تقویت و افزایش شتاب تیبا، ساینا و کوییک با موتور M15
بازار خودروی کشورمان بسیار محدود است و اکثر مردم امکان انتخاب از بین صرفاً چند گزینه اندک داخلی را دارند. قدرت پیشرانه اکثر خودروهای داخلی نیز محدود است و خودروهای قویتر به دلیل قیمت بالا از دسترس بخش بزرگی از جامعه خارج هستند. به همین دلیل، خیلیها و خصوصاً جوانها، دنبال راههایی برای تقویت و افزایش شتاب تیبا، ساینا و کوییک با موتور M15 یا خودروهای داخلی هستند. ارزانترین خودروهایی که هماکنون در کشور عرضه میشود، مدلهای سری X200 سایپا یعنی تیبا، ساینا و کوییک هستند. به دلیل تیراژ و فروش بالای این خودرو و همینطور قیمت در دسترستر، افراد زیادی خواهان دانستن راههای افزایش شتاب و قدرت این خودروها هستند. قبلا مقاله ای با موضوع افزایش شتاپ پراید نوشتیم که مطالعه آن خارج از لطف نیست و در ادامه ابتدا با پیشرانه M15 سایپا و سپس راههای افزایش قدرت آن آشنا خواهیم شد.
فهرست محتوا
پیشرانه M15 تیبا، ساینا و کوییک
پیشینه موتور M15 به پیشرانه پراید بازمیگردد که سایپا بعداً نام M13 را روی آن گذاشت. این موتور 1.3 لیتری که سالها در کشورمان در سینه انواع مختلف پراید قرار میگرفت و هنوز هم در وانت 151 استفاده میشود، در اصل ساخت مزدا بوده و B3 نام دارد. این موتور در ابتدا 63 اسب بخار قدرت و 100 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد اما بعداً این اعداد در نسخه ارتقاءیافته سایپا به 71 اسب بخار و 108 نیوتن متر افزایش پیدا کردند. پیشرانه M15 هم که برای اولین بار در سال 1389 با رونمایی از تیبا ارائه شد، بر اساس همان پیشرانه B3 مزدا ساخته شده است. این موتور با کمک شرکت آلمانی FEV ساخته شده است یعنی همان شرکتی که پیشرانه EF7 ایرانخودرو را هم توسعه داده است. موتور M15 درواقع نسخه حجیمتر موتور B3 مزدا یا همان پراید است که سیلندرهای بزرگتری دارد. حجم دقیق پیشرانه M15 سایپا 1503 سیسی است ولی همچنان مثل موتور پراید هشت سوپاپ است. بااینحال، به لطف افزایش حجم موتور و ارتقاءهای دیگر، خروجی موتور M15 به 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور رسیده است. موتور M15 نسبت تراکم پایینی برابر با 9.7 به یک دارد که در مقایسه با موتورهای مدرن امروز عدد بسیار پایینی است.
مکمل بنزین، مؤثرترین راه افزایش شتاب تیبا، ساینا و کوییک
یکی از مؤثرترین راهها برای افزایش شتاب خانواده تیبا استفاده از مکمل بنزین است. هرچند پیشرانهٔ M15 تکنولوژی قدیمی دارد و با بنزین معمولی هم میتوانند کار کند اما ازآنجاییکه بنزین عرضهشده در کشورمان اکتان پایینی دارد، توان موتور را کاهش میدهد. با استفاده از مکمل بنزین اما میتوان عدد اکتان را افزایش داد. با این کار، احتراق در پیشرانه بهتر صورت میگیرد و موتور با ارائه حداکثر کارایی خود، شتاب بهتری را فراهم میکند. هرچه عدد اکتان بنزین بالاتر باشد، بنزین کیفیت بهتری خواهد داشت و پیشرانه بهتر کار خواهد کرد؛ بنابراین، استفاده از مکمل بنزین باکیفیت و استاندارد میتواند تأثیر قابلتوجهی روی افزایش شتاب خودرو داشته باشد.
دیگر راههای افزایش شتاب تیبا، ساینا و کوییک
علاوه بر مکمل بنزین که سادهترین راه افزایش شتاب خودروهایی مثل ساینا و کوییک محسوب میشود، با انجام اقدامات دیگری هم میتوان شتاب این خودروها را بهبود بخشید. هرچند امکان ایجاد تغییرات بزرگی در پیشرانه M15 وجود دارد ولی ما در اینجا قصد داریم به تغییرات نسبتاً ساده بپردازیم که با هزینهای نهچندان زیاد میتواند نتیجه قابلقبولی داشته باشد و شتاب خانواده X200 را به میزان قابلتوجهی افزایش دهد.
ریمپ ECU پیشرانه M15
اصلیترین راه برای تقویت موتور و بهبود قابلتوجه شتاب ساینا و کوییک، ریمپ ECU است. ریمپ تنظیماتی نرمافزاری است که بهجای نرمافزار اصلی کامپیوتر خودرو یا همان ECU قرار میگیرد. ریمپ، موتور خودرو را برای رسیدن به حداکثر راندمان آماده میکند. مپ ECU بهطور کامل موتور خودرو را تحت کنترل دارد و وقتی ریمپ جایگزین آن شود تأثیرات چشمگیر و محسوسی در شتاب، مصرف سوخت و… ایجاد خواهد شد. با ریمپ موتور M15 قدرت و گشتاور میتواند تا 10 درصد افزایش پیدا کند. علاوه بر این، ریمپ میتواند کپ و تأخیر اولیه دریچه گاز این موتور را کاهش دهد و تأثیر کولر بر افت توان خودرو را هم تا حد محسوسی کمتر کند.
فیلتر هوای اسپرت برای افزایش شتاب تیبا، ساینا و کوییک
یکی از سادهترین اقدامات برای بهبود شتاب خانواده تیبا، ساینا و کوییک، استفاده از فیلتر هوای اسپرت بجای نمونه معمولی است. با انجام این کار هوا بهتر به پیشرانه میرسد و با بهبود تنفس موتور، احتراق بهتر صورت میگیرد که باعث افزایش قدرت میشود.
تعویض شمع و وایر پیشرانه M15
پسازاینکه با فیلتر هوای اسپرت هوای بیشتری در اختیار پیشرانه قرار گرفت، حالا به جرقه بهتری هم نیاز است تا احتراق بهتر صورت گیرد. بدین منظور باید از شمع، وایر و کوئل تقویتی استفاده شود. با این کار، جرقه شمعها بسیار باکیفیتتر خواهد شد که نهتنها افزایش شتاب و قدرت را به دنبال خواهد داشت بلکه با سوزاندن تمام سوخت داخل محفظه احتراق، مدیریت سوخت را هم به همراه دارد.
استفاده از هدرز
همانطور که ورود هوا به پیشرانه در بهبود کارکرد و افزایش قدرت تأثیر دارد، خروج راهتر دود نیز نقش مهمی در این زمینه خواهد داشت؛ بنابراین، با نصب هدرز بجای منیفولد دود، میتوان جریان خروج دود را روانتر و بهتر کرد که بهبود کارایی موتور را به دنبال دارد.