بلاگ

آشنایی با درجه کیفیت روغن موتور در استاندارد API

آشنایی با درجه کیفیت روغن موتور در استاندارد API

روغن موتور خودرو سطوح کیفی مختلفی دارد که با شاخص API شناخته می‌شود. این یعنی سازنده برای هر پیشرانه و خودرویی، سطح کیفی روغن مورداستفاده را با شاخص API اعلام می‌کند و هنگام خرید روغن جدید باید حتماً به این شاخص توجه داشت. برای اینکه با شاخص کیفیت API و انواع سطوح کیفیت روغن موتور آشنا شوید، این مطلب را تا پایان دنبال کنید.

سطح کیفی API روغن موتور چیست؟

API مخفف America Petroleum Institute یا انجمن نفت آمریکا است که در سال ۱۹۱۹ برای نظارت و ارزیابی کیفیت فرآورده‌های نفتی شامل روغن، نفت، بنزین و… تأسیس شد. شاخص API نشان می‌دهد که کیفیت روغن موتور طبق استانداردهای انجمن نفت آمریکا در چه سطحی قرار دارد. شاخص API یکی از معتبرترین شاخص‌های تعیین‌کننده سطح کیفی روغن موتور در ایران و سایر کشورهای جهان به‌حساب می‌آید و هنگامی‌که قصد خرید روغن موتور برای خودرو خود دارید حتماً به این شاخص که در دفترچه راهنمای خودرو ذکر می‌شود توجه کنید.

استاندارد API برای روغن موتورهای بنزینی

طبق استاندارد API، کیفیت روغن برای موتورهای بنزینی با حرف S و برای موتورهای دیزلی با حرف C نشان داده می‌شود. برای روغن موتورهای بنزینی، پس از حرف S، حروفی از A تا P قرار می‌گیرد که هرکدام سطح مشخصی از کیفیت روغن را نشان می‌دهد.

آشنایی با درجه کیفیت روغن موتور در استاندارد API

انواع کیفیت روغن موتور طبق شاخص API

همان‌طور که گفتیم، برای نشان دادن سطح کیفی روغن موتور، از حروف انگلیسی مختلفی استفاده می‌شود که برای موتورهای بنزینی پس از حرف S قرار می‌گیرد. در ادامه با تمام این شاخص‌های کیفیت روغن موتور آشنا خواهیم شد.

روغن SA

این قدیمی‌ترین و ضعیف‌ترین نوع روغن موتور است. روغن SA درواقع همان روغن پایه بدون هیچ‌گونه ماده افزودنی است که از نفت خام به دست می‌آید. این روغن برای خودروهای قبل از سال 1930 استفاده می‌شد و امروز کاربرد ندارد.

روغن SB

این روغن نسبت به روغن SA کمی مواد افزودنی دارد که خاصیت ضد اکسیداسیون و ضد سایش بیشتری را فراهم می‌کند ولی این روغن هم برای خودروهای قبل از سال 1951 بوده و امروز کاربرد ندارد.

روغن SC

این روغن مناسب موتورهای با تکنولوژی قبل از سال 1967 است و امروز کاربردی ندارد.

روغن SD

این روغن مناسب موتورهای با تکنولوژی قبل از سال 1971 است و امروز کاربردی ندارد.

روغن SE

این روغن مناسب موتورهای با تکنولوژی قبل از سال 1979 است و امروز کاربردی ندارد.

روغن SF

این روغن مناسب موتورهای با تکنولوژی قبل از سال 1988 است و امروز کاربردی ندارد.

روغن SG

این روغن مناسب موتورهای با تکنولوژی قبل از سال 1993 است و امروز کاربردی ندارد.

روغن SH

این روغن مناسب موتورهای با تکنولوژی قبل از سال 1996 است و امروز کاربردی ندارد. بااین‌حال، در کشورمان هنوز خودروهای قدیمی وجود دارند که با این نوع روغن موتور همخوانی خواهند داشت.

روغن SJ

این روغن مناسب موتورهای با تکنولوژی قبل از سال 2001 است و در کشورمان برای پراید که تکنولوژی موتور قدیمی دارد مناسب خواهد بود.

روغن SL

این روغن مناسب موتورهای با تکنولوژی قبل از سال 2004 است و ازآنجایی‌که پیشرانه اکثر خودروهای داخلی متعلق به همان سال‌ها است، این نوع روغن برای بسیاری از خودروهای ایرانی مناسب خواهد بود.

روغن SM

این روغن مناسب موتورهای با تکنولوژی قبل از سال 2011 است و امروز همچنان در بسیاری از پیشرانه‌ها کاربرد دارد.

روغن SN

این روغن مناسب موتورهای با تکنولوژی بعد از سال 2011 است و یکی از باکیفیت‌ترین سطوح روغن موتور محسوب می‌شود. عدم رسوب بین قطعات موتور، قابلیت ضد سایش و ضد زنگ‌زدگی بالا و روان‌کاری بالا ازجمله ویژگی‌های این روغن هستند.

روغن SN پلاس

این سطح کیفی که در سال 2018 معرفی شد، درواقع نسخه ارتقاءیافته روغن SN محسوب می‌شود و برای جلوگیری از احتراق زودرس در موتور توربوشارژ تزریق مستقیم سوخت در نظر گرفته شده است.

روغن SP

این جدیدترین و باکیفیت‌ترین نوع روغن است که در سال 2020 معرفی شد و روان‌کاری بهتری را برای جدیدترین نسل موتور توربو GDI فراهم می‌کند ولی روغن SP هنوز حتی در خارج از ایران هم خیلی فراگیر نشده است.

اهمیت توجه به شاخص کیفی API روغن موتور

برای خودروی خود حتماً باید از روغنی استفاده کنید که سطح کیفی آن مطابق با توصیه شرکت سازنده یا بالاتر باشد زیرا در غیر این صورت، مشکلاتی مثل یاتاقان زدن، روغن‌سوزی، کم کردن روغن، ضعیف شدن رینگ پیستون، خرابی سوپاپ‌ها و مواردی ازاین‌دست برای موتور پیش خواهد آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *