بهترین روغن گیربکس پژو پارس
روغن گیربکس واسکازین یکی از مهمترین مایعات مورد استفاده در گیربکس دستی و اتوماتیک در خودرو است که برای روانکاری و خنککنندگی قطعات داخلی گیربکس استفاده میشود. بهترین روغن گیربکس برای پژو پارس باید دارای ویسکوزیته یا گرانوی 75w-80 یا 85w-90 برای گیربکس دستی و ATF با استاندارد 4HP در گیربکس اتوماتیک استفاده است.
بنابراین انتخاب بهترین واسکازین مناسب گیربکس خودرو و همچنین تعویض به موقع آن، تأثیر مستقیمی بر عملکرد و طول عمر این قطعه ارزشمند دارد و حتی ممکن است دلیل جا نرفتن دنده نیز بخاطر عدم تعویض بموقع واسکازین باشد.
خانواده خودرو پژو پارس
روغن گیربکس دستی و اتوماتیک معرفی شده در این مقاله مناسب برای استفاده در انواع خودرو پژو پارس که در زیر نام آنها را میبریم مناسب است:
- پژو پارس سال موتور XU7
- پژو پارس ELX موتور XU7 L4 (موتور زانتیا)
- پژو پارس ELX موتور XUM
- پژو پارس LX موتور TU5
- پژو پارس اتوماتیک
- پژو پارس سفارشی موتور XU7p
انتخاب واسکازین برای پژو پارس با گیربکس دستی:
بهتزین زمان مناسب برای تعویض روغن گیربکس پژو پارس بصورت عموم هر 40 تا 60 هزار کیلومتر است و این عدد میتواند نسبت به نوع رانندگی و شرایط آب و هوایی متفاوت باشد.
- نوع گیربکس: دستی (5 سرعته)
- نوع روغن: GL-4 یا GL-5
- درجه گرانروی (ویسکوزیته): 75w-80 یا 85w-90
- حجم مورد نیاز: حدود 2 لیتر
نکته: البته در انواع پژو پارس که در مناطق گرمسیری مورد استفاده قرار میگیرند می توان از روغن گیربکس با ویسکوزیته SAE 85W90استفاده و در مناطق سردسیری از روغن گیربکس با ویسکوزیته SAE 75W80 استفاده کنید.
انتخاب روغن گیربکس اتوماتیک برای پژو پارس با گیربکس اتومات:
بهتزین زمان برای تعویض روغن گیربکس پژو پارس اتومات بصورت عموم هر 30 تا 50 هزار کیلومتر است و این عدد میتواند نسبت به نوع رانندگی و شرایط آب و هوایی متفاوت باشد.
- نوع گیربکس: اتوماتیک (4 سرعته AL4)
- نوع روغن: ATF (Automatic Transmission Fluid)
- استاندارد مورد نیاز: AL4 با گرید LT71141
- حجم مورد نیاز: حدود 6 لیتر (در صورت تخلیه کامل + تعویض فیلتر گیربکس اتوماتیک)
سوالات متداول
ابتدا نوع واسکازین مصرفی در گیربکس دستی را باید با مشخصات درجشده در دفترچه راهنمای خودرو بررسی کنید. معمولاً روغنهای GL-4 یا GL-5 با گرانروی مشخص (مانند 75W-90 یا 80W-90) استفاده میشود.
در خودروهای با گیربکس اتومات نیز نوع دقیق روغن ATF مورد نیاز (مانند ATF Dexron VI، ATF+4 یا CVT Fluid) در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده است. استفاده از نوع اشتباه میتواند موجب لغزش، کاهش شتاب و حتی خرابی گیربکس شود.
GL-4 برای جعبهدندههایی با فشار کمتر و هماهنگکنندههای حساستر مناسب است، در حالیکه GL-5 برای فشارهای بالاتر استفاده میشود. استفاده از GL-5 بهجای GL-4 در برخی خودروها ممکن است به قطعات برنزی آسیب بزند.
زمان تعوبض واسکازین گیربکس دستی بسته به نوع خودرو و شرایط رانندگی، معمولاً هر 60 تا 100 هزار کیلومتر، ولی در خودروهای سنگین یا استفاده شدید، زودتر باید تعویض شود.
و در خودرو با گیربکس اتومات بسته به نوع خودرو، بین 40 تا 60 هزار کیلومتر توصیه میشود، مگر آنکه در دفترچه راهنما عدد دیگری درج شده باشد. برخی خودروها روغن دائمی دارند، اما باز هم بهتر است در کارکرد بالا بررسی یا تعویض شود.
خیر. روغن موتور برای دما و فشار متفاوتی طراحی شده و در برابر فشارهای بالا و تماس دندهای مستقیم محافظت کافی ندارد.
بله. استفاده از برندهای معتبر با استانداردهای بینالمللی (API، SAE، یا استاندارد شرکت خودروساز) تضمینکننده کیفیت، دوام و سازگاری با گیربکس خودرو است.
وظایف اصلی شامل روانکاری، خنکسازی، انتقال نیرو هیدرولیکی، پاکسازی و جلوگیری از خوردگی قطعات داخلی گیربکس است.
خیر. هر گیربکس اتومات با توجه به طراحی و سیستم هیدرولیکی خاص خود به فرمول خاصی از ATF نیاز دارد. حتماً از روغن با استاندارد مورد تایید شرکت سازنده خودرو استفاده کنید.