بلاگ

علائم خرابی کمپرسور کولر ماشین

علائم خرابی کمپرسور کولر ماشین

یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم تهویه یا همان کولر خودرو، کمپرسور است. در ادامه با وظیفه، شیوه کارکرد و علائم خرابی کمپرسور کولر آشنا خواهیم شد.

کمپرسور کولر چیست؟

کمپرسور کولر خودرو مُبرد یا همان گاز کولر را تحت‌فشار قرار می‌دهد و به داخل کندانسور پمپاژ می‌کند تا از گاز به مایع تبدیل شده و خنک شود. کمپرسور کولر خودرو معمولاً در قسمت جلوی موتور قرار می‌گیرد و نیروی لازم برای به حرکت درآمدن را از طریق تسمه از موتور می‌گیرد.

کمپرسور کولر چطور کار می‌کند؟

هنگامی‌که کولر خودرو روشن می‌شود، کمپرسور از طریق یک کلاچ مغناطیسی درگیر می‌شود و گاز کولر را فشرده می‌کند. در این مرحله گاز گرم می‌شود و فشار آن بشدت افزایش پیدا می‌کند. سپس گاز فشرده به کندانسور منتقل می‌شود. در کندانسور که در اصل یک مبدل حرارتی محسوب می‌شود، گاز خنک می‌شود و به شکل مایع درمی‌آید. در مرحله بعدی، مایعی که سرد شده به سیستم تهویه داخل خودرو منتقل می‌شود و هوا را خنک می‌کند.

علائم خرابی کمپرسور کولر

کمپرسور کولر خودرو ممکن است به دلایل مختلفی خراب شود و یا نتواند عملکرد ایده‌آل خود را ارائه کند. این مشکل با علائمی همراه است که در ادامه علائم خرابی کمپرسور کولر را مرور می‌کنیم.

خنک نبودن باد کولر

یکی از اصلی‌ترین علائم خرابی کمپرسور، خنک نشدن باد کولر خودرو است. اگر کمپرسور نتواند وظیفه خود را به‌درستی انجام دهد، سیستم تهویه هوای سرد تولید نخواهد کرد و کابین خنک نمی‌شود.

سروصدای غیرطبیعی

یکی دیگر از علائم خرابی کمپرسور کولر می‌تواند به گوش رسیدن سروصدای غیرعادی در هنگام روشن کردن کولر خودرو باشد. این سروصدا می‌تواند ناشی از اصطکاک قطعات داخلی کمپرسور باشد.

نشت گاز کولر

اگر گاز کولر خودرو ظرف مدت کوتاهی خالی می‌شود، می‌تواند یکی از نشانه‌های خرابی کمپرسور باشد. البته این مشکل می‌تواند به دلایل دیگری مثل نشتی لوله‌های سیستم تهویه هم رخ دهد ولی خرابی کمپرسور هم می‌تواند باعث نشتی گاز شود.

نشت روغن

کمپرسور کولر خودرو برای کارکرد درست به روغن نیاز دارد و اگر کمپرسور خراب شود، این روغن ممکن است به بیرون نشت کند و حتی به سیستم تهویه داخلی وارد شود.

علائم خرابی کمپرسور کولر ماشین

دلایل خرابی کمپرسور کولر

ابتدا علائم خرابی کمپرسور کولر بررسی کردیم و حالا میخواهیم دلایل خرابی کمپرسور کولر ببینیم چیست که در ادامه مرور می‌کنیم.

خرابی تسمه

همان‌طور که در ابتدا گفتیم، کمپرسور کولر نیروی لازم برای حرکت را از طریق تسمه از موتور می‌گیرد؛ بنابراین، اگر این تسمه خراب یا شل شده باشد، کمپرسور نمی‌تواند به‌درستی کار کند.

خرابی کلاچ

یکی دیگر از مشکلاتی که می‌تواند در عملکرد کمپرسور اختلال ایجاد کند، خرابی کلاچ است. همان‌طور که گفته شد، هنگام روشن کردن کولر، کمپرسور از طریق یک کلاچ مغناطیسی درگیر می‌شود و اگر این کلاچ خراب شده باشد و درگیر نشود، کمپرسور نمی‌تواند کار کند.

خرابی رله کمپرسور

رله یا فیوز کمپرسور وظیفه روشن و خاموش کردن کمپرسور را بر عهده دارد و اگر این رله خراب شود، کمپرسور روشن نخواهد شد. در این صورت، با تعویض فیوز مشکل برطرف می‌شود.

کاهش سطح روغن کمپرسور توضیح دادیم که کمپرسور کولر برای اینکه کار کند به روغن نیاز دارد. حال اگر سطح روغن کمپرسور کم شده باشد، روان‌کاری قطعات متحرک کمپرسور به‌درستی صورت نمی‌گیرد و درنتیجه اصطکاک زیادی بین قطعات منجر به آسیب دیدن کمپرسور می‌شود

author-avatar

درباره واحد تحقیق و توسعه پتروتکس

تیم پتروتکس مجموعه‌ای از متخصصان در حوزه‌های مختلف شامل تحریریه، تولید محتوا، کارشناسان فنی، شیمیدانان متخصص، مهندسان مکانیک و علاقه‌مندان به صنعت خودرو است که با هدف ارائه اطلاعات دقیق، کاربردی، و به‌روز فعالیت می‌کنند. تیم تحریریه ما با بهره‌گیری از دانش عمیق در زمینه مقالات فنی خودرو و سوخت، مقالاتی جذاب و علمی تهیه می‌کند که پاسخگوی نیاز مخاطبان است.کارشناسان فنی و مهندسان مکانیک پتروتکس، با تجربه و تخصص خود، اطلاعات ارزشمندی در مورد عملکرد خودروها، مکمل‌های بنزین، و محصولات پتروشیمی مورد کاربرد در خودرو ارائه می‌دهند. همچنین، حضور علاقه‌مندان به صنعت خودرو در تیم، به غنای محتوای ما کمک کرده و دیدگاهی عملی و کاربرمحور به آن می‌بخشد.ما در تیم پتروتکس معتقدیم که همکاری میان تخصص‌های مختلف و اشتراک‌گذاری دانش، بهترین خدمات را به مخاطبان عزیز ارائه می‌دهد و زمینه‌ساز آگاهی و پیشرفت بیشتر در صنعت خودرو و سوخت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *