بلاگ

دلیل کم شدن آب رادیاتور ماشین

دلیل کم شدن آب رادیاتور ماشین

آب رادیاتور یا مایع خنک‌کننده نقش حیاتی در حفظ دمای مناسب موتور خودرو دارد. این مایع با گردش در سیستم خنک‌کننده، حرارت تولیدشده توسط موتور را جذب کرده و از طریق رادیاتور دوباره خنک می‌شود؛ بنابراین، همیشه باید مایع خنک‌کننده به میزان کافی در سیستم خنک‌کننده موتور وجود داشته باشد اما گاهی به دلایل مختلف، سطح این مایع ممکن است کاهش پیدا کند که اگر متوجه این موضوع نشوید، ممکن است آسیب‌های جدی به موتور خودرو وارد شود. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم با دلایل کم شدن آب رادیاتور خودرو و نشان‌های آن آشنا شویم.

دلیل کم شدن آب رادیاتور ماشین

سوراخ شدن رادیاتور

رادیاتور خودرو به دلایلی مثل ضربه خوردن یا پوسیدگی، ممکن است سوراخ شود که در این صورت مایع خنک‌کننده نشت کرده و سطح مایع کاهش پیدا می‌کند.

نشتی لوله‌ها و اتصالات

لوله‌هایی که آب رادیاتور را انتقال می‌دهند و به آن‌ها جنت هم گفته می‌شود، ممکن است به دلیل پوسیدگی یا خرابی بست‌ها دچار نشتی شوند و در این صورت مایع خنک‌کننده کم می‌شود.

خرابی واتر پمپ

واتر پمپ مایع خنک‌کننده را در موتور خودرو به چرخش درمی‌آورد. خرابی واشر واتر پمپ یا خود این قطعه می‌تواند باعث نشت آب رادیاتور شود.

خرابی منبع انبساط

منبع انبساط که وظیفه ذخیره کردن مایع مازاد سیستم خنک‌کننده را دارد و معمولاً از پلاستیک ساخته می‌شود، ممکن است به دلیل شکستگی یا ترک خوردن باعث نشتی آب شود.

خرابی محفظه ترموستات

ترموستات وظیفه تنظیم دمای مایع خنک‌کننده را دارد. ترک خوردن محفظه ترموسات یا خرابی واشر این محفظه می‌تواند باعث نشتی آب رادیاتور شود.

مقاله مرتبط: علت و علائم خرابی ترموستات

خرابی واشر سرسیلندر

خرابی واشر سرسیلندر می‌تواند باعث نشت مایع خنک‌کننده به داخل محفظه احتراق و سیستم روغن خودرو شود این مشکل معمولاً با علائمی مثل دود سفید از اگزوز یا مخلوط شدن آب و روغن همراه است.

نشتی رادیات بخاری

بخاری خودرو از حرارت مایع خنک‌کننده موتور برای گرم کردن کابین استفاده می‌کند و برای این کار به یک رادیاتور جدا مجهز است. سوراخ شدن یا نشتی این رادیاتور می‌تواند باعث کاهش مایع خنک‌کننده شود.

خرابی درپوش رادیاتور

درپوش رادیاتور نقش مهمی در حفظ فشار سیستم خنک‌کننده دارد. اگر سوپاپ فشار یا واشر درپوش خراب باشد، مایع خنک‌کننده می‌تواند به‌صورت بخار یا نشتی از سیستم خارج شود.

نشانه‌های کم شدن آب رادیاتور

کم شدن آب رادیاتور خودرو با نشانه‌هایی همراه است. توجه به این نشانه‌ها می‌تواند باعث تشخیص به‌موقع کاهش سطح مایع خنک‌کننده موتور شده و از آسیب‌های جدی‌تر جلوگیری کند؛ بنابراین، علائمی که در ادامه بیان می‌کنیم را حتماً جدی بگیرید.

بالا رفتن غیرعادی آمپر آب

آمپر آب که دمای مایع خنک‌کننده را نشان می‌دهد، اگر به‌طور غیرعادی بالا برود، وجود مشکلی در سیستم خنک‌کننده را نشان می‌دهد که یکی از آن‌ها می‌تواند کاهش سطح مایع خنک‌کننده باشد.

دلیل کم شدن آب رادیاتور ماشین

کاهش سطح مایع در منبع انبساط

اگر منبع انبساط خودرو زودبه‌زود خالی می‌شود و مجبور هستید مدام آن را پر کنید، نشان از وجود نشتی در سیستم خنک‌کننده موتور دارد.

خروج دود سفید از اگزوز

اگر واشر سرسیلندر خراب شده یا سوخته باشد، خودرو اصطلاحاً آب و روغن قاطی می‌کند. در این صورت، آب وارد محفظه احتراق شده و به شکل دود سفید از اگزوز خارج می‌شود.

چرب شدن آب رادیاتور

وقتی آب و روغن موتور قاطی می‌شود، از یک سو، مایع خنک‌کننده در روغن موتور دیده می‌شود و به شکل مایعی شیری‌رنگ درمی‌آید و از سوی دیگر، در مایع خنک‌کننده داخل رادیاتور یا منبع انبساط لکه‌های روغن دیده می‌شود.

خیس شدن زیر پای راننده

اگر رادیاتور بخاری سوراخ شده باشد، مایع خنک‌کننده به داخل کابین نشت پیدا کرده و زیر پای راننده در قسمت پدال‌ها خیس می‌شود.

دلیل کم شدن آب رادیاتور ماشین

لکه‌های مایع زیر خودرو

آب رادیاتور که با ضدیخ همراه است، معمولاً به رنگ سبز است. اگر رادیاتور یا جنت‌ها نشتی داشته باشد، این مایع زیر خودرو هنگام پارک کردن روی زمین می‌ریزد و کاملاً مشخص خواهد بود.

راه‌کارها

برای رفع مشکل کم شدن آب رادیاتور، ابتدا باید دلیل مشکل را پیدا کنید. اگر کم شدن مایع به خاطر سوراخ شدن رادیاتور باشد، باید آن را تعویض یا تعمیر کنید. علاوه بر این، لوله‌ها و بست‌های سیستم خنک‌کننده را بررسی کنید و از عدم نشتی مطمئن شوید. اگر خودرو دود سفید می‌کند، باید واشر سرسیلندر را عوض کنید و اگر نشتی به خاطر منبع انبساط یا درپوش رادیاتور باشد، این قطعات باید عوض شوند.

author-avatar

درباره واحد تحقیق و توسعه پتروتکس+

تیم پتروتکس پلاس مجموعه‌ای از متخصصان در حوزه‌های مختلف شامل تحریریه، تولید محتوا، کارشناسان فنی، شیمیدانان متخصص، مهندسان مکانیک و علاقه‌مندان به صنعت خودرو است که با هدف ارائه اطلاعات دقیق، کاربردی، و به‌روز فعالیت می‌کنند. تیم تحریریه ما با بهره‌گیری از دانش عمیق در زمینه مقالات فنی خودرو و سوخت، مقالاتی جذاب و علمی تهیه می‌کند که پاسخگوی نیاز مخاطبان است. کارشناسان فنی و مهندسان مکانیک پتروتکس+، با تجربه و تخصص خود، اطلاعات ارزشمندی در مورد عملکرد خودروها، مکمل‌های بنزین، و محصولات پتروشیمی مورد کاربرد در خودرو ارائه می‌دهند. همچنین، حضور علاقه‌مندان به صنعت خودرو در تیم، به غنای محتوای ما کمک کرده و دیدگاهی عملی و کاربرمحور به آن می‌بخشد. ما در تیم خود معتقدیم که همکاری میان تخصص‌های مختلف و اشتراک‌گذاری دانش، بهترین خدمات را به مخاطبان عزیز ارائه می‌دهد و زمینه‌ساز آگاهی و پیشرفت بیشتر در صنعت خودرو و سوخت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *