سنسور اکسیژن چیست و چه کاربردی دارد؟

محصول میکس PETROTEX با حجم 300میلی لیتر- محصول دو منظوره اکتان بوستر+ انژکتور شور
این محصول میکس، با نسبت مشخص در باک خودرو ریخته می شود و پس از ترکیب با بنزین باعث افزایش کیفیت سوخت می شود. پس از استفاده از این محصول شاهد افزایش عدد اکتان، کاهش مصرف بنزین، شستشوی آنی مسیر سوخت و افزایش توان موتور خواهیم بود.

سنسور اکسیژن

• وقتی حساسیت سنسور مپ را متوجه شدید این میزان از حساسیت را ضربدر دو کنید تا متوجه شوید که سنسور اکسیژن چه قطعه حساسی است. امروزه بحث آلایندگی خودروها از اهمیت بالایی برخودار است چرا که خودروهایی که آلایندگی زیادی تولید می کنند هم باعث آلودگی هوا و هم مضر برای سلامت افراد جامعه و مهم تر از همه باعث افزایش مصرف سوخت و خوب کار نکردن موتر خواهد شد.

• سنسور اکسیژن یا لامبدا و در اصل لاندا که حرفی یونانی شبیه عدد هشت فارسی است نمایانگر نسبت مجاز گازهای آلاینده می باشد. در واقع نسبت اکسیژن به مایع یا گاز به نام نسبت لامبدا خوانده می شود و در اصل به نسبت برابری سوخت و هوا اشاره دارد.

• سنسور اکسیژن قطعه ای است لوله‌ای شکل از جنس سرامیک زیرکونیا می‌باشد که توسط لایه‌ای نازک از پلاتین روکش شده‌ است.

• این حسگر بر اساس پیل سوختی یا سلول سوختی الکتروشیمیایی کار می‌کند و دارای یک طرف مبنا یا قسمت داخلی که در مجاورت با هوای اتمسفر قرار دارد و طرف دیگر قسمت خارجی در مجاورت گازهای اگزوز قرار می‌گیرد.اختلاف‌ بین‌ این‌ دو نقطه‌ باعث‌ تولید ولتاژ در سنسور ميشود.
سلول سوختی (به انگلیسی: Fuel cell) یک مبدل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی است.معروف‌ترین نوع پیل سوختی حال حاضر پیل سوختی هیدروژنی است. در مورد پیل سوختی هیدروژنی می‌توان گفت که از واکنش بین هیدروژن و اکسیژن و آب، حرارت و الکتریسیته تولید می‌گردد.

• وجود اکسیژن به میزان لازم برای انجام فرایند احتراق و کارکرد صحیح موتور امری حیاتی است و در صورتی که نسبت اکسیژن و سوخت به اندازه کافی نباشد عملکرد موتور خودرو دچار مشکل خواهد شد به همین دلیل است که سنسور اکسیژن را باید یکی از قطعات کوچک اما مهم خودروهای با موتور احتراق داخلی دانست.

• این قطعه روی اگزوز در مسیر گازهای خروجی اگزوز قرار دارد. در بعضی از خودروهای جدید دو عدد سنسور اکسیژن وجود دارد، یکی بعد از مانیفولد دود، قبل از مخزن کاتالیست و دیگری بعد از مخزن کاتالیست قرار دارد.ECU با دریافت دو گزارش از این دو سنسور هم میزان سوخت را بهتر کنترل می کند و هم از صحت و کیفیت کاتالیست اطلاع پیدا می کند .

• این سنسور نسبت اکسیژن موجود در گازهای خروجی از اگزوز را اندازه‌گیری می‌کند. مقادیر حاصل برای مدیریت موتور در سیستم‌های سوخت رسانی انژکتوری و کنترل آلاینده‌های حاصل از احتراق می‌رود. در واقع این حسگر میزان غنی(اکسیژن کمتر‌) یا رقیق بودن(‌اکسیژن بیشتر‌) نسبت سوخت به هوای ارسال شده به موتور را اندازه‌گیری می‌کند.

• غنی یا رقیق بودن مخلوط سوخت و هوا نسبتی بسیار حساس است و تحت تاثیر عواملی زیادی هستند.عوامل بسیاری در این موضوع تاثیر‌گذارند. به طور مثال‌: درجه حرارت هوا‌، درجه حرارت مایع خنک‌کننده موتور، موقعیت دریچه گاز‌، جریان هوا و بار موتور که برای اندازه‌ گیری تمامی این عوامل‌، سنسورهای دیگری وجود دارند.
در واقع ECU از اطلاعات سایر سنسورها نیز استفاده می کند. از جمله : سنسور دمای مایع خنک کنندهء مـــوتور ، سنسور موقعیت دریچه گاز ، سنسور فشار مطلق مانیفولد ، سنسور جریان هوا و غیره. علاوه براین تصحیح نسبت سوخت هوا مستلزم تغییر مناسب در شرایط عملکرد است. اما اطلاعات اصلی در مورد تغییر نسبت سوخت و هوا توسط سنسور اکسیژن در اختیار قرار می گیرد. بنابراین اگر سنسور اکسیژن بدرستی عمل نکند بالانس کردن نسبت سوخت و هوا سخت خواهد شد.

• سنسور اکسیژن در حقیقت مقدار اکسیژن نسوخته در اگزوز را نشان می دهد و معادل میزان اکسیژن نسوخته ولتاژی تولید می کند که در کمترین غلظت اکسیژن، معادل ۰٫۱ ولت و در بیشترین غلظت، معادل ۰٫۹ ولت است کــه مقدار آن با غنی شدن مخلوط سوخت و هوا افزایش می یابد.

• در واقع سنسور اکسیژن شبیه یک کلید عمل می کند کــه رقیق و غنی شدن مخلوط سوخت را با ارسال سیگنال به ECU گزارش می دهد ؛ تا نسبت سوخت و هوا ثابت بماند.

• ECU از طریق خواندن اطلاعات سنسور اکسیژن ، مخلوط سوخت را در شرایط بالانس نگه می دارد. اگر ECUاطلاعاتی مبنی بر غنی بودن بیش از حد مخلوط سوخت دریافت کند ، پالس پاشش هر انژکتور را کوتاه تر خواهد کرد ؛ تا میزان سوخت تزریق شده در مـــوتور کاهش یابد.این کار مخلوط سوخت را به سمت رقیق شدن سوق می دهد. اندکی بعد سنسور اکسیژن اطلاعاتی مبنی بر رقیق شدن مخلوط سوخت
( عدم سوخت کافی ) به ECU می فرستد . ECU نیز با افزایش پالس پاشش هر انژکتور نسبت به پیام دریافتی واکنش نشان داده کــه نتیجهء این امر تزریق سوخت بیشتر در درون مـــوتور است . ایجاد این تغییرات در بالانس سوخت سبب ایجاد یک مخلوط سوخت متعادل شده کــه تا حدی به شرایط ایده ال نزدیک است. کل این فرآیند ، حلقهء کنترل فیدبک سوخت است و این امکان را به خودروهای امروزی می دهد کــه حداقل آلاینده ها را ایجاد نمایند. سنسور اکسیزن یک سنسور کلیدی در این حلقه است.

• یک سنسور اکسیژن خراب کــه مخلوط سوخت را رقیق نشان می دهد ؛ سبب کارکرد مـــوتور با سوخت خیلی غنی می شود. رقیق نشان دادن مخلوط سوخت توسط سنسور اکسیژن به چند دلیل است : تمام شدن عمر کارکرد سنسور ، آلوده شدن آن ، اتصال نامناسب سیم ها و یا بروز مشکل در جرقه زنی یا تراکم مـــوتور.

• هنگامی کــه عمر سنسور در حال اتمام باشد ، عکس العمل آن نسبت به تغییرات مخلوط سوخت همچون گذشته سریع نخواهد بود. تاخیر زمانی سنسور برای ارسال سیگنال به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) افزایش یافته و سنسور کند عمل می کند کــه این امر از نزدیک شدن مخلوط سوخت و هوای مـــوتور به محدودهء بالانس جلوگیری خواهد کرد. اگر مـــوتور روغن سوزی داشته باشد و یا مایع خنک کننده به درون مـــوتور نشت کند ، امکان آلوده شدن المنت سنسور وسپس خرابی سنسور وجود دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره و فروش در واتساپ