابل شمارش بود، زیرا این خودرو با مدهای آیرودینامیک غیرتولیدی مجهز شده بود که به طور خاص برای رسیدن به سرعت 300 مایل در ساعت طراحی شده بود و فقط در یک جهت رانده میشد.

 

 

خودروساز SSC سپس در سال 2020 با یک هایپرکار جدید Tuatara وارد صحنه جهانی شد. در ویدئویی که این شرکت منتشر کرده، به نظر می‌رسد این خودرو با سرعت 331 مایل در ساعت (532.6 کیلومتر در ساعت) در یک طرف، با میانگین سرعت دو طرفه 317 مایل در ساعت (510 کیلومتر در ساعت) برخورد می‌کند. با این حال، هیچ منبع مستقلی برای تأیید این داده ها وجود نداشت و بسیاری از بینندگان نسبت به اینکه فیلم کابین خلبان دقیق یا نادرست باشد، تردید داشتند. SSC همچنین ادعا کرد که مقامات رکوردهای جهانی گینس برای مشاهده این مسابقه حضور داشتند، اما گینس بعداً به CNBC گفت که آنها “به هیچ عنوان حضور نداشته اند و این را به عنوان یک رکورد جدید تأیید نکرده اند.” همچنین در حال حاضر تنها یک نمونه اولیه از Tuatara وجود دارد، اگرچه این شرکت می گوید 100 نمونه دیگر در حال تولید است. برای فرونشاندن همه تردیدها، SSC به زودی اجرای دیگری را برنامه ریزی کرد، این بار با تأیید  .Racelogic

سپس تواتارا توانست به سرعت متوسط ​​282.9 مایل در ساعت (455 کیلومتر در ساعت) دست یابد. این عدد قابل توجهی است، اما هنوز با ادعای قبلی SSC فاصله دارد. سپس این شرکت قول داد که به زودی یک بار دیگر سد 300 را بشکند. در ماه مه 2021، تواتارا در حال انتقال به یک سایت آزمایشی در فلوریدا بود که تریلر باری آن واژگون شد و باعث آسیب دیدن خودرو شد. SSC بیان می‌کند که این خودرو در شرایط قابل تعمیر است و طی چند هفته دوباره به جاده می‌رسد، اما در حال حاضر هیچ تلاش سومی اعلام نشده است. اگرچه برخی خودروها ممکن است از نظر فیزیکی بتوانند سریع‌تر حرکت کنند، اما ما همچنان کونیگزگ Agera RS را سریع‌ترین خودروی تولید فعلی در نظر می‌گیریم. این بر اساس معیارهایی است که شرکت در واقع چندین نسخه از خودروی مورد استفاده در جاده را فروخته است، از روش صحیح دو پاس* استفاده کرده است و یک جمع‌آوری اطلاعات مستقل در محل داشته است.

 

*روش دوپاس: تکنیکی است برای تفسیر نتایج حاصل از یک جریان سنج اسپینر با استفاده از دو مسیر ثبت بر روی منطقه مورد نظر، یکی بالا و دیگری پایین. اگر دو گذر با سرعت کابل یکسانی اجرا شوند، در زیر سوراخ‌ها، جایی که جریانی وجود ندارد، روی هم قرار می‌گیرند. اگر آنها با سرعت یکسان اجرا نمی شدند، منحنی ها به همپوشانی منتقل می شوند. در جاهای دیگر، جدایی بین منحنی ها سهم نسبی هر منطقه را نشان می دهد. تغییرات ویسکوزیته باید تأثیر کمی داشته باشد، زیرا تأثیر یکسانی روی هر دو پاس خواهد داشت. این تکنیک زمانی قابل اجرا است که جریان تک فاز یا چند فازی با رژیم جریان به اندازه کافی همگن باشد، مانند امولسیون یا جریان حباب پراکنده.

 

 

 

تیم پتروتکس امیدوار است از این مقاله لذت برده باشید.

 

 

 

One thought on “سریع ترین ماشین دنیا؟!

  1. شاهرخ حامدی ف گفت:

    خیلی عالی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *