بلاگ

مکمل بنزین و اکتان مورد نیاز موتور ماشین‌های سایپا

اکتان مورد نیاز ماشین‌ها و موتورهای سایپا

پیشرانه‌های بنزینی بسته به نوع تنفس (توربوشارژ یا تنفس طبیعی)، نسبت تراکم و ویژگی‌های دیگر، به بنزینی با کتان مشخص نیاز دارند. یکی از چالش‌هایی که صاحبان خودروها با آن مواجه می‌شوند، انتخاب بنزین مناسب برای پیشرانه خودروی خود است. این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد زیرا اگر از بنزینی با اکتان مناسب استفاده نشود می‌تواند آسیب‌های بزرگی به موتور وارد کند؛ بنابراین، دانستن اینکه کدام پیشرانه‌ها چه اکتانی نیاز دارند مهم خواهد بود. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه با اکتان مورد نیاز پرکاربردترین موتور ماشین‌های سایپا در کشورمان آشنا شویم.

عدد اکتان بنزین چیست؟

پیش از آنکه سراغ موضوع اصلی این مطلب برویم بهتر است ابتدا با عدد اکتان بنزین آشنا شویم.

عدد اکتان مقیاسی برای نشان دادن مقاومت بنزین در برابر گرما، فشار و احتراق خودبه‌خود (بدون جرقه) است. هر چه عدد اکتان بیشتر باشد، بنزین در مقابل پدیده احتراق مخرب ناشی از فشار و گرما مقاوم‌تر خواهد بود و احتراق بهتری خواهد داشت. درواقع عدد اکتان نشانگر میزان کیفیت و نحوه عملکرد بنزین است و هرچه این عدد بالاتر باشد موتور عملکرد و بهتری خواهد داشت.

پیشرانه خودروهای مدرن به بنزینی با اکتان بالا نیاز دارد زیرا ضریب تراکم این پیشرانه‌ها بالا است و استفاده از بنزین اکتان پایین باعث ناک زدن (احتراق مخلوط سوخت و هوای داخل سیلندر زودتر از زمان جرقه زدن شمع) موتور می‌شود که می‌تواند آسیب‌های جدی و زیادی را به موتور وارد کند. در کشورمان، عدد اکتان بنزین معمولی 87 و بنزین سوپر بین 93 و در بهترین حالت بنزین سوپر که بسیار نادر است روی 95 است.

اکتان مناسب برای موتور ماشین‌های سایپا

سایپا در حال حاضر در محصولات تولیدی خود از دو پیشرانه M13 و M15 استفاده می‌کند که دومی در نسخه‌های تنفس طبیعی و توربو تولید می‌شود.

مقاله مرتبط: آشنایی با موتور پراید و روش‌های ارزان تقویت موتور پراید

مکمل بنزین برای تیبا، کوییک و ساینا پراید و وانت 151 و پراید 111 و پراید 131 سایپا
مکمل سوخت پتروکتان یا پتروتکس بنفش – مکمل بنزین برای تیبا، کوییک، ساینا و اطلس

اکتان مورد نیاز موتور M13 – وانت 151

خرید مکمل بنزین برای وانت 151

پیشرانه M13 نسخه ارتقاءیافته همان موتور 1300 سی‌سی پراید است که قبلاً در انواع مختلف این خودرو استفاده می‌شد اما در حال حاضر فقط وانت 151 با این پیشرانه تولید می‌شود. این موتور که به سادگی و جان‌سختی شهرت دارد، نیازی به بنزین اکتان بالا نداشته و با بنزین معمولی اکتان 87 بدون مشکل کار می‌کند.

اکتان مورد نیاز موتور M15 – تیبا، کوییک، ساینا و اطلس

خرید مکمل بنزین برای تیبا، کوییک، ساینا و اطلس

این موتور بر اساس همان پیشرانه پراید ساخته شده و در اصل نسخه‌ای حجیم‌تر از همان موتور محسوب می‌شود. به همین دلیل، موتور M15 همچنان هشت سوپاپ بوده و سادگی و استهلاک پایین موتور پراید را حفظ کرده است. برای این پیشرانه که با نسبت تراکم پایین 9.7 در تیبا، کوییک و ساینا استفاده می‌شود، همان بنزین معمولی اکتان 87 مناسب خواهد بود.

مکمل بنزین برای شاهین سایپا
پتروتکس 2 در 1 مناسب خودروهای توربو – مکمل بنزین برای شاهین – موتور M15TC سایپا

اکتان مورد نیاز موتور M15TC – شاهین

خرید مکمل بنزین برای شاهین

این موتور نسخه توربوشارژ پیشرانه M15 است که فقط در شاهین استفاده می‌شود. هرچند موتورهای توربو معمولاً به بنزین اکتان بالایی نیاز دارند اما ازآنجایی‌که موتور M15TC ساختار ساده و نسبت تراکم پایین 9.7 دارد، همان بنزین معمولی اکتان 87 برای آن مناسب خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *