بلاگ

TCU یا کامپیوتر گیربکس اتوماتیک چیست؟

TCU یا کامپیوتر گیربکس اتوماتیک چیست؟

هرچند خیلی‌های با کامپیوتر یا ECU خودرو آشنایی دارند اما شاید جالب باشد بدانید گیربکس هم یک کامپیوتر یا ECU دارد که به آن TCU یا Transmission Control Unit گفته می‌شود. البته در بین تعمیرکاران این قطعه به ECU گیربکس اتوماتیک نیز شناخته می‌شود و در ادامه خواهیم دید وظایف این کامپیوتر و علائم خرابی آن چیست.

TCU یا کامپیوتر گیربکس اتوماتیک چیست؟

کامپیوتر گیربکس اتوماتیک یا TCU چیست؟

کامپیوتر گیربکس یا واحد کنترل گیربکس (TCU) در گیربکس‌های اتوماتیک استفاده می‌شود. این قطعه نحوه و زمان تعویض دنده را محاسبه و درعین‌حال عملکرد مطلوب، مصرف سوخت و کیفیت تعویض دنده را حفظ می‌کند. TCU درواقع بخشی از همان ECU است که تمام فاکتورهای مربوط تعویض دنده را کنترل می‌کند. به‌طورکلی، TCU تعویض نرم و به‌ موقع دنده‌ها، مصرف سوخت استاندارد و عملکرد بهینه را فراهم می‌کند.

وظیفه TCU چیست؟

وظیفه کامپیوتر گیربکس کنترل زمان و کیفیت تعویض دنده است. کامپیوتر گیربکس برای انجام این کار باید بداند خودرو در چه دنده‌ای قرار دارد و با چه سرعتی در حال حرکت است. واحد کنترل گیربکس به‌طور مداوم بر این داده‌ها نظارت می‌کند و زمان تعویض دنده را بر اساس شرایط رانندگی تعیین می‌کند. TCU برای دریافت اطلاعات، به‌طور مداوم پارامترها و سنسورهای زیر را کنترل می‌کند:

TCU یا کامپیوتر گیربکس اتوماتیک چیست؟

کامپیوتر گیربکس اتوماتیک چطور کار می‌کند؟

TCU یا Transmission Control Unit با استفاده از حسگرهای ورودی خود، داده‌ها و پارامترهایی که در بالا ذکر شد را جمع‌آوری می‌کند و سپس با استفاده از برنامه‌ریزی مشخصی که در حافظه آن ذخیره شده، سیگنال خروجی را صادر خواهد کرد تا گیربکس با بهترین عملکرد ممکن کار کند. کامپیوتر گیربکس اتوماتیمک مثل ECU از چندین سنسور برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده می‌کند. این سنسورها عبارت‌اند از:

سنسور سرعت: TCU از طریق این سنسور، سرعت خودرو را تشخیص می‌دهد تا بر این اساس دنده مناسب را انتخاب کند.

سنسور سرعت چرخ: این سنسور امکان تشخص سرعت واقعی خودرو را فراهم می‌کند و TCU با نسبت سنسور سرعت خودرو به سنسور سرعت چرخ می‌تواند تعویض دنده را به‌طور روان انجام دهد. سنسور سرعت چرخ همچنین حرکت خودرو در سرازیری یا سربالایی را هم تشخیص می‌دهد تا TCU بر این اساس تصمیم درست برای تعویض دنده را بگیرد.

سنسور دریچه گاز: این سنسور میزان باری که روی پیشرانه قرار دارد را به اطلاع TCU می‌رساند تا تصمیم درست برای تعویض دنده احتمالی را بگیرد.

به‌طورکلی، در گیربکس‌های اتوماتیک بر اساس میزان فشار پدال گاز دنده مناسب انتخاب می‌شود. اگر راننده به میزان کمی پدال گاز را فشار دهد کامپیوتر اقدام به افزاش دنده تا حد ممکن می‌کند. این کار باعث می‌شود مصرف سوخت خودرو تا حد امکان کاهش یابد اما اگر راننده پدال گاز را تا انتها فشار دهد، TCU تشخیص می‌دهد که افزایش شتاب موردنیاز است و دنده را تا حد امکان پایین می‌آورد تا بیشترین قدرت در اختیار راننده قرار بگیرد. علاوه بر این، زمانی که کامپیوتر با استفاده از اطلاعات سنسور سرعت چرخ تشخیص دهد خودرو در سرازیری در حال حرکت است، معمولاً دنده را کاهش می‌دهد و ثابت نگه می‌دارد تا از افزایش بیش‌ازاندازه سرعت خودرو جلوگیری شود.

مقاله مشابه: ساعت گیربکس اتوماتیک

TCU یا کامپیوتر گیربکس اتوماتیک چیست؟

علائم خرابی کامپیوتر گیربکس اتوماتییک

اگر TCU مشکلی پیدا کرده یا خراب شده باشد، خودرو علائمی را نشان می‌دهد که عبارت‌اند از:

روشن شدن چراغ چک

چراغ چک خودرو به دلایل مختلفی می‌تواند روشن شود که یکی از آن‌ها بروز مشکلی در TCU است. برای خاموش کردن چراغ چک قبلا مقاله ای در وبلاک منتشر شده که مطالعه آن میتواند به شما کمک کند.

روشن شدن چراغ گیربکس

یکی دیگر از علائم TCU، روشن شدن چراغ گیربکس است. البته همه خودروها این چراغ را ندارند. همچنین این چراغ می‌تواند به دلایل دیگری مثل داغ شدن بیش‌ازحد گیربکس و پایین بودن سطح روغن گیربکس هم روشن شود.

تعویض نامنظم دنده‌ها

همان‌طور که گفته شد، وظیفه اصلی کامپیوتر گیربکس ارسال داده‌هایی برای تعویض دنده است؛ بنابراین، وقتی TCU خراب شود، ممکن است تعویض دنده در زمان نادرست صورت گیرد. به‌عنوان‌مثال، ممکن است گیربکس خودبه‌خود در حالت خلاص قرار گیرد یا به دنده اشتباه برود.

گیر کردن در دنده

در صورت خرابی TCU، ممکن است گیربکس در یک دنده قفل شود. علاوه بر این، تعویض دنده‌های ناگهانی و همراه با تکان شدید هم می‌تواند از علائم خرابی این کامپیوتر باشد.

خاموش شدن خودرو هنگام تعویض دنده

وقتی TCU خراب شود، گیربکس نمی‌تواند دنده را تعویض کند و درنتیجه پیشرانه خاموش خواهد شد.

افزایش مصرف سوخت

ازآنجایی‌که کامپیوتر گیربکس وظیفه انتخاب دنده درست و مناسب را بسته به شرایط رانندگی بر عهده دارد، خرابی آن می‌تواند منجر به انتخاب دنده‌های اشتباه شود که افزایش مصرف سوخت را به دنبال خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *