دلایل یکسره شدن فن خودرو و راههای تعمیر آن

فن یکی از قطعات سیستم خنککننده موتور خودرو است که در زمان لازم روشن میشود تا دمای مایع خنککننده را پایین بیاورد. فن باید پسازاینکه دمای آب رادیاتور تا حد لازم پایین آمد، خاموش شود ولی گاهی ممکن است فن خاموش نشود یا اصطلاحاً یکسره شود. در این صورت، نهتنها ممکن است باطری خودرو خالی شود و خود فن آسیب ببیند بلکه میتواند برای موتور هم مشکل ایجاد کند. ازاینرو، قصد داریم در ادامه به دلایل یکسره شدن فن خودرو و راههای حل آن بپردازیم.
دلایل خراب شدن فن خودرو

دلایل یکسره شدن فن خودرو
خرابی سنسور دما
سنسور دما با توجه به دمای مایع خنککننده، سیگنالی به ECU خودرو میفرستد تا فن رادیاتور را روشن یا خاموش کند. اگر سنسور دما بهدرستی کار نکند، سیگنال درستی به ECU نمیفرستد و درنتیجه ممکن است فن بهطور یکسره روشن بماند. در این صورت، با تعویض سنسور دما مشکل حل میشود.
خرابی رله فن
یکی از قطعات مهم در فن رادیاتور خودرو رله فن است که نقشی اساسی در کنترل عملکرد فن دارد. اگر رله گیر کند یا خراب شود، فن بهدرستی کار نخواهد کرد و ممکن است یکسره شود. برای اینکه از سلامت رله فن مطمئن شوید باید از ولتمتر استفاده کنید. اگر ولتاژ رله 12 ولت باشد، شرایط طبیعی دارد ولی اگر پایینتر از این عدد باشد احتمالاً رله خراب شده است. در این صورت، با تعویض رله مشکل حل میشود.
خرابی سوئیچ فن
سوئیچ فن که به ترموستات متصل است، زمانی که دمای مایع خنککننده بالا میرود، با ارسال سیگنال به ECU، فن را روشن میکند. اگر این سوئیچ خراب شود، فن بهطور دائم کار خواهد کرد و برای رفع مشکل باید سوئیچ را تعویض کنید.
مشکل ECU
همانطور که در بالا گفتیم، سیگنالهای سنسور دما و سوئیچ فن به ECU فرستاده میشود تا این کامپیوتر که بهعنوان مغز خودرو عمل میکند و کنترل تمام قطعات را در اختیار دارد، دستور روشن یا خاموش شدن فن را صادر کند. اگر ECU مشکل پیدا کرده باشد، نمیتواند سیگنال درستی برای روشن یا خاموش شدن فن صادر کند و درنتیجه ممکن است فن یکسره شود. برای تشخیص مشکل ECU باید از دستگاه دیاگ استفاده کنید.
مشکل سیمکشی فن
یکی دیگر از مشکلاتی که میتواند باعث یکسره شدن فن خودرو شود، مشکلی در سیمکشی فن است. اگر سیم منفی فن آسیب دیده باشد، فن خاموش نمیشود و بهطور یکسره کار میکند. برای تشخیص این مشکل، با استفاده از ولتمتر جریان سیستم را اندازهگیری کنید و اگر جریانی از سیم عبور نمیکند، سیم آسیب دیده است.

کاهش سطح مایع خنککننده
وظیفه فن خنک کردن مایع خنککننده یا آب رادیاتور موتور است حال اگر این مایع به هر دلیلی مثل نشتی کاهش پیدا کرده باشد، بهدرستی نمیتواند موتور را خنک کند و زود داغ میشود. در این صورت، فن بهطور دائم کار میکند تا دمای مایع را پایین بیاورد؛ بنابراین، اگر فن حتی بعد از خاموش کردن خودرو هم همچنان روشن میماند، سطح مایع خنککننده را بررسی کنید.

گرفتگی رادیاتور
مایع خنککننده وارد رادیاتور میشود تا توسط جریان هوایی که فن ایجاد میکند خنک شود. حال اگر رادیاتور رسوب گرفته باشد، حجم آبی که وارد میشود کم خواهد بود و مایع خنککننده بهدرستی خنک نمیشود. در این صورت، فن بهطور دائم روشن میماند تا دمای مایع را پایین بیاورد.

وقتی فن خودرو خاموش نمیشود چه کنیم؟
همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، اگر فن خودرو یکسره شود و بهطور دائم کار کند، هم میتواند باطری را خالی کند و هم خود فن آسیب ببیند؛ بنابراین، اگر فن یکسره شده و خاموش نمیشود، در اولین گام سرباطری منفی را جدا کنید. در این صورت فن خاموش خواهد شد و پسازاین به بررسی مواردی که ذکر کردیم مثل سطح مایع خنککننده و سنسور دما بپردازید تا دلیل یکسره شدن فن را پیدا کنید. اگر با جدا کرد سر باطری منفی فن همچنان روشن ماند، احتمالاً مشکل از رله فن است که باید آن را بررسی و در صورت لزوم تعویض کنید.