بلاگ

نحوه استفاده از مکمل بنزین و اکتان بوستر

نحوه استفاده از مکمل بنزین و زمان استفاده درست اکتان بوستر

موتور یا پیشرانه به‌عنوان قلب خودرو نیاز به مراقبت دارد تا هم بتواند خوب کار کند و هم هزینه‌های نگهداری کمتری داشته باشد. یکی از راه‌ها برای مراقبت از پیشرانه استفاده از مکمل بنزین است. مکمل درواقع یک افزودنی است که به بنزین داخل باک بنزین اضافه می‌شود و می‌تواند باعث بهبود عملکرد موتور خودرو شود و همچنین سلامت پیشرانه را برای طولانی‌مدت تضمین کند. این مکمل‌ها که انواع مختلفی دارند، هنگام سوخت‌گیری به بنزین داخل باک و یا گازوئیل اضافه می‌شوند تا باعث بهبود احتراق در انجین شوند. مکمل‌ها در دو شکل محلول و قرص تولید می‌شوند و می‌توان از آن‌ها در همه وسایل نقلیه موتوردار درون‌سوز مثل خودرو، موتورسیکلت و کامیون استفاده کرد. در این مقاله میخواهیم نحوه استفاده از مکمل بنزین و اکتان بوستر آموزش و نکات مهم مصرف آنرا به شما آموزش دهیم.

نحوه استفاده از مکمل بنزین و زمان استفاده درست اکتان بوستر

مکمل بنزین و اکتان بوستر

اکتان بوستر یکی از انواع مختلف مکمل‌های سوخت است و می‌توان گفت رایج‌ترین نوع مکمل محسوب می‌شود. این یک افزودنی مایع است که به بنزین داخل باک خودرو اضافه شده و اکتان بنزین را افزایش می‌دهد.

اکتان بوستر کیفیت بنزین را افزایش داده و باعث احتراق درست آن در موتور خودرو می‌شود.

درواقع، این نوع مکمل برای رساندن کیفیت بنزین به حد مطلوب استفاده می‌شود و ازآنجایی‌که بنزین ایران کیفیت پایینی دارد، استفاده از اکتان بوستر خصوصاً برای خودروهای مدرن که از پیشرانه‌های حساس و توربوشارژ استفاده می‌کنند ضروری است.

استفاده از اکتان بوستر ارزان‌ترین و ساده‌ترین راه برای افزایش کیفیت و اکتان بنزین محسوب می‌شود.

برای فهمیدن کاری که این مکمل انجام می‌دهد بهتر است ابتدا با اکتان بنزین آشنا شویم. عدد اکتان مقیاسی برای نشان دادن مقاومت بنزین در برابر گرما، فشار و احتراق خودبه‌خود (بدون جرقه) است.

هر چه عدد اکتان بیشتر باشد، بنزین در مقابل پدیده احتراق مخرب ناشی از فشار و گرما مقاوم‌تر خواهد بود و احتراق بهتری خواهد داشت.

پیشرانه خودروهای مدرن به بنزینی با اکتان بالا نیاز دارد زیرا ضریب تراکم این پیشرانه‌ها بالا است و استفاده از بنزین اکتان پایین باعث ناک زدن موتور می‌شود.

ناک زدن به احتراق مخلوط سوخت و هوای داخل سیلندر زودتر از زمان جرقه زدن شمع گفته می‌شود که می‌تواند آسیب‌های زیادی به قطعات مختلف موتور وارد کند.

با استفاده از مکمل اکتان بوستر می‌توان کیفیت بنزین را افزایش داد و از احتراق زودرس یا ناک زدن جلوگیری کرد.

این نوع مکمل به لطف ترکیبات شیمیایی که دارد پس از اضافه شدن به سوخت، در طی واکنشی سریع، عدد اکتان بنزین را افزایش می‌دهد تا احتراق به شکل بهتری انجام گیرد.

با افزایش اکتان بنزین، مصرف سوخت خودرو نیز تا 10 درصد کاهش پیدا می‌کند. مکمل اکتان بوستر علاوه بر بهبود کارکرد پیشرانه و افزایش عمر قطعات، قسمت‌های سیستم سوخت‌رسانی خودرو و همین‌طور محفظه احتراق را هم تمیز می‌کند.

نحوه استفاده از مکمل بنزین و زمان استفاده درست اکتان بوستر
قبل از سوخت گیری زمانی که یک درجه بنزین در باک خودرو دارید بهترین زمان برای استفاده از مکمل بنزین است

نحوه استفاده از مکمل بنزین و اکتان بوستر

یکی از مزیت‌های مکمل‌های سوخت مثل اکتان بوستر سهولت و نحوه استفاده آن‌ها است زیرا استفاده از این مکمل‌ها به تخصص خاصی نیاز ندارد و کسانی که هیچ تجربه‌ای در زمینه فنی خودرو ندارند نیز به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

فقط کافی است مکمل را داخل باک بریزید تا وارد چرخه سوخت‌رسانی خودرو شده و به وظیفه خود عمل کند. بااین‌حال، برای استفاده از مکمل اکتان بوستر باید به چند نکته توجه داشت.

بهترین زمان برای استفاده از مکمل بنزین یا اکتان بوستر پیش از مراجعه به پمپ بنزین و زمانی است که باک خودرو تقریباً خالی بوده و نهایتاً 10 تا 15 لیتر بنزین دارد؛ به‌عبارت‌دیگر، پیش از روشن شدن چراغ بنزین و زمانی که آمپر بنزین به سطح یک درجه می‌رسد بهترین زمان برای استفاده از مکمل اکتان بوستر خواهد بود. در این صورت، پس از بنزین زدن مکمل به‌خوبی با کل بنزین داخل باک ترکیب می‌شود.

چند نکته مهم در مورد استفاده از مکمل بنزین

یک قوطی مکمل اکتان بوستر پتروتکس با حجم 300 میلی‌لیتر برای 50 لیتر بنزین کافی خواهد بود و می‌تواند به‌خوبی کیفیت و اکتان بنزین را افزایش دهد.

با توجه به کیفیت پایین بنزین در کشورمان، پیشنهاد می‌شود با هر بار بنزین زدن یا نهایتاً یک باک در میان از مکمل اکتان بوستر استفاده کنید.

به این موضوع مهم توجه داشته باشید که وقتی دو عدد اکتان بوستر یا مکمل بنزین 300 میلی‌لیتری را به یک باک بنزین اضافه کنید میزان اکتان شما به صورت خطی بالا نمی‌رود و در بهترین حالت و اکتان بنزین دوم حداکثر ۵۰ درصد قوطی اول افزایش پیدا می‌کند.

40 thoughts on “نحوه استفاده از مکمل بنزین و اکتان بوستر

  1. فرهاد گفت:

    سلام ی سوال دارم ممنون میشم جواب بدین. من ماشین کی ام سی جی سون دارم. از اکتان دودریک هر پنج هزارتا باید استفاده کنم یا در هر بار سوختگیری یک عدد بریزم داخل باک؟

    1. سایت پتروتکس گفت:

      بهترین حالت به ازای هر باک باید استفاده کنید و اگر امکان خرید برای هر باک ندارید ماکسیمم یک باک در میان مصرف کنید.

    2. محمدرضا آقاکوچکی گفت:

      سلام خسته نباشید، بنده اس۵ اتومات دارم، خوب هست یک باک از گلد استفاده کنم یک باک از ۱×۲(۳۰۰ml). بهترین حالت استفاده از مکمل رو میفرمایید که گلد که بهتر از بقیه هست همیشه استفاده بشه یا حالت دیگه ای
      ممنون

      1. سایت پتروتکس گفت:

        درود، البته نسبت به بودجه خودتون میتونید هر یکی از محصولاتی که اعلام کردید مصرف کنید

  2. فرهاد گفت:

    یک سوال دیگه هم داشتم اکتان مدپاتکس یک سوم ارزونتر هست از محصول شما .چ تفاوتی دارن

    1. سایت پتروتکس گفت:

      بالاخره باید فرقی بین مکمل بنزینی تقلبی مدپاتکس که در زیر پله تولید میشود با برندی که تحت لیسانس آلمان و تکنولوژی نانو با کیفیت در خط تولید ایزوله تولید میشود وجود داشته باشد. با توجه به کمبود بنزین سوپر توجه به این موضوع باید دقت داشته باشید که برندهای متفرقه شبیه با برندهای اصلی و نام های اصلی توسط سودجویان تولید می شوند.

      مواد اولیه با کیفیت = محصول با کیفیت

  3. حمید پناهی گفت:

    سلام وقتتون بخیر، ببخشید من یه مطلبی توی مجله اقتصاد آفرین خونده بودم نوشته بود بعد از استفاده از اکتان بوستر، زمان لازمه که اثراتش دیده بشه. خواستم بدونم چقدر طول میکشه این فرایند؟؟

    1. سایت پتروتکس گفت:

      درود
      اساسا وقتی مکمل بنزین با آن مخلوط می‌شود و وارد مسیر سوخت رسانی خودرو میشود و در نهایت با احتراق خودرو به همراه بنزین می‌سوزد و از اگزوز خودرو بصوزت دود خارج می‌شود با توجه به کارایی که آن مکمل بنزین استاندارد دارد (مکمل تمیز کننده، افزابش دهنده اکتان یا چرب کننده و … باید در همین سیکل وظیفه خود را انجام دهد و بعد از اتمام باک بنزین این چرخه و مسیر باک بنزین تا احتراق و دود با مکمل سوخت مورد ترمیم و تمیز شده و …. انجام میشود.
      در صورت حساسیت بابت درست عمل کردن این چرخه میتوانید مثلا در 3 باک پر و خالی کردن آن پشت سر هم مکمل مصرف کنید که این مسیر سوخت رسانی بصورت کامل پاکسازی شود.

      حالا با توجه به سوالی که پرسیدید یک سوال میپرسیم… آیا وقتی مکمل شما تمام شده و باک بنزین جدید میزنید شما همچنان توفع دارید اکتان بنزین شما افزایش یاید؟

      1. mohammad qarebash گفت:

        سلام روزتون بخیر من یه تیگو ۸ پرو دارم بنزین تموم شده بود رفتم جایگاه اکتان رو ریخت قبل سوخت گیری باک تقریبا خالی بود بعد دیدم بنزین ندارن رفتم جای دیگه آیا اکتان با بنزین خیلی کم میتونه به موتور خودرو آسیب برسونه؟ ممنون میشم جواب بدین

        1. سایت پتروتکس گفت:

          این مورد اگر همیشه اتفاق بیفتد مشکل زاست ولی اگر سالی یکبار و آنهم سریع به جایگاه بعدی رفته باشید و بنزین بزنید مشکلی رخ نمیدهد.

  4. رضا گفت:

    روش استفاده از مکمل بنزین کاسپبین و مکمل بنزین ووفر و دیگر برندها هم همانند نحوه استفاده از مکمل بنزین پتروتکس و اکتان بوستر آن است؟

    1. سایت پتروتکس گفت:

      اگر مکمل بنزین شما استاندارد باشد با این روش ذکر شده در این مقاله می توانید آنرا با خیال راحت در همه برندها مصرف کنید.

  5. محمد گفت:

    سلام
    اکثر اکتان های اصل تا ۳ واحد افزایش اکتان دارن. میشه از دو قوطی اکتان استفاده کرد تا ۶ واحد افزایش اکتان داشته باشیم؟؟
    موتور Tgdi هست.

    1. سایت پتروتکس گفت:

      خیر وقتی دو عدد اکتان اضافه کنید به صورت خطی اکتان شما به آن میزان واحد زیاد نمیشه، و در بهترین حالت و اکتان بنزین دوم حداکثر ۵۰ درصد قوطی اول بالا میبرد

  6. امید خلیلی گفت:

    سلام من تیگو ۸ پرو یکبار رفتم بنزین زدم بعد نمیدونم اکتان چی بود گفت اکتان کیلینزر چیه گفت بریز خوب بعد تا یک ماه هم نزار چراغ بنزین روشن بشه بنزین بزن میخواستم ببینم این ضرر داره و چی بوده وبعد گفت کیلینزرشم بزنم که من گفتم نه

    1. سایت پتروتکس گفت:

      در مورد خالی نشدن باک بنزین فقط سلیقه شخصی فروشنده بوده و در مورد محصول اگر از محصولات ما بوده حتما باید برچسب اصالت سنجی چک کنید تا از مصرف محصول تقلبی جلوگیری کنید. اطلاعات کامل پترو کلینر که کارایی اصلیش تمیز کردن مسیر سوخت رسانی و سیستم سوخت رسانی میتونید مطالعه کنید.
      و در مورد بهترین مکمل بنزین از محصولات ما برای ماشین های مدیران خودرو و دقیقتر بگوییم مکمل بنزین مخصوص تیگو 8 پرو پتروگلد پتروتکس و بعد از آن پترو 2 در 1 پتروتکس می باشد و می توانید با خیال راحت آنها را مصرف کنید.

      1. Ehsan گفت:

        سلام وقت بخیر، برای خودرو تیبا چه اکتانیو پیشنهاد میکنید؟؟

        1. سایت پتروتکس گفت:

          بهترین اکتان برای خودرو پراید، تیبا، ساینا و … پتروتکس بنفش یا پتروکتان است.

  7. ایوب گفت:

    سلام،اکتان برای موتورسیکلت سی جی ۱۲۵ هم مفید هست؟ اگه هست به میزان هر لیتر در باک چه مقدار اکتان باید ریخته بشه؟

    1. سایت پتروتکس گفت:

      اکتان برای تمامی موتورهای (پیشرانه یا انجین) بنزین سوز مناسب است، حالا این پیشرانه میتواند روی موتور سیکلت باشد یا خودرو فرقی نمیکند و کمک به احتراق بهتر و پاکسازی آن میکند. پتروتکس مکمل بنزین مخصوص موتور بنام پتروبایک 150 داره که میتونید آنرا استفاده کنید

  8. علی گفت:

    سلام من بصورت کارتنی پروتکس خریدم و همیشه در ماشین موجود هست آیا بهتر است یک عدد را بطور کامل در یک باک بریزم یا تقسیم کنم نصفی تو یه باک و نصفی تو باک دیگه ؟کذام برای عملکرد موتور بهتر است

    1. سایت پتروتکس گفت:

      300 سی‌سی برای 50 لیتر بنزین یا یک باک کافی است. اگر میخواهید نصف آن یا 150 سی‌سی را مصرف کنید بهتر است با نصفه باک ترکیب شود.

  9. وحید گفت:

    سلام برای خودرو شاهین که توربو هست هر چند وقت یبار اکتان بریزم داخل باک ماشین

    1. سایت پتروتکس گفت:

      مصرف اکتان در صورت پایین بودن کیفیت بنزین در هر باک برای خودروهای توربو نیازه، اگر این امکان ندارید می‌توانید یک باک در میان از اکتان بوستر استفاده کنید

  10. محسن گفت:

    سلام من یک اکتان مخصوص ماشین توربو دارم میتونم تو ۲۰۷ بریزم؟

    1. سایت پتروتکس گفت:

      بله میتونید مصرف کنید

  11. شهاب گفت:

    بنزین بی کیفیت جورش رو مردم بکشن با جیب مبارک

  12. Moji گفت:

    اگر اول بنزین بزنیم بعد اکتان بریزیم و بگذاریم شب تا صبح بمونه ترکیب نمیشه؟

    1. سایت پتروتکس گفت:

      مشکلی ایجاد نمیکند ولی بهتر و اصولی این است اول مکمل در باک ریخته و سپس ینزین بزنید

  13. محمد باقری گفت:

    سلام
    وقت شما بخیر
    برای آریزو 6 پرو کدام محصولتان را پیشنهاد میکنید؟ ضمنا چه تعداد خرید کنیم، قیمت کلی حساب میکنید و مشمول تخفیف میشه؟
    ممنونم

    1. سایت پتروتکس گفت:

      سلام بهترین مکمل بنزین برای آریزو 6 پرو مدیران خودرو پتروگلد هست و اگر در دسترس نبود پترو 2 در 1 میتونید استفاده کنید. برای خرید تعدادی و کلی و گرفتن کد تخفیف آنلاین با واحد فروش دفتر مرکزی تماس بگیرید.

  14. سیدی زاده گفت:

    سلام برند اکتان پترو تکس مورد نظر برای موتورهای میتسوبیشی توربو شارژ چی هست؟ لطفا راهنمایی کنید

    1. سایت پتروتکس گفت:

      درود، مکمل پتروگلد پتروتکس می‎توانید با خیال راحت در هر باک یا یک باک در میان مصرف کنید، اگر پتروگلد در دسترس ندارید می‌توانید پترو 2 در 1 تهیه کنید.

  15. عباس گفت:

    ممنون بابت اطلاعات مفید و وقتیکه برای پاسخ به سوالات گذاشتید

  16. حسین گفت:

    یعنی هم پول بنزین بدیم هم پول اکتان عجبا

    1. سایت پتروتکس گفت:

      متاسفانه کیفیت بنزین در کشور ما استفاده از اکتان الزامی کرده ضمن اینکه افزودن اکتان فقط در کشور ما نیست و در کل دنیا (اروپا، آمریکا و …) امری مرسومه و آنها حتی به بنزین های دارای عدد اکتان 101 و 98 نیز مکمل بنزین اضافه میکنند.

  17. حامد گفت:

    سلام وقت بخیر خیلی ممنونم از اینکه به این خوبی توضیح میدین و پاسخ گو هستین، بنده هایما s7 پلاس گرفتم برای مکمل با توجه به انواع اونها و نداشتن اطلاع از مکمل ها میخواستم زحمتتون رو زیاد کنم بفرمایید کدوم محصول رو باید خرید کنم و اینکه آیا پرداخت در محل دارین؟ من مازندران شهر آمل هستم

    1. سایت پتروتکس گفت:

      درود
      ابتدا خدمتتون اعلام کنم که بهترین مکمل بنزین برای هایما s7 پلاس شما پترو 2 در 1 هست. و در مورد پرداخت در محل نیز در سایت چنین امکانی وجود ندارد و بهتره با تماس با دفتر مرکزی تهران و شماره تماس 02122011046 از نمایندگی فروش ما در شهر خود اطلاع کسب کنید.

  18. مرتضي گفت:

    بهترين اكتان براي جك اس ٥ اتومات چي هست؟

    1. سایت پتروتکس گفت:

      درود یک نکته بگم که اتومات یا دستی بودن خودرو هیچ تاثیری در انتخاب نوع اکتان نداره. نوع انجین توربو جی دی آی بودن و معمولی بودن اون مهمه و نسبت تراکمی که اون انجین داره. در اصل اگر توربو یا gdi باشید بهتره پتروگلد و پترو 2 در 1 مصرف کنید اگر انجین معمولی و با ظریب تراکم پایین دارید پترو اکتان ما مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *