![مکمل بنزین برای شاهین سایپا](https://petrotex.ir/wp-content/uploads/2023/12/2in1-New-2.jpg)
راهحل این مشکل ناک زدن در انحین توربو استفاده از مکملهای بنزین اکتان بوستر است و بهترین اکتان برای موتورهای توربو از محصولات پتروتکس مکمل پترو 2 در 1 است.
انتخاب مکمل بنزین برای موتورهای توربو که اینروزها بسیار متداول شده ممکن است کاری سخت باشد و اگر اهل دنبال کردن اخبار خودروها باشید قطعاً تاکنون عبارت پیشرانه توربوشارژ را شنیدهاید. در ادامه این مقاله نیز سعی داریم برای انتخاب بهترین اکتان برای موتورهای توربو شما را راهنمایی کنیم.
موتورهای توربو این روزها بسیار متداول شدهاند و در کشورمان هم بهوفور آنها را در خودروهای چینی میبینیم. حتی چند سالی است که خودروسازان داخلی هم در برخی محصولات خود از موتورها توربو استفاده میکنند و احتمالاً این استفاده در آینده بیشتر هم خواهد شد.
سوالاتی ممکن است در ذهن شما باشد که در زیر به تعدادی از آنها اشاره کرده ایم که:
- اما توربوشارژر چیست؟
- چگونه کار میکند؟
- موتور توربو چه ویژگیهایی دارد و شیوه نگهداری آن چگونه است؟
- بهترین اکتان برای موتورهای توربو شارژ یا مکمل بنزین برای موتورهای توربو چیست؟
![توربوشارژر چیست؟ چگونه کار میکند؟ مزایا و معایب موتور توربو - اکتان برای ماشین توربو - مکمل بنزین برای موتورهای توربو - بهترین اکتان برای موتورهای توربو](https://petrotex.ir/wp-content/uploads/2023/03/Turbocharger-Engine-1-petrotex.webp)
توربوشارژر چیست و چگونه کار میکند؟
توربوشارژر قطعهای برای رساندن هوای بیشتر به موتور است که از یک توربین و یک کمپرسور تشکیل شده که توسط یک شافت به هم متصل هستند.
توربین در مسیر خروج دود یا همان منیفولد اگزوز قرار میگیرد و کمپرسور در مسیر ورود هوا یا منیفولد هوا. گازهای خروجی موتور که با فشار از منیفولد اگزوز خارج میشوند، توربین را به حرکت درمیآورند و توربین هم از طریق شافت، کمپرسور را به چرخش درمیآورد.
چرخش کمپرسور نیز هوای بیشتری را به داخل موتور پمپاژ میکند.
همچنین ازآنجاییکه هوای سرد چگالی بیشتری دارد، در بسیاری از موتورهای توربو از اینترکولر هم استفاده میشود که هوا را پیش از پمپاژ داخل موتور خنک میکند.
![توربوشارژر چیست؟ چگونه کار میکند؟ مزایا و معایب موتور توربو - اکتان برای ماشین توربو - مکمل بنزین برای موتورهای توربو - بهترین اکتان برای موتورهای توربو](https://petrotex.ir/wp-content/uploads/2023/03/Turbocharger-Engine-2-petrotex.webp)
چرا در موتورها از توربوشارژر استفاده میشود؟
اساس کار پیشرانههای درونسوز ترکیب سوخت و هوا و سپس احتراق آن برای تولید نیرو است.
در موتورهای معمولی که به آنها موتور تنفس طبیعی گفته میشود، هوای عادی وارد موتور شده و با سوخت ترکیب میشود.
در این موتورها اصلیترین راه برای تولید قدرت بیشتر، افزایش حجم موتور و تعداد سیلندرها است اما اگر هوای بیشتری به موتور برسد و با سوخت ترکیب شود، احتراق بسیار قویتری خواهیم داشت و درنتیجه نیروی بیشتری تولید میشود.
دلیل استفاده از توربوشارژر همین موضوع است زیرا این قطعه با چرخش کمپرسور، هوای بیشتری را نسبت به حالت عادی وارد موتور میکند.
![توربوشارژر چیست؟ چگونه کار میکند؟ مزایا و معایب موتور توربو - اکتان برای ماشین توربو - مکمل بنزین برای موتورهای توربو - بهترین اکتان برای موتورهای توربو](https://petrotex.ir/wp-content/uploads/2023/03/Turbocharger-Engine-3-petrotex.webp)
مزیتهای استفاده از توربوشارژر چیست؟
با استفاده از توربوشارژر میتوان از موتوری با حجم و تعداد سیلندر کم قدرت بسیار بیشتری نسبت حالت تنفس طبیعی گرفت.
درواقع، مزیت اصلی توربوشارژر افزایش قدرت موتور و درعینحال کاهش مصرف سوخت است.
با استفاده از توربوشارژر، برای داشتن قدرت بیشتر نیازی به ساخت موتورهای بزرگ و حجیم با تعداد سیلندر و مصرف سوخت بالا نخواهد بود و درنتیجه حتی میتوان در خودروهای کوچک شهری هم قدرت بالایی داشت.
علاوه بر این، موتورهای توربو در دور موتور پایین گشتاور بالایی تولید میکنند که به لطف این موضوع، میتوان از ضرایب سبکتری در گیربکس و دیفرانسیل استفاده کرد تا برای رسیدن به یک سرعت معین به دور موتور کمتری نیاز باشد و مسلماً کاهش دور موتور رابطه مستقیمی با کاهش مصرف سوخت و آلایندگی دارد.
همچنین در موتورهای توربو گشتاور یکنواختتر و در محدوده دور موتور گستردهتری تولید میشود که این بهبود کشش و شتاب خودرو را به همراه دارد.
ازاینرو، با موتور توربو لذت رانندگی بالاتری نصیب راننده خودرو خواهد شد و پاسخ موتور به فشار پدال گاز سریعتر و قویتر خواهد بود.
یکی دیگر از مزیتهای توربوشارژر در ارتفاعهای بالا خود را نشان میدهد زیرا با افزایش ارتفاع از سطح دریا، چگالی هوا یا میزان اکسیژن هوا کاهش پیدا میکند و درنتیجه، قدرت موتورهای تنفس طبیعی با افزایش ارتفاع از سطح دریا کمتر میشود اما با استفاده از توربوشارژر حتی در ارتفاع بالا هم همچنان چگالی هوای ورودی به موتور تا حد زیادی حفظ میشود و موتور افت توان نخواهد داشت.
به همین دلیل، موتورهای توربو در مقایسه با نمونههای تنفس طبیعی حساسیت بسیار کمتری نسبت به تغییر ارتفاع دارند.
![توربوشارژر چیست؟ چگونه کار میکند؟ مزایا و معایب موتور توربو - اکتان برای ماشین توربو - مکمل بنزین برای موتورهای توربو - بهترین اکتان برای موتورهای توربو](https://petrotex.ir/wp-content/uploads/2023/03/Turbocharger-Engine-6-petrotex.webp)
معایب موتورهای توربو
موتورهای توربو در کنار مزیتهای زیادی که دارند، معایبی هم به دنبال خواهند داشت که اصلیترین آنها حساسیت بیشتر نسبت به بنزین و روغن است.
اینجاست که نقش انتخاب مکمل بنزین برای موتورهای توربو و اکتان بنزین در اندازه مناسب نقش مهمی در سلامت موتورهای توربو مشخص میشود.
همچنین این موتورها پیچیدهتر بوده و قطعات فنی بیشتری دارند و درنتیجه نیاز به رسیدگی بیشتری دارند و شرایط نگهداری آنها نسبت به موتورهای تنفس طبیعی خاصتر خواهد بود.
در همین حال، در صورت خرابی، هزینه تعمیر موتورهای توربو نیز نسبت به همتایان تنفس طبیعی بیشتر خواهد بود؛ اما با وجود همه این موارد، اگر چند نکته مهم در استفاده و نگهداری از موتورهای توربو رعایت شود، میتوان سالها بدون مشکل خاصی از آنها استفاده کرد.
مهمترین موضوع در موتورهای توربو استفاده از بنزین مناسب با اندازه لازم اکتان برای ماشین توربو و مکمل بنزین توربو و باکیفیت است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.
![توربوشارژر چیست؟ چگونه کار میکند؟ مزایا و معایب موتور توربو - اکتان برای ماشین توربو - مکمل بنزین برای موتورهای توربو - بهترین اکتان برای موتورهای توربو](https://petrotex.ir/wp-content/uploads/2023/03/Turbocharger-Engine-7-petrotex.webp)
اهمیت بنزین باکیفیت و اکتان برای ماشین توربو
شاید بتوان گفت اصلیترین عامل برای سالم نگه داشتن موتورهای توربو بنزین مناسب و اکتان برای ماشین توربو است زیرا موتورهای توربو به دلیل تراکم بالا، به سوختی باکیفیت با ناخالصی پایین و اکتان بالا نیاز دارند.
البته روی کاغذ، معمولاً ضریب تراکم موتورهای توربو از نمونههای تنفس طبیعی کمتر است زیرا در این موتورها بخشی از تراکم از طریق توربوشارژر خارج از سیلندر صورت میگیرد.
اگر در موتورهای توربو ضریب تراکم کاهش پیدا نکند باعث احتراق زودرس و ناک زدن خواهد شد.
بهطورکلی، هرچه فشار یا بوست توربو بیشتر باشد باید ضریب تراکم کمتر شود. بهعنوانمثال، درحالیکه ضریب تراکم موتور EF7 تنفس طبیعی 11 به یک است، این رقم در نسخه توربو به 9.1 به یک کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین، شاید بگویید موتورهای توربو به دلیل ضریب تراکم پایینتر نیازی به بنزین اکتان بالا نخواهند داشت اما کاملاً برعکس است و این موتورها حتی بیشتر از نمونههای تنفس طبیعی به بنزین باکیفیت نیاز دارند زیرا به دلیل بوست توربو، پیشرانههای توربوشارژ در فشار بیشتری کار میکنند.
![توربوشارژر چیست؟ چگونه کار میکند؟ مزایا و معایب موتور توربو - اکتان برای ماشین توربو - مکمل بنزین برای موتورهای توربو - بهترین اکتان برای موتورهای توربو](https://petrotex.ir/wp-content/uploads/2023/03/Turbocharger-Engine-8-petrotex.webp)
مشکلات کمبود اکتان برای ماشین توربو در بنزین
همانطور که گفته شد، در سیلندرهای موتورهای توربو هوای بیشتری فشرده میشود اما علاوه بر این، هوایی که وارد این موتورها میشود داغتر هم هست زیرا این هوا از توربوشارژ عبور کرده که در مسیر گازهای داغ اگزوز قرار دارد؛ بنابراین، در موتورهای توربو باید از بنزینی با اکتان بالا استفاده کرد که در برابر فشار و دما مقاوم است؛ اما اگر باک خودروهایی که به موتور توربو مجهز هستند را با بنزین معمولی و اکتان پایین پر کنیم، چون مقاومت بنزین در برابر فشار و دما پایین است، بنزین بهصورت خودبهخود یعنی پیش از تراکم کامل پیستونها و جرقه زدن شمعها محترق میشود که به این مشکل ناک زدن میگویند.
ناک زدن ضربه شدیدی به پیستونها، میللنگ و دیگر قطعات موتور وارد میکند و میتواند آسیبهای بزرگی را به دنبال داشته باشد.
![توربوشارژر چیست؟ چگونه کار میکند؟ مزایا و معایب موتور توربو - اکتان برای ماشین توربو - مکمل بنزین برای موتورهای توربو - بهترین اکتان برای موتورهای توربو](https://petrotex.ir/wp-content/uploads/2023/03/Turbocharger-Engine-9-petrotex.webp)
بنزین مناسب و مکمل بنزین برای موتورهای توربو
با توجه به مواردی که بیان شد، در موتورهای توربو باید از بنزین اکتان بالا استفاده کرد.
بهترین اکتان برای موتورهای توربو یا بنزینی با اکتان 95 میتواند برای موتورهای توربو مناسب باشد و بهعنوانمثال، ایرانخودرو برای موتور EF7 توربو بنزین اکتان 95 را توصیه کرده است.
این اکتان را فقط میتوان در بنزین سوپر داشت که در بسیاری از شهرهای کشورمان پیدا نمیشود و یا همیشه در دسترس نیست.
همچنین با توجه به کیفیت پایین بنزین ایران، حتی بنزین سوپر هم ممکن است اکتان لازم برای موتورهای توربو را نداشته باشد.
ویژگی منحصربهفرد این مکمل اکتان افزا، طراحی دومنظوره آن است که علاوه بر افزایش درجه اکتان بنزین، دارای نوعی شویندگی تکنیکی است که صمغ و دودههای ناشی از احتراق ناقص بنزین و یا بنزین کهنه (بیش از 6 ماه) را در خود حل کرده و سبب تنفس هرچه بهتر موتور خودرو میشود.
با استفاده از این مکمل سوخت میتوان عمر قطعات موتورها توربو را افزایش داد و از آسیب دیدن آن درنتیجه استفاده از بنزین معمولی اکتان پایین که میتواند هزینههای گزافی را به دنبال داشته باشد جلوگیری کرد.
مهمترین مزیت افزایش قدرت موتور و درعینحال کاهش مصرف سوخت است و معایب آن حساسیت بیشتر نسبت به بنزین و روغن است.
بلی، با مکمل بنزین می توانید عدد اکتان بنزین موتورهای توربو را تامین کنید تا سلامت پیشرانه خودرو خود را در مقابل بنزین با اکتان پایین تامین کنید.
متاسفانه یکی از مشکلاتی که مکمل های بنزین ایجادمی کند و هیچ گاه به آن پرداخته نشده ، رسوب مکمل در باک بنزین هستش ، مکمل زمانی باید در باک ریخته بشه که کمترین مقداربنزین در باک باشد یا به قولی چراغ بنزین روشن باشدواز طرفی این باک به همراه مکمل در زمانی که قصد مسافرت های طولانی بالای ۵۰۰ کیلومتر دارید استفاده شود تا درمدت کوتاهی مصرف گردد و همانطورکه گفتم رسوب نکند .یعنی به مصرف برسد .
ممنون، نظری کاملا درست اعلام کردید. بله استفاده از اکتان غیر استاندارد باعث رسوب در باک بنزین خودرو میشود و این مورد فقط برای اکتان مرغوب صدق میکند که باعث رسوب نمیشود. ولی به این نکته توجه کنید که بهتره است وقتی اکتان بوستر را به باک بنزین خود اضافه میکنید ترجیا کمتر از 10 روز باک بنزین خودرو خود را مصرف کنید تا اثر اکتان حفظ شود چون به مرور زمان ممکن است خاصیت خودش را از دست بدهد.
سلام ایا نیاز هست برای موتور های توربو مدام از مکمل استفاده کرد یا خیر؟ لطفا راهنمایی،بفرمایید
اگر بنزین با کیفیت یا سوپر در دسترس دارید نیازی نیست در غیر اینصورت اگر انجین خودرو شما ناک میزند حتما باید برای افزایش اکتان و جلوگیری از این پدیده حتما مکمل بنزین استفاده کنید
سلام اقای قاسم زاده ، من تا حالا ندانستم باید بنزین سوپر یا مکمل برای توربو بزنم ، چه مصیبتی ب ایم درست شد.
اگر لرزش موتور و ناک زدن دارید حتما مصرف کنید تا از هزینه های سنگین تعمیرات انجین خودروتون بکاهید
سلام برای یک باک 60ایتری دنا توربو شارژر چند سی سی مکمل نیاز داریم
یک اکتان 300 سی سی برای یک باک بنزین 50 تا 60 سی سی کافی است
نظرتون در مورد اکتان اکتوژن 96 برای دنا توربو اتوماتیک چیست؟
مشکای ندارد، با خیال راحت مصرف کنید. اکتان 96 ما مخصوص خودروهای توربو و تراکم بالا است
سلام وقت بخیر من جیلی آزکارا هیبرید دارم موقع تحویل نمیدونستم که باید از اکتان استفاده کنم باک رو هم پر کردم خودرو اکثرا پارکینگه باک بنزین هم تقریبا پره به نظر شما از چه اکتانی استفاده کنم اولا رسوبات نداشته باشه و اینکه به هیچ عنوان از تینر استفاده نشده باشه ؟ الان که باک تقریبا پر هست میشه اکتان بریزم ؟ ضمنا RON لازم برای این خودرو 95 هست ممنونم
با توجه به صفر بودم خودرو شما رسوبات تنها ممکن است بنزین در باک شما موجود باشد که مقدار آن نیز برای خودروهای صفر ک به اندازه انگشتان دست نیست که بنزین میزنند خیلی کم است. بهترین مکمل بنزین برای جیلی آزکارا پتروتکس 2 در 1 یا پتروگلد است.
همینک ک باک شما پر است میتوانید مکمل اضافه کنید ولی برای 100 درصد میکس شدنش با زمانی ک باک خالی است کمتر است
کدومشون بهتره ۲در۱ یا پتروگلد که همیشه از همون بگیرم. ؟ هر چندوقت یه بار کلینر بریزم ؟!
قطعا گلد بهتر هست، منتها باید ببینید برای چه خودرویی میخواید و با چه انجینی استفاده کنید. اگر 2 در 1 مصرف کنید دیگه نیازی به کلینیر ندارید.
نظرتون در مورد مکمل بنزین اکتان بوستر تن آپ برای اریزو5 توربو اتوماتیک چیست؟
ما خودمون تولید کننده اصلی مکمل بنزین با بالاترین کیفیت در کشور هستیم و در مورد برندهای متفرقه و گیفیت مواد مصرفی آنها هیچ اطلاعی نداریم
سلام. برای دنا توربو اتومات و برای۲۰۶ مدل پایین تازه تعمیر موتور کامل، چه نمونه ای مناسبه؟
بهترین مکمل بنزین برای دنا توربو اتومات پترو 2 در 1 پتروتکس و برای ۲۰۶ پتروکتان 300 پیشنهاد میشه
درود
برای خودروی FMC T5 (موتور توربوشارژر میتسوبیشی) چه مکملی پیشنهاد میفرمایید؟
بهترین مکمل برای خودروهای توربو پیشنهاد شده پتروتکس 2 در 1 یا همین پرتو 96 است
سلام برای تویوتا کرولا توربو جدید چه مکملی پیشنهاد می دهید؟
سلام
مناسبترین مکمل بنزین برای تویوتا کرولا توربو پتروگلد یا پترو 2 در 1 است و با خیال راحت مصرف کنید. اگر باک بنزین شما 50 یا 60 لیتری است مکمل 300 سی سی و اگر 40 یا 30 لیتری است مکمل 150 سی سی به ازای هر باک بنزین مصرف کنید. لازم بذکر است بهترین زمان افزودن اکتان بوستر به باک قبل از مراجعه به پمپ بنزین و در زمانی است که یک درجه بنزین در باک خود دارید و سپس اقدام به پرکردن باک بنزین خود کنید.
دورود
برای jac s5 که خیلی کم استفاده میشود نیازی به مکمل هست؟
با سلام
وقتی خودرو روشن میکنید براش فرقی نمیکنه کم استفاده میشه یا نمیشه و در نتیجه روشن شدم سوخت آن مصرف میشود و وقتی کیفیت سوخت پایین باشد قطعا شما با پدیده ناک مواجه خواهید شد.
سلام مهندس بزین یورو ۴ پر کنیم باز هم اکتان نیاز دارد من خودرویی که تازه خرید کردم چانگانcs55پلاس یا باید اکتان ۲در۱ بریزم؟
درود، اکتان بنزین یورو 4 در ایران عدد 87 است. این بنزین در دنیا با اکتانهای 87، 91 و 95 هم ارائه میشود. لذا با توجه به اینکه موتور خودروی چانگان cs55 پلاس نسبت تراکم بالاست و توربو شارژ دارد برای جلوگیری از ناک زدنش حتما بابد بنزین با کیفیت مصرف نمایید. اگر بنزین با کیفیت و اکتان بالا مثل بنزین سوپر پیدا کردید حتما همیشه مصرف کنید در غیر اینصورت حداقل یک باک دی میان بهتر است اکتان مصرف کنید.