علت لرزش فرمان خودرو چیست و چگونه آنرا رفع کنیم

لرزش فرمان یکی از مشکلاتی است که زیاد در خودرو پیش میآید. این مشکل میتواند هنگام حرکت با سرعتهای پایین، هنگام رانندگی در سرعتهای بالا و یا در زمان ترمز گیری خود را نشان دهد که هرکدام میتواند دلایل خاص خود را داشته باشد. در ادامه بهطور کامل به دلایل مختلف لرزش فرمان و راههای برطرف کردن آن خواهیم پرداخت.
فهرست مقاله
دلایل لرزش فرمان در سرعتهای پایین
اگر هنگامیکه با سرعت پایین در حال رانندگی هستید فرمان خودرو لرزش دارد، دلیل مشکل میتواند یکی از موارد زیر باشد.

مشکل لاستیکها
یکی از متداولترین دلایل لرزش خودرو در سرعتهای پایین، مشکل لاستیکها است. لاستیکهایی که فرسوده و ساییده شده باشند یا به دلیل ضربه خوردن برجستگی پیدا کرده باشند، میتوانند باعث لرزش فرمان شوند. حتی تنظیم نبودن باد تایرها هم میتواند این مشکل را به دنبال داشته باشد؛ بنابراین، در اولین گام، وضعیت لاستیکها را بررسی کنید. حتما با بررسی دلایل لاستیک سایی اقدام به رفع آن نمایید.

مشکل رینگها
اگر رینگ خودرو در اثر ضربه یا برخورد با دستاندازهای بزرگ آسیب دیده و خم شده باشد، میتواند باعث لرزش فرمان شود. علاوه بر این، شل بودن پیچ رینگها هم میتواند منجر به بروز این مشکل شود؛ بنابراین، رینگهای خودرو را با دقت بررسی کنید و از سفت بودن تمام پیچها مطمئن شوید.

خرابی پلوس
در خودروهای دیفرانسیل جلو، خرابی پلوسها یا شافتهای انتقال نیرو میتواند موجب لرزش فرمان شود. این مشکل بیشتر در هنگام شتاب گیری یا پیچیدن خود را نشان میدهد و معمولاً با صدای تقتق همراه است و شما میتوانید با بررسی علائم خرابی پلوس خودرو به رفع ایراد آن اقدام نمایید.
دلایل لرزش فرمان در سرعتهای بالا
اگر لرزش فرمان فقط در سرعتهای بالا و مثلاً هنگام رانندگی در بزرگراهها با سرعتی بیش از 80 کیلومتر بر ساعت احساس میشود، میتواند دلایل دیگری داشته باشد که در ادامه مرور میکنیم.

بالانس نبودن چرخها
شایعترین دلیل لرزش فرمان در سرعتهای بالا بالانس نبودن چرخها است. زمانی که وزن تایرها و رینگها بهصورت یکنواخت توزیع نشده باشد، چرخها در سرعتهای بالا (معمولاً 80 تا 120 کیلومتر بر ساعت) لرزش ایجاد میکنند؛ بنابراین، حتماً با مراجعه به آپاراتی چرخها را بالانس کنید.
مقاله مرتبط: بالانس چرخ چیست؟ علائم بالانس نبودن چرخ
تنظیم نبودن زوایای چرخها
تنظیم نبودن زوایای چرخها مانند زاویه کمبر یا کستر میتواند باعث لرزش فرمان شود. این مشکل معمولاً پس از برخورد با موانع مانند چاله یا جدول رخ میدهد و میتواند باعث سایش غیرعادی تایرها نیز شود. علائم این مشکل علاوه بر لرزش فرمان، کشیده شدن خودرو به یک سمت یا سایش غیریکدست لاستیکها هم خواهد بود.

مشکل کمکفنرها و سیستم تعلیق
خرابی کمکفنرها یا وجود ایرادی در دیگر قطعات سیستم تعلیق یا سیستم فرمان خودرو مثل بوشها، سیبکها یا میل تعادل میتواند باعث لرزش فرمان در سرعتهای بالا شود. همچنین، خرابی بلبرینگ چرخ یا اتصالات فرمان میتواند این مشکل را تشدید کند. این مشکل میتواند با کوبش هنگام رانندگی همراه باشد و برای رفع آن حتماً به مکانیک مراجعه کرده و جلوبندی و قطعات تعلیق خودرو را بررسی کنید.
مقاله مرتبط: علائم خرابی جعبه فرمان چیست؟
دلایل لرزش فرمان هنگام ترمزگیری
اگر فقط در هنگام ترمز گرفتن فرمان خودرو لرزش پیدا میکند، دلیل وجود مشکلی در سیستم ترمز خودرو است که در ادامه بررسی میکنیم.

تاب برداشتن دیسکهای ترمز
دلیل اصلی لرزش فرمان خودرو در هنگام ترمز گرفتن، تاب برداشتن دیسکهای ترمز است. این مشکل معمولاً به دلیل داغ کردن بیشازحد یا سایش غیریکدست دیسکها رخ میدهد. اگر تاب برداشتن دیسکها جزئی باشد، با تراش دادن دیسک مشکل حل میشود اما در غیر این صورت باید دیسکها را تعویض کرد.
خرابی کالیپر ترمز
وجود مشکلی در کالیپر ترمزها نیز میتواند باعث لرزش فرمان در هنگام ترمزگیری شود. کالیپر قطعهای است که وظیفه ایجاد اصطکاک بین لنت و دیسک را بر عهده دارد و اگر دچار مشکل شود، اصطکاک درستی ایجاد نمیشود و فرمان شروع به لرزش میکند. این مشکل میتواند به دلیل فرسوده شدن و خرابی لنت ترمز هم رخ دهد.