نشانههای وجود هوا در باک بنزین خودرو و روش هواگیری باک

هوا گرفتن باک بنزین به وضعیتی اطلاق میشود که در سیستم سوخترسانی خودرو، بهجای سوخت مایع (بنزین یا گازوئیل)، حبابهای هوا وارد خطوط سوخت، پمپ بنزین یا انژکتورها شود. این مشکل باعث میشود پمپ بنزین که برای پمپاژ مایع طراحی شده است، نتواند سوخت را بهدرستی به موتور برساند. درنتیجه، احتراق ناقص یا قطع شده و عملکرد موتور مختل میشود.
نشانههای وجود هوا در باک بنزین

علل هوا گرفتن باک بنزین
هوا گرفتن باک بنزین خودرو به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد که در ادامه توضیح میدهیم:
مشکل حبابگیر باک بنزین
یکی از متداولترین دلایل هوا گرفتن باک سوخت، مشکل حبابگیر است. حبابگیر هم جلوی ورود هوا به همراه بنزین به باک هنگام سوختگیری را میگیرد و هم بخارات موجود در باک سوخت را خارج میکند؛ بنابراین، اگر حبابگیر مسدود شود، گازها نمیتوانند از باک خارج شوند و باک هوا میگیرد.
خرابی پمپ بنزین
پمپ بنزین معیوب یا ضعیف ممکن است فشار کافی برای انتقال سوخت ایجاد نکند و درنتیجه، هوا را به سیستم سوخترسانی وارد کند. کارکرد طولانی با باک خالی میتواند به پمپ آسیب برساند.
نشتی در سیستم سوخترسانی
وجود ترک، شل شدن اتصالات، خرابی واشرها یا اورینگها در شلنگها، لولههای سوخت یا اتصالات بین باک و موتور میتواند باعث ورود هوا به سیستم شود.
کثیفی یا مسدود شدن فیلتر بنزین
مسدود شدن یا کثیفی فیلتر بنزین جریان سوخت را محدود میکند و باعث میشود پمپ بنزین بهجای سوخت، هوا بکشد. لطفا مقاله بهترین زمان تعویض فیلتر بنزین را نیز مطالعه نمایید.

ترک خوردن باک
ترک خوردن یا ایجاد سوراخ در باک بنزین به دلایلی مثل فرسودگی میتواند باعث هوا گرفتن باک شود زیرا هوا از طریق ترک یا سوراخ وارد باک میشود.
خرابی انژکتورها
انژکتورها وظیفه پاشش سوخت به داخل محفظه احتراق را بر عهده دارند و اگر ایرادی پیدا کنند، ممکن است باعث نشتی گازهای احتراق شوند این نشتی در سیستم سوخت، خلأ ایجاد میکند که منجر به مکش هوا به داخل سیستم سوخترسانی میشود. استفاده درست و بموقع از انژکتور شور سلامت این قطعه را تضمین میکند.
علائم هوا گرفتن باک بنزین
هوا گرفتن باک بنزین با علائم مشخصی همراه است که در ادامه مرور میکنیم:
- خاموش شدن ناگهانی موتور
- کاهش قدرت موتور
- ریپ زدن یا لرزش موتور
- سخت روشن شدن موتور
- افزایش مصرف سوخت
- به مشام رسیدن بوی بنزین در کابین
- صدای غیرعادی پمپ بنزین

روشهای هواگیری باک بنزین
بسته به نوع خودرو (بنزینی یا دیزلی) و شدت مشکل، روشهای مختلفی برای هواگیری باک وجود دارد که در ادامه این روشها را شرح میدهیم.
پر کردن باک بنزین
سادهترین روش برای هواگیری باک، پر کردن باک با بنزین تا حد ممکن است. پر کردن باک باعث میشود پمپ بنزین بهجای هوا، سوخت را بکشد و هوای موجود در خطوط بهتدریج خارج شود. پس از پر کردن باک، چند بار خودرو را استارت بزنید و اجازه دهید موتور چند دقیقه درجا کار کند تا سوخت در سیستم جریان یابد. سپس درپوش باک را باز کنید و موتور را خاموش کنید. این کار را چند بار تکرار کنید تا مشکل برطرف شود.
بررسی و رفع نشتی در سیستم سوخترسانی
اگر با انجام روش بالا، مشکل هوا گرفتن باک حل نشد، مشکل جدیتر است و باید با مراجعه به تعمیرکار، قسمتهای مختلف سیستم سوخترسانی را بررسی کنید. در گام نخست، تمام اجزای سیستم سوخترسانی، شامل شلنگها، لولهها، اتصالات، واشرها و اورینگها را برای وجود ترک، شل بودن یا نشتی بررسی کنید. در صورت شناسایی نشتی، قطعات معیوب را تعمیر یا تعویض کنید.

تعویض یا تمیز کردن فیلتر سوخت
فیلتر سوخت را بررسی کنید. اگر کثیف، مسدود یا قدیمی است، آن را تعویض کنید. در برخی موارد، تمیز کردن فیلتر در خودروهای قدیمیتر ممکن است کافی باشد.
بررسی پمپ بنزین
عملکرد پمپ بنزین را با دستگاه دیاگ یا تست فشار سوخت بررسی کنید. اگر پمپ ضعیف یا معیوب است، آن را تعمیر یا تعویض کنید.
پیشگیری از هوا گرفتن باک بنزین
برای جلوگیری از بروز این مشکل در آینده، اقدامات زیر را رعایت کنید:
- هر دو سال یکبار یا 50 هزار کیلومتر فیلتر سوخت خودرو را تعویض کنید.
- هر 60 هزار کیلومتر اقدام به شستشوی انژکتورها کنید.
- شلنگها، اتصالات و درپوش باک را بهصورت دورهای بررسی کنید.
- هنگام بنزین زدن مراقب باشید که سوخت از باک سرریز نکند.