بلاگ

دلیل ریپ زدن ماشین

دلیل ریپ زدن ماشین

پیشرانه خودرو اگر در سلامت کامل باشد باید بدون مشکل و لرزش غیرعادی کار کند اما گاهی به دلایل مختلف، موتور ریپ میزند و بد کار می‌کند. این مشکل را باید جدی بگیرید و حتماً در صدد برطرف کردن آن برآیید زیرا در صورت ادامه می‌تواند مشکلات بزرگ‌تر و پرهزینه‌تری را به دنبال داشته باشد. ریپ زدن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به مرور دلیل ریپ زدن ماشین خواهیم کردیم.

ریپ زدن چیست؟

پیش از آنکه به دلایل ریپ زدن بپردازیم بهتر است بدانیم این مشکل چیست و به چه حالتی ریپ زدن گفته می‌شود. به‌طورکلی، زمانی که موتور خودرو کارکرد نرم و عادی خود را نداشته باشد و هنگام کار با حالتی مثل سکته یا کپ کردن همراه باشد یا صدای اگزوز خودرو مثل همیشه نیست و پت‌پت می‌کند، با مشکل ریپ زدن مواجه هستیم. ریپ زدن ممکن است در شرایط مختلفی رخ دهد. معمولاً متداول‌ترین حالت ریپ زدن، هنگام شتاب گیری یا بالا رفتن از سربالایی است اما این مشکل هنگام استارت زدن هم می‌تواند بروز پیدا کند.

7 دلیل ریپ زدن ماشین

همین ابتدا بگوییم که اگر بنزین خودرو رو به اتمام باشد، موتور به ریپ زدن می‌افتد اما اگر در باک به‌اندازه کافی بنزین وجود داشته باشد مواردی که در ادامه خواهیم گفت می‌توانند علت ریپ زدن ماشین شما شوند.

دلیل ریپ زدن ماشین

1- مشکل در تنفس موتور

هرگونه مشکلی که در تنفس پیشرانه بروز پیدا کند و مانع رسیدن هوای کافی به موتور شود می‌تواند ریپ زدن را به دنبال داشته باشد. نشتی در سیستم مکش هوای موتور و دریچه گاز می‌تواند ازجمله این مشکلات باشد.

مقاله مرتبط: زمان تعویض فیلتر هوا

دلیل ریپ زدن ماشین

2- مشکل در سیستم اگزوز

موتور خودرو همان‌طور که به هوا نیاز دارد، باید بتواند دود ناشی از احتراق را هم تخلیه کند؛ بنابراین، وجود مشکلی در سیستم اگزوز مثل نشتی در منیفولد اگزوز یا سوراخ در لوله اگزوز، باعث ریپ زدن خواهد شد. لازم به ذکر است که اگر اگزوز سوراخ شده باشد، صدای موتور غیرعادی شده و سروصدای بیشتری از اگزوز به گوش می‌رسد.

3- مشکل در سیستم سوخت‌رسانی

سیستم سوخت‌رسانی خودرو از قطعات مختلفی مثل پمپ بنزین و انژکتورها تشکیل شده و وظیفه رساندن بنزین به موتور را بر عهده دارد؛ بنابراین، اگر در یکی از این قطعات مشکلی به وجود آید، بنزین به‌اندازه کافی به سیلندرها نخواهد رسید و باعث ریپ زدن خواهد شد. به‌عنوان‌مثال، اگر پمپ بنزین خراب شود یا فیلتر بنزین کثیف شود، سوخت کافی به سمت انژکتورها پمپاژ نخواهد شد. همچنین کثیفی انژکتورها هم می‌تواند باعث ریپ زدن شود. پس استفاده از اسپری انژکتور شور برای رفع این ایرادات الزامی است.

مقاله مرتبط: دلیل خرابی پمپ بنزین

دلیل ریپ زدن ماشین

4- مشکل در سیستم جرقه‌زنی و شمع‌ها

شمع‌ها وظیفه محترق کردن مخلوط سوخت و هوای داخل سیلندرها را بر عهده دارند و خرابی در سیستم جرقه‌زنی و شمع‌ها یکی از اصلی‌ترین دلایل ریپ زدن ماشین محسوب می‌شود. اگر شمع‌ها کهنه و کثیف شده باشند و نتوانند به‌درستی جرقه بزنند، موتور ریپ خواهد زد. علاوه بر این، کوئل و وایرها هم بخشی از سیستم جرقه‌زنی موتور هستند و مشکل در این قطعات هم می‌تواند ریپ زدن را به دنبال داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، اگر کوئل جریان برق کافی را برای شمع‌ها فراهم نکند، موتور نمی‌تواند درست کار کند.

دلیل ریپ زدن ماشین

5-  مشکل تایمینگ موتور

تایمینگ دقیق خودرو باعث می‌شود میل‌سوپاپ، پیستون و میل‌لنگ همگی به‌دقت و هماهنگی با یکدیگر کار کنند؛ بنابراین، اگر تایمینگ موتور به هم بریزد، سوپاپ‌ها در زمان درست باز و بسته نخواهند شد که این باعث ریپ زدن موتور میشود. وظیفه تایمینگ موتور با تسمه تایم است و فرسودگی یا آسیب‌دیدگی این تسمه می‌تواند تایمینگ را به هم بزند.

مقاله مرتبط: زمان تعویض تسمه تایم

6- خرابی کاتالیزور

 مبدل کاتالیزوری در سیستم اگزوز نصب می‌شود و وظیفه آن کاهش آلایندگی گازهای خروجی موتور است. اگر کاتالیزور خراب شود، گازهای اگزوز به‌درستی تخلیه نمی‌شوند و این می‌تواند باعث ریپ زدن شود. اگر خرابی کاتالیزور جدی‌تر شده و کاملاً مسدود شود، موتور دیگر روشن نخواهد شد.

مقاله مرتبط: دلیل خرابی کاتالیزور

دلیل ریپ زدن ماشین

7- خرابی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی اگزوز را بررسی می‌کند؛ به‌عبارت‌دیگر، این سنسور مقدار اکسیژن سوخته نشده در فرایند احتراق موتور را مشخص می‌کند و اطلاعات لحظه‌ای را در این رابطه به ECU می‌فرستد تا نسبت درست و مناسب مخلوط سوخت و هوا را تعیین کند. اگر سنسور اکسیژن خراب شود، اطلاعات درستی ارسال نمی‌کند و سوخت زیادتر یا کمتر از حد نیاز وارد موتور می‌شود و ریپ زدن را به دنبال خواهد داشت.

دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف

همان‌طور که گفته شد، علت ریپ زدن می‌تواند در شرایط مختلفی رخ دهد که هرکدام می‌تواند دلیل مشخصی داشته باشد. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

علت ریپ زدن در دنده یک

ریپ زدن در دنده‌های سنگین مثل یک و دو می‌تواند به دلیل مشکل در سیستم جرقه‌زنی و شمع‌ها باشد.

دلایل ریپ زدن در حالت درجا

شایع‌ترین دلیل ریپ زدن ماشین در حال درجا خرابی یا کثیفی استپر موتور است. علاوه بر این، نشتی در سیستم مکش موتور هم می‌تواند باعث ریپ زدن در حالت درجا شود.

مفاله مرتبط: علائم خرابی استپر موتور

علت ریپ زدن هنگام شتاب گیری

هنگام شتاب گیری، خودرو به بنزین بیشتری نیاز دارد و بنابراین اگر مشکی در سیستم سوخت‌رسانی وجود داشته باشد، زمان شتاب گرفتن خودرو ریپ میزند. کثیفی شمع‌ها و خرابی سنسور اکسیژن هم می‌تواند دیگر دلایل این مشکل باشد.

علت ریپ زدن ریپ زدن هنگام حرکت در سربالایی

مثل مورد قبلی، در اینجا هم یکی از دلایل اصلی ریپ زدن می‌تواند مشکلی در سیستم سوخت‌رسانی مثل کثیفی فیلتر بنزین یا خرابی پمپ بنزین باشد. به هم خوردن تایمینگ موتور و مشکل در سیستم جرقه‌زنی هم دیگر دلایلی هستند که می‌توانند باعث ریپ زدن ماشین هنگام حرکت در سربالایی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *