مپ سنسور چیست و چه کاربردی دارد؟

توییتر فروشگاه آنلاین
اینستاگرام مراکز فروش
تلگرام پتروتکس در گوگل
محلول دو منظوره پتروتکس شست شو دهنده سیستم سوخت رسانی و انژکتور + اکتان بوستر (مخصوص اضافه کردن در باک)
محلول دو منظوره پتروتکس شست شو دهنده سیستم سوخت رسانی و انژکتور + اکتان بوستر (مخصوص اضافه کردن در باک)

محصول میکس PETROTEX با حجم 300میلی لیتر- محصول دو منظوره اکتان بوستر+ انژکتور شور
این محصول میکس، با نسبت مشخص در باک خودرو ریخته می شود و پس از ترکیب با بنزین باعث افزایش کیفیت سوخت می شود. پس از استفاده از این محصول شاهد افزایش عدد اکتان، کاهش مصرف بنزین، شستشوی آنی مسیر سوخت و افزایش توان موتور خواهیم بود.

مپ سنسور چیست ؟

مپ سنسور چیست ؟
مپ سنسور

مپ سنسور به ECU متصل است و گزارشات را به آن ارسال می کند، سنسور مپ با نام سنسور فشار منیفولد هوا نیز شناخته می شود. سنسور مپ یا سنسور فشار منیفولد هوا (Map Sensor) یکی از قطعاتی است که بطور کاملا مستقیم به ECU متصل می‌شود. وظیفه مپ سنسور در حقیقت گزارش میزان هوای مکش شده به ECU یا کامپیوتر خودرو است. این قطعه در مجرای ورودی هوا به موتور خودرو نصب می شود و با یک شلنگ به دریچه ورودی هوا در منیفولد هوا اتصال دارد.
ECU با استفاده از اطلاعات دریافتی از سنسور مپ، میزان باز و بسته بودن دریچه هوا را کنترل می‌کند. پس اگر مپ سنسور به درستی وظیفه خود را انجام ندهد خودرو از کار خواهد افتاد. چرا که ECU توانایی محاسبه میزان دقیق فشار هوا به داخل موتور را بدون اطلاعات مپ سنسور نخواهد داشت.
واژه MAP Sensor مخفف Manifold Absolute Pressure Sensor به معنای فشار مطلق منیفولد هوا می باشد. این سنسور با سنسور خلاء منیفولد هوا فرق دارد و به جای سنجش خلا، میزان فشار (یا کمبود آن) در منیفولد هوا را می سنجد. وقتی موتور خاموش است فشار داخل منیفولد هوا با فشار هوای جو یکی است. وقتی موتور روشن می شود به خاطر بالا و پایین رفتن پیستون ها خلاء داخل منیفولد هوا ایجاد می شود و میزان باز بودن یا بسته بودن دریچه گاز مسیر ورود هوا را محدود می کند. وقتی پدال گاز تا انتها باز باشد (و موتور روشن باشد) خلاء منیفولد هوا تقریبا به صفر می رسد و فشار داخل آن تقریبا با فشار هوای بیرون مساوی می شود.

نقش مپ سنسور

نقش مپ سنسور
مپ سنسور

این سنسور با یک شیلنگ به ابتدای دریچه هوای ورودی ارتباط دارد و با هوای ورودی به این دریچه در تماس مستقیم است. این سنسور که از نوع پیزوالکتریک است در واقع یک پتانسیومتر ساده است که سر وسط آن با فشار هوا لغزیده، عقب و جلو رفته و کار میکند. نقش این سنسور از بعضی جهات بسیار مهم است. زیرا در شرایط مختلف فشار هوا(سطح دریا و یا کوهستان) متغیر خواهد بود. اگر این سنسور درست کار نکند ECU دیگر قادر نخواهد بود که میزان هوای ورودی را به درستی تعیین نماید.
اين سنسور اطلاعات هوای ورودی را به ECU می دهد و ECU ميزان هوای ورودی را تعیین می نماید.در واقع با وجود اين سنسور در موتور های انژكتوری دیگر هیچ گاه از بابت هوای ورودی تنظیم موتور به هم نخواهد خورد. خرابی اين سنسور حالتی به مشابه سه كار كردن خودرو به وجود می آورد.

