بهترین روغن گیربکس پراید
روغن گیربکس واسکازین یکی از مهمترین مایعات مورد استفاده در گیربکس دستی و اتوماتیک در خودرو است که برای روانکاری و خنککنندگی قطعات داخلی گیربکس استفاده میشود. بهترین روغن گیربکس برای پراید باید دارای ویسکوزیته یا گرانوی 75w-90 یا 80w-90 برای گیربکس دستی و ATF با استاندارد Nissan Matic-D یا Matic-J (بسته به مدل گیربکس) در گیربکس اتوماتیک استفاده است.
بنابراین انتخاب بهترین واسکازین مناسب گیربکس خودرو و همچنین تعویض به موقع آن، تأثیر مستقیمی بر عملکرد و طول عمر این قطعه ارزشمند دارد و حتی ممکن است دلیل جا نرفتن دنده نیز بخاطر عدم تعویض بموقع واسکازین باشد.
خانواده خودرو پراید
روغن گیربکس دستی و اتوماتیک معرفی شده در این مقاله مناسب برای استفاده در انواع خودرو پراید که در زیر نام آنها را میبریم مناسب است:
- صبا (نسخه کیا پراید صندوقدار)
- نسیم (نسخه کیا پراید هاچ بک)
- سفری (نسخه استیشن)
- سایپا 111 (نسخه کیا هاچ بک)
- سایپا 131 (نسخه صبا با کمی تغییرات)
- سایپا 132 (نسخه فیس لیفت 131)
- سایپا 141 (نسخه لیفت بک)
- ساپا 151 (نسخه وانت)
انتخاب واسکازین برای پراید با گیربکس دستی:
بهتزین زمان مناسب برای تعویض روغن گیربکس پراید بصورت عموم هر 40 تا 60 هزار کیلومتر است و این عدد میتواند نسبت به نوع رانندگی و شرایط آب و هوایی متفاوت باشد.
- نوع گیربکس: دستی (5 سرعته)
- نوع روغن: GL-4
- درجه گرانروی (ویسکوزیته): 75w-90 یا 80w-90
- حجم مورد نیاز: حدود 2.5 لیتر
نکته: البته در انواع پراید که در مناطق گرمسیری مورد استفاده قرار میگیرند می توان از روغن گیربکس با ویسکوزیتههای SAE 75W90یا SAE 80W90 استفاده و در مناطق سردسیری از روغن گیربکس با ویسکوزیته 75W80 استفاده کنید.
انتخاب روغن گیربکس اتوماتیک برای پراید با گیربکس اتومات:
بهتزین زمان برای تعویض روغن گیربکس پراید اتومات بصورت عموم هر 60 تا 80 هزار کیلومتر است و این عدد میتواند نسبت به نوع رانندگی و شرایط آب و هوایی متفاوت باشد.
- نوع گیربکس: اتوماتیک (4 سرعته Jatco یا مشابه)
- نوع روغن: ATF (Automatic Transmission Fluid)
- استاندارد مورد نیاز: Nissan Matic-D یا Matic-J (بسته به مدل گیربکس)
- حجم مورد نیاز: حدود 4 تا 5 لیتر (در صورت تخلیه کامل + تعویض فیلتر گیربکس اتوماتیک)
سوالات متداول
ابتدا نوع واسکازین مصرفی در گیربکس دستی را باید با مشخصات درجشده در دفترچه راهنمای خودرو بررسی کنید. معمولاً روغنهای GL-4 یا GL-5 با گرانروی مشخص (مانند 75W-90 یا 80W-90) استفاده میشود.
در خودروهای با گیربکس اتومات نیز نوع دقیق روغن ATF مورد نیاز (مانند ATF Dexron VI، ATF+4 یا CVT Fluid) در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده است. استفاده از نوع اشتباه میتواند موجب لغزش، کاهش شتاب و حتی خرابی گیربکس شود.
GL-4 برای جعبهدندههایی با فشار کمتر و هماهنگکنندههای حساستر مناسب است، در حالیکه GL-5 برای فشارهای بالاتر استفاده میشود. استفاده از GL-5 بهجای GL-4 در برخی خودروها ممکن است به قطعات برنزی آسیب بزند.
زمان تعوبض واسکازین گیربکس دستی بسته به نوع خودرو و شرایط رانندگی، معمولاً هر 60 تا 100 هزار کیلومتر، ولی در خودروهای سنگین یا استفاده شدید، زودتر باید تعویض شود.
و در خودرو با گیربکس اتومات بسته به نوع خودرو، بین 40 تا 60 هزار کیلومتر توصیه میشود، مگر آنکه در دفترچه راهنما عدد دیگری درج شده باشد. برخی خودروها روغن دائمی دارند، اما باز هم بهتر است در کارکرد بالا بررسی یا تعویض شود.
خیر. روغن موتور برای دما و فشار متفاوتی طراحی شده و در برابر فشارهای بالا و تماس دندهای مستقیم محافظت کافی ندارد.
بله. استفاده از برندهای معتبر با استانداردهای بینالمللی (API، SAE، یا استاندارد شرکت خودروساز) تضمینکننده کیفیت، دوام و سازگاری با گیربکس خودرو است.
وظایف اصلی شامل روانکاری، خنکسازی، انتقال نیرو هیدرولیکی، پاکسازی و جلوگیری از خوردگی قطعات داخلی گیربکس است.
خیر. هر گیربکس اتومات با توجه به طراحی و سیستم هیدرولیکی خاص خود به فرمول خاصی از ATF نیاز دارد. حتماً از روغن با استاندارد مورد تایید شرکت سازنده خودرو استفاده کنید.