انواع آب رادیات خودرو، بهترین آب رادیات چیست؟
یکی از مایعات حیاتی در موتور خودرو، آب رادیاتور یا مایع خنککننده است؛ اما این مایع چه انواعی دارد و بهترین آب رادیاتور برای خودرو کدام خواهد بود؟
بهترین خنککننده برای موتور خود آب است زیرا توانایی انتقال گرمای بالایی دارد ولی استفاده از آب خالص در موتور خودرو مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت. آب خالص میتواند باعث زنگزدگی و پوسیدگی قطعات فلزی موتور و سیستم خنککننده شود. علاوه بر این، آب میتواند در سیستم خنککننده رسوب کند و در عملکرد سیستم اختلال ایجاد کند؛ بنابراین، در سیستم خنککننده باید از آب مخصوص رادیاتور استفاده کرد که از مخلوط آب با مواد دیگری مثل گلیکول تشکیل شده است.
مقاله مرتبط: مشکلات و ایرادات سیستم خنک کننده خودرو
معرفی انواع آب رادیات خودرو
تمام مایعهای خنککننده موتور بر پایهٔ گلیکول هستند. آب رادیاتهای معمولی از مخلوطی از اتیلن گلیکول با آب و مقداری افزودنیهای دیگر تشکیل شدهاند. بهطورکلی، سه نوع مایع خنککننده برای موتور خودروها وجود دارد که شامل موارد زیر میشود:
آب رادیات اسید معدنی
مایع خنککننده اسید معدنی یا IAT آب رادیاتهای معمولی است که سالها در خودروهای قدیمی استفاده میشد. این نوع مایع خنککننده باید زودبهزود تعویض شود زیرا کیفیت خود را سریعتر از دست میدهد. این نوع آب رادیات به رنگ سبز یا زرد است.
آب رادیات اسید آلی
مایعهای خنککننده اسید آلی که با نام OAT شناخته میشوند، در رنگهای مختلفی از سبز تیره و آبی گرفته تا نارنجی و صورتی تولید میشود.
آب رادیات اسید آلی ترکیبی
مایع خنککننده اسید آلی ترکیبی یا HOAT ترکیبی از مایعهای خنککننده IAT و OAT هستند. این نوع آب رادیات خنککننده محبوبی است که در اکثر خودروهای جدید استفاده میشود.
مقاله مرتبط: زمان جوش آوردن خودرو چکار کنیم؟
بهترین آب رادیات برای خودرو
برای رادیاتور خودرو هرگز از آب معمولی لولهکشی استفاده نکنید زیرا این آب املاح زیادی دارد که بهمرور در سیستم خنککننده خودرو رسوب میکند و باعث گرفتگی و انسداد لولهها، مجراها و رادیاتور میشود. ازاینرو، برخی افراد از آب جوشیده استفاده میکنند تا املاح آن گرفته شود ولی باید بدانید که جوشاندن فقط آب را ضدعفونی میکند و تأثیری روی املاح آن ندارد؛ بنابراین، آب جوشیده تفاوت چندانی با آب معمولی ندارد و برای سیستم خنککننده خودرو مناسب نخواهد بود. گزینه بعدی که برخی برای سیستم خنککننده خودرو استفاده میکنند، آب کولرگازی یا آب برفک فریزر است. این آب نیز املاح دارد و گزینه کاملاً ایدهآلی نیست ولی ازآنجاییکه املاح آب کولرگازی یا آب برفک نسبت به آب معمولی کمتر است، اگر به آب رادیات مناسب دسترسی ندارید، میتوانید از این آب استفاده کنید.
بهترین مایع برای سیستم خنککننده خودرو، ترکیب آب مقطر با ضدیخ است. این مایع نهتنها هیچگونه املاح و ناخالصی ندارد بلکه از پوسیدگی و خوردگی سیستم خنککننده هم جلوگیری میکند. همچنین میتوانید بجای آب مقطر، از آب رادیات استفاده کنید که معمولاً در رنگهای مختلفی در تعویض روغنیها عرضه میشود ولی توجه داشته باشید که به دلیل هزینهبر بودن تولید آب بدون املاح، بسیاری از این آبهای رادیات بیکیفیت بوده و صرفاً با ترکیب آب معمولی و رنگ صنعتی ساخته میشوند؛ بنابراین، هنگام خرید آب رادیاتور دقت کنید و از برندهای معتبرتر استفاده کنید.
مقاله مرتبط: علت و علائم خرابی ترموستات ماشین چیست؟
ضدیخ خالص
با توجه به اینکه ضدیخ خاصیت ضد خوردگی و ضدپوسیدگی دارد، این سؤال پیش میآید که چرا در سیستم خنککننده خودرو فقط از ضدیخ استفاده نمیشود؟ پاسخ این است که ضدیخ هنگام ترکیب با آب کارایی خواهد داشت و هرگز نباید بهطور کامل و صد درصد از ضدیخ در خودرو استفاده کرد. بهترین نسبت ترکیب ضدیخ با آب مقطر یا آب رادیات، نسبت 50 به 50 است ولی اگر در مناطق سردسیر زندگی میکنید، میتوانید درصد ضدیخ را حداکثر تا 60 درصد بیشتر کنید.
زمان تعویض آب رادیات
مایع خنککننده خودرو پس از مدتی خاصیت خود را از دست میدهد و باید تعویض شود. زمان تعویض این مایع به نوع خودرو بستگی دارد و برای اطلاع از این زمان حتماً باید به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید ولی بهطورکلی، مایع خنککننده باید حداقل پس از هر 80 هزار کیلومتر پیمایش تعویض شود.
مقاله مرتبط: نحوه هواگیری رادیاتور خودرو