بلاگ

رسوب در باک بنزین و روش پاکسازی و تمیز کردن و رسوب گیری

رسوب در باک بنزین و روش پاکسازی و تمیز کردن و رسوب گیری باک بنزین پتروتکس

باک خودرو محلی برای ذخیره بنزین است تا انرژی لازم برای حرکت خودرو فراهم شود؛ اما باک هم مثل اکثر قسمت‌های سیستم سوخت‌رسانی خودرو به‌مرور زمان رسوب خواهد گرفت که این رسوبات می‌تواند مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد. در ادامه دلایل رسوب در باک بنزین و مشکلاتی که به دنبال خواهد داشت و نحوه برطرف کردن رسوبات را بررسی خواهیم کرد.

دلایل رسوب گرفتن باک

به دلایل مختلفی ممکن است باک سوخت خودرو به‌مرور زمان رسوب بگیرد.

ورود گردوخاک

یکی از این دلایل، ورود گردوخاک به باک است.

به‌عنوان‌مثال، کثیفی بدنه خودرو ممکن است هنگام سوخت‌گیری وارد باک شود. حتی در همان زمان سوخت‌گیری هم ممکن است گردوخاک هوا با بنزین به باک راه پیدا کند.

رسوب در باک بنزین و روش پاکسازی و تمیز کردن و رسوب گیری باک بنزین پتروتکس
گل یا خاک و آلودگی‌های رسوبات داخل باک بنزین

عوامل محیطی

علاوه بر این، ممکن است در مخازن سوخت پالایشگاه‌ها یا پمپ‌بنزین‌ها و همین‌طور کامیون‌های انتقال سوخت آلودگی و رسوبات وجود داشته باشد و این رسوبات نهایتاً به باک خودرو وارد شود؛ اما علاوه بر گردوخاک، وجود آب در بنزین هم می‌تواند باعث رسوب گرفتن باک شود.

البته آب در بنزین تولید نمی‌شود بلکه به دلایلی مثل رطوبت هوا خصوصاً در مناطق شرجی می‌تواند به بنزین وارد شود که خسارت‌های زیادی به دنبال خواهد داشت.

یکی دیگر از دلایل رسوب در باک بنزین می‌تواند ناخالصی‌های درون بنزین بی‌کیفیت باشد.

تشخیص وجود آب در بنزین

اگر در بنزین آب وجود داشته باشد، رنگ سوخت تیره‌تر خواهد بود. همچنین در این صورت، ممکن است از باک سوخت خودرو بوی بدی به مشام برسد.

علاوه بر این، در صورت وجود آب در باک سوخت خودرو ممکن است با مشکلاتی در احتراق موتور و شتاب گیری خودرو و همین‌طور توقف ناگهانی مواجه شوید.

متداول‌ترین نوع رسوب در باک بنزین

یکی از متداول‌ترین نوع رسوبی که در باک خودروهای بنزینی جمع می‌شود چیزی است که به آن لجن بنزین گفته می‌شود.

این ماده‌ای شبیه جلبک است که در ته باک جمع می‌شود و می‌تواند مسیر عبور سوخت از فیلتر بنزین را مسدود کند.

رسوب در باک بنزین و روش پاکسازی و تمیز کردن و رسوب گیری باک بنزین پتروتکس
رسوبات و زنگ زدگی پمپ بنزین

مشکلاتی که رسوب گرفتن باک به دنبال خواهد داشت

بنزین پیش از آنکه به پیشرانه برسد، از فیلتر بنزین عبور می‌کند تا آلودگی‌ها، کثیفی‌ها و ناخالصی‌های آن تصفیه شده و وارد موتور نشود.

بیشتر فیلترهای بنزین بخش عمده‌ای از رسوبات بنزین را گرفته و آن را تمیز می‌کنند اما اگر رسوبات باک بیش از اندازه باشند ممکن است از فیلتر بنزین عبور کرده و نهایتاً وارد سیستم سوخت‌رسانی موتور شوند که این می‌تواند مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد.

تاثیر نوع تکنولوژی ساخت باک بنزین

در خودروهای قدیمی‌تر متعلق به حدود سی سال پیش، باک بنزین عمدتاً از فلز ساخته می‌شد و به‌مرور زمان زنگ می‌زد که این زنگ‌زدگی می‌توانست به پمپ بنزین آسیب وارد کند اما خوشبختانه باک خودروهای جدید از پلاستیک مقاوم ساخته می‌شود که در برابر زنگ‌زدگی مقاوم است.

بااین‌حال، ازآنجایی‌که سالانه هزاران لیتر سوخت داخل باک خودروهایمان می‌ریزیم، به‌مرور زمان رسوب گرفتن باک حتی در خودروهای جدید هم پیش خواهد آمد.

رسوب در باک بنزین و روش پاکسازی و تمیز کردن و رسوب گیری باک بنزین پتروتکس
آلودگی های داخل باک بنزین

تاثیر لجن بنزین بر خودرو

همانطور که گفتیم متداول‌ترین نوع رسوب لجن بنزین است، هم می‌تواند به باک سوخت خودرو آسیب زده و آن را تخریب کند و هم مسیر عبور سوخت از صافی بنزین را مسدود کند که در این صورت جریان بنزینی که به موتور می‌رسد بسیار کمتر خواهد شد.

علاوه بر این، یکی از دلایل اصلی خراب شدن فیلتر بنزین و پمپ بنزین خودرو همین رسوباتی است که در باک جمع می‌شود. درنهایت، ورود رسوبات بنزین به قسمت پیشرانه می‌تواند به قطعات حساس آسیب جدی وارد کند.

نتیجه رسوب در باک بنزین

یکی از اولین و مهم‌ترین قطعاتی که درنتیجه رسوبات یا آب داخل بنزین آسیب می‌بیند انژکتور است.

این قطعه که وظیفه رساندن بنزین به موتور را دارد، در برابر رسوبات بسیار آسیب‌پذیر است.

اگر ناخالصی‌ها و ذرات معلق داخل بنزین بتوانند از فیلتر بنزی عبور کنند، مستقیماً وارد انژکتورها می‌شوند و به‌تدریج در داخل آن‌ها جمع می‌شوند.

در این صورت، از کیفیت پاشش سوخت انژکتورها کاسته خواهد شد و ممکن است سوزن انژکتور مسدود شود. این باعث می‌شود بنزین آن‌طور که باید، به شکل پودر شده یا حالت اسپری به موتور نرسد. درنتیجه این موضوع، احتراق موتور دچار مشکل شده و بد کار می‌کند.

برای تمیز کردن انژکتور راه های مختلفی وجود دارد که استفاده از مکمل انژکتور شور و اسپری انژکتور شور یکی از آنها است.

روش پاکسازی و تمیز کردن و رسوب گیری باک بنزین

با توجه به مواردی که بیان شد، اگر باک خودرو رسوب گرفته باشد تمیز کردن آن بسیار مهم خواهد بود زیرا و وهله اول می‌تواند به پمپ بنزین خودرو آسیب وارد کند و حتی پس از تعویض پمپ بنزین هم اگر باک رسوب داشته باشد مدت کوتاهی بعد دوباره آن را از کار خواهد انداخت.

صدای غیرمعمول از پمپ بنزین یا کاهش ناگهانی سرعت و دور موتور خودرو می‌تواند از نشانه‌های رسوب گرفتگی با و نرسیدن بنزین کافی به موتور باشد.

برای تمیز کردن باک ابتدا باید باک را کاملاً خالی کرد و سپس پمپ بنزین را از جای خود درآورد و لوله‌های انتقال سوخت به موتور را جدا کرد.

پس‌ازاین، نگه‌دارنده‌های باک را جدا کرده و باک را از جای خود بیرون بیاورید. باک را تا حدود یک‌سوم با آب گرم و تمیز پر کنید و با حفظ ایمنی کامل حدود یک لیتر اسید موریاتیک (جوهر نمک) به آن اضافه کنید.

سپس باک را خوب تکان دهید تا محلول آب و اسید به همه‌جا برسد و رسوبات را پاک کند.

پس‌ازاین، باک را برگردانید تا رسوبات و کثیفی‌ها خارج شوند.

در ادامه باید چند بار داخل باک آب بریزید و خالی کنید تا تمام رسوبات بیرون بریزند و آب تمیز از باک بیرون بیاید.

سپس باک را با هوای فشرده کاملاً خشک کنید و مطمئن شوید که هیچ رطوبتی داخل آن باقی نمانده است.

باک را از نظر زنگ‌زدگی یا آسیب فیزیکی بررسی کنید. در صورت وجود مشکل و خرابی، باک باید تعمیر یا تعویض شود.

بعد از خشک شدن باک، اجازه دهید 30 دقیقه بماند. حالا می‌توانید باک را روی خودرو نصب کنید.

بنزینی که پیش از تمیز کردن از باک خارج کردید، اگر آلودگی ندارد دوباره داخل باک بریزید اما اگر بنزین به خاطر رسوبات قبلی آلوده شده، از بنزین تازه استفاده کنید.

مکمل بنزین پترو کلینر

هرچند با انجام روشی که در بالا گفته شد می‌توان رسوبات باک را کاملاً تمیز کرد اما این رسوبات ممکن است از قبل و به‌مرور وارد سیستم سوخت‌رسانی خودرو شده و همه قسمت‌ها را کثیف کرده باشد.

باز کردن کل این قطعات نیز همه هزینه زیادی به دنبال خواهد داشت و هم زمان بر خواهد بود؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود برای پاک‌سازی رسوبات سیستم سوخت رسانی از مکمل پترو کلینر یا همان مکمل تمیز کننده سیستم سوخت استفاده کنید که در مقایسه با روش‌های سنتی بسیار مقرون‌به‌صرفه بوده و اثرگذاری بیشتر و سریع‌تری خواهد داشت.

