اکتان بوستر استاندارد

محلول دو منظوره پتروتکس شستشو دهنده سیستم سوخت رسانی و انژکتور + اکتان بوستر (مخصوص اضافه کردن در باک)
محلول دو منظوره پتروتکس شستشو دهنده سیستم سوخت رسانی و انژکتور + اکتان بوستر (مخصوص اضافه کردن در باک)

سوخت اکتانی چیست؟

در سال های اخیر، تولید کنندگان خودرو در بیشتر مدل های خودروهای تولیدی خود، نیاز به بنزین های ویژه پریمیوم (بطور مثال بنزین اکتان با سوخت بالا) توصیه کرده اند. تفاوت قیمت ها بین درجه های پریمیوم و اکتان پایین نیز افزایش یافته است. در نتیجه، بیشتر افراد و رانندگان خودروهای مدل بالا، نسبت به اینكه اكتان چیست و عدد های رتبه بندی اكتان در پمپ های بنزین چیست، کنجکاو می باشند.

پتروتکس بهترین مکمل بنزین آلمانی مناسب خودرو های داخلی و خارجی
پتروتکس بهترین مکمل بنزین آلمانی مناسب خودرو های داخلی و خارجی

محصول میکس PETROTEX با حجم 300میلی لیتر- محصول دو منظوره اکتان بوستر+ انژکتور شور
این محصول میکس، با نسبت مشخص در باک خودرو ریخته می شود و پس از ترکیب با بنزین باعث افزایش کیفیت سوخت می شود. پس از استفاده از این محصول شاهد افزایش عدد اکتان، کاهش مصرف بنزین، شستشوی آنی مسیر سوخت و افزایش توان موتور خواهیم بود.

به بیان کلی رتبه بندی بنزین اکتان ، میزان پایداری سوخت است. این رتبه بندی ها بر اساس فشاری است که در این تست سوخت به صورت خود به خود (احتراق خودکار) در موتور سنجیده می شود. عدد اکتان در حقیقت میانگین ساده ای از دو روش سنجش متفاوت اکتان می باشد:
 درجه بندی اکتان موتور (MOR) و رتبه بندی اکتان تحقیق (RON)  دو روش مذکور می باشد که در وهله اول در شرایط عملیاتی،  متفاوت هستند. هرچه عدد اکتان بیشتر باشد، سوخت پایدارتر است. پمپ بنزین های توزیع بنزین  در ایالات متحده،  سه درجه اصلی بنزین را بر اساس سطح اکتان می فروشند:
منظم یا رگولار (کمترین سوخت اکتان – به طور کلی 87)
درجه متوسط یا Midgrade  (سوخت اکتان رنج متوسط – به طور کلی 89-90)
پریمیوم (بالاترین سوخت اکتان به طور کلی 91-94)
برخی از شرکت ها به این دسته از بنزین ها نام های مختلفی از قبیل بدون سرب ، سوپر یا سوپر پریمیوم داده اند اما همه این نامها در ساختار بنزین ها برای سوخت خودروها به میزان اکتان اشاره می کنند.

سوخت اکتانی چیست
یک پمپ بنزین که نمرات مختلف بنزین و رتبه اکتان را در برچسب های زرد نشان می دهد

آیا می دانید؟
بزرگی عدد بر روی برچسب اکتان پمپ بنزین زرد، کمترین میزان اکتان را نشان می دهد.روش (R + M) / 2 بر روی برچسب به روش آزمایش اکتان مورد استفاده  اشاره دارد، به طوری که R شماره تحقیق اکتان و M شماره موتور اکتان است.
از 18 ایزومر اکتان طبیعی (C8H18)، اکتان نام خود را از ترکیب 2،2،4-Trimethylpentane می گیرد، که در برابر احتراق خودکار بسیار مقاوم است. به این ایزو-اکتان مقدار مرجع 100 به منظور اهداف آزمایشی اختصاص داده شده است. مولکول هپتان بسیار ناپایدار (C7H16) 0 سوخت اکتان دارد.



سطح اکتان چگونه بر وسیله نقلیه من تأثیر می گذارد؟

موتور ماشین ها برای سوزاندن سوخت در یک احتراق کنترل شده طراحی شده اند. ابتدا شعله از جرقه شروع می شود و در تمام سیلندر می سوزد تا تمام سوخت موجود در سیلندر سوخته شود. احتراق خودبخودی، که به آن احتراق خودکار، انفجار یا ضربه زدن نیز گفته می شود، هنگامی که افزایش دما و فشار ناشی از احتراق اولیه ایجاد شود، باعث استارت بدون سوخت می شود. این احتراق ثانویه کنترل نشده باعث فشار در سیلندر می شود و در نهایت منجر به ناک یا ضربه می شود.
رقابت بین احتراق در نظر گرفته شده (کنترل شده) و ناخواسته (خود به خود) باعث می شود انرژی حاصل از سوختن بنزین به طور نامتعارف پراکنده شود، این امر می تواند باعث ایجاد آسیب شود و فشار زیادی را روی پیستون موتور وارد کند (بخشی از چرخه هنگام حرکت پیستون توان تولید می کند).

احتراق معمولی در یک سیلندر موتور بنزینی
احتراق معمولی در یک سیلندر موتور بنزینی
احتراق خود به خود در یک سیلندر موتور بنزینی باعث ضربه زدن به موتور می شود
احتراق خود به خود در یک سیلندر موتور بنزینی باعث ضربه زدن به موتور می شود
پیش احتراق در یک سیلندر موتور
پیش احتراق در یک سیلندر موتور

قبل از اینکه اشتعال الکتریکی به طور کامپیوتری ایجاد شود، این ضربه ها رخ می دهد و می تواند آسیب قابل توجهی به موتور ماشین وارد کند. بیشتر موتور ماشین های مدرن دارای سنسورهایی برای تشخیص ضربه زدن هستند. در صورت تشخیص، کامپیوتر جرقه اولیه را به تأخیر می اندازد، که باعث می شود احتراق کنترل شده در نقطه ای رخ دهد که فشرده سازی در بالاترین نقطه خود نباشد. اگرچه این کار ضایعات را از بین می برد، اما می تواند باعث شود موتور کمتر کار کند.

هنگامی که سوخت قبل از جرقه اشتعال خود به خود، اشتعال یابد، شرایط نامطلوب مشابه قبل از احتراق نامیده می شود. کامپیوترهای موتورهای مدرن با کنترل زمان سوپاپ ها و تزریق سوخت، این شرایط را به حداقل می رسانند. با این حال، این مکانیسم کنترل همچنین می تواند با استفاده از سوخت و تلفات آلایندگی همراه باشد.


سایر محصولات پتروتکس


سایر محصولات تولید شده توسط پتروتکس محصول مشترک ایران و آلمان


انواع اکتان بوستر، مکمل بنزین و انژکتور شور با تکنولوژی نانو


5/5 - (2 امتیاز)

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. cmfqdlrixu گفت:

    Muchas gracias. ?Como puedo iniciar sesion?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *