خودروی پراید در یک نگاه

سیر تحول پراید

بازدید کننده عزیز و گرامی سلام

سخنی با شما راننده محترم

سفری در دل زمان با پراید

بررسی موتور پراید

بررسی مدل ها

توقف تولید

سفری در زمان

می خواهیم با هم به دل تاریخ سفر کنیم سفری هیجان انگیز. پس با ما همراه باشید.
تصور کنید به سال 1986 سفر کرده اید.کجا؟ به ژاپن شرکت خودرو سازی مزدا که در سال 1920 توسط جوجیرو ماتسودا تاسیس شد. این شرکت با همکاری و سفارش شرکت آمریکایی فورد که در سال 1902 توسط هنری فورد معروف بنا نهاده شد ، محصول جدیدی با نام مزدا 121 را روانه بازار کرد که در آمریکا با نام فورد فستیوا به فروش رسید و تولید آن تا سال 1993 ادامه پیدا کرد. در آن زمان آمریکای شمالی،استرالیا و ژاپن بازارهای این خودرو ارزان قیمت دانشجویی بودند.
البته در آمریکا از این خودرو بعلت حجم کوچکی که داشت در ناو های جنگی از آن استفاده می شد.
و بعد در شهرها به خودرویی صفر و ارزان قیمت برای گروه دانشجویی خودروی مناسب و رویایی بنظر می رسید. اما شرکت فورد صرف نظر از استقبال بالای این خودرو تولید پراید فستیوا را بعلت اخطارها و ایرادهای سازمان امنیت بزرگراه های آمریکا متوقف کرد دلیل؟ معروف شدن این خودرو به ناامن ترین خودروی آمریکا. حال تصور کنید که همچین سازمانی در کشور ما فعالیت می کرد و کارش تنها ارائه آمار تصادفات جاده ای نبود بلکه قدرت اجرایی برای توقف تولید خودروهای ناامن را نیز داشت اما تنها می شود تصورش کرد.
بگذریم؛ در سال 1987 از آمریکا به کره جنوبی و قدیمی ترین شرکت خودرو سازی این کشور یعنی کیا موتورز سفر می کنیم. شرکتی که سعی کرد با ایجاد تغییراتی چهره جدیدی در پراید ایجاد کند تا حدودی از حجم انتقادات ایمنی وارده بکاهد. بهر حال تولید مزدا با این کد در سه مدل دیگر و تا سال 2000 ادامه یافت. اما نقطه عطف سفرهای ما اینجاست که یکی از بزرگترین معاملات خودروسازی و مونتاژ همین پراید مزدا تحت لیسانس شرکت کیا موتورز در اوایل دهه هفتاد شمسی در ایران و شرکت خودرو سازی سایپا انجام گرفت. شرکتی که درسال 1347 تاسیس شد و در اوایل کارش ژیان تولید می کرد حال پراید را بعنوان جایگزینی برای پیکان روانه بازار ایران کرد. خودرویی که ظرف مدت ده سال کاملا ایرانی شد و سایپا توانست نخستین خودروی اختصاصی خود را در همین دهه با نام پراید 141 تولید کند و در سال 1382 نیز برای گرفتن استانداد یورو 2، موتورهای جدیدی برای پراید در نظر گرفته شد. با این وجود شرکت کیا موتورز سالانه درآمدی میلیون دلاری بابت خدمات مهندسی از گروه صنعتی خودرو سازی سایپا دریافت می کند.

بررسی موتور پراید

مزدا خالق موتورهای پراید یا همان مزدا 121 است این شرکت یکی از قوی ترین شرکت های دنیا در زمینه طراحی موتور است موتور پراید یا همان مزدا 121 مشابه پراید تنها از دو نمونه 1.1 لیتری با نام b1 و 1.3 لیتری با نام b3 استفاده کرده است.
هم اکنون اکثر پراید های تولیدی در ایران از موتور b3 استفاده می کنند ولی بیشتر موتورهای نسل b که در مدل های بعدی مزدا 121 استفاده شده قابلیت نصب روی پراید ایرانی را هم دارد. و جوانان عشق سرعت ما برای شرکت در مسابقات و پیست های اتومبیل رانی ، موتورهای پر حجم تر و مجهز به توربو شارژ مزدا را از دبی وارد می کنند تا بر روی خودروی خود سوار کنند. واو چه شتاب و سرعتی پیدا می کند (البته با تعویض موتور قطعات مربوط به تجهیزات ایمنی از جمله گیربکس خودرو و همینطور ecu آن هم می بایست تغییر کند.)
موتور پراید که به ایران آمد در ابتدا کاربراتوری بود. در کاربراتور تلفیق سوخت و هوا مکانیکی انجام می شود این روش در سال 1986 در جهان رایج بود اما با پیشرفت علم رایانه و حاد شدن مشکل انرژی و همینطور آلاینده های سوختی دیگر زمان مصرف های بالا به پایان آمد و تمام خودروها در جهان انژکتوری شدند تا به وسیله رایانه یا ECU از مصرف بالای آن ها جلوگیری شود ولی پراید تولیدی در ایران سال ها مقاومت کرد تا در سال 1382 به آرامی انژکتوری شدن پراید انجام شد که شرکت های مختلفی مانند شرکت زیمنس آلمان در انژکتوری شدن پراید نقش داشتنند.

بررسی مدل های پراید

صبا و نسیم

دو نسخه ابتدایی پراید که در ابتدای ورود به ایران تا سال ۱۳۸۴ با برند کیا تولید و پس از آن مُهر سایپا بر پیشانی شان حک شد. تولید این دو مدل در سال ۱۳۸۸ به اتمام رسید و پیکره و پلتفرم سایر مدل‌ها به نوعی همین صبا و نسیم‌اند.

سایپا 141

پراید ۱۴۱ یکی از محصولات سایپا است. این خودرو همان پراید تغییریافته‌است. این مدل در واقع مدل لیفت بک سایپا ۱۳۱ یا در واقع همان سایپا صبا است. این تغییر در طراحی در دورانی انجام گرفت که بازار خودروی ایران از نظر تنوع مدل‌های عرضه شده بسیار فقیر بود و ساپیا نیز تبلیغات زیادی در زمینه ۱۴۱ به راه انداخت اما شکل ظاهری نامأنوس و مشکلات کیفی ناشی از این تغییرات باعث شد این مدل هیچ‌گاه نتواند به خودرویی موفق تبدیل شود هرچند سایپا که در آن زمان زانتیا را مونتاژ می‌کرد سعی کرده بود در طراحی قسمت عقب سایپا ۱۴۱ از رگه‌های طراحی عقب عاریه بگیرد ولی با همه این اوصاف ۱۴۱ همواره کم تیراژترین مدل در خانواده محصولات پراید بود به گونه‌ای که با وجود طرح متفاوت نسبت به مدل‌های سدان، همواره با قیمت پایین‌تر عرضه می‌شد تا بتواند نظر مشتریان را به سوی خود جلب کند. تولید این مدل متوقف شده‌است.
سایپا ۱۴۱ در کشور ونزوئلا تحت نام تورپیال (نام یک پرنده) فروخته می‌شود.

سایپا 151

سایپا ۱۵۱ (سایپا کارا) یک ماشین تولید شده توسط سایپا در ایران است. این وانت کوچک ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد و بر اساس پراید ساخته شده‌است. سایپا این خودرو را با قیمت مقرون به صرفه‌ای (نسبت به دیگر خودروهای ایرانی) عرضه می‌کند در این مدل به دلیل کاربری متفاوت نسبت به سایر مدل‌ها تغییراتی در فنربندی عقب و دیسک‌های ترمز و سیستم انتقال قدرت صورت گرفته‌است.

سایپا 111

سایپا ۱۱۱ یک خودرو هاچ‌بک از محصولات سایپا است که از سال ۲۰۱۰ توسط این شرکت ساخته می‌شود. این خودرو در اصل مدل هاچ‌بک سایپا ۱۳۲ است که آن هم از محصولات سایپا و از سری پلتفرم پراید X100 است. سایپا با راه اندازی تشکیلات جدید تولید خودرو در کاشان مدل هاچ بک پراید را با تغییرات اندکی در چراغهای جلو و عقب و تغییر فرم شیشه عقب به روانهٔ بازار کرد. در ابتدای تولید برای این خودرو نام مروارید انتخاب شد که بعداً به سایپا ۱۱۱ تغییر نام داد. این خودرو همانند سایر انواع پراید به موتوری با حجم ۱۳۲۳ سی سی و توان ۶۲ اسب بخار مجهز است. تولید این مدل متوقف شده است

سایپا 131

در واقع همان پراید صبا است که پس از تغییر طراحی داشبورد و گرافیک جدید داخل چراغ‌های جلو و عقب و سپر جلو به این عدد سه رقمی تغییر نام داد.

سایپا 132

پراید ۱۳۲ نسخه سدان پراید ۱۱۱ است و تفاوتش با پراید ۱۳۱ که زودتر از این خودرو معرفی شده همرنگ بودن سپر و زه‌های بدنه است. تنها مزیت پراید ۱۳۲ نسبت به پراید ۱۱۱ صندوق عقب جادارتر آن است و از لحاظ فنی مانند سایر نسخه‌های پراید از همان موتور و گیربکس بهره می‌برد.

انتقادات به ایمنی پراید

رئیس سازمان پزشکی قانونی پراید را رکورد دار وسایل نقلیه در کشته شدن ایرانیان در سال ۹۲ عنوان کرد و افزود: «در سال گذشته متأسفانه ۲ هزار و ۴۵۴ نفر به دلیل وقوع تصادف خودروی پراید جان خود را از دست دادند که این مسئله باعث شد تا ۱۳٫۶ درصد از تصادفات منجر به مرگ به این خودرو با توقف تولید پیکان و تاخیر در تولید تندر 90 ،تیراژ پراید سرسام آور بالا رفت و به عدد سالانه بیش از 400 هزار دستگاه یعنی حدود نیمی از تولیدات صنعت خودرو ایران رسید پول پراید سود سرشاری را نصیب سهام داران کرد و سایپا را پس از شرکت های نفتی به عنوان یکی از قوی ترین شرکت های ایران بدل کرد. با افزایش تولید، کیفیت پراید دچار کاهش شد و میزان مرگ میر با این خودرو هم افزایش یافت هیچ کس جلودار این قاتل خاموش نبود تا طی دو سال فشار برای توقف تولید این خودرو بالا گرفت و در نهایت در سال 1389 سایپا یا باید جلوی تولید این خودرو را می گرفت یا آنرا اصلاح می کرد.

توقف تولید

وزرات صنعت در سال ۱۳۹۶ اعلام کرد که تولید پراید در سال ۱۳۹۷ متوقف می‌شود و در راستای شروع پروسه تولید سایپا ۱۱۱ در شهریور سال ۱۳۹۶ متوقف شد. البته این توقف تولید تنها یک ماه دوام آورد و شرکت سایپا با انتقال خطوط تولید از کاشان به تهران تولید این خودرو را از سر گرفت.
در آبان ماه ۱۳۹۸، رئیس سایپا اعلام کرد که روند توقف تولید پراید از بهمن ۹۷ آغاز شده‌است و در تیرماه ۹۹ این خودرو به‌طور کامل از رده خارج می‌شود. براین اساس تولید سایپا ۱۳۲ در دی‌ماه ۹۸، سایپا ۱۱۱ در اردیبهشت ۹۹ و سایپا ۱۳۱ در تیر ۹۹ به پایان خواهد رسید. خودروهای تیبا، کوییک و ساینا جایگزین پراید خواهند شد. همچنین تجهیزات و خطوط تولید پراید به کشورهای مقصد صادراتی انتقال خواهد یافت.
در پی افزایش قیمت خودرو در اردیبهشت ۹۹بار دیگر شرکت سایپا برای کنترل قیمت بازار تولید این خودرو را از سر گرفت.
معلوم بود سایپا نمی تواند از گاو شیر ده خود صرف نظر کند پس با صرف بیش از 30 میلیون دلار گفتنند که خودرو را اصلاح کرده اند این اصلاحات مورد تایید موسسه استاندارد هم قرار گرفت.
شفیعی معاون آن زمان مهندسی سایپا گفته بود: با تغییرات انجام گرفته ایمنی پراید حتی از تیبا هم بالاتر رفته است. در پراید جدید داخل درب ها ،کف خودرو ،جلوی کابین با استفاده از گاردهایی و اضافه کردن ورقه های جدید فلزی، تقویت شده است بین کابین و کاپوت هم ورقه تقویت شده فلزی قرار گرفته که اجزایی مانند موتور دیگر به داخل کابین پراید وارد نشوند داخل داشبورت هم با یک سری لوله و گارد تقویت شده تا قطعات کاپوت وارد اتاق نشوند.
او در پاسخ به این سوال که این خودرو چند ستاره ایمنی اروپا را می‌گیرد می‌گوید نمی‌دانم. تست نکرده‌ایم چرا که این محصول را که نمی‌خواهیم وارد اروپا کنیم با این همه این محصول استانداردهای ایمنی را پاس کرده و از موسسات معتبر تایید گرفته است.
او توضیح داده بود: بیش از 30 میلیارد تومان بابت این کار خرج کرده‌ایم. تمام محصولات خانواده پراید از پلت‌فرم X100 استفاده می‌کنند که ایرادات موسسه استاندارد در آن حل شده است.
البته باتوجه به فیلم هایی که سایپا از تست تصادف این خودرو نشان می داد بنظر می رسد ایمنی این خودرو در حدود 2 ستاره ایمنی اروپا باشد. در اروپا سه ستاره ایمنی نشان دهنده ایمنی متوسط و 4 ستاره نشانه ایمنی خوب و 5 ستاره نشانه ایمنی عالی است در ایران هم اکنون تندر 90 دارای سه ستاره ایمنی، پژو 206 دارای 4 ستاره ایمنی و مگان دارای 5 ستاره ایمنی است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره و فروش در واتساپ