این قوی‌ترین مکمل نانو جهت شستشوی مسیر سوخت‌رسانی، پاک‌سازی سوپاپ‌ها، انژکتورها، سرشمع‌ها و کل مسیر سوخت‌رسانی خودرو بوده و جلوگیری از چسبندگی سوپاپ‌ها، محافظت از سنسورهای مسیر سوخت‌رسانی، افزایش طول عمر و کارایی انژکتورها و ایجاد لایه محافظ با ماندگاری طولانی در کل مسیر سوخت‌رسانی ازجمله مزیت‌های آن خواهد بود.

روش شستشو باک بنزین

برای تمیز کردن باک ابتدا باید باک را کاملاً خالی کرد و سپس پمپ بنزین را از جای خود درآورد و لوله‌های انتقال سوخت به موتور را جدا کرد. پس‌ازاین، نگه‌دارنده‌های باک را جدا کرده و باک را از جای خود بیرون بیاورید. باک را تا حدود یک‌سوم با آب گرم و تمیز پر کنید و حدود یک لیتر اسید موریاتیک به آن اضافه کنید. سپس باک را خوب تکان دهید تا محلول آب و اسید به همه‌جا برسد و رسوبات را پاک کند. پس‌ازاین، باک را برگردانید تا رسوبات و کثیفی‌ها خارج شوند.

علائم رسوب و آلودگی های داخل باک بنزین چیست؟

صدای غیرمعمول از پمپ بنزین یا کاهش ناگهانی سرعت و دور موتور خودرو می‌تواند از نشانه‌های رسوب گرفتگی با و نرسیدن بنزین کافی به موتور باشد.

ساده ترین روش شستشو باک بنزین چیست؟

رای پاک‌سازی رسوبات سیستم سوخت رسانی از مکمل پترو کلینر یا همان مکمل تمیز کننده سیستم سوخت استفاده کنید که در مقایسه با روش‌های سنتی بسیار مقرون‌به‌صرفه بوده و اثرگذاری بیشتر و سریع‌تری خواهد داشت.

7 thoughts on “رسوب در باک بنزین و روش پاکسازی و تمیز کردن و رسوب گیری

  1. هومن نبئی گفت:

    سلام.ما بدنبال ماده ای هستیم که بعد از تولید باک ، آنرا پوشش دهیم و مانع زنگ زدگی داخل باک گردد. در واقع یک پوشش ضد زنگ میخواهیم که با بنزین حل نشود و قابلیت پاشش بصورت رنگ یا استری توسط پیستوله را داشته باشد.

    1. سایت پتروتکس گفت:

      این موضوع در تخصص و حوزه کاری ما نیست و متاسفانه علیرغم میل باطنی نمیتونیم کمکی به شما بکنیم

    2. حسین گفت:

      سلام دوست عزیز در حال حاضر این ماده وجود دارد اما بعلت نداشت صرفه اقتصادي شرکت های سازنده زير بار این روش نمی‌روند در نتيجه زجر استفاده از قطعات بی کیفیت با مشتری است. اين روش معروف به آبکاری يا به زبان انگلیسی پلیتینگ plating نام دارد

    3. Aloy گفت:

      Red coat tank بریز یا محلول زنگبری نیولیش بریز

  2. کاربر گفت:

    سلام وقت بخیر
    یک خودرو نو 5 سال قبل خریداری شده و پر بنزین از همون زمان تا حالا در پارکینگ خوابیده!
    سوال اولم اینه که آیا بنزین این اتومبیل در منزل بوسیله مکیدن از یک سر شلنگ قابل تخلیه است یا تا حالا مثل قیر سفت شده؟!
    سوال بعدی هم اگه لطف کنید پاسخ بدین میخواستم بدونم ماده ای وجود داره که بعد از تخلیه بنزین، داخلش ریخته بشه و بدون جدا کردن باک خودرو عمل رسوب زدایی در منزل بطور کامل و تمیز صورت بگیره؟

    1. سایت پتروتکس گفت:

      درود، بله بنزین میتوانید تخلیه کنید و حتی میتوانید آنرا استفاده کنید. برای رسوب زدایی باک بنزین می توانید طبق دسترو محصول زسوب زدا و پاک کننده باک بنزین PetroTwins استفاده کنید

  3. سبحانی گفت:

    این روش کاملا اشتباه و غیر استاندارد وغیرتخصصی است، و افراد نابلد با کوچکترین اشتباه دچار مشکل میشن چون همین کار امروز باعث سوختگی۵۳درصد دریک جوان شده… توصیه میکنم این کارو رو به متخصصش بسپارید وبه هیچ وجه در منزل انجام ندین…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *