بلاگ

ترمیم رنگ خودرو

ترمیم رنگ خودرو بر اثر آفتاب سوختگی

رنگی که روی بدنه خودرو پاشیده می‌شود نقش بسیار مهمی در زیبایی خودرو دارد و بنابراین محافظت از این رنگ باید جدی گرفته شود زیرا رنگ خودرو که در معرض عوامل محیطی مختلفی قرار دارد، به دلایل گوناگونی می‌تواند آسیب ببیند؛ بنابراین، در ادامه قصد داریم با شیوه ترمیم و محافظت از رنگ خودرو در برابر عوامل و مشکلات مختلف آشنا شویم.

ترمیم رنگ خودرو بر اثر ریختن مکمل بنزین و سوخت

تریم رنگ خودرو ناشی از ریختن مکمل سوخت

در استفاده از مکمل ها باید احتیاط کرد زیرا در صورتی که به طور تصادفی در هر مکانی روی هر بخشی از بدنه ماشین شما ریخته شود، رنگ بدنه، پلاستیک و فایبرگلاس را تغییر رنگ می دهد.

مکمل‌های سوخت در انواع مختلفی ساخته می‌شوند و هرکدام کارکرد خاصی دارند. به‌عنوان‌مثال، پرکاربردترین مکمل بنزین، مکمل افزایش اکتان یا اکتان بوستر است که اکتان بنزین را افزایش داده و باعث کارکرد بهتر موتور و جلوگیری از ناک زدن در پیشرانه‌های تراکم بالا و توربو می‌شود. این مکمل‌ها باید در باک سوخت خودرو ریخته شود اما ممکن است به‌طور اتفاقی از دست رها شده و روی رنگ بدنه بریزد. در این صورت، مکمل سوخت به دلیل محتویاتی که دارد می‌تواند به رنگ خودرو آسیب بزند.

به همین دلیل، اگر مکمل بنزین روی بدنه ریخت باید سریع عمل کرد تا از آسیب دیدن رنگ جلوگیری شود. بدین منظور، باید سریعاً مکمل را با مقداری پولیش یا روغن نارگیل که روی پارچه‌ای نرم مالیدن می‌شود از روی بدنه پاک کرد.

ترمیم رنگ خودرو بر اثر فضله پرنده

ترمیم رنگ خودرو فضله پرنده

یکی از کثیفی‌هایی که قطعاً همه ما روی رنگ بدنه خودرو دیده‌ایم فضله پرندگان است. کافی است برای حتی چند دقیقه خودروی خود را زیر درخت پارک کنید تا با انواع و اقسام فضله پرندگان روی خودرو مواجه شوید! این موضوع اما اصلاً خوشایند نخواهد بود زیرا علاوه بر نمای زشتی که ایجاد می‌کند، فضولات پرندگان حاوی اسید اوریک است و می‌تواند به رنگ آسیب برساند.

بااین‌حال، اگر سریع عمل کنید می‌توانید از آسیب دیدن رنگ جلوگیری کنید. این یعنی اگر به‌سرعت فضله پرنده را از روی رنگ پاک نکنید، اسید موجود در آن به پوشش شفاف رنگ خودرو حمله می‌کند. همچنین، نور خورشید، به‌خصوص در روزهای گرم، می‌تواند واکنش شیمیایی در سطح رنگ را تسریع کند؛ بنابراین، پاک کردن سریع مدفوع پرنده در اینجا کلید اصلی خواهد بود.

برای این کار، ابتدا مقداری آب روی فضله بریزید و سپس با پارچه نرم آن را پاک کنید. توجه داشته باشید که فضله پرندگان ممکن است حاوی شن و ماسه باشد؛ بنابراین فرایند پاک کردن فضله باید به‌آرامی انجام شود تا رنگ خراشیده نشود. اگر فضله به رنگ آسیب زده باشد هم می‌توان لکه یا تیرگی روی پوشش شفاف رنگ را با پولیش برطرف کرد.

رفع خط و خش ماشین با پولیش

روی بدنه خودرو به دلایل مختلفی مثل سنگ خوردگی یا مالیدن به موانع ممکن است خط و خش ایجاد شود. این خش‌ها می‌تواند سطحی یا عمیق باشد. خش‌های سطحی عمق بسیار کمی دارند و فقط به رنگ سطحی بدنه آسیب رسانده‌اند اما در خش‌های عمیق آسیب جدی‌تری به رنگ وارد می‌شود و علاوه بر رنگ، به سطح فلزی پنل‌های خودرو هم آسیب می‌رسد. برای برطرف کردن خش‌های عمیق باید سراغ راه‌کارهای جدی‌تر مثل بتونه و رنگ کردن رفت اما خش‌های سطحی را می‌توان با روش‌های ساده‌تر و کم‌هزینه‌تری برطرف کرد.

مؤثرترین و متداول‌ترین روشن برطرف کردن خش‌های سطحی، استفاده از پولیش خواهد بود. برای این کار، ابتدا باید محل موردنظر را با آب و شامپو به‌خوبی شسته و از آلودگی‌ها پاک کنید. سپس مقداری پولیش را روی پارچه‌ای نرم مالیده و آن را روی خط و خش‌ها بکشید. شاید لازم باشد این کار را چند بار تکرار کنید تا نتیجه مناسب حاصل شود. اگر خط و خش‌ها زیاد یا بزرگ باشند، پولیش‌کاری را باید با دستگاه پولیش انجام داد.

ترمیم رنگ آفتاب سوختگی خودرو

یکی از مشکلاتی که برای رنگ خودرو پیش می‌آید آفتاب‌سوختگی است. وقتی خودرو به‌طور مداوم و برای مدتی طولانی زیر آفتاب داغ خصوصاً در فصل تابستان پارک شود، به‌مرور آفتاب رنگ بدنه را از بین برده و لکه‌های بزرگی روی آن ایجاد می‌کند.

اگر آفتاب‌سوختگی رنگ زیاد باشد، برطرف کردن آن ساده نخواهد بود و باید خودرو را به دست نقاش حرفه‌ای بدنه خودرو بسپارید اما اگر میزان آفتاب‌سوختگی کم باشد می‌توان با روشن‌هایی در خانه آن را برطرف یا کمرنگ کرد. در گام اول باید خودرو را کامل و تمیز شسته و خشک کنید. پس‌ازاین می‌توانید با استفاده از واکس و پولیش، قسمت آفتاب‌سوخته را ترمیم کنید. یکی دیگر از روش‌های ساده‌ای که برای ترمیم آفتاب‌سوختگی می‌توان به کار گرفت، استفاده از سرکه است. در این روش آب و سرکه را باهم مخلوط کرده و با پارچه روی قسمت‌های آفتاب‌سوخته بمالید.

3 thoughts on “ترمیم رنگ خودرو

  1. یزدی زاده گفت:

    متاسفانه از محلول روی رنگ ماشین من ریخت و زرد شده با هیچ‌چیز نتوستم پاک‌کنم،
    لطفاً راهنمایی بفرمایید چه کنم

  2. مهرداد بدیع زاده گفت:

    متاسفانه اثر فضله پرنده روی رنگ ماشین من مونده
    چون دیر پاکش کردم
    چجوری باید برطرفش کنم
    لطفاً راهنمایی کنید

    1. سایت پتروتکس گفت:

      پولیش خودرو برند نیولیش تست کنید. اگر مرتفع نشد به متخصص مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *