مپ سنسور چیست و چه کاربردی دارد؟

محصول میکس PETROTEX با حجم 300میلی لیتر- محصول دو منظوره اکتان بوستر+ انژکتور شور
این محصول میکس، با نسبت مشخص در باک خودرو ریخته می شود و پس از ترکیب با بنزین باعث افزایش کیفیت سوخت می شود. پس از استفاده از این محصول شاهد افزایش عدد اکتان، کاهش مصرف بنزین، شستشوی آنی مسیر سوخت و افزایش توان موتور خواهیم بود.

مپ سنسور

• این سنسور که مخفف Manifold Absolute Pressure Sensor می باشد با نام سنسور منیفولد فشار هوا(قطعه ای که همچون ریه های بدن ما کار می کند و وظیفه انتقال هوا را به داخل و خارج سیلندر بر عهده دارد) نیز شناخته می شود در مجرای ورودی هوا به موتور خودرو نصب می‌شود و با یک شلنگ به دریچه ورودی هوا در منیفولد هوا اتصال دارد که مستقیما به قطعه حساس ECU که مرکز کامپیوتر خودرو و ویرایشگر داده ها شناخته می شود متصل شده است.

• وظیفه مپ سنسور ارسال گزارش میزان هوای ورودی داخل موتور،شرایط آب و هوا،سرعت حر کت به واحد ECU می باشد.

• مپ سنسور دو محفظه دارد که از طریق یک دیافراگم انعطاف پذیر از هم جدا شده اند.

• یکی از محفظه ها با هوای آزاد ارتباط دارد و دیگری از طریق یک شیلنگ لاستیکی یا مستقیم به منیفولد هوا متصل است.

یک مدار برقی حساس به فشار که داخل سنسور است حرکت دیافراگم را بررسی می کند و یک سیگنال ولتاژی تولید می کند که بر حسب میزان فشار متغیر است. این ولتاژ معمولا از 1 تا 5 ولت متغیر است.

• نقش این سنسور از بعضی جهات بسیار مهم است. زیرا در شرایط مختلف فشار هوا(سطح دریا و یا کوهستان) متغیر خواهد بود.

• مپ سنسور هم فشار محیط و هم فشار داخل منیفولد را تعیین می کند. سپس مپ سنسور اطلاعاتی را که از تفییرات فشار هوا به خاطر تغییرات ارتفاع یا آب و هوا بدست آورده برای تنظیم دقیق تر نسبت سوخت و هوا به واحد ECU ارسال می کند و این واحد هم مقادیر مشخصی به انژکتور جهت پاشش مقدار دقیق سوخت با اکسیژنی که سنسور هوا به این واحد ارسال کرده ارائه می کند.

• یکی از دلایلی که وقتی پدال گاز را می‌فشارید هوای بیشتری وارد موتور خودرو می‌شود همین سنسور فشار منیفولد هوا و اطلاعات ارسالی از سوی آن به کامپیوتر خودروست.
• در واقع با وجود اين سنسور در موتور های انژكتوری دیگر هیچ گاه از بابت هوای ورودی تنظیم موتور به هم نخواهد خورد.

• بعضی خودروها از یک سنسور جداگانه برای سنجش فشار جو استفاده می کنند در حالی که در برخی دیگر یک سنسور ترکیبی هر دو کار را انجام می دهد که به آن BMAP می گویند.

• هنگامی که سوئئیچ باز می شود و جریان برق فعال می شود مپ سنسور میزان هوای خروجی یعنی محیط و میزان هوای داخل منیفولد را اندازه گیری می کند و به واحد ECU ارسال می کند؛ این امر وقتی که شما پایتان را روی پدال ترمز می گذارید نیز صورت می پذیرد چرا که به محض ترمز کردن این سنسور باید از ورود هوا جهت ترکیب با سوخت جلوگیری کند پس اگر این قطعه یعنی مپ سنسور خوب کار نکند و نتواند میزان هوای خروجی با توجه به دما و ارتفاع محیط را مشخص کند، میزان هوای ورودی به داخل سیلندر جهت ترکیب با سوخت یهم خورده و در نتیجه باعث احتراق ناقص و ایجاد دوده های زیادی در مسیر انژکتور می شود که این امر موجب افزایش مصرف سوخت و استهلاک قطعات در گیر در سیستم سوخت رسانی و همینطور افزایش آلایندگی ها و خروج دود سیاه از اگزوز می شود.

• پس بطور خلاصه مپ سنسور میزان هوای ورودی و تغییرات جوی بیرونی با توجه به گاز زدن یا ترمز کردن را جهت احتراق دقیق و ترکیب درست اکسیژن با سوخت را مورد بررسی قرار می دهد و این اطلاعات را مستقیما به واحد ECU جهت اطلاع به انژکتور ارسال می کند. • پس همانطور که متوجه شدید مپ سنسور قطعه بسیار حساسی ست، چرا که هر وقت مصرف سوختتان بطور ناگهانی افزایش پیدا کرد، حتما خودرویتان را برای دیاگ زدن به تعمیرگاه های مجاز برده تا از سلامت این قطعه مطمئن شوید.

• مشکلات فراوانی در اثر خرابی یا معیوب بودن مپ سنسور ممکن است برای خودرو پیش بیاید که شامل موارد زیر است:
ریپ زدن و سه کار کردن خودرو
لرزش خودرو در حالت های نرمال
دوده گرفتن سر شمع ها
کاهش قدرت موتور به صورت ناگهانی
افزایش مصرف سوخت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره و فروش در واتساپ