رنگ های مختلف دود اگزوز و دلایل آن

می دانیم حال خوبی ندارید.
ویروس کرونا از یک طرف فشار تحریم ها و افزایش نرخ دلار و گرانی و تورم از طرف دیگر،حال همه ما ناخوش شده.
باید خیلی مراقب خودمان و هزینه های زندگی باشیم.هزینه های نگهداری خودرو یکی از بیشترین مخارج زندگی می باشد.

مقدمه

همانگونه که بدن ما هنگام بیماری علاثمی از خود بروز می دهد خودروی ما هم در صورت عدم بی توجهی و رسیدگی ما دچار بیماری می شود و علائمی همچون این دوده های رنگی خارج شده از اگزوزش بروز می دهد و ما در این مقاله سعی کرده ایم تا علاوه بر توضیح کامل دلایل انتشار این دودها راه حلی مناسب و به صرفه برای شما ارائه دهیم تا همچون مسکنی حال خودروی شما را بهبود ببخشد.
حتما خودروها یا موتورسیکلت هایی را دیده اید که باوجود خروج دود سیاه از اگزوزشان به تردد در خیابان های شهر ادامه می دهند که این امر هم برای مردم و هم برای آلودگی شهر بسیار مضر خواهد بود. در صورتی که می توانیم با بکاربردن راه حل های ارائه شده در این مطلب از بروز این مشکلات جلوگیری کنیم تا شهری پاکیزه تر و سالم تر از قبل داشته باشیم.
همانطورکه می دانید امروزه خودرو با افزایش قیمتی که داشته به یکی از کالاهای با ارزش هر خانواده ایرانی تبدیل شده است بنابراین باید با شناخت کامل نسبت به اجزای خودرو و نحوه علکرد آنها برخورد
حرفه ای تری با خوردو خود داشته باشیم تا با رسیدگی به موقع مانع از بروز خرابی ها شویم.

ما اینجا کنار شما هستیم تا یکی از مهم ترین مشکلات عمده خودروها (خروج رنگ های مختف از اگزوز) را که در نتیجه عدم رسیدگی بموقع و شناخت ما نسبت به سیستم سوخت رسانی خودرو می شود را بررسی کرده و با ارائه راه حلی آسان به شما کمک می کنیم تا از شر این دوده ها برای همیشه خلاص شوید.
قبل از ورود به بحث باید بدانید که خروج این دوده ها ناشی از درست کار نکردن سیستم و مجموعه سوخت رسانی خودرو و قطعات درگیر در این مجموعه می باشد. قطعاتی که همچون قلب یک انسان برای خودرو مهم و ضروری هستند. ما نیز برای درک بهتر این موضوع در مقاله مهمی نقش سیستم سوخت رسانی در خودروها را بطور کامل توضیح خواهیم داد.

علت خروج دود سفید از اگزوز

اگر اول صبح و یا در زمستان خودرو خود را روشن کردید و مشاهده کردید که دود سفیدی از اگزوز خارج می شود نگران نباشید این امر طبیعی است و بدلیل بخارات آبی است که در نتیجه احتراق سالم می باشد و همیشه در دود اگزوز وجود دارد که با افزایش دمای محفظه احتراق و زمانی که موتور گرم تر می شود در همان مسیر خروجی تبخیر می شوند و به چشم ما نمی آیند. اما اگر با کار کردن و گرم شدن خودرو هنوز این دود سفید خارج می شد حتما مشکلی وجود دارد و باید سریعا برای رفع آن اقدام کنید.

سوختن واشر سرسیلندر
قطعه بسیار حساسی است که میان بلوک خودرو و سر سیلندر قرار می گیرد و به عنوان عایق عمل می کند تا مانع ورود مایعات به درون محفظه احتراق شود. و اگر این قطعه خراب شود موجب خرابی سیلندرها می شود و همینطور با نفود به شمع ها باعث احتراق ناقص هم می شود.

خرابی سر سیلندر
قطعه ای استوانه ای شکل جزو قطعات اصلی سیستم سوخت رسانی ست که همیشه درمواجه با دمای بالای ناشی از احتراق قرار گرفته و بهمین دلیل تاب برداشتن و ترک خوردن آن یکی دیگر از دلایل خروج دود سفید می باشد.

خرابی بلوک موتور
قطعه ای است از جنس آهن،چدن یا آلومینیوم که تمامی سیلندرها و سایر قطعات موتور در آن قرار دارد و تمام فرایند احتراق در آن انجام می شود. ترک برداشتن بلوک یا خرابی آن می تواند منجر به خروج دود سفید شود.

علت خروج دود آبی یا خاکستری از اگزوز

از شایع ترین دودهایی است که از اگزوز خارج می شود و معمولا در خودروهای با کارکرد بالا این مشکل دیده می شود که ناشی از نشتی روغن در محفظه احتراق و مخلوط سوخت و هوا است که به اصطلاح به آن روغن سوزی می گویند. و حتی در بعضی موارد نیز به رنگ خاکستری نیز دیده می شود.

خرابی کاسه نمد
همانطورکه در شکل دیده می شود کاسه نمد قطعه ای است که وظیفه کنترل روغنکاریها در سوپاپها را بعهده دارد چرا که سوپاپها باید مدام به بالا و پائین حرکت کنند تا مخلوط سوخت و هوا درسیلندر را تا بالاترین میزانشان متراکم کنند تا جرقه توسط شمع زده شود. حال اینهمه تحرک پیستون ها باید روغنکاری شود تا به راحتی و روانی این امر صورت گیرد اما اگر کاسه نمد نتواند مانع عبور روغن به محفظه احتراق شود عمل احتراق به درستی صورت نمی گیرد و ترکیب روغن با بنزین می تواند منجر به افزایش مصرف سوخت و همینطور ایجاد رسوبات کربنی در سوراخهای انژکتور در نتیجه احتراق ناقص شود. همچنین روغن سوزی می تواند باعث تجمع هیدروکربن های نسوخته در کاتالیزور شود که در اگزوز قرار دارد و وظیفه دارد تا 90 درصد از گازهای سمی خروجی از اگزوز را به گازهای بی خطر تبدیل کند و اگر این قطعه نتواند خوب کار کند گازهای سمی به راحتی از اگزوز خارج خواهند شد که برای محیط زیست و سلامت افراد جامعه و همینطور آلودگی هوا بسیار مضر خواهد بود.
این حجم از هیدروکربن های نسوخته که در اثر احتراق ناقص بعلت نشتی روغن و ترکیبش با بنزین ایجاد شده اند همچنین می توانند باعث گرفتگی و خفگی انژکتور نیز بشوند تا انِژکتور نتواند عملیات پاشش را بدرستی انجام دهد که این امر افزایش مصرف سوخت را در پی خواهد داشت.

خرابی رینگ پیستون
این قطعه حلقه های فلزی هستند که روی پیستون قرار می گیرند و از جنس چدن ساخته شده تا بتواند مقاومت بالایی در برابر گرمای حاصل از احتراق داشته باشد. همچنین دارای خاصیت ارتجاعی بالایی هستند تا بتواند به راحتی در میان سیلندر بالا و پائین برود. این حلقه های فلری بسته به اندازه سیلندرها و میزان تراکمی که ایجاد می کنند از سه تا پنج وگاهی تاهفت رینگ قابل تغییر هستند. بر روی بیشتر پیستون موتور های بنزینی سه عدد رینگ نصب می شود که دو رینگ بالا رینگ های فشاری هستند و وظیفه کنترل فشار ناشی از تراکم و احتراق داخل سیلندر را دارند تا مانع رد کردن کمپرس شود. رینگ پایینی رینگ روغن است که روغن اضافی را از جداره سیلندر پاک کرده و آن را به کارتر مخزنی که روغن موتور در آن قرار دارد باز می گرداند.
خرابی این رینگ ها هم بدلیل کمبود خلاصی یا نبود فضای کافی پیستون نسبت به جداره سیلندر اتفاق می افتد که می تواند باعث سایش رینگ پیستون و جدا شدن از جایگاهش شود. اگر خودروی شما ۳۰ یا ۶۰ ثانیه بعد از گاز دادن و در حالت توقف، شروع به دود آبی دادن کرد و بعد دیگر خبری از دود نبود، یعنی کاسه نمد ساق سوپاپ خراب است، اما اگر با هر بار فشردن پدال گاز، خودرو دود کرد، یعنی رینگ پیستون با نقص فنی مواجه است.

یک پیشنهاد
استفاده از مکمل دو منظوره پتروتکس آلمان به راحتی با فرمولاسیون پیشرفته ای که دارد این رسوبات را که در نتیجه روغن سوزی ایجاد شده و باعث خفگی و گرفتگی سوزن انژکتور می شود را از بین می برد تا عملیات پاشش و احتراق بطور کامل انجام شود.
حال اگر شما از این محصول دومنظوره استفاده نکنید حجم رسوبات در کاتالیزور منجر به خروج گازهای سمی از اگزوز می شود که برای سلامتی افراد جامعه و محیط زیست خطرناک خواهد بود. بنابراین شما با استفاده از این محصول هم رسوبات باقی مانده در انژکتور و هم کاتالیزور را از بین خواهید برد و با این کار هم به فکر سلامت و کاهش مصرف سوخت ماشین خودتان بوده اید هم بفکر سلامتی مردم جامعه و هوای شهرتان.

علت خروج دود سیاه از اگزوز

اگر هنگام استارت زدن از اگزوز خودروی شما کمی دود سیاه بیرون آمد و پس از چند دقیقه با گرم شدن خودرو از بین رفت، نگران نباشید. این مشکل برای برخی خودروها طبیعی است. اما اگر این دود سیاه همواره از اگزوز خارج شود خبر از بروز مشکل می دهد.

خروج دود سیاه از خودرو به دلیل درست نبودن نسبت ترکیب سوخت با هوا می باشد که به دلایل زیر پیش خواهد آمد:

اگر خودروي شما از نوع خودرو هاي كاربراتوري قديمي باشد به احتمال زياد ساسات كاربراتور مشکل دار است. كه براي حل مشكل مي توانيد آنرا تعمير یا تعويض نماييد.
اگر خودرویتان انژکتوریستٰ احتمال نشتي در انژكتور ها وجود دارد. براي حل مشكل بايد انژكتور ها را تعويض نماييد.
اگر مدت زيادي است كه فيلتر هوا را عوض نكرده ايد و در منطقه اي پر گردو غبار يا آلوده زندگي مي كنيد بايد فيلتر هوا را نیز تعويض نماييد.

وجود نقص در رگولاتور بنزین
اگر بعد از تعویض فیلتر هوا باز هم از اگزوز دود سیاه خارج میشد، در این صورت دلیل آن به هم ریختگی نسبت هوا به بنزین در موتور است. در این وضعیت نسبت بنزین به هوا بیشتر شده و دود سیاه از اگزوز خارج می شود. سیستم سوخت رسانی خودرو به گونه ای ساخته شده تا در بازه ای خاص از مقدار بنزین کار کند. وظیفه کنترل این بازه بر عهده رگولاتور سوخت است.
اگر این قسمت با نقص مواجه شود موتور یا با حالت سوخت کم-هوای زیاد (Lean) یا با حالت سوخت زیاد-هوای کم (Rich) مواجه می شود، و همچنین ممکن است مصرف سوخت را هم افزایش بدهد.
پس یکی دیگر از راه های حل این مشکل تعویض رگولاتور سوخت است.

خرابی شمع ها
ممكن است در سيستم جرقه زني و شمع ها مشكلي باشد كه منجر به احتراق ناقص مي شود. براي اين منظور بايد واير ها، دلكو، كويل و شمع ها بررسي شوند.

خرابی سوزن انژکتور
وظیفه انژکتور ها این است که در هر بار فرآیند احتراق، مقدار مشخصی از بنزین را در منیفولد ورودی اسپری می کنند. خرابی انژکتورها هم می تواند یکی دیگر از نشانه های خروج دود سیاه از اگزوز باشد.

خراب بودن سنسور دمای موتور.
خراب بودن سنسور اکسیژن.
تنظیم نبودن زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپها به دلیل عدم نصب درست تسمه تایم.
خرابی سنسور فشار هوای ورودی.
خرابی میل سوپاپ یا آب بند نبودن سوپاپ ها.
کیپ شدن مسیر اگزوز یا خراب شدن کاتالیزور اگزوز.

یک پیشنهاد
همانطور که متوجه شدید انژکتور نقش بسیار مهمی در سیستم سوخت رسانی دارد بنابراین اگر سوزن انژکتور دچار گرفتگی شده باشد و نتواند سوخت را درون محفظه احتراق بدرستی تزریق کند عمل احتراق بدرستی صورت نمی گیرد بنابراین شما می توانید با استفاده دوره ای و منظم از محصول دو منظوره پتروتکس آلمان به راحتی جریان سوخت رسانی رسانی را بهبود ببخشید و عمر انژکتور خود را طولانی تر از قبل نمائید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره و فروش در واتساپ