نقش خلاء در کارکرد مپ سنسور

نقش خلاء در کارکرد مپ سنسور
نقش خلاء در کارکرد مپ سنسور

فشار هوای آزاد معمولا بسته به مکان و شرایط آب و هوایی بین 28 تا 31 اینچ جیوه متغیر است. مکانهایی که ارتفاع بالایی دارند فشار هوای کمتری نسبت به مناطق نزدیک اقیانوس و دریاها دارند. فشار اتمسفر در سطح دریا به طور میانگین 14.7 پی اس آی می باشد. خلاء داخل منیفولد هوا بسته به شرایط کاری موتور از صفر تا 22 اینچ جیوه یا بیشتر متغیر است. خلاء در دور آیدل معمولا بالا است و در اکثر خودروها بین 16 تا 20 اینچ جیوه متغیر است. بیشترین خلاء ممکن هنگام ترمز گرفتن با دریچه گاز بسته ایجاد می شود زیرا در این حالت پیستون ها سعی در مکیدن هوا دارند ولی بسته بودن دریچه گاز مسیر هوا را مسدود می کند که در نتیجه خلاء بالایی داخل منیفولد ایجاد می شود (معمولا 4 تا 5 اینچ جیوه بیشتر از دور آیدل). وقتی دریچه گاز ناگهان باز شود (مثل حالت شتابگیری سریع)، موتور هوای زیادی مکش می کند و خلاء به صفر می رسد. سپس هنگامی که دریچه بسته می شود خلاء آهسته بالا می رود.

نقش مپ سنسور قبل از روشن شدن ماشین

نقش مپ سنسور قبل از روشن شدن ماشین
نقش مپ سنسور قبل از روشن شدن ماشین

وقتی سوییچ باز می شود کامپیوتر موتور اطلاعات مپ سنسور را بررسی می کند (قبل از اینکه موتور روشن شود و فشار را تغییر دهد). در این حالت ECU از فشار محیط مطلع می شود. پس در واقع مپ سنسور هم فشار محیط و هم فشار داخل منیفولد را تعیین می کند. سپس کامپیوتر موتور از این اطلاعات برای تنظیم نسبت سوخت و هوا برای جبران تغییرات فشار هوا به خاطر تغییرات ارتفاع یا آب و هوا استفاده می کند. بعضی خودروها از یک سنسور جداگانه برای سنجش فشار جو استفاده می کنند در حالی که در برخی دیگر یک سنسور ترکیبی هر دو کار را انجام می دهد که به آن BMAP می گویند.

مپ سنسور کجا نصب شده و چه وظیفه ای دارد؟

مپ سنسور با نصب در مجرای ورودی هوا به پیشرانه خودرو، فشار هوای وارد شده به دریچه ورودی را برای هر لحظه محاسبه و برای ECU ارسال می‌کند. ECU اطلاعات دریافتی از مپ سنسور را با آیتم‌هایی چون شرایط جاده، آب و هوا، سرعت حرکت و مواردی مانند اینها هماهنگ می‌کند و بر اساس آنها به مدیریت دریچه ورود هوا می‌پردازد.
یکی از دلایلی که وقتی پدال گاز را می‌فشارید هوای بیشتری وارد موتور خودرو می‌شود همین سنسور فشار منیفولد هوا و اطلاعات ارسالی از سوی آن به کامپیوتر خودروست. البته دقت کنید که عملکرد این قطعه در خودروهای مجهز به توربوشارژر و سوپرشارژر پیچیدگی‌های بیشتری دارد. زیرا هنگامی که توربو در حال ایجاد بوست است ممکن است فشار داخل منیفولد مثبت باشد اما مپ سنسور اهمیتی به آن نمی‌دهد زیرا تنها قدر مطلق فشار را اندازه می‌گیرد.

محل نصب سنسور مپ در خودرو های مختلف

محل قرار‌گیری این قطعه الکتریکی در خودرو‌های مختلف متفاوت است؛ اما به طور کلی، سنسور MAP در اغلب خودروها دقیقا بعد از دریچه گاز قرار می‌گیرد و به همین دلیل، کامپیوتر خودرو (ECU) می‌تواند با تخمین میزان هوای واردشده به هر سیلندر، میزان سوخت لازم برای پاشش در هر سیلندر و زمان دقیق جرقه‌زدن شمع (Advance or Retard) را برای هر سیلندر مشخص کند.

علائم خرابی سنسور مپ

مپ سنسور
مپ سنسور

به طور کلی اگر ECU خودرو اطلاعات صحیحی از مپ سنسور دریافت نکند، نمی‌تواند موقعیت دقیق دریچه‌های ورودی هوا به موتور را تنظیم و کنترل کند. همین موضوع هم می‌تواند سبب شود درست زمانی که موتور خودرو نیاز به هوای بیشتری دارد، ECU دریچه ورود هوا را ببندد و مانع از ورود هوا به موتور شود. در این زمان است که خودرو شروع به ریپ زدن می‌کند و لرزش موتور پدیدار می‌شود. تست سنسور مپ معمولا با دیاگ انجام می‌شود. دیاگ برای یافتن ایراد سنسور مپ و مشکلات سنسور مپ، کارکرد و میزان باز و بسته بودن دریچه هوا و فشار محاسبه شده از سوی مپ سنسور را با یکدیگر مقایسه می‌کند. در صورتی که این داده‌ها استاندارد مورد نظر را کسب نکنند خرابی سنسور مپ را اعلام خواهد کرد. تعمیر سنسور مپ در این زمان باید در دستور کار قرار بگیرد. ریپ زدن و لرزش خودرو یکی از نشانه های خرابی سنسور مپ است.

روشن‌شدن چراغ چک خودرو

روشن‌شدن چراغ چک خودرو
روشن‌شدن چراغ چک خودرو

یکی از ساده‌ترین نشانه‌های خرابی سنسور مپ، روشن‌شدن چراغ چک در پشت‌ آمپر خودرو است. ناگفته نماند که روشن‌شدن چراغ چک می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد که با مراجعه به مراکز ارائه خدمات تخصصی سیستم برق خودرو و استفاده از دستگاه دیاگ، می‌توان دلیل اصلی را کشف کرد.

تست سنسور مپ

تست سنسور مپ
تست سنسور مپ

البته تست سنسور مپ بدون دستگاه دیاگ نیز از روی برخی نشانه‌ها از جمله ریپ زدن خودرو لرزش موتور در حالت‌های طبیعی عملکردی، کاهش یکباره قدرت موتور ماشین، دوده گرفتن سر شمع‌ها و در نهایت افزایش یکباره مصرف سوخت صورت می‌پذیرد. همچنین باید توجه داشت برای شتشو سنسور مپ نباید آن را دستکاری کنید و نوک سنسور باید رو به پایین باشد. برای این کار تنها اسپری ماده شستشو کافی خواهد بود. علاوه بر اینها کارکرد بالای این قطعه و یا ورود آب به آن می‌تواند عمر مفید مپ سنسور را کاهش بدهد.

عیب های مپ سنسور

مشکلات فراوانی در اثر خرابی یا معیوب بودن مپ سنسور ممکن است برای خودرو پیش بیاید که شامل موارد زیر است:
ریپ زدن خودرو
لرزش خودرو در حالت های نرمال
دوده گرفتن سر شمع ها
کاهش قدرت موتور به صورت ناگهانی
افزایش مصرف سوخت

نقش مپ سنسور در خودرو های مجهز به توربوشارژ و سوپرشارژر

خودرو های مجهز به موتور توربوشارژ و سوپرشارژر
خودرو های مجهز به موتور توربوشارژ و سوپرشارژر

برای خودروهای مجهز به توربوشارژر و سوپرشارژر شرایط کمی پیچیده تر می شود زیرا هنگامی که توربو در حال ایجاد بوست است ممکن است فشار داخل منیفولد مثبت باشد ولی مپ سنسور اهمیتی به آن نمی دهد زیرا فقط قدر مطلق فشار را می سنجد.



 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *