بازار خودروی کشورمان بسیار محدود است و اکثر مردم امکان انتخاب از بین صرفاً چند گزینه اندک داخلی را دارند. به همین دلیل، خیلیها و خصوصاً جوانها، به دلیل عدم امکان دسترسی به خودروهای اسپرت و قدرتمند، به دنبال راههایی برای افزایش شتاب همین خودروهای داخلی هستند. این کار با انجام اقدامات مختلفی از موارد جزئی و کمهزینه گرفته تا تغییراتی اساسی و البته هزینهبر قابل انجام است. پژو پارس و 405 ازجمله پرتیراژترین خودروهای داخلی محسوب میشوند که سالها تولید شده و خریداران زیادی داشتهاند. به همین دلیل، خیلیها به دنبال دانستن راههای تقویت موتور و افزایش شتاب این دو خودرو هستند و ازاینرو، در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.
آشنایی با موتور XU7 – افزایش شتاب و تقویت پژو پارس و 405
موتور XU7 پژو 405 و پارس
پیش از آنکه به راههای افزایش شتاب پژو 405 و پارس بپردازیم بهتر است ابتدا با پیشرانه آنها آشنا شویم. این دو مدل اساساً یک خودرو هستند که در طراحی بیرونی باهم متفاوتاند و درنتیجه از پیشرانههای یکسانی استفاده میکنند. موتور اصلی این دو خودرو XU7 است و هرچند ایرانخودرو برای هردوی این خودروها پیشرانه TU5 را هم ارائه کرده است اما تولید نمونههای XU7 بسیار بیشتر بوده و این موتور در پارس و 405 متداولتر از TU5 است. به همین دلیل، در این مطلب به راههای تقویت پیشرانه XU7 خواهیم پرداخت. XU7 یکی از قدیمیترین و پراستفادهترین موتورهای ایرانخودرو محسوب میشود. این شرکت همچنین مدتی است نسخه ارتقاءیافته این موتور را با نام XU7P یا پلاس ارائه کرده است. این موتور که 1761 سیسی حجم دارد و 8 سوپاپ است، در نسخه قبلی 100 اسب بخار قدرت و 153 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد اما این ارقام در نسخه جدید به 97 اسب بخار و 146 نیوتن متر کاهش پیدا کرده است. بااینحال، نسبت تراکم موتور از 9.3 در نسخه قبلی به 10.5 در نسخه جدید افزایش یافته است.
مقاله مرتبط: افزایش شتاپ پراید
مکمل بنزین، مؤثرترین راه افزایش شتاب پژو پارس و 405
یکی از مؤثرترین راهها برای افزایش شتاب پژو 405 و پارس، استفاده از اکتان بوستر یا همان مکمل بنزین است. هرچند پیشرانهٔ XU7 قدیمی است و با بنزین معمولی هم میتوانند کار کند اما ازآنجاییکه بنزین عرضهشده در کشورمان اکتان پایینی دارد، توان موتور را کاهش میدهد. با استفاده از مکمل بنزین اما میتوان عدد اکتان را افزایش داد. با این کار، احتراق در پیشرانه بهتر صورت میگیرد و موتور با ارائه حداکثر کارایی خود، شتاب بهتری را فراهم میکند. هرچه عدد اکتان بالاتر باشد، بنزین کیفیت بهتری خواهد داشت و پیشرانه جدید XU7P که نسبت تراکم آن بیشتر شده بهتر کار خواهد کرد. ایرانخودرو نیز برای این پیشرانه عدد اکتان 87 و 95 را اعلام کرده که یعنی عملکرد موتور با بنزین اکتان 95 بهتر خواهد بود درحالیکه اکتان بنزین معمولی در ایران 87 است. مکمل سوخت اما عدد اکتان بنزین معمولی را افزایش داده و به نزدیکی بنزین سوپر میرساند؛ بنابراین، استفاده از مکمل بنزین باکیفیت و استاندارد میتواند تأثیر قابلتوجهی روی افزایش شتاب خودرو داشته باشد.
راههای تقویت موتور XU7 و افزایش شتاب پژو پارس و 405
علاوه بر مکمل بنزین که سادهترین راه افزایش شتاب خودروهایی مثل پژو پارس و 405 محسوب میشود، با انجام اقدامات دیگری هم میتوان شتاب این خودروها را بهبود بخشید. اعمال تغییرات در پیشرانه XU7 در سطوح مختلفی قابل انجام است که از اقدامات ساده و کمهزینه آغاز شده و تا تغییرات بزرگ و اساسی ادامه پیدا میکند. در اینجا اما قصد داریم به تغییرات نسبتاً ساده بپردازیم که با هزینهای نهچندان زیاد میتواند نتیجه قابلقبولی داشته باشد و شتاب 405 و پارس را به میزان قابلتوجهی افزایش دهد.
مقاله مرتبط: افزایش شتاپ شاهین
استفاده از کیت مکش
لولههای مکش پیچدرپیچ و طولانی موتور XU7 یکی از مهمترین علتهای ضعف این پیشرانه در دور موتورهای بالا است و درنتیجه، تعویض این لولهها با کیت مکش و فیلتر هوای اسپرت میتواند افزایش توان بسیار خوبی را به همراه داشته باشد.
تعویض میل سوپاپ
یکی دیگر از مشکلات بزرگ موتور XU7، میل سوپاپ یا میل بادامکی است که لیفت (میزان باز شدن سوپاپ) بسیار پایینی دارد. با تعویض میل سوپاپ و افزایش لیفت میتوان قدرت موتور را به میزان قابلقبولی افزایش داد.
تعویض منیفولد هوا
موتور XU7 از منیفولد هوای بسیار ابتدایی استفاده میکند که برای دورهای پایین طراحی شده و در دورهای میانی یعنی 4000 تا 5500 اصلاً عملکرد خوبی ندارد. با تعویض منیفولد هوای فابریک این موتور و جایگزینی آن با منیفولد XUM قدرت افزایش خوبی خواهد داشت.
استفاده از هدرز
یکی دیگر از اقداماتی که میتواند بدون تغییرات بزرگ قدرت موتور XU7 را افزایش دهد، تعویض منیفولد دود با هدرز است. خوشبختانه در بازار هدرزهای تمام استیل یا فولادی زیادی برای این موتور وجود دارد که دست مالکین را باز میگذارد.
افزایش نسبت تراکم
همانطور که اشاره شد، نسبت تراکم نسخه قدیمی موتور XU7 برابر با 9.3 است که بسیار پایین است؛ بنابراین، حتی با بنزین معمولی هم میتوان تراکم این پیشرانه را تا 10.3 افزایش داد همانطور که خود ایرانخودرو در نسخه جدید XU7P تراکم را به 10.5 رسانده است.
سلام اگر هرکدام از قطعه که تعویض میشه به ترتیب نوشتین تاثیرش به درصد هم بنویسید عالی میشه .منیفول چند٪ هدرزچند٪ میل سوپاپ چند٪ .
هدرز و منیفولد و میل سوپاپ و دریچه گاز و کیت مکش و سنتر حدود ۲۰ تا ۳۰ اسب میده البته تیونرت باید کار بلد باشه
عالی بود
این راهکارهای کاربردی خوب هستن
سلام خیلی توضیحات مفیدی ارائه فرمودید برای انجام کارهایی که فرمودید به کجا باید مراجعه کنم که هم کارشون خوب باشه وهم منصف باشند
والا به خدا منو که کشت بس که اذیت میکنه اگه به میل سوپاپ دست بزنی ماشین درشت کار میکنه ،منیفولد عوض کنی که بدتر خطای مپ خرگوشی میده با کامپیوتر ساژم و ولوو نمیسازه که اکثر ماشین ها ایران خودرو همینه من همه رو عوض کردم بازم درست کار نمیکنه حتی کل سیم کشی و کامپیوتر زیمنس کردم که باز با فن رادیاتور اذیت میکنه تورو خدا یه هدرز بندازید و تمام
سلام خیلی عالی بود
ولی به این اشاره نکردید که بعد انجام همه این کارها چند اسب بخار و گشتاور اضافه میشه؟!
چون مسائل کاملا فنی است، مثلا اگر هدرز فلان مدل بندازین و یا فلان مدل ممکنه تو عملکرد متفاوته این موضوع اعلام نشده. ضمن اینکه همچین کار تخصصی معمولا فاز ب فاز انجام میدهند و در هر مرحله خروجی قدرت موتو و گشتاور تست میکنند.
درود داداش..بستگی به سلامت موتور و فاکتورهایی مانند ای سی یوی قابل تنظیم و گشتاور و قدرت و موارد مهم دیگه ای که ماشینتتون قبل از تیونینگ داره این اعداد متفاوته..بهترین راه به ترتیب تعویض و نصب هدرز و منیفولد..میل سوپاپ…دریچه گاز اور سایز…کیت مکش و فیلتر اسپرت…سنسور اکسیژن متناسب…شمع مناسب و وایر تقویتی…و البته چیزی که خیلی مهمه حذف منبع وسط و جایگزینی با سنتر…و نهایتا ریمپ اصولی با داینو یا واید بند…اگر هم توانایی مالی داری باید لوازم موتور مثل میل لنگ و شاتون و پیستون و اویل پمپ و این قبیل موارد رو به xum تغییر بدی…راه اول هزینش کمتره و اگر میخوای لوازم موتور رو تغییر بدی در اولویت دوم قرارش بده