سوالات متداول

عدد اکتان چیست؟

عدد اکتان (Octane Number) معیاری است که نشان می‌دهد یک سوخت تا چه اندازه در برابر احتراق خودبه‌خودی یا کوبش (Knock) مقاوم است. هرچه عدد اکتان سوخت بالاتر باشد، مقاومت آن در برابر احتراق زودرس بیشتر است. این ویژگی به‌ویژه در موتورهای با نسبت تراکم بالا یا توربوشارژر اهمیت زیادی دارد.

چگونگی تعیین عدد اکتان

عدد اکتان بر اساس مقاومت سوخت در برابر احتراق زودرس، با استفاده از ترکیب دو هیدروکربن مرجع تعیین می‌شود:

  • ایزو-اکتان (Iso-Octane): سوختی با عدد اکتان 100 که کاملاً در برابر کوبش مقاوم است.
  • نرمال-هپتان (n-Heptane): سوختی با عدد اکتان 0 که مستعد کوبش است.

عدد اکتان یک سوخت نشان‌دهنده درصد ایزو-اکتان در ترکیب فرضی آن سوخت است. به‌عنوان مثال، عدد اکتان 95 به این معناست که عملکرد آن سوخت مشابه مخلوطی با 95% ایزو-اکتان و 5% نرمال-هپتان است.

انواع عدد اکتان

  • RON (Research Octane Number): اندازه‌گیری عدد اکتان در شرایط آزمایشگاهی استاندارد.
  • MON (Motor Octane Number): اندازه‌گیری عدد اکتان در شرایط سخت‌تر، شبیه به شرایط واقعی موتور.
  • AKI (Anti-Knock Index): میانگین RON و MON که بیشتر در ایالات متحده استفاده می‌شود.

چرا عدد اکتان اهمیت دارد؟

موتورهای با نسبت تراکم بالا (High Compression Ratio) به سوختی با عدد اکتان بالاتر نیاز دارند.
استفاده از سوخت با عدد اکتان مناسب از کوبش و آسیب‌های احتمالی به موتور جلوگیری می‌کند.
عدد اکتان بالا باعث بهبود کارایی موتور و احتراق یکنواخت می‌شود.

عوامل تأثیرگذار بر نیاز به عدد اکتان بالاتر

  • توربوشارژر یا سوپرشارژر: افزایش فشار در سیلندر.
  • دمای بالا: افزایش احتمال احتراق زودرس.
  • راندمان بالای موتور: موتورهای مدرن با نسبت تراکم بالا اغلب به سوخت با عدد اکتان بالاتر نیاز دارند.

راه‌حل برای سوخت با عدد اکتان پایین

اگر سوخت موجود عدد اکتان پایین‌تری دارد، می‌توان از اکتان بوستر یا مکمل‌های سوخت برای افزایش عدد اکتان استفاده کرد. این محصولات به‌طور خاص برای جلوگیری از کوبش و حفظ سلامت موتور طراحی شده‌اند.

کوبش یا ناک (knock) چیست؟

کوبش یا ناک (Knock) در موتورهای احتراق داخلی، به وضعیتی گفته می‌شود که سوخت در سیلندر قبل از جرقه شمع یا به‌طور نادرست و غیرطبیعی احتراق پیدا می‌کند. این پدیده می‌تواند به کاهش کارایی موتور، تولید صدای غیرعادی و حتی آسیب جدی به اجزای موتور منجر شود.

چگونگی وقوع کوبش

در شرایط عادی، مخلوط سوخت و هوا باید در زمان مناسب و تحت کنترل شمع جرقه بزند. اما در شرایطی که فشار یا دمای داخل سیلندر بیش از حد افزایش یابد، مخلوط سوخت و هوا ممکن است پیش از زمان جرقه شمع و به‌صورت غیر یکنواخت احتراق پیدا کند. این احتراق کنترل‌نشده موج‌های فشاری شدیدی ایجاد می‌کند که باعث ایجاد صدای تق‌تق یا کوبش می‌شود.

دلایل اصلی کوبش

  • کیفیت پایین سوخت: استفاده از سوخت با عدد اکتان پایین که مقاومت کمتری در برابر احتراق زودهنگام دارد.
  • تنظیم نادرست تایمینگ موتور: تایمینگ اشتباه جرقه‌زنی می‌تواند باعث احتراق زودرس شود.
  • دمای بالای موتور: گرمای بیش از حد موتور می‌تواند موجب احتراق خودبه‌خودی مخلوط سوخت و هوا شود.
  • کربن‌گیری در سیلندر: تجمع رسوبات کربنی می‌تواند حجم سیلندر را کاهش داده و فشار را افزایش دهد.
  • بار بیش از حد روی موتور: رانندگی در دنده‌های پایین و سرعت بالا ممکن است فشار اضافی ایجاد کند.

اثرات کوبش روی موتور

  • افت قدرت موتور: احتراق غیر یکنواخت باعث کاهش کارایی و توان موتور می‌شود.
  • افزایش مصرف سوخت: کوبش معمولاً با مصرف بیشتر سوخت همراه است.
  • آسیب به قطعات موتور: پدیده ناک می‌تواند به سوپاپ‌ها، شمع‌ها و حتی پیستون‌ها آسیب جدی وارد کند.

راه‌های جلوگیری از کوبش

  • استفاده از سوخت با عدد اکتان مناسب برای موتور خودرو.
  • اطمینان از تنظیم درست تایمینگ موتور.
  • نگهداری مناسب از سیستم خنک‌کننده برای جلوگیری از دمای بیش از حد.
  • استفاده از مکمل بنزین یا اکتان بوستر برای افزایش عدد اکتان سوخت.
  • تمیز کردن دوره‌ای سیستم احتراق و حذف رسوبات کربنی از سیلندر.

نقش مکمل‌های سوخت در جلوگیری از کوبش

مکمل‌های سوخت مانند اکتان بوستر می‌توانند عدد اکتان سوخت را افزایش دهند و مقاومت سوخت در برابر احتراق زودهنگام را بیشتر کنند. این محصولات به خصوص برای موتورهای با نسبت تراکم بالا یا توربوشارژر بسیار مفید هستند.

سبد خرید
Shop
0 items سبد خرید
My account