بلاگ

7 علت مصرف زیاد بنزین پراید انژکتور و کاربراتوری

7 علت مصرف زیاد بنزین پراید انژکتور و کاربراتوری

یکی از پرتیراژترین خودروها در طول تاریخ صنعت خودروسازی کشورمان پراید است. این خودرو که به درخواست فورد توسط مزدا طراحی شد و بعداً امتیاز تولید آن به کیا داده شد، در ابتدا به‌صورت وارداتی در سال 1372 در کشورمان عرضه شد و در سال 1376 سایپا مونتاژ آن را آغاز کرد. پراید بیش از دو دهه روی خط تولید سایپا باقی ماند و در انواع مختلفی تولید شد. پراید به دلیل قیمت ارزان، استهلاک پایین و فراوانی قطعات، به خودروی اول بسیاری از ایرانیان تبدیل شد و هرچند سایپا در سال 1399 به تولید آن خاتمه داد اما نسخه وانت پراید یا همان 151 همچنان در حال تولید است. در این مقاله میخواهیم شما را به 7 علت مصرف زیاد بنزین پراید انژکتور و کاربراتوری آشنا کنیم پس با ما در پتروتکس همراه باشید.

پراید به دلیل تیراژ و فروش بالای به بیشترین خودرویی که در خیابان‌های کشورمان می‌بینیم تبدیل شده است و بنابراین، موضوع مصرف سوخت بهینه این خودرو اهمیت زیادی دارد زیرا درصورتی‌که مصرف سوخت پراید از حالت نرمال خارج شده و افزایش پیدا کند، نه‌تنها هزینه‌های اضافی به مالک تحمیل می‌کند بلکه میلیون‌ها لیتر سوخت بیشتری در سطح کشور مصرف می‌شود؛ بنابراین، شناختن دلایل افزایش مصرف سوخت پراید و برطرف کردن آن‌ها اهمیت زیادی دارد. ازاین‌رو، در ادامه ابتدا با مشخصات پیشرانه پراید آشنا خواهیم شد و سپس به دلایل افزایش مصرف سوخت آن می‌پردازیم.

تاریخچه و مشخصات موتور پراید

در پراید از موتورهای سری B مزدا استفاده می‌شد و با قوی‌ترین موتور خود بنام B3 به کشورمان آمد. این پیشرانه مزدا با حجم دقیق 1324 سی‌سی، 63 اسب بخار قدرت در 5 هزار rpm و 99 نیوتن متر گشتاور در 3 هزار rpm تولید می‌کند. قطر سیلندر این موتور 71 میلی‌متر و کورس پیستون آن 83.6 میلی‌متر است. این پیشرانه هشت سوپاپ است و سیستم سوپاپ آن از نوع SOHC یا میل‌سوپاپ بالا است. موتور B3 در ابتدا کاربراتوری بود اما با اجباری شدن قوانین آلایندگی یورو دو در کشورمان، از سال 1383 سایپا سیستم سوخت‌رسانی موتور پراید را به انژکتوری تغییر داد.

سپس سایپا در اوایل دهه 90 اقدام به ارتقاء و بهسازی موتور پراید کرد. در این نسخه جدید با تغییرات مختصر فنی مثل بازنگری در طراحی منیفولد ورودی، سیستم سوخت‌رسانی و سر سیلندر، قدرت خروجی موتور حدود 4 اسب بخار افزایش پیدا کرد و به 67 اسب بخار در 5,500 rpm رسید. تولید این موتور در سال 1391 آغاز شد و با پسوند HP+ در سینه پراید قرار گرفت. چند وقت بعد نیز ارتقاءهای دیگری مثل افزایش نسبت تراکم در این موتور صورت گرفت و خروجی آن به 71 اسب بخار قدرت در 5,500 rpm و 114 نیوتن متر گشتاور در 2,800 rpm رسید. مصرف سوخت ترکیبی پراید با آخرین نسخه پیشرانه آن یعنی همین نمونه 71 اسب بخاری از سوی سایپا حدود 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است و بنابراین درصورتی‌که افزایش فاحشی نسبت به این رقم دیده شد باید به دنبال علت و مشکلی بود.

مقاله مرتبط: آشنایی با موتور پراید و روش‌های ارزان تقویت موتور پراید

دلایل مصرف بالای بنزین پراید

قبل از اینکه به دلایل مصرف بالای بنزین پراید بپردازیم پیشنهاد می‌کنیم مقاله جامعی که در مود کاهش مصرف سوخت قبلا منتشر کرده بودیم را مطالعه نمایید.

7 علت مصرف زیاد بنزین پراید انژکتور و کاربراتوری خرابی شمع‌ها و وایرها

خرابی شمع‌ها و وایرها

شمع‌ها وظیفه جرقه زدن و محترق کردن سوخت و هوا را در پیشرانه خودرو بر عهده دارند و بنابراین، اگر شمع‌ها یا وایرها که جریان برق را به شمع‌ها می‌رسانند مشکل داشته باشند مصرف بنزین افزایش پیدا می‌کند. یکی از مشکلات متداولی که برای شمع‌ها پیش می‌آید جمع شدن کربن روی قسمت جرقه‌زنی آن‌ها است. در این صورت، کربن مثل عایق در برابر جریان برق عمل کرده و مخلوط سوخت و هوا به‌درستی محترق نمی‌شود. درنتیجه، خودرو دچار خام‌سوزی شده و مصرف سوخت زیاد می‌شود؛ بنابراین، حتماً به‌صورت دوره‌ای شمع‌ها و وایرها را چک کرده و در صورت نیاز تعویض کنید.

7 علت مصرف زیاد بنزین پراید انژکتور و کاربراتوری مشکل انژکتورها یا تنظیم نبودن کاربراتور

مشکل انژکتورها یا تنظیم نبودن کاربراتور

در پرایدهای انژکتوری سوخت از طریق انژکتورها پشت سوپاپ هوا اسپری شده و وارد محفظه سیلندر می‌شود. حال اگر انژکتورها کثیف شده یا دچار گرفتگی شده باشند نمی‌توانند سوخت کافی را به موتور برسانند. در این صورت هم موتور خودرو بد کار می‌کند و هم مصرف سوخت افزایش خواهد یافت. گرفتگی انژکتورها معمولاً به دلیل کیفیت پایین سوخت به‌مرورزمان رخ می‌دهد و باید به‌صورت دوره‌ای اقدام به شستشو انژکتورها کرد. در پرایدهای کاربراتوری هم به هم خوردن تنظیمات کاربراتور می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود؛ بنابراین، در این مدل‌ها هم لازم است کاربراتور را بررسی کرده و در صورت نیاز از آلودگی‌ها تمیز کنید.

7 علت مصرف زیاد بنزین پراید انژکتور و کاربراتوری کثیفی فیلتر هوا

کثیفی فیلتر هوا

فیلتر هوا نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت خودرو دارد زیرا اگر فیلتر هوا کثیف شود، اکسیژن کافی به موتور نخواهد رسید که این احتراق ناقص بنزین و افزایش مصرف سوخت را به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین، فیلتر هوا که قیمت گرانی هم ندارد را باید به‌موقع تعویض کرد تا بتواند به‌خوبی هوا را به پیشرانه برساند.

7 علت مصرف زیاد بنزین پراید انژکتور و کاربراتوری خرابی سنسور اکسیژن

خرابی سنسور اکسیژن

یکی دیگر از علت‌های بالا رفتن مصرف سوخت پراید خرابی سنسور اکسیژن است. این سنسور مسئولیت اندازه‌گیری میزان اکسیژن سوخته نشده در گازهای خروجی خودرو را بر عهده دارد. درصورتی‌که این سنسور به‌درستی کار نکند، اطلاعاتی غلطی به ECU ارسال خواهد شد و درنتیجه میزان پاشش سوخت بیش از نیاز موتور افزایش پیدا خواهد کرد. این مشکل علاوه بر بالا بردن مصرف سوخت، در عملکرد موتور هم اختلال ایجاد می‌کند.

مقاله مرتبط: راه‌های افزایش شتاب خودرو

7 علت مصرف زیاد بنزین پراید انژکتور و کاربراتوری ایراد در رینگ پیستون

ایراد در رینگ پیستون

رینگ‌ها در پیستون وظیفه آب‌بندی محفظه احتراق را بر عهده دارند و از ورود روغن به محفظه احتراق جلوگیری می‌کنند. یکی از دلایل افزایش مصرف سوخت پراید می‌تواند ضعیف شدن رینگ‌ها یا ایراد پیدا کردن آن‌ها باشد که با نشانه‌های دیگری مثل روغن‌سوزی و خروج دود آبی از اگزوز هم همراه خواهد بود. هرچقدر کارکرد خودرو افزایش پیدا کند، احتمال ضعیف شدن رینگ‌ها بیشتر خواهد بود و این امر نهایتاً باعث کاهش کمپرس مخلوط هوا و بنزین در محفظه احتراق خواهد شد.

7 علت مصرف زیاد بنزین پراید انژکتور و کاربراتوری روغن بی‌کیفیت

روغن بی‌کیفیت

نوع روغنی که در پیشرانه خودرو استفاده می‌شود می‌تواند مصرف سوخت را تا 12 درصد افزایش دهد. اگر روغن بی‌کیفیت باشد، افزایش اصطکاک قطعات موتور را به دنبال خواهد داست که نه‌تنها مصرف سوخت را بیشتر می‌کند بلکه می‌تواند به قطعات هم آسیب بزند؛ بنابراین، سعی کنید از روغن باکیفیت و متناسب با پیشرانه پراید استفاده کنید تا هم مصرف سوخت کمتر شود و هم عمر قطعات موتور افزایش پیدا کند.

7 علت مصرف زیاد بنزین پراید انژکتور و کاربراتوری مسدود شدن کاتالیزور

مسدود شدن کاتالیزور

پرایدهای یورو 2 و یورو 4 به کاتالیزور مجهز هستند. این قطعه‌ای است که در مسیر اگزوز نصب می‌شود و گازهای سمی را به گازهای کم‌خطرتر تبدیل می‌کند. درصورتی‌که کاتالیزور خراب و یا مسدود شود، گازهای ناشی از احتراق بنزین از اگزوز خارج نمی‌شوند و این مشکل باعث افزایش فشار هوا در سیستم‌های داخلی خودرو می‌شود. در این صورت مصرف سوخت خودرو افزایش پیدا خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *