کنیستر چیست و چه وظیفهای دارد؟
یکی از قطعات پرشماری که در خودروها استفاده میشود کنیستر است؛ اما این قطعه چه وظیفهای دارد و علائم خرابی کنیستر چیست؟ در ادامه به این سؤالات پاسخ میدهیم.
فهرست
کنیستر چیست و چه وظیفهای دارد؟
بنزین مایعی کاملاً فرار با قابلیت تبخیر بالا است که در مجاورت گرما بهراحتی بخار میشود. این موضوع باعث تجمع بخار بنزین در باک خودرو میشود که هم میتواند برای محیطزیست مضر باشد و باعث هدر رفت سوخت شود و هم خطر انفجار و آتشسوزی را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل، در خودروها قطعهای بنام کنیستر تعبیه شده است. کنیستر مخزنی حاوی زغال فعال است که توسط شلنگ، از یک سمت به باک بنزین و از سمت دیگر به منیفولد ورودی هوای موتور متصل میشود. این قطعه بخارات بنزین را در خود جذب میکند و زمانی که موتور خودرو روشن است، این بخارات را به منیفولد هوا میفرستد تا داخل موتور سوخته شود. زمانی که موتور خاموش است نیز کنیستر با جذب بخارات در خود، از ورود به آن به هوا جلوگیری میکند. به لطف این قطعه، هم سوخت هدر نمیرود و هم هوا آلوده نمیشود.
اجزای کنیستر
کنیستر از چند قطعه مختلف تشکیل شده که شامل موارد زیر میشود:
- زغال فعال: این زغال که داخل کنیستر وجود دارد، مثل اسفنج بخارات بنزین را جذب میکند
- بدنه کنیستر: کنیستر معمولاً بدنهای استوانهای شکل از جنس پلاستیک دارد که زغال فعال داخل آن ریخته میشود.
- شلنگ بخار بنزین: این درواقع ورودی کنیستر است که بخار را از باک کشیده و وارد کنیستر میکند.
- شلنگ منیفولد: این شلنگ بخارات بنزین که وارد کنیستر شده را به منیفولد هوا میفرستد تا سوزانه شود.
- لوله هوای آزاد: برای تبخیر بخارات بنزینی که توسط زغال جذب شده، باید هوا وارد کنیستر شود و به همین دلیل، در کنیستر لولهای برای ورود هوای آزاد تعبیه شده است.
- فیلتر: در مسیر لوله هوای آزاد، فیلتری تعبیه شده که از ورود آلودگی به کنیستر جلوگیری میکند.
- شیر برقی: بین کنیستر و منیفولد هوا، یک شیر برقی تعبیه شده که توسط ECU باز یا بسته میشود.
شیوه کار کنیستر
بخارات بنزین از باک خودرو به داخل کنیستر هدایت و توسط زغال جذب میشود. هنگام روشن بودن موتور، مکش ناشی از کارکرد موتور باعث میشود هوای آزاد وارد کنیستر شده بنزینی که جذب زغال شده را بخار کند. سپس شیر برقی بین کنیستر و منیفولد هوا با دستور ECU باز شده و بخارات به داخل منیفولد هدایت میشود. زمانی که موتور خاموش باشد، این شیر بسته میماند تا بخارات درون کنیستر جمع شود.
علائم خرابی کنیستر
اگر کنیستر خودرو خراب شده باشد، علائمی از خود نشان میدهد که در ادامه مرور میکنیم:
به مشام رسیدن بوی بنزین
اگر داخل کابین خودرو بوی بنزین به مشام میرسد میتوان نشانه خرابی کنیستر باشد. البته این مشکل به دلایل دیگری هم میتواند رخ دهد ولی اگر بوی بنزین هرازگاهی به مشام برسد، بهاحتمالزیاد نشان از خرابی کنیستر یا شیر برقی آن دارد.
روشن شدن چراغ چک
یکی از علائم خرابی کنیستر خصوصاً در قسمت شیر برقی، روشن شدن چراغ چک است. البته این چراغ به دلایل متعددی میتواند روشن شود ولی اگر روشن شدن چراغ چک با به مشام رسیدن بوی بنزین همراه باشد، احتمال خرابی کنیستر بالا خواهد بود. برای اطمینان از دلیل روشن شدن چراغ چک حتماً از دیاگ استفاده کنید.
صدای تقتق از قسمت باک
اگر از سمت باک خودرو صدای تقتق میشنوید، بهاحتمالزیاد برای یکی از قطعات کنیستر مثل شلنگها، مخزن یا شیر برقی مشکلی پیش آمده است.
خروج بخار از باک بنزین
اگر کنیستر خودرو وظیفه خود را بهدرستی انجام ندهد، بخار بنزین داخل باک جمع میشود و هنگام باز کردن درب باک، متوجه خروج بخار بنزین خواهید شد.
زمان تعویض کنیستر
کنیستر یک قطعه مصرفی است که عمر مفیدی دارد و پسازآن باید تعویض شود. البته برای تعویض این قطعه زمان مشخصی اعلام نشده ولی بعد از دو تا سه سال، معمولاً زغال داخل کنیستر قابلیت خود را از دست میدهد. علاوه بر این، احتمال خرابی شیر برقی کنیستر هم زیاد است؛ بنابراین، پس از هر دو تا سه سال، باید کنیستر را تست کنید تا از صحت عملکرد آن مطمئن شوید.
شیوه تست کنیستر
برای این کار، شلنگ ورود بخار بنزین از باک را جدا کنید، موتور را روشن کنید و انگشت خود را روی لوله ورودی بخار بنزین در کنیستر بگذارید. اگر مکش را احساس کردید، یعنی کنیستر درست کار میکند.