بلاگ

سنسور مف و وف چیست؟

سنسور مف چیست؟ What is the MAF sensor?

در خودرو سنسورهای مختلفی وجود دارد که هرکدام وظیفه خاصی دارند و خرابی آن‌ها باعث اشکال در عملکرد خودرو و یا حتی مختل شدن آن می‌شود. یکی از این سنسورها، سنسور مف (MAF) است که در ادامه به بررسی وظایف و علائم خرابی آن خواهیم پرداخت.

پیشرانه‌های درون‌سوز از طریق ترکیب سوخت و هوا کار می‌کنند و برای اینکه موتور بتواند به‌درستی کار کند، باید این دو ماده با نسبت درستی ترکیب شوند. قبلاً این نسبت توسط کاربراتور مشخص می‌شد اما با فراگیر شدن سیستم‌های سوخت‌رسانی انژکتوری، شرایط تغییر کرد. در این خودروها، نسبت سوخت و هوا توسط ECU مشخص می‌شود و ECU برای انجام این کار به اطلاعاتی مثل میزان هوای ورودی به سیلندرها نیاز دارد تا بتواند میزان سوخت مناسب برای تزریق توسط انژکتورها را مشخص کند. برای ارائه این اطلاعات به ECU، از سنسور مف استفاده می‌شود.

سنسور مف چیست؟ What is the MAF sensor?

سنسور MAF چیست؟

سنسور مف جرم هوای ورودی به پیشرانه را اندازه‌گیری می‌کند و به ECU گزارش می‌دهد تا از این طریق بتواند میزان بنزین مناسب برای ترکیب با این هوا را مشخص کند. این سنسور بین فیلتر هوا و منیفولد هوا نصب می‌شود. ازآنجایی‌که چگالی هوا با تغییرات دما، فشار، رطوبت و… تغییر می‌کند، وجود سنسور مف برای اندازه‌گیری لحظه‌ای جرم هوای ورود ضروری است.

سنسور MAF چطور کار می‌کند؟

سنسور با استفاده از یک سیم که تحت ولتاژ ثابت قرار دارد و مانند المنت عمل می‌کند، مقدار جرم هوای عبوری را می‌سنجند. ازاین‌رو به این سنسور، سیم داغ گفته می‌شود. از این سیم که در تماس مستقیم با هوای ورودی به موتور قرار دارد، جریان الکتریکی عبور می‌کند. تماس هوا با سیم باعث کاهش دمای سیم می‌شود و درنتیجه جریان الکتریکی عبوری از سیم افزایش پیدا می‌کند. سپس مدار الکترونیکی موجود در سنسور، داده‌های دریافتی سیم را به سیگنالی قابل‌خواندن برای ECU تبدیل و برای آن ارسال می‌کند.

سنسور وف چیست؟ What is the VAF sensor?

سنسور VAF چیست؟

سنسور وف دقیقاً همان وظیفه مف سنسور را دارد اما با روشی مختلف این کار را انجام می‌دهد. این سنسور هرچند قدیمی‌تر است اما مثل سنسور مف با مقاومت و جریان الکتریکی سروکار دارد. داخل سنسور وف یک پره کوچک قرار دارد که هوای ورودی به موتور از آن می‌گذرد. با عبور جریان هوا، این پره به سمت پایین می‌رود و فنری که به آن متصل است را می‌فشارد. هرچقدر که میزان جریان هوای وردی بیشتر باشد پره‌ها بیشتر به سمت پایین حرکت می‌کنند تا مسیر برای عبور هوا بازتر شود. زمانی هم که جریان هوای عبوری کمتر شود، فنر دوباره پره را به سمت بالا هل می‌دهد تا به جای اصلی خود برگردد. این پره به یک مقاومت الکتریکی متغیر متصل است که درنهایت باعث تشخیص جریان الکتریکی می‌شود و مثل سنسور مف، اطلاعات را به ECU می‌فرستد.

سنسور مف چیست؟ What is the MAF sensor?

علائم خرابی سنسور MAF

خرابی سنسور مف علائمی دارد که بعضاً با بروز مشکل در دیگر قطعات خودرو مشترک است و بنابراین، بهترین راه تشخیص خرابیان سنسور استفاده از دیاگ است ولی بااین‌وجود، در ادامه با رایج‌ترین علائم خرابی سنسور مف آشنا خواهیم شد:

لرزش و بد کار کردن موتور

وقتی اطلاعات صحیحی از میزان هوای ورودی به موتور در اختیار ECU قرار نگیرد، کامپیوتر خودرو نمی‌داند چه مقدار سوختی باید به موتور تزریق کند این باعث می‌شود موتور سوخت خیلی کم یا زیادی دریافت کند. نتیجه این اتفاق، احتراق ناقص است که می‌تواند منجر به لرزش موتور و بد کار کردن آن شود.

خروج دود سیاه از اگزوز

وقتی ECU نتواند به‌درستی نسبت سوخت و هوا را تنظیم کند، ممکن است سوختی بیش‌ازحد نیاز به موتور تزریق شود که این می‌تواند باعث خروج دود سیاه از اگزوز شود.

خاموش شدن موتور هنگام شتاب گیری

با خرابی سنسور مف، ممکن است ECU سوختی کمتر از نیاز موتور تزریق کند که در این صورت، زمانی که خودرو به سوخت بیشتری نیاز دارد مثل هنگام شتاب گیری، سوخت کافی از سوی انژکتورها تزریق نمی‌شود و موتور خاموش خواهد شد.

سخت روشن شدن خودرو

خودروهای امروزی به نسبت سوخت و هوا بسیار حساس هستند و ایراد در مف سنسور که باعث برهم خوردن این نسبت می‌شود، می‌تواند هنگام استارت زدن خودرو مشکل ایجاد کند. در این صورت، خودرو ممکن است سخت روشن شود یا اصلاً روشن نشود.

افزایش مصرف سوخت

وقتی مف سنسور اطلاعات نادرستی به ECU ارسال کند، ممکن است باعث شود ECU سوختی بیش‌ازحد نیاز موتور تزریق کند و درنتیجه این باعث افزایش مصرف بنزین خواهد شد.

دلایل خرابی سنسور MAF

خاک، گردوغبار و سایر آلودگی‌هایی که از فیلتر هوا عبور می‌کند می‌تواند سنسور MAF را بپوشانند و مانع اندازه‌گیری دقیق جریان هوا شوند؛ بنابراین، در برخی موارد ممکن است با تمیز کردن سنسور مف، مشکل برطرف شود و نیازی به تعویض نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *