علت سفت شدن فرمان هیدرولیک خودرو و روشهای تعمیر آن

فرمان یکی از مهمترین قطعات خودرو محسوب میشود که وظیفه هدایت خودرو را بر عهده دارد. فرمان خودروها در ابتدا هیچ نیروی کمکی نداشت و چرخاندن فرمان فقط با زور بازوی راننده صورت میگرفت که کاری دشوار و خستهکننده بود. به همین دلیل، خودروسازان سراغ سیستم هیدرولیک رفتند تا با فراهم کردن نیروی کمکی، باعث نرمتر شدن چرخش فرمان شود. بااینحال، فرمان هیدرولیک هم ممکن است به دلایل مختلفی سفت شود که در ادامه قصد داریم علت سفت شدن فرمان هیدرولیک خودرو و روشهای تعمیر آن بپردازیم.
علت سفت شدن فرمان هیدرولیک
مقاله مرتبط: فرمان هیدرولیک بهتره یا برقی
باد لاستیکها
یکی از ابتداییترین دلایل سفت شدن فرمان هیدرولیک، کم بودن باد لاستیکها است. درصورتیکه باد لاستیکهای جلو کم باشد، چرخاندن چرخها به نیروی بیشتری نیاز دارد و فرمان سفت میشود؛ بنابراین، اگر فرمان خودروی شما سفت شده در اولین گام باد تایرها را چک کنید.
کم شدن یا فرارسیدن زمان تعویض روغن هیدرولیک
روغن هیدرولیک نیروی هیدرولیکی را از پمپ هیدرولیک فرمان منتقل میکند و چرخاندن فرمان را آسان میکند. اگر این روغن به دلایلی مثل نشتی کم شده باشد یا بهموقع تعویض نشود، نیروی هیدرولیک کاهش پیدا میکند و فرمان سفت میشود. درنتیجه، هرازگاهی سطح روغن هیدرولیک را چک کنید و پس از هر 50 تا 80 هزار کیلومتر روغن هیدرولیک را تعویض کنید.
خرابی پمپ هیدرولیک
اگر پمپ هیدرولیک در اثر استفاده زیاد خراب شده باشد، نمیتواند وظیفه خود را انجام دهد و فرمان سفت میشود. این مشکل معمولاً در خودروهایی با عمر بالا یا کارکرد بالا رخ میدهد و معمولاً با صدای جیغ یا زوزه هنگام چرخاندن فرمان همراه است. در این صورت، باید پمپ هیدرولیک باز و تعمیر یا تعویض شود.
خرابی یا شل شدن تسمه دینام
پمپ هیدرولیک برای اینکه کار کند به نیروی موتور نیاز دارد و این نیرو توسط تسمه از موتور گرفته میشود. معمولاً این کار توسط تسمه دینام انجام میشود که نیروی موردنیاز قطعات مختلف مثل واتر پمپ، اویل پمپ، کمپرسور سیستم تهویه و پمپ هیدرولیک را تأمین میکند. اگر این تسمه فرسوده یا شل شده باشد و یا ترک خورده باشد، بهدرستی عمل نمیکند و نیروی کافی به پمپ هیدرولیک منتقل نمیشود؛ بنابراین، در صورت سفت شدن فرمان، تسمه دینام را بررسی کنید و از سلامت آن مطمئن شوید. همچنین مقاله مرتبط با این موضوع با نام تسمه دینام چیست؟ زمان مناسب تعویض تسمه دینام را مطالعه نمایید.
خرابی جعبه فرمان
یکی دیگر از دلایل متداول سفت شدن فرمان، خرابی یا وجود مشکلی در جعبه فرمان است. اگر پس از تعویض روغن هیدرولیک، فرمان همچنان سفت بود، احتمالاً مشکل از جعبه فرمان است. جعبه فرمان حرکت چرخشی فرمان را به حرکت خطی تبدیل میکند و باعث چرخش تایرها میشود؛ بنابراین، وجود هر مشکلی در جعبه فرمان باعث افزایش مقاومت و سفت شدن فرمان میشود. بهتر است با علائم خرابی جعبه فرمان نیز آشنا شوید.
هوا گرفتن سیستم هیدرولیک
اگر سیستم فرمان هیدرولیک خودرو به دلایل مختلفی مثل کاهش سطح روغن هیدرولیک یا نشتی لولههای انتقال روغن، هوا گرفته باشد، انتقال روغن بهخوبی صورت نمیگیرد و فرمان سفت میشود. این مشکل معمولاً پس از چند کیلومتر رانندگی خود را نشان میدهد و ممکن است با صدا همراه باشد. همچنین وجود حبابهای هوای روی مخزن روغن هیدرولیک هم میتواند نشانه هوا گرفتن سیستم فرمان هیدرولیک باشد. برای هواگیری سیستم هیدرولیک فرمان، درب مخزن روغن را باز کنید، خودرو را روشن کنید و فرمان را چندین بار به چپ و راست بچرخانید.
خرابی سیبک
سیبک فرمان که چرخها را به سیستم تعلیق خودرو متصل میکند، به چرخش چرخها هم کمک میکند. اگر سیبک فرمان خراب یا فرسوده شده باشد، این قطعه حرکت نرم و روانی نخواهد داشت و درنتیجه اصطکاک بین سیبک و دیگر قطعات سیستم تعلیق افزایش میابد و هنگام حرکت با سرعتهای پایین، فرمان سفت میشود. درنتیجه، اگر با تعویض روغن هیدرولیک و دیگر اقداماتی که در بالا گفتیم، مشکل سفت شدن فرمان برطرف نشد، با مراجعه به تعمیرکار، شرایط سیبکها را بررسی کنید.
مقالات مرتبط: