بلاگ

محاسبه مصرف سوخت

فرمول محاسبه مصرف سوخت خودرو

یکی از موضوعات مهم در خودرو، مصرف بنزین است. مصرف سوختی که توسط خودروسازان برای خودروهایشان اعلام می‌شود، در شرایط ایده‌آل است و در شرایط واقعی نمی‌توان به این عدد رسید. همچنین مصرف سوخت خودرو به عوامل مختلفی مثل سرعت، شتاب، ترافیک، بار و تعداد سرنشینان، کیفیت سوخت مصرفی، استفاده از کولر، باد لاستیک و همچنین وضیعت موتور بستگی دارد. بااین‌حال، اگر همه‌چیز در خودرو درست کار کند، به‌طور متوسط باید مصرف سوخت معقولی داشته باشد؛ بنابراین، باید به میزان مصرف سوخت خودروی خود توجه داشته باشید تا اگر به‌طور غیرطبیعی افزایش پیدا کرد، متوجه شوید زیرا افزایش مصرف می‌تواند نشان‌دهندهٔ وجود مشکلی در خودرو باشد. این یعنی یکی از راه‌های حصول اطمینان از سلامت موتور و خودرو، محاسبه مصرف سوخت خواهد بود.

نحوه محاسبه مصرف سوخت خودرو در ایران

مصرف سوخت خودروها در کشورهای مختلف با معیارهای متفاوتی مثل مایل بر گالن یا کیلومتر بر لیتر سنجیده می‌شود درحالی‌که در بسیاری از کشورها مثل کشور ما، برای سنجش مصرف سوخت خودروها از معیار لیتر در هر صد کیلومتر استفاده می‌شود.

طریقه استفاده درست از فرمول محاسبه مصرف سوخت خودرو

گام اول

بنابراین، برای بررسی مصرف سوخت خودروی خود، باید بتوانید میزان مصرف بنزین در هر صد کیلومتر را محاسبه کنید. برای این کار، ابتدا باک خودرو را پر کنید و به یاد داشته باشید قبل از بنزین زدن، آمپر بنزین در کجا قرار داشته است. همچنین مقدار بنزینی که داخل باک می‌ریزید را هم به خاطر بسپارید و یا یادداشت کنید. سپس هنگامی‌که بنزین زدید، کیلومترشمار سفری خودرو را صفر کنید. این قابلیت در اکثر خودروها و حتی پراید هم وجود دارد اما اگر خودروی شما فاقد کیلومترشمار سفری است، می‌توانید کیلومتر اصلی را یادداشت کنید.

گام دوم

پس‌ازاین، وقتی بعد از مدتی رانندگی، آمپر بنزین دوباره به همان ‌جایی رسید که قبل از بنزین زدن بود، کیلومترشمار سفری را چک کنید و ببینید از زمان بنزین زدن تا زمانی که آمپر دوباره به‌جای قبلی بازگشته، چند کیلومتر را طی کرده‌اید. با دانستن این عدد، به‌راحتی می‌توانید مصرف سوخت خودروی خود را محاسبه کنید. برای این کار، باید از فرمول زیر اصلیترین روش و فرمول نحوه محاسبه مصرف سوخت بنزین است که می‌توانید از آن استفاده کنید:

مثال

محاسبهٔ مصرف سوخت با استفاده از این فرمول را بیان می‌کنیم. فرض کنید شما 30 لیتر بنزین زده‌اید و با این مقدار بنزین، 400 کیلومتر را طی کرده‌اید. برای محاسبهٔ مصرف سوخت، 30 را ضرب‌در 100 و سپس تقسیم‌بر 400 کنید. حاصل 7.5 خواهد بود که نشان می‌دهد خودروی شما در هر صد کیلومتر 7.5 لیتر بنزین مصرف کرده است. البته مصرف سوخت خودروهای مختلف بسته به ابعاد، نوع پیشرانه و قدرت، متفاوت است. همچنین میزان مصرف سوخت در شهر با جاده متفاوت است و خودرو در شهر سوخت بیشتری مصرف می‌کند. بااین‌حال، اکثر خودروسازان مصرف سوخت را به‌صورت ترکیبی اعلام می‌کنند که میانگین مصرف شهر و جاده است. به‌عنوان‌مثال، پژو 206 با پیشرانهٔ TU5 طبق اعلام ایران‌خودرو، در هر صد کیلومتر در شهر 8.8 لیتر، در جاده 5.4 لیتر و به‌صورت ترکیبی 6.6 لیتر بنزین مصرف میکند.

البته همان‌طور که گفته شد، اعداد اعلامی خودروسازان در شرایط ایده‌آل ثبت می‌شود و در دنیای واقعی که متغیرهای زیادی وجود دارد، مصرف سوخت خودرو بالاتر از این اعداد خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *