مراحل اخذ معاینه فنی

بازدید کننده عزیز و گرامی سلام

سخنی با شما راننده محترم

مکمل شگفت انگیز و دومنظوره (افزایش اکتان و انژکتور شور) پتروتکس آلمان را از ما بخواهید؛
اطلاعات قیمت و مشاوره در پایین صفحه
ارسال به کلیه نقاط کشور

مراحل اخذ معاینه فنی کدامند؟

چهار معیار سنجش آلودگی کدامند؟

نقش کاتالیزور در اخذ معاینه فنی چیست؟

راه های کاهش آلایندگی خودرو کدامند؟

می دانیم حال خوبی ندارید. ویروس کرونا از یک طرف، فشار تحریم ها و افزایش نرخ دلار و گرانی و تورم از طرف دیگر حال همه ما ناخوش شده. باید خیلی مراقب خودمان و هزینه های زندگی باشیم.
هزینه های نگهداری خودرو یکی از بیشترین مخارج زندگی می باشد.

مقدمه

امروزه با افزایش جمعیت در کلان شهر ها، آلوگی هوا به یکی از معضلات این گونه شهرها تبدیل شده و در این میان خودروها نقش زیادی در بروز این آلودگی ایفا می کنند.خودروهایی که اغلب از سوخت بنزین یا گازوئیل استفاده می کنند اما در کشورهای پیشرفته خودروهای برقی کم کم جایگزین خودروها با سوخت های فسیلی شده اند هر چند هنوز از بنزین نیز استفاده می کنند اما بنزینی که کیفیت بالایی دارد و از استانداردهای بروزی برخوردار است. استانداردهایی که با مشخصه های یورو1، یورو 2،یورو3،یورو4 و یورو 5 و یورو 6 هر ساله کیفیت سنجی می شوند.

اما در کشور ما تولیدات داخلی معمولا از این استانداردها پیروی نکرده و همچنین فرسوده بودن خودروها آلودگی هوا را در پی داشته است. در کشورهای خارج بعد از پنج سال شما خودروی خود را با خودروی جدیدتری تعویض می کنید و خودروهایشان بعد از ده سال فرسوده می شوند اما در کشور ما بدلیل افزایش بی رویه قیمت خودرو این امر برای اکثر اقشار جامعه امکان پذیر نیست، پس باید مراقبتهای ویژه ای نسبت به خودروی خود اعمال کنیم تا درگیر تعمیرات و هزینه های گزاف آن نشویم.

یکی از راه های عیب یابی و تایید سلامت خودرو معاینه فنی می باشد که هر ساله باید انجام پذیرد تا حدود زیادی آلودگی هوای شهرمان رفع شود. آلودگی ای که ناشی از خروج گازهای سمی و خطرناکی است که هم منجر به آلودگی هوا می شود و هم سلامت افراد جامعه را بخطر می اندازد و ما را در معرض انواع سرطان و بیماری های تنفسی قرارمی دهد. همچنین با ورود به فصل سرما و پدیده وارونگی هوا این امر یعنی معاینه فنی ضروری می رسد. پدیده ای که در آن معمولا باعث به دام افتادن آلودگی هوا در ارتفاع نزدیک زمین می شود.

در مهر و آبان به دلیل آغاز بارندگی‌ها وضعیت کیفیت هوا خوب است ولی با ورود جبهه هوای سرد و ماندگاری آن شرایط تغییر پیدا کرده و شاهد وارونگی دما خواهیم بود لذا باید تلاش کنیم با مشارکت شهروندان قبل از شروع وارونگی هوا، پوشش معاینه فنی را تکمیل کنیم تا در فصل سرما شرایط بهتری داشته باشیم.

در این میان یکی از مسائل مهم در معاینه فنی قسمت سوخت رسانی خودرو و همینطور تنظیم موتور می باشد چرا که اگر این قسمت خوب کار نکند منجر به بروز گازهای سمی و خطرناکی خواهد شد که منجر به مردود شدن شما در تست معاینه فنی خواهد شد.

در اینجا ما به شما پیشنهادهایی خواهیم داد که قبولی شما را درصد بالایی تضمین خواهد کرد. پس با ما همراه باشید تا مراحل اخذ معاینه فنی را یک به یک بررسی کنیم.

مراحل اخذ معاینه فنی

ابتدا عیوب ظاهری خودرو بررسی می شود که شامل موارد زیر می باشد:
این موارد بصورت چشمی و خیلی سریع بررسی می شوند پس بهتر است قبل از مراجعه به مراکز معاینه فنی با مراجعه به تعمیرگاه سالم بودن این موارد را بررسی کنید.
• داشتن چراغ های سالم
• سالم بودن آیینه‌ها و شیشه‌ها
شیشه هایی که درصد بالایی دودی شده اند از عوامل مردودی خواهد بود.
• داشتن کمربند ایمنی و بوق
• برف پاک کن
• شیشه شور
• دفرمگی و پوسیدگی بدنه
• وضعیت لاستیک ها
• صدای اگزوز
• متعلقات اضافی بدنه
• چراغ های نورپایئین و نور بالا، چراغ راهنما، چراغ عقب، چراغ ترمز، چراغ ترمز و پلاک

چهار معیار سنجش آلودگی کدامند؟

این مرحله مهم ترین مراحله از آزمونهای معاینه فنی می باشد که به تست چهار گاز معروف می باشد. حدود 50 در صد از خودروها بعلت بالا بودن میزان این گازهای خطرناک که در نتیجه احتراق ناقص بوجود می آیند، در این مرحله مردود می شوند. پس قبل از اینکه به معاینه فنی مراجعه کنیم با مراجعه به تعمیرگاه های معتبر از میزان این آلایندگی ها مطلع شویم و مشکلات مربوط به موتور را برطرف نمائیم که مانیز در مقاله رنگ های مختف دود اگزوز و دلایل آن به بررسی کامل این موضوع پرداخته ایم که تنظیم نبودن موتور و خوب کار نکردن آن مربوط به چه قطعات و چه دلایلی می باشد.

گازهایی که بررسی می شود بسته به نوع انژکتوری بودن یا کاربراتوری متفاوت می باشد که در زیر آنها را بررسی می کنیم:
۱- اولین گازی که در سنجش آلایندگی بررسی می‌شود، CO می‌باشد که برای قبولی در آزمون حداکثر مقدار CO برای خودروهای انژکتوری کمتر از ۰٫۷ و برای خودروهای کاربراتوری کمتر از ۴ می‌باشد.
۲- دومین گازی که در سنجش آلایندگی بررسی می‌گردد، HC است که برای قبولی در آزمون حداکثر مقدار HC برای خودروهای انژکتوری کمتر از ۲۵۰ و برای خودروهای کاربراتوری کمتر از ۴۰۰ می‌باشد.
۳- سومین گازی که در سنجش آلایندگی بررسی می‌شود، O2 می‌باشد که برای قبولی در آزمون حداکثر مقدار O2 برای کلیه خودروها باید کمتر از ۳ باشد.
۴- آخرین مورد تست آلایندگی بررسی لامبدا (λ) می‌باشد که مقدار مجاز آن در محدوده ۰٫۹۹۵ تا ۱٫۰۵ می‌باشد.

در اینجا به تشریح این گازها و اینکه چه عواملی باعث ایجاد آنها شده اند می پردازیم:
در این مرحله وضعیت سلامت خودرو از لحاظ تولید آلایندگی در دو دور موتور (دور آرام و rpm 2500) براساس حدود مجاز اعلامی از طرف سازمان حفاظت محیط زیست مورد ارزیابی قرار می گیرد. پایش گازهای آلاینده خروجی از اگزوز در معاینه فنی معمولی تنها در دور آرام و در معاینه فنی برتر در هر دو دور موتور انجام می‌گردد. در حال حاضر معاینه فنی برتر که تنها در این آزمون با معاینه فنی معمولی متمایز است کاملا اختیاری می باشد.
CO
در توضیح هر کدام از این گازها می‌توان گفت CO معرف میزان گازهای خروجی است که از احتراق بنزین تولید می‌شود. بالا بودن آن به معنی احتراق ناقص و ایراد در سیستم احتراق و پاشش از جمله شمع و وایر و سوزن انژکتورها می‌باشد. از جمله نشانه‌های ظاهری برای بالا بودن CO خروج دود سیاه در دور بالا از اگزوز می‌باشد. در ضمن خراب شدن یا پر شدن کاتالیز هم می‌تواند باعث بالا رفتن مقدار CO از حد مجاز شود. همچنین اگر کارکرد خودرو همراه با ریپ و کاهش شتاب باشد، ممکن است سنسور اکسیژن سوخته باشد. که با دیاگ زدن سوختن سنسور اکسیژن به صورت دقیق مشخص می‌شود.
< هیدروکربن یا(HC) خروجی از اگزوز به مواردی همچون خام سوزی بنزین یا روغن سوزی مربوط می‌باشد. از جمله نشانه‌های ظاهری برای بالا بودن هیدروکربن CO خروج دود آبی رنگ از اگزوز به خصوص در دور موتور بالای چهار هزار می‌باشد که برای اصلاح آن اگر با تنظیم پاشش انژکتورها و سرویس دریچه گاز و شمع‌ها به حد مجاز نرسد. و خودرو در هر پنج هزار کیلومتر پیمایش حدود یک لیتر یا بیشتر روغن کم کند، ممکن است نیاز به باز کردن موتور و تعویض رینگ پیستون و یا سوپاپ‌ها باشد.
O2
O2 اکسیژن خروجی از اگزوز را نشان می‌دهد. که اگر بالاتر از حد مجاز باشد به معنی وجود سوراخ و نشتی در اگزوز و یا سوختگی واشر کنار اگزوز می‌باشد. که برای رفع ایراد باید کل اگزور مورد بررسی قرار گیرد.
لامبدا (λ)
مورد آخر که لامبدا (λ) می‌باشد. بیان کننده نسبت سوخت به هوا در محفظه احتراق می‌باشد و وضعیت کلی موتور را نشان می‌دهد. با توجه به این که ایده آل ترین حالت برای احتراق کامل نسبت ۱۴٫۷ واحد هوا به ۱ واحد سوخت می‌باشد. هر چقدر شمع و انژکتور و منیفولد و دریچه گاز و سایر قسمت‌های موتور در وضعیت مناسب‌تری قرار داشته باشند، مقدار لامبدا (λ) به عدد ۱ نزدیک‌تر می‌شود. این موضوع نشان دهنده احتراق کامل‌تری می‌باشد.

نقش کاتالیزور در معاینه فنی

مبدل کاتالیستی وسیله ای است که سر راه خروجی اگزوز خودرو قرار می گیرد و طی یک سری واکنش های شیمیایی با تبدیل گازهای سمی حاصل از احتراق خودرو به گازهای بی ضرر، از آلودگی هوا جلوگیری می کند. البته این مبدل ها انواع مختلفی دارند و واکنش های شیمیایی هر کدام از آن ها بسته به نوع موتور و سوخت مصرفی متفاوت است. به طور مثال مبدل کاتالیستی خودروهای گازوئیلی طوری است که در آن واکنش های اکسیداسیون انجام می شود. طی این واکنش ها، مونو اکسید کربن، مشتقات اکسید نیتروژن، و کربوهیدرات های حاصل از احتراق ناقص سوخت، به دی اکسید کربن، نیتروژن، و آب تبدیل می شوند. اگرچه مبدل های کاتالیستی بیش ترین کاربرد را در خودروها دارند، اما در ژنراتورها، لوکوموتیوها، کامیون ها، و هواپیماها نیز مورد استفاده قرار می گیرند. گفتنی است، این وسیله در حقیقت در راستای پیروی از مقررات دولتی و زیست محیطی مبنی بر رعایت حداکثر میزان آلایندگی خودروها ابداع شده است.

مدتهاست که بحث کاهش آلودگی هوای تهران به یک مطالبه عمومی بدل شده و در همین راستا مسئولان شهرداری به عنوان یکی از متولیان ساماندهی وسایل حمل و نقل عمومی با اجرای طرح های مختلف همچون طرح کاهش، به دنبال کاهش آلودگی هوای تهران بوده و هستند و در یک سال اخیر خودروهای سواری به عنوان متهم اصلی آلودگی هوا در مرکز توجهات برای برنامه ریزی کاهش آلودگی قرار داشتند و با اجرای طرح کاهش که با محوریت “معاینه فنی”است، سعی شد تا میزان آلایندگی خودروهای متردد در سطح شهر تهران نیز کنترل شود.

یکی از قطعات کاهنده آلایندگی در خودروها، کاتالیست است که قطعه بسیار حساس و مهمی است که با نصب روی مسیر دود خروجی، اثر خودروهای سواری روی آلودگی هوا را کاهش می‌دهد. این قطعه یک واکنش‌گر شیمیایی است که گازهای سمی در دود را با یک بازدهی مشخص به گازهای بی خطر تبدیل می‌کند. این قطعه در ایران در همه خودروهای دارای استاندارد یورو۲ به بعد نصب شده است، وظیفه اصلی کاتالیست حذف گازهای منواکسید کربن، هیدروکربن­‌های نسوخته و اکسیدهای ازت است. کاتالیست در خودروهای سواری به عنوان یک مبدل عمل می‌کند و گاز منواکسید کربن را به دی‌اکسیدکربن و اکسیدهای ازت را به نیتروژن تبدیل می‌کند.

بااینکه کاتالیست نقش بسیار مهمی در کاهش آلایندگی هوا دارد اما متخلفان همیشه راه هایی را برای دور زدن قانون پیدا می کند و این سبب شده که این روزها با بازار پررونق اجاره کاتالیست در اطراف مراکز معاینه فنی مواجه باشیم و سید نواب حسینی منش مدیرعامل مراکز معاینه فنی شهرداری تهران با تایید این خبر گفت: متاسفانه این روزها شاهد اجاره دادن کاتالیست به خودروهایی که قصد اخذ معاینه فنی دارند، هستیم.

تست چراغهای جلو

در این قسمت به کمک رایانه میزان انحراف نور ماشین و سطح پوشش دهی آن مورد بررسی قرار می گیرد.
حتما پیش آمده که وقتی مشغول رانندگی بوده‌اید نور چراغ اتومبیلی که از روبرو می‌آید اذیتتان کند. در این مرحله سنجش و کنترل شدت نور چراغ‌های جلو و میزان انحراف پرتوهای آنهاست بوسیله دستگاه‌های این بخش می‌توان نور چراغهای جلو اتومبیل‌ها را مورد آزمون قرار داد و نتیجه را برای باز بینی در رایانه ذخیره کرد.
رنگ چراغ‌های جلوی وسیله نقلیه سفید یا زرد و رنگ چراغ‌های عقب و ترمز باید قرمز باشد. همچنین رنگ چراغ کوچک پلاک عقب سفید و رنگ چراغ دنده عقب باید سفید یا زرد باشد. رنگ چراغ راهنما و چراغ خطر نیز باید در قسمت جلوی خودرو زرد و در قسمت عقب وسیله نقلیه نیز زرد یا قرمز باشد.
استفاده از چراغهای پلیسی یا زنون که به چشم رانندگان آسیب می زند غیر مجاز می باشد.

آزمون لغزش جانبی

آیا تابه حال شاهد لاستیک سایی و انحراف خودرو از مسیر مستقیم بوده‌اید؟ در این مرحله معاینه فنی تعیین میزان باز یا بسته بودن دهانه چرخهای هر یک از محورهای خودروی شماست این آزمون نشان می دهد که انحراف یک خودرو پس از طی کردن یک کیلومتر در راستای مستقیم چقدر است.

در این مرحله میزان انحراف خودرو پس از طی کردن یک کیلومتر سنجیده خواهد شد.
سیستم کنترل لغزش جانبی ESP خودرو یکی از سیستم های ایمنی خودرو های امروزی است که موجب عدم لغزش و کنترل هرچه بهتر خودرو توسط راننده می شود. اگر خودروی شما دارای ESP باشد به همراه دو سیستم ایمنی دیگر برای شما سیستم ایمنی فعال فراهم خواهد آورد:
۱- سیستم ترمز ضد قفل ABS
۲-سیستم کنترل کشش
همانطور که می دانید ABS از قفل شدن چرخ ها هنگام ترمز گیری جلوگیری میکند و TCS از لغزش چرخ ها به هنگام شتاب گیری و شروع به حرکت (تیک آف) جلوگیری می کند (به خصوص در شرایط لغزنده برفی و یخی). دو سیستم فوق پایداری طولی را حفظ می کنند در حالی که سیستم کنترل لغزش جانبی ESP پایداری جانبی را تامین می کند.

سر خوردن یکی از اصلی ترین علل تصادف است به طوری که ۴۰ درصد از تصادفات مرگبار به علت سر خوردن اتفاق می افتد. سیستم کنترل لغزش جانبی ESP میتواند ۸۰ درصد تصادفاتی که بر اثر سر خوردن است را کاهش دهد. اگر سر خوردن خودرو قطعی باشد ESP فورا متوجه آن شده و مداخله می کند و راننده (به شرطی که از محدوده ها و قوانین فیزیک خارج نشود) با سر خوردن مواجه نخواهد شد.

سیستم کنترل لغزش جانبی ESP به گونه ای عمل می کند که راننده متوجه نمی شود و گمان میکند با مهارت خود خودرو را کنترل نموده است

آزمون کمک فنر

ارزیابی درصد کارایی کمک فنرهای محورهای جلو و عقب خودرو است. دستگاهی که در این بخش قرار دارد نتایج این آزمون را به دو شکل گرافیکی و عددی نشان می‌دهد. خرابی کمک فنر یکی از علل واژگونی خودرو در سر پیچ‌ها است.

یکی از مهم قسمتی از سیستم تعلیق می باشد که وزن خودرو را ساپورت کرده ، ارتفاع خودرو را در حد استانداردش ثابت نگه داشته و ضربات جاده را نیز دفع می نماید .فنرها که اغلب میله ها یا حلقه های فولادی انعطاف پذیری هستند ، به شاسی و اتاق خودرو اجازه می دهند تا بدون اخلال در حرکت خودرو ، دست اندازها را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد .

یکی از مهم ترین تاثیراتی که خرابی کمک فنرها می تواند بر یک خودرو بگذارد کاهش کیفیت سواری است و در صورت عدم توجه به این مورد ممکن است ایراداتی حتی در سایر بخش های خودرو نظیر شاسی نیز به وجود آید. شاید بسیاری، بروز ایراد در کمک فنرها را جدی نگیرند اما کمک فنرها ارتباط بسیار مهمی با ایمنی خودرو دارند و در صورت بروز ایراد در این بخش و حاد شدن آن ممکن است مواردی نظیر عدم پایداری و یا حتی چپ شدن خودرو نیز رخ دهد.

کارایی کمک فنر برای هر چرخ 40% بوده و همچنین اختلاف بیش از 50% بین دو کمک فنر هر محور مردود می‌باشد.

آزمون ترمزها

سیستم ترمز خودروها آنقدر مهم است که با کوچکترین اختلال خطر را دقیقا بیخ گوشتان قرار می‌دهد.مرحله هفتم معاینه فنی هم به سنجش قدرت ترمز‌گیری هریک از محورها و قدرت عملکرد ترمز دستی اختصاص دارد. دستگاه این بخش حد نهایی شتاب ترمز گیری خودرو را جهت ارزیابی وضعیت سیستم ترمز محاسبه می‌نماید.

در حال حاضر ۱۲ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز به علت نقص در سیستم ترمز گیری که می تواند خود مولد و عامل یک تصادف باشد مردود می گردند.

در این آزمون با استفاده از تجهیزات نیروی ترمزگیری در هر یک از چرخ‌های سمت چپ و راست در محورهای جلو و عقب به تفکیک و همچنین نیروی ترمز دستی اندازه گیری شده و به صورت نرم افزاری با استفاده از مقادیر حاصله، شتاب ترمزگیری محاسبه می شود.

با استفاده از این آزمون هرگونه خرابی و ایراد در سیستم ترمزگیری و میزان تاب کاسه چرخ ها قابل ارزیابی است که در نهایت با گرفتن معاینه فنی خودرو با خیالی آسوده در داخل و خارج شهر می‌توانید به رانندگی خود ادامه دهید.
شتاب ترمز گیری برای هر خودرو حداقل50%
شتاب ترمزدستی برای هر خودرو حداقل 12% می‌باشد.

آزمون اهرم بندی

سیستم تعلیق خودروها از یک سری قطعات تشکیل شده که به هم وصل شده‌اند. نامناسب بودن اتصال هریک از قطعه‌ها می‌تواند حادثه آفرین باشد. در این مرحله معاینه فنی بررسی وضعیت نحوه اتصال این قطعات در جلوبندی خودرو است. دستگاهی که در این بخش قرار دارد قطعه‌های جلوبندی خودرو را زیر فشار و کشش قرار می‌دهد تا لقی و ضعف اتصال‌ها مشخص شود.

قسمتی از خودرو است که باعث می‌شود نوسانات حاصل از حرکت خودرو بر روی سطوح ناهموار به جِرم معلق که شامل اتاق، شاسی، متعلقات و سرنشینان وارد نشود. سیستم تعلیق از جِرم فنربندی‌شده، فنر، کمک‌فنر و جِرم فنربندی‌نشده تشکیل شده‌است.

سیستم تعلیق خودرو دو وظیفهٔ مهم را برعهده دارد که یکی جذب نوسانات و ارتعاشات وارد به چرخ‌ها بر اثر ناهمواری‌های جاده و دیگری تماس مؤثر لاستیک چرخ‌ها با سطح جاده است. در سیستم تعلیق خودرو همیشه دو مقوله مورد بحث بوده: یکی کیفیت سواری دادن و دیگری قابلیت هدایت و کنترل، که این دو مرتباً در تضاد با یکدیگرند. به عبارت دیگر، بهبود یکی باعث بروز اشکال در دیگری می‌شود

راه های کاهش آلایندگی

۱- خودروی خود را تنظیم موتور کنید
مهمترین و اصلی ترین دلیلی که باعث می شود تا خودرو بیش از حد استاندارد، آلایندگی ایجاد کند، تنظیم نبودن موتور خودرو است. تنظیم دوباره موتور توسط متخصص، باعث می شود تا تمامی قطعات مربوط به سوخت رسانی و احتراق خودرو بررسی شود و در صورت وجود مشکل، رفع گردد. تنظیم موتور خود شامل مراحل بسیاری است که در زیر عنوان شده است.
تمیز کردن انژکتورها و سیستم پاشش سوخت
بازرسی شرایط شمع وایر ها
فیلر زدن
دیاگ زدن
بررسی استپر خودرو
بررسی سنسور اکسیژن خودرو
بررسی سنسور گاز
۲- اگزوز خودرو را بازرسی نمایید
زیاد بودن میزان O2 در خروجی اگزوز، دلیلی بر شکستگی یا وجود روزنه در اگزوز خودرو می باشد. اگر میزان O2 بالا باشد، باید اگزوز خودروی خود را نزد یک متخصص بررسی کرده و در صورت ایجاد شکستگی یا وجود روزنه در آن، آن را تعمیر کنید.
۳- نوع سوخت مصرفی را تغییر دهید
یکی از مهمترین دلایل آلایندگی بیش از حد خودروها، سوخت بی کیفیت خودرو می باشد. متاسفانه نوع بنزین مصرفی موجود در کشور ما از کیفیت بالایی برخوردار نبوده و درصد آلایندگی آن زیاد است. پیشنهاد می شود از بنزین سوپر استفاده کنید که عدد اکتان بیشتری داشته و میزان آلایندگی آن کمتر است.
۴- از مکمل سوخت استفاده کنید
مکمل های سوخت باعث می شوند تا در عملکرد موتور بهبود ایجاد شود و در نتیجه باعث کاهش آلایندگی خودرو می گردد. این مکمل ها اگر از کیفیت خوبی برخوردار باشند می توانند تا حدودی باعث تمیزی سیستم سوخت رسانی شده و در نتیجه عملکرد موتور را بهبود ببخشند.
۵- تعویض شمع خودرو
اگر شمع های خودرو به درستی عمل جرقه زنی را انجام ندهند، در نتیجه عمل احتراق به خوبی انجام نشده و مقداری از سوخت، به صورت خام و بدون ایجاد احتراق به خروجی هوا، منتقل می شود که در نتیجه باعث می شود آلایندگی خودرو افزایش یافته و میزان سطح آلاینده های هوای خروجی از اگزوز، بالا برود.
۶- استفاده از روغن موتور مرغوب
روغن موتور نامرغوب باعث می شود تا عمل خنک کنندگی سیلندرها به درستی انجام نشده و محفظه احتراق، قبل از ایجاد جرقه توسط شمع ها، به دلیل دمای زیاد، احتراق داشته باشد. این عمل سبب می شود تا موتور از تنظیم خارج شده و سوخت و هوا در هنگام احتراق به درستی با یکدیگر ترکیب نشوند که باعث ایجاد CO در خروجی هوای اگزوز خواهد گردید. برای کاهش آلایندگی خودرو پیشنهاد می شود حتما از روغن موتوری مناسب استفاده نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره و فروش در واتساپ