بهترین روغن گیربکس اطلس
روغن گیربکس واسکازین یکی از مهمترین مایعات مورد استفاده در گیربکس دستی و اتوماتیک در خودرو است که برای روانکاری و خنککنندگی قطعات داخلی گیربکس استفاده میشود. بهترین روغن گیربکس برای اطلس باید دارای ویسکوزیته یا گرانروی 75w-90 یا 75w-80 برای گیربکس دستی و ATF CVT دارای تاییدیه EZL799A یا CVT NS-2 در گیربکس اتوماتیک استفاده است.
بنابراین انتخاب بهترین واسکازین مناسب گیربکس خودرو و همچنین تعویض به موقع آن، تأثیر مستقیمی بر عملکرد و طول عمر این قطعه ارزشمند دارد و حتی ممکن است دلیل جا نرفتن دنده نیز بخاطر عدم تعویض بموقع واسکازین باشد.
خانواده خودرو اطلس
روغن گیربکس دستی و اتوماتیک معرفی شده در این مقاله مناسب برای استفاده در انواع خودرو اطلس که در زیر نام آنها را میبریم مناسب است:
- اطلس G
- اطلس GL
- اطلس اتوماتیک
انتخاب واسکازین برای اطلس با گیربکس دستی:
بهتزین زمان مناسب برای تعویض روغن گیربکس اطلس بصورت عموم هر 40 تا 50 هزار کیلومتر است و این عدد میتواند نسبت به نوع رانندگی و شرایط آب و هوایی متفاوت باشد.
- نوع گیربکس: دستی (5 سرعته)
- نوع روغن: GL-4 یا GL-5
- درجه گرانروی (ویسکوزیته): 75w-90 یا 75w-80
- حجم مورد نیاز: حدود 2.5 لیتر
نکته: البته در انواع اطلس که در مناطق گرمسیری مورد استفاده قرار میگیرند می توان از روغن گیربکس با ویسکوزیتههای SAE 80W90یا SAE 85W90 استفاده و در مناطق سردسیری از روغن گیربکس با ویسکوزیته 75W80 استفاده کنید.
انتخاب روغن گیربکس اتوماتیک برای اطلس با گیربکس اتومات:
بهتزین زمان برای تعویض روغن گیربکس اطلس اتومات بصورت عموم هر 50 تا 60 هزار کیلومتر است و این عدد میتواند نسبت به نوع رانندگی و شرایط آب و هوایی متفاوت باشد.
- نوع گیربکس: اتوماتیک CVT
- نوع روغن: ATF CVT (Automatic Transmission Fluid)
- استاندارد مورد نیاز: EZL799A یا CVT NS-2
- حجم مورد نیاز: حدود 6 لیتر (در صورت تخلیه کامل + تعویض فیلتر گیربکس اتوماتیک)
سوالات متداول
ابتدا نوع واسکازین مصرفی در گیربکس دستی را باید با مشخصات درجشده در دفترچه راهنمای خودرو بررسی کنید. معمولاً روغنهای GL-4 یا GL-5 با گرانروی مشخص (مانند 75W-90 یا 80W-90) استفاده میشود.
در خودروهای با گیربکس اتومات نیز نوع دقیق روغن ATF مورد نیاز (مانند ATF Dexron VI، ATF+4 یا CVT Fluid) در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده است. استفاده از نوع اشتباه میتواند موجب لغزش، کاهش شتاب و حتی خرابی گیربکس شود.
GL-4 برای جعبهدندههایی با فشار کمتر و هماهنگکنندههای حساستر مناسب است، در حالیکه GL-5 برای فشارهای بالاتر استفاده میشود. استفاده از GL-5 بهجای GL-4 در برخی خودروها ممکن است به قطعات برنزی آسیب بزند.
زمان تعوبض واسکازین گیربکس دستی بسته به نوع خودرو و شرایط رانندگی، معمولاً هر 60 تا 100 هزار کیلومتر، ولی در خودروهای سنگین یا استفاده شدید، زودتر باید تعویض شود.
و در خودرو با گیربکس اتومات بسته به نوع خودرو، بین 40 تا 60 هزار کیلومتر توصیه میشود، مگر آنکه در دفترچه راهنما عدد دیگری درج شده باشد. برخی خودروها روغن دائمی دارند، اما باز هم بهتر است در کارکرد بالا بررسی یا تعویض شود.
خیر. روغن موتور برای دما و فشار متفاوتی طراحی شده و در برابر فشارهای بالا و تماس دندهای مستقیم محافظت کافی ندارد.
بله. استفاده از برندهای معتبر با استانداردهای بینالمللی (API، SAE، یا استاندارد شرکت خودروساز) تضمینکننده کیفیت، دوام و سازگاری با گیربکس خودرو است.
وظایف اصلی شامل روانکاری، خنکسازی، انتقال نیرو هیدرولیکی، پاکسازی و جلوگیری از خوردگی قطعات داخلی گیربکس است.
خیر. هر گیربکس اتومات با توجه به طراحی و سیستم هیدرولیکی خاص خود به فرمول خاصی از ATF نیاز دارد. حتماً از روغن با استاندارد مورد تایید شرکت سازنده خودرو استفاده کنید.