بلاگ

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک و 10 مشکل رایج آن

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک و 10 مشکل رایج آن

اگر شما خودرویی دارید که دارای گیربکس اتوماتیک است قطعا با کوچکترین تغییر در عملکرد آن نگران این موضوع هستید تا با علائم خرابی گیربکس اتوماتیک آشنا شوید، البته حتی با رعایت تمام موارد استفاده صحیح از آن، شما باید به صورت منظم اقدام به انجام دوره‌ای سرویس‌های نگهداری آن نمایید.

در غیر این صورت طول عمر مفید قطعات گیربکس اتوماتیک شما به شدت کاهش می یابد.

البته از موتور گرفته تا گیربکس، همه آنها نیاز به سرویس دارند. اما اگر کسی موفق به انجام این کار نشود، عواقب بد آن غیر قابل انکار است.

بنابراین امروز، برای نجات شما و ماشینتان از یک فاجعه بزرگ، 10 مشکلی را که در گیربکس اتوماتیک ایجاد می‌شود، نام میبریم.

در ادامه با بلاگ پتروتکس تولید کننده مکمل سوخت و بنزین همراه باشید.

1- کپ کردن در حرکت اولیه – علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

در این شرایط، معمولاً راننده در هنگام شروع رانندگی و زمانی که وسیله نقلیه واقعاً شروع به حرکت می کند، با تأخیر اندکی مواجه می شود. درست است که در برخی از گیربکس های اتوماتیک کمی تاخیر وجود دارد، اما در این شرایط مدت زمان کمی بیشتر است.

شایع ترین دلیل برای این مشکل، خرابی پمپ فشار یا سُر خوردن کلاج است. این همچنین می تواند به دلیل فشار ناکافی روغن در جعبه دنده باشد.

2- هرزگردی چرخ دنده‌ها بدلیل خرابی گیربکس اتوماتیک

یکی دیگر از مشکلات مهمی که می‌تواند بر اثر عدم سرویس دهی دوره ای گیربکس اتوماتیک پیش بیاید، هرزگردی چرخ دنده ها است.

در گیربکس اتوماتیک امروزی، ECU (واحد کنترل الکترونیکی) خودرو، متغیرهای مختلف را محاسبه کرده و سیگنال را برای انتخاب دنده مناسب به گیربکس اتوماتیک ارسال می کند.

اما گاهی گیربکس یا ECU آن طوری که ما می خواهیم به پدال گاز پاسخ مناسب را نمی‌دهد. و در نتیجه آن، لغزش یا هرزگردی چرخ دنده هاست.

اگر این مشکل برای شما پیش آمد، این یک مشکل جدی است. پس منتظر نمانید و یک برسی دقیق انجام دهید.

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک و 10 مشکل رایج آن

3- نشت روغن گیربکس اتوماتیک

هیچ نکته فنی در مورد نشت روغن گیربکس وجود ندارد، مهمترین ترین علائم خرابی گیربکس اتوماتیک این مورد است.

در یک گیربکس اتوماتیک، روغن گیربکس یک نقش اساسی و مهم دارد و با روانکردن قطعات به بهینه عملکردن آن کمک می کند.

4علائم خرابی گیربکس اتوماتیک- سر و صدا از چرخ دنده‌های گیربکس

خب، مشکل چرخ دنده ها بیشتر در خودروهایی که گیربکس دستی دارند رایج است، اما این مشکل به دلیل عدم انجام سرویسهای دوره ای و منظم، در خودروهای با گیربکس اتوماتیک نیز رخ می دهد.

اگر از گیربکس خود صدای ناهنجار شنیدید یا لرزش غیرقابل کنترلی داستید، به این معنی است که گیربکس و دنده ها بصورت دست درگیر نمیشوند.

کم بودن روغن گیربکس اتوماتیک، یا نشت آن از دلایل اصلی آسیب دیدن چرخ دنده ها هستند.

5- عدم پاسخ به انتقال در گیربکس اتوماتیک

یک گیربکس اتوماتیک در یک وسیله نقلیه باید به تمام دنده های انتخابی توسط ecu پاسخ دهد. اما اگر شاهد اختلالی در عملکرد آن بودید باید سریعا آن را بررسی کنید.

زمانی که گیربکس اتوماتیک به خوبی کار نمیکند، به این معنی است که روغن گیربکس شما خیلی قدیمی است و زمان تعویض آن رسیده است و خود را از دست داده است، و یا مشکلی در سیستم برق آن وجود دارد.

ولی بصورت دقیق در هر یک از این دو مورد، برای رفع مشکل باید آنرا متخصصان بررسی کنند.

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک و 10 مشکل رایج آن

6- صدای گیربکس از علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

در زمان رانندگی با یک وسیله نقلیه ی دارای گیربکس اتوماتیک، ممکن است شما صدای پیچیدن یا غرش عجیبی را از آن بشنوید. این احتمالاً به دلیل فرسوده شدن سایر اجزای متحرک آن باشد.

این صداها قطعاً یک هشدار جدی برای بازدید از گیربکسش شما هست، زیرا ادامه دار بودن آن می توانند به قطعات داخلی خودرو و گیربکس اتوماتیک شما آسیب جدی وارد کنند.

7- چراغ چک را بررسی کنید

در خودروهای حدید زمانی که خودرو دچار مشکل می شود، روشن شدن چراغ چک موتور است. چراغ چک موتور می تواند به دلایل متعددی ظاهر شود، ممکن است یکی از دلایل آن گیربکس معیوب شما باشد.

زمانی که چراغ چک موتور شما روشن شده، باید توجه کنید که چراغ چک ثابت یا چشمک زن است.

  • چراغ ثابت موتور به این معنی است که یکی از سیستم‌های خودرو شما مشکل دارد، اما لزوماً مشکل اصلی نیست.
  • از سوی دیگر، چراغ چشمک زن موتور نشان دهنده یک وضعیت اضطراری است که باید سریعا به آن رسیدگی شود.

8- توقف مکرر در انتقال قدرت

در گیربکس اتوماتیک این مشکل بسیار رایج است.

در این مورد، انتقال قدرت از موتور به چرخ ها در سرعت های پایین نشاندهنده یک مشکل جدی است.

این مشکل زمانی اتفاق می افتد که کلاچ گیربکس آزاد نشود. و از آنجایی که موتور و گیربکس همیشه به هم متصل هستند، همین ایراد مانع از چرخش دیفرانسیل می گردد.

بنابراین، در اسرع وقت باید آن را برطرف کنید.

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک و 10 مشکل رایج آن

9- انتقال حرارت بیش از حد

روغن گیربکس به غیر از روانکاری، کاربردهای مختلفی نیز دارد. از علائم خرابی گیربکس اتوماتیک عدم انقال مناسب حرارت در بین اجزای آن

اگر عمر آن در حال اتمام باشد یا سطح روغن گیربکس اتوماتیک شما کاهش یافته باشد، پیشنهاد می‌کنیم هر چه سریع‌تر آن را تعویض و شارژ کنید.

یکی از مهمترین وظایق آن کاهش گرما را از قسمت های متحرک در گیربکس بوده تا جلوگیری از خرابی و فرسایش قطعات متحرک و ثابت آن بکند.

به زبان ساده، به گیربکس اجازه می دهد تا در یک دمای کاری بهینه کار کند و بررسی دوره ای سطح روغن در گیربکس اتوماتیک امری ضروری و مهم است.

10- تعویض دنده های ناگهانی و ضربه زدن

هر جزء از گیربکس اتوماتیک طول عمر خاصی است، خواه این قطعه مصرفی یا غیر مصرفی باشد.

مشکل تعویض دنده های ناگهانی، میتواند از کاهش عمر روغن گیربکس اتوماتیک باشد. از این رو همانطور که در موارد قبلی گفتیم، بررسی منظم آن ضروری است.

بنابراین، این 10 مشکلی است که اگر با خودرویی با گیربکس اتوماتیک رانندگی می کنید باید از آنها آگاه باشید. تعمیر و نگهداری منظم می تواند شما را از قبوض هنگفت نجات دهد.

5 نظر ثبت شده “علائم خرابی گیربکس اتوماتیک و 10 مشکل رایج آن

  1. حمیدرضا گفت:

    سپاس. توضیحات کامل و جامعی بود . درود بر شما

  2. یحیی گفت:

    سلام
    شیر برقی هارو از وقتی عوض کردم ماشینم تو دنده ها تقه میزنه و تو تعویض دنده از ۳ به ۴ کپ مینه به نظر شما دلیلش چی میتونه باشه
    ماشینم ۲۰۷ مدل ۹۱ هستش
    ممنونم

  3. اریا گفت:

    سلام
    ماشین من تو سر پایینی بت سرعت بالا خود به خود معکوس میده در حالی که من با سرعت بالا و با دور موتور بالا حرکت میکنم طوری که میخواد موتور منفجر شه . توی ترافیک زمانی که ماشین ایستاده است خود به خود دنده عوض میکنه ، میره تو دنده دو یا سه .
    تازه هم تعمیرش کردم کلی هزینه کردم . ولی درست نشده
    به نظر شما عیبش از چی میتونه باشه؟

    1. سایت پتروتکس گفت:

      درود، بهتر است با یک متخصص مشورت بگیرید.

  4. علی گفت:

    سلام و عرض ادب.گیبرکس دنا اتومات در هنگامی رانندگی ناگهان یک حالت کپ کردن دست داد و سپس به دستی که متقل میکردم دنده ۳ را نمایش میداد و در حالت اسپرت نیز با دور موتور ۵۵۰۰ دنده عوض نمیکرد.حالت اتومات آن با خاموش و روشن کردن ماشین درست شد ولی دیگر به حالت دستی نمی رود و کلا قفل شده در حالت اتومات.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید و هزینه برآوردی تعمیر آن را اگر امکان دارد اعلام فرمایید.با تشکر از مطالب و وقتی که می گذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *