عنصر سرب

سال‌های بسياری است كه تركيبات سربی برای افزايش درجه ‌بندی اكتان در سوخت و ايجاد كاركرد بهتر موتور، به بنزين اضافه می شود. اما امروزه‌، حذف سرب از بنزين يك گام مهم در مسير يافتن سلامت‌ محيط و جامعه به ‌شمار می‌رود. همچنين امكان استفاده از فناوری‌های پيشرفته در خصوص كاهش گازهای آلاينده خروجی از خودرو (نصب مبدل كاتاليستی‌) فراهم شده است‌.
مبدل كاتاليستی يك ابزار تصفيه‌ كننده است كه گازهای مضر خروجی را از بين می ‌برد. معمولاً اين‌ ابزار روي خودروهای جديد نصب مي‌شود. بيشتر خودروهای پيشرفته كه از بنزين سرب‌دار استفاده‌ می ‌كنند، می ‌توانند بدون هيچ تغييری از بنزين بدون سرب استفاده كنند و ضرورتی ندارد كه خودرو، برای‌ استفاده بنزين بدون سرب به مبدل كاتاليستی مجهز شود. اما خودروهای مجهز به مبدل كاتاليستی نبايد بنزين سرب ‌دار استفاده كنند.

سرب فلزی است براق، منعطف، سمی، بسیار نرم، شدیدا چکش خوار و به رنگ سفید مایل به آبی (خاکستری کدر) که از خاصیت هدایت الکتریکی پایینی برخوردار است.

سرب

سرب سنگین ترین عنصر پایدار است و قابلیت ریخته گری خوب آن به علت نقطه ذوب پایین سرب بوده و عدد اتمی سرب 82 می باشد

به دليل اين‌كه سرب بر توانايی و قابليت مبدل كاتاليستی برای انجام وظيفه اثر نامطلوب می ‌گذارد. درحقيقت سرب لايه‌های فلز پلاتين موجود در اين مبدل‌ها را از بين می ‌برد و سبب از بين‌ رفتن كارايی آن‌ مي‌شود.
هم‌اكنون به جای سرب‌، ماده شيميايي به ‌نام MTBE به‌ منظور آرام ‌سوزی بنزين و كاركرد خوب موتور در تركيب بنزين بدون سرب افزوده می ‌شود. استفاده از اين ماده شيميايی به‌ جای سرب مدت‌ها است ‌كه در كشورهای پيشرفته آغاز شده است‌.
به نظر می ‌رسد زمان آن فرا رسيده است كه اين گام بزرگ در مسير حفظ سلامت محيط زيست‌، ازسوی ما نيز برداشته شود.
كاری كه به همكاری سه‌ جانبه صنعت نفت‌، صنعت خودرو و صاحبان خودرو نيازمند است‌.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *