بلاگ

مپ سنسور یا سنسور فشار منیفولد هوا

مپ سنسور یا سنسور فشار منیفولد هوا

در خودرو سنسورهای مختلفی وجود دارد که هرکدام وظیفه خاصی دارند و خرابی آن‌ها باعث اشکال در عملکرد خودرو و یا حتی مختل شدن آن می‌شود. یکی از این سنسورها، سنسور مپ (MAP) یا فشار منیفولد هوا است که در ادامه به بررسی وظایف و علائم خرابی آن خواهیم پرداخت.

مپ سنسور چیست؟

سنسور MAP یا سنسور فشار منیفولد هوا، یکی از سنسورهای مورداستفاده در سیستم کنترل الکترونیکی موتور است که اطلاعات را به‌طور مستقیم به ECU خودرو می‌فرستد. سنسور مپ در قسمت ورودی هوای موتور نصب می‌شود و وظیفه اصلی آن گزارش مقدار هوای مکش ‌شده توسط پیشرانه به ECU است. در حقیقت، این قطعه با سنجش چگالی هوای مکش‌ شده در منیفولد، میزان فشار بر پیشرانه را مشخص می‌کند و بر اساس آن، ECU میزان سوخت لازم برای هر سیلندر برای احتراق مطلوب و کامل را مشخص می‌کند.

محل نصب سنسور مپ سنسور

محل قرارگیری این سنسور در خودروهای مختلف متفاوت است اما در اکثر خودروها، سنسور MAP دقیقاً بعد از دریچه گاز نصب می‌شود و از این طریق، ECU می‌تواند با تشخیص میزان هوای واردشده به هر سیلندر، میزان سوخت لازم برای پاشش در هر سیلندر و زمان دقیق جرقه زدن شمع را برای هر سیلندر مشخص کند.

تفاوت سنسورMAP با سنسور MAF

در پیشرانه خودرو سنسور دیگری بنام سنسور مف MAF هم وجود دارد که جرم هوای ورودی به پیشرانه را اندازه‌گیری می‌کند و به ECU گزارش می‌دهد. هرچند سنسور مف و مپ تقریباً یک هدف را دنبال می‌کنند که آن پردازش میزان هوای ورودی به موتور است، اما ماهیت این دو سنسور متفاوت است. MAP، فشار هوای ورودی به موتور را اندازه‌گیری می‌کند و ECU با استفاده از اطلاعات دریافتی از مپ سنسور، نسبت سوخت به هوا را در موتور تنظیم می‌کند اما MAF، میزان (جرم) هوای ورودی به موتور را اندازه‌گیری می‌کند ECU با استفاده از اطلاعات دریافتی از MAF، میزان سوخت تزریقی به موتور را تنظیم می‌کند. درواقع، تفاوت اصلی این دو سنسور در نحوه اندازه‌گیری جریان هوا است. MAP فشار هوای ورودی به موتور را اندازه‌گیری می‌کند درحالی‌که مف سنسور میزان هوای ورودی به موتور را به‌صورت جرم اندازه می‌گیرد.

علائم خرابی مپ سنسور

اگر سنسور مپ خراب شده باشد، ECU اطلاعات اشتباه دریافت خواهد کرد و درنتیجه، کمتر یا بیشتر از نیاز موتور سوخت تزریق خواهد کرد. در این صورت، خودرو علائمی از خود نشان خواهد داد که در ادامه بیان خواهیم کرد:

روشن شدن چراغ چک

چراغ چک به دلایل مختلفی می‌تواند روشن شود که یکی از آن‌ها خرابی سنسور مپ است و با استفاده از دستگاه دیاگ می‌توان متوجه این موضوع شد.

افزایش مصرف سوخت

اگر سنسور مپ فشار منیفولد را بیشتر از میزان واقعی گزارش کند، سوخت بیشتری به موتور تزریق می‌شود و عمل جرقه زدن شمع‌ها نیز سریع‌تر صورت می‌گیرد که این منجر به افزایش مصرف سوخت خودرو می‌شود. همچنین وجود سوخت مازاد در موتور می‌توان مشکلاتی مثل ازکارافتادن شمع‌ها و مسدود شدن کاتالیزور را هم به دنبال داشته باشد.

خروج دود سیاه از اگزوز

وقتی بیش از نیاز موتور به آن سوخت تزریق شود، احتراق ناقص صورت می‌گیرد و مقداری از این بنزین در موتور نمی‌سوزد که در این صورت دود سیاه از اگزوز خارج خواهد شد.

ریپ زدن موتور

وقتی مپ سنسور خراب شده باشد و اطلاعات درستی ارسال نکند، نسبت مخلوط سوخت و هوا در موتور به هم می‌خورد و پیشرانه با کمبود سوخت یا هوا مواجه می‌شود که در این صورت شروع به ریپ زدن خواهد کرد.

سخت روشن شدن خودرو

اگر مخلوط سوخت و هوا در مورد رقیق‌تر یا غلیظ‌تر از میزان درست باشد، خودرو به‌سختی روشن خواهد شد زیرا خودروهای امروزی به نسبت سوخت و هوا بسیار حساس هستند.

دلایل خرابی مپ سنسور

سنسور مپ به دلایل مختلفی ممکن است خراب شود که در ادامه این دلایل را مرور خواهیم کرد:

بنزین بی‌کیفیت

  • کثیف شدن سنسور به دلیل آلودگی‌های داخل موتور
  • ارتعاشات شدید هنگام رانندگی می‌تواند اتصالات سنسور را شل کند
  • داغ شدن بیش‌ازحد موتور میتواند مپ سنسور را ذوب کند
  • تصادفات شدید می‌تواند به MAP Sensor آسیب بزند
  • سوخت بی‌کیفیت و مملو از آلودگی یا نداشتن اکتان لازم می‌تواند به این سنسور آسیب بزند
  • خرابی شمع‌ها باعث احتراق ناقص می‌شود و دود حاصل از این احتراق می‌تواند منجر به خرابی سنسور مپ شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *