در خودرو سنسورهای مختلفی وجود دارد که هرکدام وظیفه خاصی دارند و خرابی آنها باعث اشکال در عملکرد خودرو و یا حتی مختل شدن آن میشود. یکی از این سنسورها، سنسور دور موتور یا میللنگ که تحت عنوان ESS (مخفف Engine Speed Sensor) است که در ادامه به بررسی وظایف و علائم خرابی آن خواهیم پرداخت.
فهرست مطالب
مقاله مرتبط: آشنایی با علائم خرابی استپر موتور
سنسور دور موتور چیست؟
سنسور دور موتور شناخته میشود، وظیفه پایش لحظهای وضعیت پیشرانه و گزارش آن به کامپیوتر خودرو یا همان ECU را به عهده دارد. این یکی از قطعات مهم در خودروهای انژکتوری است. این سنسور موقعیت مکانی پیستون و سرعت دورانی میللنگ را محاسبه میکند. این دادهها به واحد کنترل موتور منتقل شده و موتور از آنها برای مدیریت زمان در سامانه جرقهزنی و دیگر فرآیندهای خودرو استفاده میکند. بهطورکلی، سنسور دور موتور وظیفه نظارت بر میللنگ را دارد. وظیفه این سنسور تعیین موقعیت میللنگ و سرعت چرخش میللنگ است. سپس واحد کنترل موتور از این اطلاعات برای کنترل پارامترهایی مانند زمان احتراق و زمان تزریق سوخت استفاده میکند.
ESS کجا قرار دارد؟
سنسور دور موتور بسته به نوع خودرو در جاهای مختلفی نصب میشود. در اکثر خودروهای انژکتوری مانند پراید، پژو 405 و 206، آن روی پوسته کلاچ نصب میشود و اطلاعات دور پیشرانه را از روی دندانههای فلایویل دریافت میکند. در خودروهای انژکتوری جدیدتر اما سنسور میللنگ در جلوی موتور روی قاب تسمه یا زنجیر تایم نصب میشود و اطلاعات را از روی چرخدندهای که در پشت پولی سر میللنگ تعبیه شده است، دریافت میکند.
وظایف ESS
در بالا بهطور کامل وظایف سنسور میللنگ را تشریح کردیم و در اینجا به شکل تیتروار به آنها اشاره میکنیم:
- تنظیم دور آرام موتور
- تشخیص دور موتور و اعلام آن به دورسنج
- اعلام حرکت فلایویل به کامپیوتر
- تنظیم زمان جرقهزنی
علائم خرابی سنسور دور موتور
در صورت خراب شدن سنسور دور موتور، خودرو روشن نمیشود و یا پس از روشن شدن بهسرعت خاموش میشود. در برخی خودروها نیز در صورت خرابی سنسورمیللنگ، خودرو به کمک آن موقعیت میلسوپاپ روشن میشود اما دور موتور از سه هزار rpm بالاتر نمیرود. بهطورکلی، موارد زیر از علائم خرابی ESS هستند:
- استارت خوردن و روشن نشدن خودرو
- نمایش نادرست دور موتور
- قطع شدن پمپ بنزین هنگام استارت زدن
- ایجاد حالت کاتآف قبل از بالا رفتن دور موتور
- درست کار نکردن دورسنج
دلایل خرابی سنسور دور موتور
این سنسور هم مثل تمام قطعات خودرو ممکن است در طول زمان با افزایش کارکرد خودرو فرسوده شده و بسوزد و از کار بیفتد. یکی از دلایل احتمالی خرابی سنسور دور موتور، قرار گرفتن در معرض گرمای شدید است. یکی دیگر از دلایل خرابی آن نیز ارتعاشاتی است که باعث شکستگی یا خوردگی در روی این سنسور میشود.
کثیفی سنسور
گاهی اوقات ممکن است ESS خراب نشده باشد و به دلیل کثیفی نتواند سیگنالهای درستی به ECU ارسال کند. در این صورت، پس از تمیز کردن سنسور مشکل برطرف میشود. برای این کار، باید سنسور را از موتور خارج کرده سپس نوک آن را تمیز کرد. در صورت برطرف شدن مشکل، خودرو روشن میشود اما اگر همچنان کد خطا در حافظه کامپیوتر خودرو باشد باید آن را با دیاگ زدن حذف کرد. درصورتیکه بعد از تمیز کردن سنسور مشکل حل نشود باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد.
سلام. بسیار مفید بود.
ارادتمند واقعا اطلاعات جامع و مفید و کاربردی و کلیدی بود…
سلام خسته نباشید مدتی است ک سرعت سنج من 20تا بالا نشون میده هیچ مشکل دگ ای ندارم فقط سرعت رو 20تا بالاتر نشون میده بنظر شما ربط داره ب این سنسور ماشین ساینا اس
سلام ،احتمالا شما سنسور کیلومتر مشگل داره ،وظیفه سنسور میل لنگ ،یا سنسور دور موتور نمایش میزان سرعت چرخش موتوره ن خودرو.یک احتمال دیگه هم هست که کیلومتر خراب باشه و موتور عقربها خراب شده باشه،به نظرم خود درمانی نکنید ببرین پیش متخصص تا رفع بشه
سلام.
ماشین من پارس سال است استارت زیاد میخوره روشن نمیشه. اگر هم روشن شد تا خاموش کنی دیگه روشن نمیشه. رله دوبل و پمپ بنزین و کلید برق اضطراری هم عوض کردم برند ایساکو چند روزی خوب بود ولی دوباره برگشت به حالت استارت خوردن و روشن نشدن. دقیقا یکماهه اینطوری شده. آیا احتمال داره مشکل از سنسور دور موتور باشه. حالت آهن ربایی هم داره ولی خودم گفتم شاید نیم سوز شده باشد.
با سلام ماشین من وقتی روشن میکنم گاز میخوره دور موتور روی 2/5 قرار میگیره آیا میتواند از سنسور موتور باشد ممنون از راهنمایی شما
سلام، اول استپر موتور تست کنید و با اسپری انژکتور شور تمیزش کنید اگر حل نشد با تعویضش احتمال 80 درصد مشکل شما حل میشه
احتمالا از استوپر ماشینتان هست . که در زمان در جا کار کردن دور موتور بالا و بعضی وقت ها بالا و پایین می شود
با سلام
مشکل خودرو شما از استپر موتور یا سنسور دریچه گاز میباشد.
کاش اینو زودتر میفهمیدیم
توی دامغان سه روز الاف شدیم ۲۰۶ بدبخت جعبه فیوزش سه چهار بار باز بسته شد آخر یکی از تعمیرکاران متوجه شد اون قطعه را عوض کرد
نزدیک دو ملیون خرج کردیم چقدر هم حولش دادیم
تشخیص درست خیلی مهمه
واقعامفیده درموردموتورهرچه بگیداطلاعات مابالاترمیره ممنونم
سلام ماشین من شتاب نمیگیره،گازنمیخوره ریپ داره موتورلرزش داره،خاموش میشه درسرعت پایین بنظرتون ازسنسوردورموتوره
نه ایراد استوپر هستش یا کثيف شده یا نیم سوز
دستگاه دیاگ بزن شایداستپرموتورباشه
اگر مثل کاتاف زدن از ۲.۵ بالا تر نمیره بخاطر سنسور هست
سلام ماشین من صبح استارت میخوره وروشن نمیشه برق به سر شمع نمیاد اما شب دوباره روشن میشه الان چند روزی هست همینجوریه چه مشکلی داره اگه میشه راهنمائی کنید
درودبرشما بسیار آموزنده بود
سنسور پژو پارس من نیم سوز بود کار میکرد یک باره خاموش میشد وبعد چند دقیقه باز کار میداد خیلی اذیت شدم تا آخر یک تعمیرکار سیار عیب را برطرف کرد آنهم با تعویض سنسور طول عمر کارکرد
درود بر شما بسیار عالی
سلام اجرتون با امام حسین
خدا لعنت کنه اونی که ای سی یو LZNF رو وارد ایران کرد و روی ساینا گذاشتند
اطلاعات مفیدی بود ممنون از راهنماییتون
سلام ماشین من بعضی اوقات خیلی کم پیش میاد جون نداره گاز نمیخوره باید خاموش و روشن کنی درست شه ممکنه از سنسورش باشه ممنون
ال 90 بخرید ، خودتون رو از این مشکلات خلاص کنید
باسلام به دوستان درسته که راهنمایی کرده ودستش دردنکنه اما تجربه ثابت کرده به میکانیک متخصص مراجعه کردن هزینه اش بسیارکمترازآنچیزی خواهدشدکه خوددست به آچارشده ویکجارادرست ودهجاراخراب بکنید هرکاری قلق واستادخودش رو میخواد، خیلیهارادیدم خودشان یک عوض کردن شمع بظاهرساده میلیونهاتومان خرج رودستشان گذاشته، موقع بستن شمع یا رزوه به رزوه افتاده وجایش هرزشده ویااینکه شمع رابیشتر سفت کرده و بریده، منخودم باتوجه به اینکه آچارشمع دارم وحدودادست به آچارهستم اما برای تعویض شمع رفتم پیش میکانیک150تومان گرفت اما خیالم راحت بود
من با نظر شما موافقم ولی در صورتی عیب رو نمیدونی
داداش ۹۰ درصد به اصطلاح مکانیک ها ، تعویض کار هستن اونم با سعی و خطا، کمتر دانش علمی دارن و اکثرا کلی خرج و هزینه و خسارت به خودرو وارد میکنند و بعداً علت را لوازم یدکی تقلبی میدونن. این درست نیست، باید علمی تعمیر انجام بشه.
سلام بنده ماشینم EF7 مدل ۹۴ هست.
چندین با دنده کیلومتر و سنسور کیلومتر. چون شلاغ میزد بردم مکانیک تعویض کرد و کلی هزینه که بماند.
حالا اون عیب درست شو.
ولی دور موتور با دور کیلومتر هم خانی نداره.
مثلاً سرعت وقتی رو ۱۲۰ قرار دارد. دور موتور قبلاً رو ۳/۵ بود حالا میاد رو ۴. و صدای موتور هم زیاد میشه.
حتی تعویض تسمه تایم و صفحه کلاچ جنس مرغوب.
یکی میگه دنده کوچک کیلومتر ۱۸ دنده باشه یعنی زانتیایی.
واقعاً بریدم. خواهش میکنم اگر کسی تجربه داره یا بلده اعلام کنه ممنونم.
شیرینی هم تقدیم میکنم
شما دیگه خیلی وسواس دارین نیم کیلومتر همه ماشینا خطا دارند برای صدا هم فکری برای عایق بندی باید بکنی
سلام و ارادت … پینیون سنسور کیلومتر رو باز کن اگر کیلومتر بیشتر از سرعت واقعی نشون میده نوزده دنده هست و اگه کمتر از سرعت واقعی نشون میده نوزده دنده هست و پینیون با تعداد دنده مناسب و اینکه اگر براتون مقدوره از نوع قهوه ای رنگ که اصلی هستن تهیه کنید ..برا اینکه بدونید سرعت دقیق ماشین چندتاست میتونید اپلیکیشن مخصوصش رو نصب کنید تو برنامه بلد هم سرعت رو نشون میده
سلام خدایی اگه کسی چیزی میدونه راهنمایی بکنه من ماشینم 405هست صبح که روشن میکنم با تک استارت روشن میشه بعد پت پت میکنه خاموش میشه حتما باید پام رو گاز باشه تا زمانی که داغ بشه دیگه درست میشه گذشت از این تا زمانی که داغ نشه راه هم نمیره حتی دیروز سوکت فشنگی آب خراب شد با اینکه ۵۰ کیلومتر بهاش رفته بودم آمپر که چسبید به کف دیگه تو مسیرهای که قبلاً با دنده ۴ میرفتم تو ۲ به زور اومدبالا در کل تا سرد میشه دیگه پت پت میکنه خاموش میشه دیگه راه نمیره لطفا راهنمایی کنید کنید دستگاه هم زدم هم مشکلی نداشت سنسور مپ و فشنگی آب و دریچه گاز را هم شستشو دادم
سلام من دقیقا همین مشکل و دارم اگر درست کردید به منم بگید لطفا
درود عزیز چند روزیه ک ماشینم تو دور پایین دل یا ریپ میزنه و محض سرعت گرفتن اوکی میشه و وقتی ک دور موتور پایین میاد دوباره دل نمیزنه فیلتر بنزین و شمع و وایر هارو هم عوض کردم بنظرتون مشکل کجاست؟
پژو ۴۰۵
اگر تسمه تایم عوض کردی تایم نیست .استپر هم میتونه باشه
سلام من وانت پیکان مدل ۹۲ دارم از وقتی دوگانه دستی شده بعضی وقتا موقع توقف یا در جا ماشین خیلی گاز میخوره میزنم رو گاز درست میشه استپر ۲بار عوض کردم دستگاهم زدم اما چیزی نشون نمیده راهنمایی کنید لطفاً ؟؟
سلام خدمت دوستان بنده یه ساینا مدل 1401 دارم که مدتیه اول صبح و اولین استارت روشن میشه ولی افت دور موتور پبدا میکنه به طوریکه چراغ باتری روشن میشه بعدش خودش تنظیم میشه در حین حرکت وقتی میخوام بایستم یا سرعت رو کم کنم یا دنده را مثلا از سه به دو بزنم دور موتور افت میکنه و چراغ باتری روشن میشه سه ماهه درگیرم کرده چندتا تعمیرگاه مرکزی هم بردم حتی یکماه پیش کل اتاقک دریچه گاز رو تعویض کردم یک ماه حوب بود باز دوباره شروع شد لطفا راهنمایی بفرمایید ممنونم
سلام ماشین من پراید وقتی موتور سرد هس با یه تک استارت روشن میشه ولی وقتی موتور گرمه زیاد استارت میخوره تا روشن بشه برا چیه ممنون
سلام شیر برقی کنیستر و خود کنیستر را عوض کنید درست میشه
استپر یا سنسور اب
استپر وسنسور دما هم چک کن
سلام ماشینم تیبا ، وقتی اول حرکت دنده میدم دور موتور میاد زیر یک و چراغ دینام روشن میشه و ماشین خاموش میشه و بعضی وقت ها هم دور موتور با گرفتن کلاج تنظیم میشه
سلام و ارادت ..سیم کشی و کلید ad رو بررسی کنید اتصالی نداشته باشه و کمپرسور رو درگیر کنه از اینا مطمئن شدین کلید سه کاره رو بدونه تستی بندازید نود درصد مشکلتون رفع میشه
سلام 206 من در هنگام رانندگی پا را که از گاز برمیدارم دور موتور روی 1.5 میمونه تا ماشین می ایسته دور موتور میاد زیر یک میتونه اشکال از سنسور دور موتور باشه ؟
سلام. ماشین من روا است. کیلومتر از کار افتاده و دور موتور از 3000بالاتر نمیره و وقتی ماشین سرده با استارت سوم فقط روشن میشه…